آنتی‌اکسیدان‌ها و چگونگی عملکردشان | دکتر رضا اطمینانی متخصص تغذیه اصفهان


انواع آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها

دکتر تغذیه در اصفهان ، دکتر این مقاله در سایت آتمینانی توضیح می دهد که آنتی اکسیدان ها چیست و چگونه کار می کنند. همچنین ، نقش مفید آنها مورد بحث قرار خواهد گرفت. بیشتر آنتی اکسیدان هایی که در این مقاله مورد بحث قرار می گیرد از طریق غذا وارد بدن می شود و برخی نیز در خود بدن تولید می شوند. بررسی هر آنتی اکسیدان به تنهایی برای یافتن خواص آنتی اکسیدانی آن کافی نیست. آنتی اکسیدان های مختلف همزمان در بدن انسان فعال هستند. از سوی دیگر ، آنتی اکسیدان ها در غذاها به تنهایی یافت نمی شوند ، اما انواع آنها به صورت ترکیبی در غذاها یافت می شوند. علاوه بر این ، آنتی اکسیدان ها به صورت گروهی فعال هستند ، نه تنها. بنابراین ، مصرف غذاهای سالم بیشتر از مکمل های آنتی اکسیدانی توصیه می شود.

ویتامین C (اسید اسکوربیک)

نقش ویتامین C امروزه به خوبی شناخته شده است. ویتامین C یکی از معروف ترین ویتامین ها است. بنابراین ، مقادیر زیادی از این ویتامین در جهان متمدن مصرف می شود که به آنها مکمل های روزانه می گویند. پس از فرضیه نقش این ویتامین در سرماخوردگی ، استفاده از مکمل های ویتامین C به تدریج افزایش یافته است. در دهه 1960 ، مردم در ایالات متحده معتقد بودند که مصرف مکمل های ویتامین C باعث بهبود سلامتی و افزایش طول عمر می شود.
ویتامین C نه تنها یک ویتامین است ، بلکه یک آنتی اکسیدان قوی نیز هست. این ویتامین می تواند رادیکال های آزاد و اکسیدان ها را از بین ببرد. علاوه بر آسیب اکسیداتیو به دیواره سلولی ، از اکسیداسیون لیپوپروتئین هایی مانند LDL نیز جلوگیری می کند و نقش مهمی در ویتامین E ایفا می کند. ویتامین C به تنهایی نقشی اثبات شده در پیشگیری از بیماری های قلبی ندارد.

این ویتامین می تواند خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش دهد. علاوه بر این ، برخی از مطالعات حیوانی نقش ضد سرطانی ویتامین C را مشاهده کرده اند. اگرچه ویتامین C به تنهایی نقش محرک و مکمل را در این فرایند ایفا می کند ، اما توصیه می شود به جای ویتامین C به تنهایی از ترکیبی متعادل از آنتی اکسیدان ها استفاده کنید. به طور کلی ، ویتامین C نقش مهمی در پیشگیری از سرطان ها (به غیر از سرطان تخمدان و پروستات) ایفا می کند. در سال 1999 ، مقدار توصیه شده ویتامین C برای پیشگیری از سرطان دو تا سه برابر افزایش یافت. محققان معتقد بودند که میزان مصرف روزانه باید از 60 میلی گرم به 100 به 200 میلی گرم افزایش یابد. اما محققان دیگر معتقدند که مصرف مقادیر بالای ویتامین C مانند 200 میلی گرم در روز می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

ویتامین E

مدت هاست اهمیت ویتامین E در رژیم غذایی مشخص شده است. اما در سال های اخیر ، محققان گزارش داده اند که این ماده در پیشگیری از برخی بیماری ها مانند بیماری های قلبی نقش دارد. برخی دیگر معتقدند که دوز روزانه فعلی ویتامین E نیاز بدن را برآورده نمی کند و 100 میلی گرم در روز توصیه می شود. با این حال ، بحث های زیادی در مورد نتایج آزمایشات تکمیلی وجود داشته است. مطالعات نشان داده است که ویتامین E برای اثربخشی بیشتر به کمک آنتی اکسیدان های دیگر مانند ویتامین C و کاروتن نیاز دارد. ویتامین E ترکیبی از مولکول های شیمیایی است که در دانه ها و قسمت های سبز سبزیجات یافت می شود. این ویتامین به دو گروه توکوفرول و توکوترینول تعلق دارد. خواص ویتامین و آنتی اکسیدان این دو مولکول متفاوت است.

همه این مولکول ها روغن هستند و در محیط های روغنی بسیار پایدار هستند. به دلیل ماهیت لیپیدی ویتامین E ، این ویتامین در قسمتهای چربی سلولها مانند غشای سلولی و همچنین در لیپوپروتئینها تجمع می یابد و از اکسیداسیون لیپیدها و حمله رادیکالهای آزاد جلوگیری می کند. با مصرف ویتامین C ، اثر ویتامین E افزایش می یابد. ویتامین C پس از حمله به رادیکال های آزاد ، شکل غیر فعال ویتامین E را بازیافت کرده و آن را به حالت اولیه بدون اکسیداسیون تبدیل می کند. ویتامین E در جلوگیری از لخته شدن پلاکت در خون م effectiveثر است. بنابراین ، نقش آن در بیماری های قلبی عروقی مورد توجه قرار گرفته است.

آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها |  متخصص تغذیه اصفهان


بیشتر بدانید: آلرژی غذایی


مطالعات اپیدمیولوژیک ارتباط بین مصرف ویتامین E و کاهش بیماری عروق کرونر قلب را نشان داده است. در بیماران مبتلا به یک حمله قلبی ، میزان مرگ و میر در گروهی با سطح آنتی اکسیدان بالا کمتر بود. مطالعات انجام شده در ایالات متحده نشان داده است که مصرف روزانه مکمل های ویتامین E خطر ابتلا به سرطان (به استثنای سرطان ریه) را کاهش می دهد. همچنین نشان داده شده است که مکمل ویتامین E می تواند سیستم ایمنی بدن را پس از واکسیناسیون تقویت کند. سطوح بالای ویتامین E را می توان از غذاهایی مانند سبزیجات برگ سبز بدست آورد. این سبزیجات همچنین منبع غنی از چربی هستند. ترکیب ویتامین E و روغن های خوراکی برای جلوگیری از تجزیه اکسیداتیو چربی ها یکی از جالب ترین موضوعات تغذیه ای است.

کاروتنوئیدها

امروزه نقش تغذیه ای میوه ها و سبزیجات با رنگ روشن ثابت شده است. وجود کاروتنوئیدها در میوه ها و سبزیجات به احتمال زیاد علت تأثیرات مفید تغذیه ای این غذاها است. رنگ هویج ، پرتقال ، گوجه فرنگی و رنگ سبز کلم بروکلی به دلیل وجود کاروتن است. کاروتنوئیدهای مختلفی شناسایی شده اند که برخی از آنها می توانند به رتینول یا ویتامین A تبدیل شوند ، مانند بتاکاروتن. از آنجا که ویتامین A یکی از ویتامین هایی است که افراد به آن نیاز دارند ، دریافت بتاکاروتن کافی نقش مهمی در سلامت بدن دارد. اخیراً نقش سایر کاروتن ها مانند دانه های قرمز لیکوپن در گوجه فرنگی و لوتئین در کلم بروکلی مورد توجه قرار گرفته است.

بیش از 600 ترکیب مختلف کاروتنوئید شناخته شده است که مهمترین آنها بتا کاروتن ، آلفا کاروتن ، لیکوپن ، لوتئین و کریپتوکسانتین است. معروف ترین کاروتنوئید بتاکاروتن است که ابتدا از هویج استخراج شد. به دلیل ساختار لیپیدی مولکولهای کاروتنوئید ، این مولکولها در غشاها و چربیها تجمع می یابند. نیاز به اکسیدان ها از همین جا نشأت می گیرد. تحقیقات نشان داده است که کاروتنوئیدها به تنهایی می توانند با حذف رادیکال های آزاد و اکسیژن نقش اکسید کننده را ایفا کنند. علاوه بر این ، کاروتنوئیدها در بازیافت ویتامین E موثر هستند. در آزمایشگاه ، کاروتنوئیدها می توانند رشد تومور را کاهش داده و فعالیت جهش زا ها را به حداقل برسانند.

همچنین نشان داده شده است که تغذیه حیوانات آزمایشگاهی سرشار از کاروتنوئیدها می تواند سرطان آنها را کاهش دهد. مطالعات اپیدمیولوژیک نشان داده است که بتاکاروتن همچنین می تواند عملکرد ایمنی را در افراد مسن و بیماران مبتلا به ایدز افزایش دهد. همچنین نشان داده شده است که کاروتنوئیدها با فعالیت آنتی اکسیدانی خود می توانند از رشد پلاک های قلبی عروقی جلوگیری کنند. مطالعات اپیدمیولوژیک نشان داده است که مصرف زیاد میوه ها و سبزیجات غنی از بتاکاروتن می تواند از سرطان ریه و معده جلوگیری کند.

لیکوپن

این کاروتنوئید قرمز در سال 1989 بعنوان مهمترین مهارکننده اکسیژن و مهارکننده قوی رادیکالهای آزاد شناخته شد. لیکوپن کاروتنوئید اصلی گوجه فرنگی ، هندوانه و گریپ فروت است. مطالعات نشان داده است که مصرف زیاد لیکوپن خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد. این بیماری تحت تأثیر هیچ کدام از کاروتنوئیدهای دیگر قرار نمی گیرد. برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف زیاد گوجه فرنگی باعث افزایش لیکوپن سرم نمی شود. با این حال ، مصرف آب گوجه فرنگی می تواند لیکوپن سرم و خون کامل را افزایش دهد. جذب لیکوپن در غذاهای چرب و پخته بیشتر است. همچنین ، ثابت شده است که افراد سیگاری لیکوپن خون کمتری نسبت به افراد غیرسیگاری دارند. در حال حاضر مطالعات زیادی در مورد اثرات لیکوپن در حال انجام است.

لوتئین و زآگزانتین

تجمع این آنتی اکسیدان ها در چشم از آب مروارید ناشی از آب مروارید و دژنراسیون ماکولا مرتبط با پیری جلوگیری می کند.

فلاونوئیدها و سایر فنول ها

فنول ها گروه بزرگی از مولکول های آلی هستند که در میوه ها و سبزیجات یافت می شوند. گیاهان برای کارهای مختلفی از جمله جلوگیری از هجوم حشرات ، بیماری و نور شدید ، فنل تولید می کنند. برخی از فنول ها بر ظاهر و کیفیت میوه ها تأثیر بسزایی دارند. این مواد همچنین باعث ایجاد بوی مختلف در سبزیجات و میوه ها می شوند و برخلاف کاروتنوئیدها ، فلاونوئیدها عمدتا محلول در آب هستند. میزان فنل موجود در میوه ها تحت تأثیر نوع میوه و میزان بلوغ میوه قرار می گیرد. فلاونوئیدهای مهم شامل کوئرستین و کاتچین و منابع غذایی فلاونوئیدها شامل چای ، پیاز و کلم بروکلی است. امروزه بیش از 4000 نوع فلاونوئید شناخته شده است.

فلاونوئیدها رادیکال های آزاد اکسیژن و فلزات سنگین را از بین می برند. آنها همچنین از خواص آنتی اکسیدانی ویتامین C پشتیبانی می کنند. تحقیقات زیادی در مورد نقش فلاونوئیدها در جلوگیری از حملات ویروسی و باکتریایی ، التهاب و آلرژی انجام شده است. برخی فلاونوئیدها رگ های خونی را گشاد کرده و پلاک لخته را کاهش می دهند. نقش ضد سرطانی فلاونوئیدها نیز امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. همه خواص ضد سرطانی فلاونوئیدها به دلیل خواص آنتی اکسیدانی آنها نیست. بیشتر مطالعات روی فلاونوئیدها در آزمایشگاه انجام شده است و نمی توان آن را به بدن انسان یا مطالعات اپیدمیولوژیک نسبت داد. با این حال ، این مطالعات به وضوح نقش غیرقابل انکار فلاونوئیدها در پیشگیری از سرطان را نشان داد.

مکانیسم های احتمالی اثرات ضد سرطانی فلاونوئیدها به شرح زیر است:
  • فلاونوئیدها می توانند در وهله اول از آسیب DNA جلوگیری کنند.
  • فلاونوئیدها می توانند از سرطان جلوگیری کنند.

فلاونوئیدها تأثیرات مهمی بر گردش خون دارند. زیرا می توانند تبادل مایع را با بافت داخل مویرگ ها افزایش دهند. برخی از فلاونوئیدها دارای خواص ضد انعقادی هستند. این اثر ضد انعقادی با مهار آنزیم سیکلواکسیژناز ایجاد می شود. فلاونوئیدها همچنین فرآیند اکسیداسیون LDL را کاهش داده و در مصرف ویتامین E صرفه جویی می کنند. همه این اثرات می تواند خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد.
اولین مطالعه جامع در مورد تأثیر فلاونوئیدهای غذایی بر بیماری های قلبی عروقی در مردان بالای 65 سال هلندی انجام شد. نتایج این مطالعه رابطه معنی داری بین فلاونوئیدهای غذایی و سلامت قلب نشان داد. فنول های موجود در انگور شامل کاتچین ها ، فلاونول ها ، تانن ها و آنتوسیانین ها است.

عنصر کمیاب

برخی از این مواد به تنهایی آنتی اکسیدان نیستند ، اما می توانند در تولید آنزیم های آنتی اکسیدانی شرکت کنند. به عنوان مثال ، منگنز ، مس و روی نقش مهمی در ساختار آنزیم سوپراکسید دیسموتاز و سلنیوم نقش مهمی در آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز ایفا می کند. اگرچه احتباس آهن در بدن به عنوان نمونه ای از اختلالات استرس اکسیداتیو در نظر گرفته می شود ، اما کمبود آهن نیز به طور قابل توجهی با افزایش تولید اکسیدان های فعال مرتبط است. یکی از مهمترین عناصر با خاصیت آنتی اکسیدانی ، سلنیوم است.

سلنیوم

سلنیوم هم عنصر ضروری بدن انسان و هم آنتی اکسیدان است. سلنیوم عضوی انکار ناپذیر از آنزیم آنتی اکسیدان طبیعی (گلوتاتیون پراکسیداز) است. این آنزیم های آنتی اکسیدانی در خنثی سازی رادیکال های آزاد بسیار قوی مثر هستند.

ترکیبات گوگرد

سبزیجاتی مانند پیاز و سیر به دلیل محتوای گوگرد خود به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته اند. به نظر می رسد این ترکیبات گوگردی می تواند از سرطان جلوگیری کند. در کشورهای مدیترانه ای از سیر به عنوان یک غذای مفید یاد می شود. مطالعات اپیدمیولوژیک نشان داده است که خوردن سبزیجاتی مانند پیاز و سیر می تواند از سرطان معده و روده جلوگیری کند. با این حال ، در مورد سرطان های دیگر اطلاعات قانع کننده ای وجود ندارد. همچنین برخی از مطالعات روی حیوانات آزمایشگاهی نشان داده است که عصاره سیر و پیاز ممکن است اثرات ضد سرطانی داشته باشد. این اثر را می توان با چندین مکانیسم توضیح داد که اثرات آنتی اکسیدانی این ترکیبات تنها یکی از آنهاست.

سایر آنتی اکسیدان های غذایی

سایر آنتی اکسیدان های غذایی شامل یوبیکینون (کوآنزیم Q10) و لیپوئیک اسید است. اسفناج ، کلم بروکلی ، گوجه فرنگی و نخود فرنگی منابع غنی لیپوئیک اسید هستند.
آنتی اکسیدان های تولید شده در بدن
آنتی اکسیدان ها در بدن عبارتند از: آنزیم های آنتی اکسیدانی و مهمترین آنزیم های آنتی اکسیدانی سوپراکسید دیسموتاز (SOD) ، گلوتاتیون پراکسیداز (GSHPX) و کاتالاز هستند.

سوپراکسید دیسموتاز یک آنزیم درون سلولی است که از سلول ها در برابر آسیب سوپراکسید محافظت می کند. این آنزیم به طور مداوم آنیون سوپراکسید را به مولکول اکسیژن و آب اکسیژنه (H2O2) تبدیل می کند. گلوتاتیون پراکسیداز هیدروپراکسیدهای چربی را به الکل تبدیل می کند که خطر کمتری برای سلول ایجاد می کند. گلوتاتیون پراکسیداز نیز پراکسیدهای هیدروژن را به آب تبدیل می کند. مولکول گلوتاتیون پراکسیداز همچنین حاوی فلز سلنیوم است. آنزیم کاتالاز پراکسید هیدروژن را به آب و اکسیژن تبدیل می کند. هر مولکول کاتالاز می تواند میلیون ها مولکول پراکسید هیدروژن را به آب و اکسیژن در ثانیه تبدیل کند.


دکتر. رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر. رضا آتمینانی با روشهای اساسی تغذیه ، میزان و نوع غذا خوردن می تواند نقش مهمی در تأمین سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

دکتر متخصص تغذیه و رژیم درمانی در اصفهان ، دکتر برای مشاهده صفحه اینستاگرام رضا اطمینانانی کلیک کنید.


مطالب توصیه شده:

غذاهای مفید و مضر برای حساسیت غذایی

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

استراتژی های کنترل گرسنگی

راهنمای خرید لبنیات



دیدگاهتان را بنویسید