آیا کمبود مواد مغذی می تواند منجر به ریزش مو شود؟



رشد مو

مو از چرخه رشد طبیعی مو پیروی می کند، که یک الگوی خاص از رشد، استراحت و ریزش مو در طول زندگی است، اما با افزایش سن، این روند کند می شود. مو از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده است و از سلول های بسیار شبیه به سلول های پوست تشکیل شده است. مویرگ های اطراف فولیکول های مو مواد مغذی مورد نیاز برای رشد مو را تامین می کنند و اگر این فرآیند به درستی پر نشود، رشد مو می تواند به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار گیرد. اعتقاد بر این است که ریزش مو ناشی از افزایش سن، استعداد ژنتیکی، عدم تعادل تیروئید، اختلالات خوردن، عدم تعادل هورمونی و البته استرس است.

احتمالاً نگرانی اصلی مرتبط با مو، ریزش مو است، در مردان شایع تر است، اما زنان نیز ممکن است تحت تأثیر آن قرار گیرند. ریزش مو که به عنوان آلوپسی شناخته می شود، ممکن است پس از بیماری یا به عنوان یک عارضه جانبی داروها، به ویژه شیمی درمانی و سایر عوامل از جمله کم خونی، عفونت، مشکلات هورمونی، تروما یا استرس طولانی مدت رخ دهد.

۱. تعادل هورمونی

علائم نازک شدن مو ممکن است نشان دهنده یک بیماری زمینه ای مرتبط با عدم تعادل هورمونی باشد که به وضعیت و رشد مو کمک می کند. ریزش مو در زنان اغلب با تغییرات هورمونی همراه است و یائسگی معمولاً بیشترین تأثیر را دارد. موها با افزایش سن نازک می‌شوند و سطوح پایین‌تر استروژن در زنان و تستوسترون در مردان بر فولیکول‌های مو تأثیر می‌گذارد و باعث نازک شدن خفیف تا شدید می‌شود.

در مورد طاسی با الگوی مردانه، این روند تدریجی است و معمولاً با کاهش خط مو و/یا نازک شدن مو در تاج شروع می شود. تصور می‌شود که یکی از عوامل مؤثر، سطوح بالای دی هیدروتستوسترون (DHT)، نوعی تستوسترون است که توسط آنزیم ۵-آلفاردوکتاز ساخته می‌شود. در برخی از مردان، فولیکول‌های مو به DHT حساس هستند که منجر به نازک شدن تدریجی ساقه مو و کوچک شدن فولیکول مو می‌شود.

۲. استرس و گردش خون

سیگار و استرس می تواند تاثیر قابل توجهی بر رشد و حالت مو داشته باشد. آلوپسی آره آتا اغلب با استرس یا ضربه همراه است و منجر به ریزش ناگهانی و عموماً موقتی تکه‌های مو می‌شود، اما گاهی اوقات می‌تواند به ریزش کامل مو منجر شود. در طول استرس طولانی مدت، گردش خون در پوست سر ممکن است محدود شود که ممکن است تأثیر غیرمستقیم بر کمبود تغذیه بالقوه ریشه مو و تمایل به ریزش مو داشته باشد. یافتن راه هایی برای کاهش استرس علاوه بر ماساژ پوست سر بسیار مهم است و بهبود ورزش ممکن است به رفع گردش خون پوست سر نیز کمک کند.

ویتامین C از سلول ها در برابر استرس اکسیداتیو حمایت می کند، که اغلب در زمان استرس یا برای کسانی که سیگار می کشند، افزایش می یابد. گنجاندن غذاهای غنی از ویتامین C در رژیم غذایی مانند میوه ها و سبزیجات رنگارنگ از جمله انواع توت ها، فلفل دلمه ای، مرکبات و سبزیجات با برگ سبز تیره ممکن است به محافظت از سلول های بدن در برابر استرس اکسیداتیو کمک کند. ویتامین C یک ماده مغذی ضروری برای تولید کلاژن است و برای سلامت طبیعی دیواره‌های مویرگی که خون فولیکول‌های مو را تامین می‌کنند، مهم است، بنابراین مکمل‌سازی با فرم لیپیدی ویتامین C نیز توصیه می‌شود.

۳. رژیم غذایی و کمبود مواد مغذی

یک رژیم غذایی سالم که چربی اشباع شده کمی دارد و فیبر فراوانی از میوه‌های تازه، سبزیجات و غلات کامل فراهم می‌کند، نقش بالقوه‌ای در جلوگیری از ریزش موی مرتبط با افزایش سن دارد. مواد مغذی کلیدی که به حمایت از وضعیت خوب مو و رشد طبیعی مو کمک می کنند شامل بیوتین، سلنیوم و روی هستند. با این حال، محققان به تاکید بر چندین ماده مغذی برای سلامت مو ادامه می دهند.

اهن کمبود آهن (فریتین کم سرم که نشان دهنده ذخایر آهن به جای سطح آهن در خون است) یک عامل تغذیه ای رایج است که به ریزش مو کمک می کند. گوشت قرمز، گوشت سفید و ماهی منبع بسیار خوبی از آهن هستند، اما با حرکت جدید به سمت رژیم های غذایی گیاهی، بسیاری از ما ممکن است آهن کافی را از رژیم گیاهخواری یا گیاهخواری دریافت نکنیم. غذاهای گیاهی مانند عدس، لوبیا و اسفناج حاوی آهن هستند و جذب آهن با وجود ویتامین C افزایش می‌یابد. وضعیت آهن پایین ممکن است در زنانی که پریودهای سنگین یا طولانی‌مدت دارند نیز مرتبط باشد، بنابراین برای زنانی که دچار لاغری می‌شوند یک عامل مؤثر است. پوست. شعر.

مکمل آهن با فرم ملایم آهن همزمان با مصرف مکمل ویتامین C با کیفیت بالا مانند آلترینت C ممکن است یک استراتژی مفید برای گیاهخواران و زنان در دوران قاعدگی باشد. به اندازه کافی جالب توجه است، مطالعات نشان می دهد که هنگام ترکیب آهن با اسید آمینه ای به نام لیزین، زنان بیشتر به سطوح فریتین مورد نظر خود می رسند و احتمالاً نتایج مثبتی برای حجم مو مشاهده می کنند.

ویتامین های گروه B غلات، غلات، آجیل، دانه ها و حبوبات منابع خوبی از ویتامین B هستند که به ایجاد مقاومت در برابر استرس کمک می کنند. یک ویتامین B به نام بیوتین برای کمک به حفظ موهای طبیعی شناخته شده است. کمپلکس لیپوزومال آلترینت B حاوی بیوتین به همراه کل خانواده ویتامین های B است که به تولید انرژی، عملکرد ذهنی و خلق و خوی کمک می کند. این فرمول همچنین حاوی روی و سلنیوم است که به حفظ موهای طبیعی کمک می کند.

تغییر رژیم غذایی و مصرف مکمل با این داروهای طبیعی ممکن است به کاهش ریزش مو کمک کند، اما سبک زندگی شما نیز مهم است. ترک سیگار، افزایش ورزش و یافتن راه‌هایی برای کاهش استرس بخش مهمی از چسبیدن به موهایتان است.

منابع

  1. Schmitt، J. V.، Ribeiro، CF، Souza، FHDMD، Siqueira، EBD، و Bebber، FRL (2012). درک ریزش مو و علائم افسردگی در بیماران سرپایی مراجعه کننده به کلینیک عمومی پوست Anais brasileiros de dermatologia، ۸۷(۳)، ۴۱۲-۴۱۷. http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0365-05962012000300010&script=sci_arttext&tlng=es مشاهده شده در ۱۷.۵.۱۹
  2. Hu, H. M., Zhang, S. B., Lei, X. H., Deng, Z. L., Guo, W. X., Qiu, Z. F., … & Duan, E. K. (2012). استروژن با ایجاد ریزش زودرس و حفظ تلوژن چرخه برگشت پذیر مو را مختل می کند. پلاس وان، ۷ (۷)، e40124. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3390338/ بازدید ۱۷.۵.۱۹
  3. – معین نفظیری، م. ، منصور، ب. ، هلاکوی، ک، صفی نراقی، ز. عباسی، ع. (۲۰۰۹) وضعیت آهن در ریزش موی تلوژن منتشر در بین زنان. Acta Dermatovenerologica کرواسی، ۱۷ (۴)، ۰-۰. ADC_2009_475.PDF دسترسی به ۱۷.۵.۱۹
  4. Le Floc’h, C., Cheniti, A., Connétable, S., Piccardi, N., Vincenzi, C., & Tosti, A. (2015). تاثیر مکمل های غذایی بر ریزش مو در زنان. مجله پوست زیبایی، ۱۴(۱)، ۷۶-۸۲. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/jocd.12127 بازدید ۱۷.۵.۱۹
  5. – بنهاشمی، م، نهیدی، ی. ، Mebody، NT، Surgical، L، و دولتخواه، M. (2016). سطح سرمی ویتامین D3 در بیماران مبتلا به ریزش موی زنانه International Journal of Trichology, 8(3), 116. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5007917/ بازدید ۱۷.۵.۱۹

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/
رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر

رژیم لاغری سریع