بررسی مضرات مواد قندی | دکتر رضا اطمینانی


پیامدهای تلخ مواد شیرین (بررسی مضرات مواد قندی)

هر فرد سالم باید 55 درصد از انرژی مورد نیاز روزانه خود را از کربوهیدرات ها تامین کند. کربوهیدراتها به چند دسته مونوهیدرات (مانند گلوکز و فروکتوز) ، دو قند (مانند ساکاروز یا شکر) و چندین قند یا کربوهیدراتهای پیچیده (مانند نشاسته) تقسیم می شوند. آنچه ما قند می نامیم در واقع یک یا دو قند است که به عنوان افزودنی در صنایع غذایی مانند گلوکز یا فروکتوز استفاده می شود. “در این بخش از وب سایت متخصص تغذیه اصفهان دکتر رضا اطمینانانی ، ما قصد داریم مضرات قند را بررسی کنیم.

زیرا بسیاری از غذاها حاوی قند هستند. پیروی از رژیم غذایی عاری از این مواد کار ساده ای نیست. با این حال ، ممکن است اشکال غیر طبیعی و مضر قند موجود در غذاهای فرآوری شده ، نوشیدنی ها ، آب میوه های صنعتی ، شیرینی ها و سایر غذاهای شیرین را در رژیم غذایی روزانه خود محدود یا حذف کنیم. در صورت داشتن دیابت یا سایر بیماریهای جدی ، قند را در رژیم غذایی خود حذف کنید.

مضرات شکر:

1) چاقی

چاقی یکی از ساده ترین و مشخص ترین اثرات قندها است که همه آن را می شناسند. برخلاف قندهای ترکیبی ، قندهای تک و دوگانه به سرعت انرژی بدن ما را تامین می کنند و هنگامی که به این انرژی نیاز نداریم ، بدن مازاد آن را برای استفاده های بعدی به چربی تبدیل می کند. بنابراین ، مصرف زیاد این مواد ممکن است یکی از دلایل افزایش وزن باشد.

2) تغییرات در چربی خون

مطالعات متعدد نشان داده است که مصرف قند باعث افزایش قابل توجه تری گلیسیرید و کلسترول بد (LDL) و کاهش کلسترول خوب (HDL) می شود.

3) فشار خون

در حالی که قبول نمک به عنوان یکی از عوامل مهم افزایش فشار خون است. مطالعات نشان داده است که مصرف قند نیز با فشار خون بالا ارتباط دارد.

4) سرطان

سلول های سرطانی از قند تغذیه می کنند. علاوه بر این ، این مواد هورمون هایی ترشح می کنند که در رشد سلول های سرطانی موثر هستند. مطالعات نشان داده است که قندها با ایجاد سرطان هایی مانند سرطان سینه ، تخمدان ، پروستات ، راست روده ، لوزالمعده ، ریه ، مثانه و معده ارتباط دارند.

5) تولید رادیکال های آزاد

رادیکالهای آزاد اتمها یا مولکولهایی هستند که آخرین لایه الکترون را از دست داده اند و در بسیاری از بیماریها مانند سرطان ، بیماریهای قلبی عروقی ، آب مروارید ، آرتریت ، پیری و پیری زودرس به دلیل عدم ثبات و تمایل به گرفتن الکترون نقش دارند. مطالعات نشان می دهد که مصرف قند باعث افزایش تولید رادیکال های آزاد در بدن می شود.

6) تغییرات در دستگاه گوارش

قندها مشکلات زیادی در سیستم گوارشی مانند سوء هاضمه ، سوء جذب ، ادم و زخم ایجاد می کنند.

7) پوسیدگی دندان

ارتباط بین پوسیدگی دندان و مصرف قند برای همه روشن است.

8) پوکی استخوان

برخی تحقیقات ارتباط بین مصرف قند و پوکی استخوان را نشان می دهند. این به این دلیل است که قندها باعث ایجاد حالت اسیدی در بدن می شوند و کلسیم ، که منبع اصلی ذخیره در استخوان است ، از بین می رود تا این حالت اسیدی از بین برود و حالت تعادل در بدن ایجاد شود. این حرکت به تدریج باعث توخالی شدن استخوان ها می شود.

بررسی مضرات مواد قندی متخصص تغذیه اصفهان

9) موقعیت های دیگر

مصرف شکر با عوامل متعددی مانند آلزایمر ، کمبود مس ، کاهش جذب کلسیم و منیزیم ، سنگ کیسه صفرا ، آب مروارید ، بزرگ شدن کبد و کبد چرب ، سنگ کلیه و کلیه ، کاهش توانایی یادگیری در کودکان افسردگی با عدم تعادل هورمونی (به عنوان مثال افزایش سطح استروژن در مردان و کاهش هورمون رشد).

ارائه می دهد:

همانطور که قبلاً ذکر شد ، حذف قندها از رژیم غذایی کار ساده ای نیست. با این حال ، می توان از اشکال قند که مضرات کمتری برای بدن دارند استفاده کرد. این بدان معناست که سعی کنید از قندهای مرکب (کربوهیدرات های مرکب) استفاده کنید که ما آنها را “قندهای خوب” می نامیم. این میوه ها که در میوه ها ، سبزیجات ، حبوبات و غلات کامل (به ویژه غلات کامل) یافت می شوند ، ویتامین ها ، مواد معدنی ، پروتئین و فیبر را برای بدن تأمین می کنند و چون دیر هضم و جذب می شوند ، قند خون را به سرعت کاهش می دهند. افزایش نمی یابد و انرژی مورد نیاز بدن را برای مدت طولانی تری تأمین می کند.

وقتی صحبت از میوه ها می شود ، بهتر است از کل میوه به جای آب آن استفاده کنید (حتی به طور طبیعی) ، زیرا میوه های کامل حاوی فیبر و آنتی اکسیدان های بیشتری هستند (موادی که بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند) و بسیار مفیدتر هستند. برای بدن علاوه بر این ، برخی از غذاها ، مانند نان سفید ، طعم شیرینی ندارند ، اما به دلیل فیبر پایین و سرعت جذب بالا ، قند خون را به سرعت افزایش می دهند.


دکتر. رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر. رضا آتمینانی با روشهای اساسی تغذیه ، میزان و نوع غذا خوردن می تواند نقش مهمی در تأمین سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

دکتر تغذیه و رژیم درمانی اصفهانی دکتر برای مشاهده صفحه اینستاگرام رضا اطمینانانی کلیک کنید.


مطالب توصیه شده:

رابطه بین تغذیه و خلق و خو

مضرات رژیم بدون کربوهیدرات

چربی مناسب برای سالم ماندن

محصولات تراریخته و تغذیه ای



دیدگاهتان را بنویسید