اثرات کراتین بر کلیه ها ؛ آیا کراتین برای کلیه ها مضر است؟ علوم ورزشی


آنچه در این مقاله می خوانید

کراتین یکی از رایج ترین مکمل هایی است که توسط بدنسازان و ورزشکاران استفاده می شود. کراتین فواید زیادی دارد که آن را برای وزنه برداران یا ورزشکاران مناسب می کند. دلیل اصلی استفاده افراد از کراتین این است که برای بلند کردن وزنه های سنگین تر ، بهبود عملکرد ورزشی یا عضله سازی بیشتر قوی شوند. شواهدی وجود دارد که کراتین می تواند به این اهداف کمک کند. با این حال ، هنگام مصرف مکمل ها ، باید بی ضرر بودن آنها را نیز در نظر بگیرید. گاهی اوقات افرادی که کراتین مصرف می کنند ، کراتین خون آنها افزایش می یابد. کراتینین بالا در خون نشان دهنده اختلال عملکرد کلیه است. آیا کراتین برای کلیه ها مضر است؟

مصرف کراتین میزان فسفو کراتین را در داخل سلول های ماهیچه ای افزایش می دهد. این مهم است زیرا سلول های ماهیچه ای می توانند از فسفوکراتین برای تامین انرژی استفاده کنند. وقتی وزنه می زنید یا ورزش های کوتاه مدت و شدید انجام می دهید ، از فسفوکراتین به عنوان منبع کوتاه مدت انرژی استفاده می کنید. فسفوکراتین همچنین به بازسازی آدنوزین تری فسفات ، که جریان انرژی در سلول است ، کمک می کند.

بنابراین ، کراتین در عملکرد ورزشی ، به ویژه در فعالیت های شدید و کوتاه مدت مثر است. هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد کراتین عملکرد استقامتی را بهبود می بخشد. علاوه بر این ، بر اساس یافته های علمی ، کراتین می تواند با افزایش فاکتورهای رشد مانند IGF-1 در سلول های ماهیچه ای ، هیپرتروفی عضلات را افزایش دهد.

کراتین علاوه بر تأثیر مثبت بر عملکرد ورزشی ، می تواند به عضله سازی نیز کمک کند. وقتی کراتین فسفات بیشتری در سلول های ماهیچه ای خود دارید ، ماهیچه آب بیشتری را در خود نگه می دارد و بزرگتر به نظر می رسد. بدنسازان حرفه ای از تأثیر کراتین بر ظاهر ماهیچه ها راضی هستند ، اما نمای کامل ماهیچه بیشتر به دلیل تورم آن است و در صورت قطع کراتین ، نفخ در عضله نیز خاموش می شود.

یعنی رشد ماهیچه ها در اثر مصرف کراتین به دلیل افزایش اندازه فیبرهای ماهیچه ای نیست. با این حال ، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد کراتین می تواند عملکرد تمرینات قدرتی را بهبود بخشد. برخی آزمایشات نشان داده است که مکمل کراتین به بهبود سریعتر ماهیچه ها کمک می کند.

تأثیر مصرف کراتین بر ظاهر ماهیچه های شما یک چیز است و مهمتر اینکه تأثیر کراتین بر سلامت شما است.

بسیاری از مردم کراتین را با کراتینین یکسان می دانند ، اما این دو با هم تفاوت دارند. پزشکان از کراتینین به عنوان نشانگر عملکرد کلیه استفاده می کنند. یکی از روش هایی که پزشکان برای بررسی نارسایی کلیه می سنجند ، اندازه گیری میزان کراتینین در خون است. کراتینین بالاتر از حد طبیعی نشان می دهد که کلیه ها به درستی کار نمی کنند. کراتینین بالا ممکن است اولین علامت نارسایی کلیه باشد.

اگرچه کراتین و کراتینین از نظر مولکولی متفاوت هستند ، اما با یکدیگر مرتبط هستند. هنگامی که کراتین را به عنوان مکمل یا از منابع طبیعی مانند گوشت مصرف می کنید ، برخی بافت ها ، از جمله بافت ماهیچه ای ، آن را به فسفوکراتین تبدیل می کنند. هنگامی که ماهیچه ها به انرژی نیاز دارند ، سلول ها می توانند از گروه فسفات برای تولید آدنوزین تری فسفات استفاده کنند.

آدنوزین تری فسفات انرژی است که باعث انقباض عضلات می شود. آنچه باقی می ماند کراتینین است و کلیه های شما راه هایی برای خلاص شدن از شر این کراتینین اضافی دارند. در یک فرد سالم ، فقط مقدار کمی کراتینین در خون باقی می ماند و مقدار آن را می توان با آزمایش خون تعیین کرد ، که یکی از مفیدترین نشانگرها برای تشخیص عملکرد کلیه است.

بنابراین اگر طبق آزمایش خون میزان کراتینین خون شما بالاتر از حد نرمال باشد ، مانند چراغ قرمز برای سلامت کلیه ها است. اما اگر خودتان را با مکمل های کراتین بمباران کنید ، آیا نباید انتظار داشته باشید که سطح کراتین در خون شما افزایش یابد؟

اگر دوز متوسط ​​کراتین مصرف کنید ، سطح کراتینین خون شما ممکن است افزایش یابد ، اما این افزایش به نارسایی کلیه مربوط نمی شود. اما زیاده روی نکنید. برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف 10 گرم کراتین در روز می تواند در طولانی مدت مضر باشد.

حدس زدن
باید بخواند:

کدام دارو یا مکمل بدنسازی برای کبد مضر است؟

چه مقدار کراتین باید مصرف کنید تا کراتینین خون شما افزایش یابد؟

اکثر مطالعات نشان می دهند که اگر کمتر از 5 گرم کراتین در روز مصرف کنید ، افزایش کراتینین در خون شما قابل توجه نخواهد بود ، اما مصرف بیش از این مقدار باعث افزایش اندک کراتینین خون می شود. با این حال ، این افزایش کراتینین منجر به عملکرد غیر طبیعی کلیه نمی شود.

آیا مصرف طولانی مدت کراتین مضر است؟

اگرچه افزایش کراتینین نشان دهنده مشکلات کلیوی در افرادی نیست که از کراتین بالا استفاده می کنند ، اما مشخص نیست که آیا مصرف طولانی مدت کراتین برای افرادی که قبلاً مشکلات کلیوی دارند مناسب است یا خیر. مصرف کراتین ممکن است حداقل در کوتاه مدت عملکرد کلیه را مختل نکند ، اما چندین مطالعه بررسی کرده اند که چگونه مصرف طولانی مدت کراتین بر عملکرد کلیه در افرادی که مشکلات کلیوی دارند تأثیر می گذارد.

اگر سابقه بیماری کلیوی یا عملکرد غیر طبیعی کلیه دارید ، قبل از مصرف کراتین از پزشک خود اجازه بگیرید ، زیرا مصرف کراتین می تواند برای افرادی که مشکلات کلیوی دارند مشکل ساز شود.

آیا می توانید از منابع غذایی به اندازه کافی کراتین دریافت کنید؟

دوز کراتین مصرفی ورزشکاران بین 3 گرم تا 10 گرم در روز است. 10 گرم بیشترین مقدار کراتین است که آزمایشات نشان داده است بی ضرر است و برای افرادی که به شدت ورزش می کنند مناسب است. شما می توانید کراتین را از منابع طبیعی مانند گوشت قرمز و ماهی دریافت کنید ، اما به شرطی که از این غذاها زیاد بخورید. یک پوند گوشت گاو یا ماهی آزاد تنها یک تا سه گرم کراتین را تأمین می کند. برای اکثر مردم ، به ویژه افرادی که رژیم گیاهخواری دارند ، دریافت کراتین کافی از طریق رژیم غذایی امکان پذیر نیست.

آیا باید کراتین مصرف کنم؟

مصرف کوتاه مدت کراتین برای افراد سالم مضر نیست ، اما هنوز سوالاتی وجود دارد که آیا افراد دارای مشکلات سلامتی می توانند کراتین را برای مدت زمان طولانی تری مصرف کنند یا خیر. همچنین ، بیشتر مطالعات در مورد فواید کراتین در مردان انجام شده است. برخی تحقیقات نشان می دهد که فواید کراتین برای زنان کمتر است. اینکه آیا باید کراتین مصرف کنید یا نه بستگی به هدف شما دارد.

اگر در ورزش هایی شرکت می کنید که باید سخت کار کنید ، یا اگر به طور طبیعی خارج رحمی (لاغر و لاغر) هستید و می خواهید عضلات بیشتری بسازید ، مکمل کراتین می تواند به شما کمک کند.

اگر گیاه خوار یا گیاهخوار هستید ، منطقی است که مکمل های کراتین مصرف کنید زیرا از طریق رژیم غذایی خود مقدار زیادی کراتین دریافت نمی کنید. گیاهان منابع خوبی از کراتین نیستند. اما تحقیقات نشان می دهد که واکنش افراد نسبت به کراتین متفاوت است. برخی از افراد ممکن است از مصرف کراتین سود نبرند. همچنین توجه داشته باشید که ما هنوز مطمئن نیستیم که آیا مصرف کراتین در دراز مدت مضر است یا خیر!

ویرایش و ترجمه ellevarzesh.com


دیدگاهتان را بنویسید