تضعیف سیستم دفاعی سیستم ایمنی سیستم دفاعی بدن


سیستم ایمنی بدن از اندام ها، بافت ها و سلول های مختلفی تشکیل شده است که وظیفه آنها شناسایی و از بین بردن میکروب ها است. عملکرد صحیح این سیستم برای بقای ما ضروری است. زیرا بدون آن بدن در برابر حمله باکتری ها، ویروس ها و انگل ها بسیار آسیب پذیر می شود.

تضعیف سیستم دفاعی

جای تعجب نیست که بهداشت خوب، شستن مرتب دست ها و تزریقات از ما در برابر ویروس ها و سایر میکروب ها محافظت می کند. اما عوامل دیگری نیز وجود دارند که می توانند بر سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارند و توانایی آن را برای مبارزه با بیماری کاهش دهند. در این مقاله مجله دلتا با مهم ترین عوامل ایجاد کننده آشنا می شوید تضعیف سیستم دفاعی آنها را معرفی خواهیم کرد. با ما بمان.

مهمترین دلیل تضعیف سیستم دفاعی

عوامل زیادی می توانند بر قسمت های مختلف سیستم ایمنی تأثیر منفی بگذارند. تضعیف این سیستم می تواند منجر به خستگی و تاخیر در بهبود زخم شود. همچنین خطر ابتلا به بیماری های مختلف از جمله سرماخوردگی و آنفولانزا را افزایش می دهد. موارد زیر برخی از رایج ترین و مهم ترین عواملی است که در عملکرد سیستم ایمنی بدن اختلال ایجاد می کنند.

۱. کم خوابی

نداشتن خواب کافی می تواند خطر ابتلا به عفونت های ویروسی یا میکروبی را افزایش دهد. علاوه بر این، کم خوابی مدت بیشتری طول می کشد تا بهبود یابد. این به این دلیل است که بدن شما نمی تواند سلول ها و پروتئین های مورد نیاز برای مبارزه با میکروب هایی به نام آنتی بادی را بسازد. بدن پروتئین های خاصی ترشح می کند که فقط در طول خواب به سیستم ایمنی کمک می کند.

تضعیف سیستم دفاعی

۲. استرس و اضطراب

استرس و اضطراب در سیستم ایمنی بدن اختلال ایجاد می کند. فقط داشتن افکار مضطرب می تواند پاسخ ایمنی بدن را در کمتر از ۳۰ دقیقه تضعیف کند. استرس مداوم منجر به عوارض بیشتر می شود و احتمال ابتلا به آنفولانزا، تبخال، زونا و سایر بیماری های ویروسی را افزایش می دهد. استرس تولید هورمون کورتیزول مغز را افزایش می دهد. رشد این هورمون باعث اختلال در کار سلول های ایمنی در مبارزه با عفونت ها می شود.

دریافت حمایت از دوستان و خانواده و استفاده از تکنیک های تمدد اعصاب مانند یوگا در کاهش استرس موثر است. اگر نمی توانید استرس خود را کنترل کنید و اضطراب یا استرس در زندگی عادی شما اختلال ایجاد می کند، با یک روانشناس مشورت کنید.

۳. احساس تنهایی

تحقیقات علمی نشان می دهد که احساس تنهایی بر عملکرد سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد. تحقیقات بر روی موش های آزمایشگاهی نشان داده است که اضطراب ناشی از احساس تنهایی باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن و افزایش استرس اکسیداتیو می شود. گفته می شود که در آغوش گرفتن افراد می تواند با این اثرات منفی مقابله کند و احتمال بیماری را کاهش دهد.

۴. رنج

شواهد نشان می دهد که احساس افسردگی، به خصوص اگر طولانی باشد، سیستم ایمنی را ضعیف می کند. به عنوان مثال، سوگواری برای مرگ یکی از عزیزان، خطر انتقال عفونت های ویروسی مانند آنفولانزا را از طریق تولید برخی مواد شیمیایی عصبی و هورمون ها افزایش می دهد. در این صورت اثربخشی برخی از واکسن ها از جمله واکسن آنفولانزا کاهش می یابد.

اثرات منفی غم و اندوه می تواند تا ۶ ماه ادامه داشته باشد. با این حال، اگر اندوه شما شدید باشد یا از بین نرود، اثرات آن می تواند مدت زیادی ادامه داشته باشد. اگر برای رویدادی در زندگی خود به کمک نیاز دارید، با یک پزشک یا روانشناس صحبت کنید.

۵. از خانه بیرون نروید

نور خورشید به سلول های خاصی در سیستم ایمنی بدن به نام سلول های T کمک می کند تا با بیماری ها مبارزه کنند. بودن در فضای باز و در یک محیط سبز مزایای دیگری نیز برای سلامتی دارد. بسیاری از گیاهان موادی مانند “فیتونسیدها” تولید می کنند که تنفس آنها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

توجه به این نکته ضروری است که هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید باید تعادل را رعایت کنید. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید نه تنها برای سیستم ایمنی بدن مفید است، بلکه خطر ابتلا به سرطان پوست و آب مروارید را نیز افزایش می دهد. بنابراین در فضاهای باز از ضد آفتاب، کلاهک و ضد آفتاب با SPF حداقل ۳۰ استفاده کنید.

تضعیف سیستم دفاعی

مطالعات پیشنهادی: برای آشنایی بیشتر با آمیکرون پنهان، کرونا مرموز جدید را بخوانید.

برنامه را دانلود کنید