آیا از کمبود ویتامین C رنج می برید؟



اگر سیگاری هستید یا در هر وعده غذایی به اندازه کافی میوه و سبزیجات غنی از ویتامین C نمی خورید، این احتمال وجود دارد که ویتامین C شما بسیار کم باشد. دولت بریتانیا پنج وعده میوه و سبزیجات در روز را برای حفظ سلامتی شما توصیه می کند. با این حال، بسیاری از افراد رسیدن به این هدف را دشوار می دانند.

طبق آمار یورواستات، در سال ۲۰۱۴، تنها یک نفر از هر هفت نفر در سراسر اتحادیه اروپا (EU) گزارش کرده است که حداقل پنج میوه و سبزیجات در روز مصرف می کند.(۱) علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که افراد سیگاری سه برابر بیشتر در معرض کمبود شدید ویتامین C هستند.(۲) بنابراین عواقب دریافت نکردن ویتامین C کافی چیست؟

خستگی

ویتامین C (اسید اسکوربیک) بخشی از زنجیره پیچیده ای از رویدادهای درون بدن است که انرژی تولید می کند. به طور خاص، به ساخت کارنیتین کمک می کند، که با کمک به تبدیل چربی به انرژی، نقش مهمی در تولید انرژی ایفا می کند. کارنیتین اسیدهای چرب با زنجیره بلند را به داخل میتوکندری (نیروگاه های سلول های ما) منتقل می کند تا بتوانند برای تولید انرژی سوزانده شوند. کمبود ویتامین C ممکن است سنتز کارنیتین را مختل کند. علاوه بر این، ویتامین C جذب آهن را افزایش می دهد و بدون آهن کافی بدن به راحتی دچار کم خونی می شود. خستگی یکی از شایع ترین نشانه های کمبود آهن است.

خونریزی لثه، التهاب لثه یا لق شدن دندان ها

یکی دیگر از نقش های مهم ویتامین C در بدن، کمک به کلاژن سازی طبیعی برای عملکرد طبیعی پوست، استخوان ها، غضروف ها، دندان ها، لثه ها و عروق خونی است. بدون کلاژن، دیواره رگ های خونی می تواند بسیار شکننده شده و به راحتی آسیب ببیند. کمبود کلاژن نیز ممکن است بهبودی را دشوار کند. خونریزی لثه، التهاب لثه، یا لق شدن دندان ها نشانه های اسکوربوت هستند و می توانند نشان دهنده تخریب احتمالی کلاژن و کمبود احتمالی ویتامین C باشند.

بهبود آهسته بریدگی ها و کبودی ها

اگر متوجه شدید که زخم‌های شما بیشتر از حد معمول بهبود می‌یابد و به راحتی کبود می‌شوند، این ممکن است نشان دهنده این باشد که ویتامین C کافی در رژیم غذایی خود برای کمک به بدن برای ساخت کلاژن و ساختن بافت دریافت نمی‌کنید. از آنجایی که ویتامین C به کلاژن سازی طبیعی برای عملکرد طبیعی پوست و رگ های خونی کمک می کند، حمایت غذایی ارزشمندی برای بهبود زخم و تشکیل بافت اسکار فراهم می کند.

پوست خسته، خشک و چروکیده

ویتامین C به دلیل کمک به کلاژن سازی طبیعی برای عملکرد طبیعی پوست، نقش مهمی در حمایت از پوست سالم ایفا می کند. بنابراین، به نظر می رسد که کمبود ویتامین C ممکن است به سلامت پوست منجر شود. خشکی و کمبود رطوبت نیز به پیری زودرس و ظاهر شدن چین و چروک کمک می کند.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش در نور خورشید، تولید مولکول های رادیکال آزاد را افزایش می دهد که منجر به آسیب اکسیداتیو به بافت های ظریف پوست می شود که می تواند روند پیری پوست را تسریع کند. ویتامین C به دلیل نقشی که در محافظت از سلول ها در برابر استرس اکسیداتیو دارد، از پوست در برابر اثرات مضر رادیکال های آزاد محافظت می کند.

درد و درد مفاصل

از آنجایی که بدن برای کمک به کلاژن سازی طبیعی برای عملکرد طبیعی غضروف به ویتامین C نیاز دارد، کمبود ویتامین C در رژیم غذایی ممکن است بر تشکیل غضروف در مفاصل طبیعی تأثیر بگذارد. غضروف در شرایطی مانند آرتریت ضعیف می شود و ممکن است به دلیل فعالیت رادیکال های آزاد اکسیداتیو آسیب سلولی اضافی ایجاد شود. خواص خنثی کنندگی ویتامین C ممکن است با کمک به محافظت از سلول ها در برابر استرس اکسیداتیو و همچنین حمایت از تشکیل غضروف جدید به مقابله با این آسیب کمک کند. مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) تجویز شده برای آرتریت ممکن است سطح ویتامین C را کاهش دهد و به مشکلات بیشتر کمک کند.

افسردگی و نوسانات خلقی

مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به افسردگی سطوح پایین تری از آنتی اکسیدان های خاص، از جمله ویتامین C، نسبت به همتایان سالم خود دارند. تحقیقات در مورد افسردگی در افراد مسن نشان داده است که سطوح پایین ویتامین C ممکن است یک عامل باشد. این ممکن است به دلیل سهم ویتامین C در عملکرد طبیعی سیستم عصبی و کمک آن به تولید انرژی طبیعی برای متابولیسم باشد. مغز یکی از فعال ترین اندام های بدن از نظر متابولیسمی است و به همین دلیل به انرژی شدیدی نیاز دارد.(۳)

تصور می شود که ارتباط بین ویتامین C و خلق و خوی ضعیف ممکن است به دلیل عدم تعادل سطوح انتقال دهنده های عصبی باشد. اسید اسکوربیک (ویتامین C) به عنوان یک کوفاکتور در بسیاری از واکنش‌های آنزیمی از جمله واکنش‌هایی که در سنتز انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند دوپامین و نوراپی‌نفرین نقش دارند – که در تنظیم خلق و خوی نقش دارند، نقش دارد.

تشویق سالمندان به گنجاندن میوه ها و سبزیجات بیشتر در رژیم غذایی خود عاقلانه است، اما برای کسانی که تمایلی به پختن مکمل ندارند یا نمی توانند مکملی را بپزند ممکن است توصیه شود.

آیا همیشه دچار سرفه و سرماخوردگی می شوید؟

طبق تحقیقات، ویتامین C به عملکرد طبیعی سیستم ایمنی کمک می کند، بنابراین بی دلیل نیست که تصور کنیم کمبود ویتامین C ممکن است به سیستم ایمنی سرکوب شده مرتبط باشد. شواهد نشان می‌دهد که غلظت ویتامین C در پلاسمای خون و گلبول‌های سفید خون در طول عفونت و استرس کاهش می‌یابد، و ویتامین C ممکن است در مکانیسم‌های بیولوژیکی که تولید گلبول‌های سفید را که برای خوردن یا از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌ها نیاز داریم، افزایش دهد، دخیل باشد. تحقیقات اخیر نشان می دهد که اگر ویتامین C در اوایل عفونت ویروسی مصرف شود، مصرف ویتامین C می تواند به کاهش مدت و شدت سرماخوردگی کمک کند.

خوشبختانه، ما میوه‌ها و سبزیجات تازه زیادی در اروپا داریم، بنابراین اگر مشکوک هستید که ممکن است از کمبود ویتامین C رنج می‌برید، به راحتی می‌توان آن را برطرف کرد. با این حال، اگر رژیم غذایی شما مصرف میوه ها و سبزیجات را محدود می کند، یا به سادگی نمی توانید آنها را در وعده های غذایی خود بگنجانید، مکمل ویتامین C یک گزینه موثر و آسان است.

انتخاب ویتامین C مناسب می تواند یک معضل ایجاد کند، اما متاسفانه مکمل های خوراکی ویتامین C به خوبی جذب نمی شوند. آنچه مورد نیاز است ویتامین C با کیفیت بالا با جذب عالی مانند لیپوزومال جایگزین C است.

فرم های چرب ویتامین C جذب بهتری دارند

آلترینت ج به دلیل روش تحویل لیپید که از نظر علمی اثبات شده است، راه حل عالی را ارائه می دهد. این شکل قدرتمند انتقال، مواد مغذی را در یک حباب فسفولیپید میکروسکوپی محصور می‌کند که آنها را مستقیماً به جریان خون و سلول‌ها منتقل می‌کند و از آن‌ها در برابر اکسیداسیون و تخریب محافظت می‌کند که معمولاً در طول هضم اتفاق می‌افتد. آلترینت C موثرترین گزینه برای تکمیل این ماده مغذی چند منظوره است.

ژاکلین نیوزون لیسانس (Hons) در تغذیه درمانی

منابع

  1. Clarke DD & Sokoloff L. تنظیم میزان متابولیک مغزی. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK28194/ [Accessed 11.12.19]
  2. یورواستات آمار مصرف میوه و سبزی. آمار توضیح داده شده است. ۱۵.۱۱.۱۸. https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/pdfscache/68501.pdf [Accessed 11.12.19]
  3. همر ام و همکاران افسردگی، عملکرد فیزیکی و خطر مرگ: بررسی ملی رژیم غذایی و تغذیه در بزرگسالان بالای ۶۵ سال مجله آمریکایی روانپزشکی سالمندان ۲۰۱۱.
  4. لگر د. اسکوربوت: ظهور مجدد کمبود تغذیه ای. میتونه دکتر فامیل ۲۰۰۸; ۵۴ (۱۰): ۱۴۰۳-۱۴۰۶.
  5. NHS اسکوربوت https://www.nhs.uk/conditions/scurvy/[Accessed 11.12.19]
  6. رابرت ای. هاجز، جیمز هود، جان ای. کانهام، هاوردی ای. سوپرلیچ، یوجین ام. بکر، تظاهرات بالینی کمبود اسید اسکوربیک در انسان، مجله آمریکایی تغذیه بالینی، ۱۹۷۱; ۲۴، ۴: ۴۳۲-۴۴۳.
  7. Shechtman G، Bird GC، Groucho HW. تأثیر سیگار بر وضعیت ویتامین C در بزرگسالان. من بهداشت عمومی ۱۹۸۹; ۷۹ (۲): ۱۵۸-۱۶۲. doi: 10.2105/ajph.79.2.158
  8. PS تلفن ویتامین C در پوست Indian Dermatol Online J. 2013; 4 (2): 143-146. doi: 10.4103/2229-5178.110593

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/
رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر