آیا نمک شما را چاق می کند؟ سلام دکتر


نمک شما را چاق می کنداز زمان های قدیم نمک به عنوان سم سفید شناخته شده است. غذاهای سرشار از نمک با مشکلاتی مانند فشار خون بالا و سکته مغزی مرتبط هستند. اما مضرات مصرف زیاد نمک به همین جا ختم نمی شود و برخی معتقدند نمک شما را چاق می کند. آیا نمک به عنوان یک چاشنی ضروری در غذا باعث افزایش چربی بدن می شود؟ در این مقاله به بررسی علمی رابطه بین مصرف نمک و افزایش وزن می پردازیم. خط به خط این مقاله رازهایی است که هیچکس در مورد مصرف نمک به شما نمی گوید.

مصرف زیاد نمک، اضافه وزن؛ افسانه یا واقعیت؟

اکثر مردم روزانه حدود ۳۴۰۰ میلی گرم سدیم یا ۱.۵ قاشق چایخوری نمک مصرف می کنند. اگر بدن انسان برای سالم ماندن و عملکرد طبیعی به تنها ۵۰۰ میلی گرم در روز نیاز دارد. تحقیقات نشان می دهد افرادی که غذاهای شور مصرف می کنند اغلب اضافه وزن دارند. یافته‌های محققان نشان داد افرادی که نمک بیشتری مصرف می‌کنند شاخص توده بدنی (BMI)، دور کمر بزرگ‌تر و نسبت دور کمر به قد بالاتری نسبت به سایر افراد جامعه دارند.

به همین دلیل بسیاری از مردم ترجیح می دهند نمک هیمالیا را بخرند و از این فصل به جای نمک سفید استفاده کنند. در واقع ساده ترین توضیح برای ارتباط بین مصرف نمک و چاقی این است که رژیم غذایی پر نمک باعث افزایش وزن می شود. اما دلیل آن چیست؟ در زیر چند علت احتمالی چاقی ناشی از مصرف زیاد نمک را می خوانید.

مصرف نمک

تاثیر نمک رژیم غذایی بر گرسنگی و اشتها

مطالعات نشان داده است افرادی که بیشترین نمک را مصرف می کنند، اغلب بیشترین غذا را در روز می خورند و در نتیجه کالری بیشتری جذب می کنند. غذاهای فرآوری شده نمک بیشتری نسبت به غذاهای فرآوری شده کمتر دارند. از سوی دیگر، غذاهای بسیار فرآوری شده گرسنگی شما را کمتر ارضا می کند. در نتیجه، آنها می توانند باعث شوند که شما ناخودآگاه کالری بیشتری نسبت به نیاز واقعی بدنتان بخورید و این بدان معناست که مصرف کالری بیشتر (و نخوردن نمک زیاد) منجر به افزایش وزن و چاقی می شود.

تاثیر مصرف نمک بر افزایش وزن آب بدن

برخلاف نمک آبی، نمک سفید سرشار از سدیم است. یک ماده مغذی که به طور طبیعی در غذاهای کامل و سالم مانند میوه ها، سبزیجات و آجیل یافت می شود و همه ما به آن نیاز داریم. البته نیاز بدن به سدیم به مراتب کمتر از چیزی است که ما مصرف می کنیم. بدن انسان برای تنظیم مصرف سدیم طراحی شده است. خوردن غذاهای شور باعث افزایش مصرف سدیم می شود و واکنش طبیعی بدن افزایش تشنگی و کاهش خروجی ادرار است.

در این شرایط، بدن تا حد امکان آب را حفظ می کند تا غلظت سدیم را تا حد مطلوب رقیق کند. این احتباس آب حدود یک کیلوگرم به وزن فرد اضافه می کند. با این حال، محتوای کالری غذا از اهمیت بیشتری برخوردار است. غذاهای شور کمتر از غذاهای کم نمک باعث چاقی می شوند، به شرطی که کالری یکسان باشد، و همین افزایش آب بدن ممکن است باعث افزایش وزن شما بعد از یک وعده غذایی شور اواخر شب شود.

تاثیر مصرف نمک بر افزایش وزن

تاثیر مصرف نمک بر افزایش چربی بدن

نتایج برخی از مطالعات نشان می دهد که نمک می تواند چربی بدن شما را بدون توجه به کالری مصرفی شما افزایش دهد. تحقیقات روی موش ها نشان می دهد که رژیم غذایی پر نمک می تواند بدن را در برابر لپتین (هورمونی که مسئول مهار گرسنگی و کمک به احساس سیری است) مقاوم کند. این فرضیه وجود دارد که موش های مقاوم به لپتین غذای بیشتری می خورند و در نتیجه چاق تر می شوند. برخی از محققان پیشنهاد می کنند که رژیم غذایی پر نمک ممکن است به روشی مشابه روی انسان تأثیر بگذارد. با این حال، هنوز شواهد کافی برای اثبات این نظریه وجود ندارد.

آزمایشی برای بررسی رابطه بین نمک و چربی بدن انجام شد. نتایج نشان داد کسانی که نمک کمتری مصرف کردند، وزن آب کمتری نسبت به کسانی که نمک بیشتری مصرف کردند، داشتند. اما تفاوتی در تغییرات چربی بدن بین افرادی که رژیم غذایی کم یا پر نمک داشتند وجود نداشت. بنابراین در حالی که نمک ممکن است باعث شود بدن شما آب را حفظ کند، بعید است که چربی بدن شما را افزایش دهد.

چگونه با مصرف نمک بیشتر از چاقی پیشگیری کنیم؟

همانطور که ممکن است تا به حال دیده باشید، علت چاقی به دلیل وجود عنصری به نام سدیم به نمک مربوط می شود. علاوه بر احتباس آب و افزایش وزن، سدیم بیش از حد نیز برای سلامتی شما خطر دارد. به عنوان مثال مصرف زیاد این عنصر منجر به بیماری های خطرناک قلبی عروقی شده و فشار زیادی به کلیه ها وارد می کند. از سوی دیگر، سدیم یک ماده معدنی ضروری برای عملکرد صحیح عضلات و سیستم عصبی است. پس چه باید کرد؟

به غیر از نمک سفید معمولی، نمک هایی وجود دارند که سدیم کمی دارند و بنابراین سالم ترند. دو نمونه از این نوع نمک جادویی نمک صورتی و نمک آبی هستند. نمک صورتی بلورهای بزرگتری نسبت به نمک خوراکی دارد و با وجود طعم شور، میزان سدیم آن در هر قاشق غذاخوری کمتر از نمک خوراکی است. همچنین نمک آبی حاوی نمک پتاسیم بیشتری نسبت به سدیم است که آن را به گزینه ای بسیار سالم برای استفاده روزانه تبدیل می کند.

مصرف نمک زیاد

نمک صورتی و آبی واقعی را از فروشگاه نمک آبی خریداری کنید

در این مقاله در مورد رابطه مصرف نمک با چاقی و اینکه چه چیزی باعث می شود مصرف نمک و غذای شور منجر به افزایش وزن شود را مطالعه کرده اید. شما همچنین کشف کرده اید که چگونه می توانید با مصرف نمک از چاقی احتمالی خود جلوگیری کنید. در واقع با جایگزینی نمک آبی یا صورتی به جای نمک خوراکی می توانید از چاقی و مشکلات دیگری مانند بیماری های قلبی عروقی پیشگیری کنید.

فروشگاه بلو نمک به عنوان یکی از معتبرترین مراکز استخراج نمک آبی و صورتی در کشور آماده خدمت رسانی به مشتریان عزیز می باشد. تمامی محصولات این فروشگاه دارای گارانتی اصالت کالا می باشند و از این رو با خرید از نمک آبی دیگر نگران اصل یا تقلبی بودن نمک ها نباشید. اکنون می توانید به فروشگاه BlueSalt در bluesalt.com مراجعه کرده و نمک آبی یا صورتی مورد نظر خود را سفارش دهید.




آیا این مقاله برای شما مفید بود؟