تفاوت بین شنیدن و شنیدن چیست؟


وقتی با کسی صحبت می کنید، طبیعی است که ذهن شما در موضوعات دیگر سرگردان باشد. برای مثال، فرض کنید چیزهای زیادی در بشقاب خود دارید و سعی می کنید همه چیزهایی را که برای انجام آن نیاز دارید، کشف کنید. شاید شما فقط با معشوق خود دعوا کرده اید و هنوز از این موضوع عصبانی هستید. یا شاید احساس خستگی می کنید و به این فکر می کنید که وقتی تمام شب را استراحت می کنید، تخت خواب شما چقدر راحت خواهد بود.

هنگامی که ذهن شما منحرف می شود، باز هم حرف طرف مقابل را می شنوید، اما واقعاً به حرف های او گوش نمی دهید. با این حال، اگر آنها فکر کنند که شما به ندرت به آنها گوش می دهید، می تواند تأثیر مخربی بر گفتگوها و روابط شما با دیگران بگذارد.

این مقاله تفاوت های بین شنیدن و گوش دادن و تأثیر آنها بر سلامت روان را توضیح می دهد. همچنین شامل چند پیشنهاد برای تبدیل شدن به یک شنونده بهتر و بهبود روابط شما می شود.

شنیدن چیست؟

عمل فیزیولوژیکی شنیدن صداها برای تعریف شنوایی اساسی است. به گفته مریام وبستر، شنوایی «فرایند، عملکرد، یا قدرت دریافت صدا است؛ به ویژه: احساس منحصر به فردی که از طریق آن صدا و صداها به عنوان محرک دریافت می شوند».

شنوایی یک فعالیت بدنی غیرفعال است که شامل درک صدا می شود و تنها به یک حس نیاز دارد. به تمرکز تکیه نکنید گوش دادن مانند جمع آوری داده است. ما در تمام طول روز صداها و کلمات را می شنویم، حتی زمانی که به آنها توجه نمی کنیم.

گوش دادن چیست؟

تعریف گوش دادن، توجه به کلمات و صداهایی است که می شنوید تا معنای آنها را جذب کرده و واکنش احساسی ایجاد کنید. به گفته مریام وبستر، گوش دادن به معنای «شنیدن هر چیزی با علاقه زیاد است». گوش دادن یک فرآیند فعال و آگاهانه است که نیاز به استفاده از حواس بسیاری دارد.

گوش دادن یک عمل انتخابی است، به این معنی که فرد می تواند انتخاب کند که شنیده شود یا نه. اگر بخواهید گوش دهید، یک فرآیند فعال است. شما می توانید بدون نیاز به گوش دادن یا تمرکز بر آنچه می شنوید به صداها و کلمات گوش دهید. شنوایی مصداق تعبیر «در یک گوش و خارج گوش دیگر» است.

گوش دادن غیرفعال در مقابل گوش دادن فعال

گوش دادن به دو نوع فعال و غیرفعال تقسیم می شود. متخصصان ارتباطات از این مفاهیم برای توصیف ارتباطات خوب بین همسالان، همکاران، شرکای عاشقانه، دوستان و خانواده استفاده می کنند.

کنجکاوی، انگیزه، هدف و عمل مورد نیاز است. برای داشتن یک مکالمه معنادار، شنونده درگیر سعی می کند آنچه را که می شنود جذب و درک کند. گوش دادن فعال تکنیک گوش دادن است اگر می خواهید مشکلی را با شخص دیگری بفهمید یا حل کنید.

گوش دادن غیرفعال در مقابل گوش دادن فعال است. گوش دادن منفعل به عنوان گوش دادن جدا، بی تفاوت و بدون پاسخ تعریف می شود. شنونده منفعل انگیزه ای برای مشارکت فعال ندارد. شنونده منفعل یک عقیده ایجاد کرده است و تمایلی به همکاری با طرف مقابل برای یافتن راه حل ندارد. گوش دادن غیرفعال روش عالی برای برقراری ارتباط با افرادی که می خواهید ملاقات کنید نیست.

اهمیت شنوایی در سلامت روان

شنوایی یک حس انتقادی است که به ما کمک می کند تا در محیط حرکت کنیم. کم شنوایی می تواند بر سلامت روان تأثیر زیادی بگذارد، از جمله خشم، عدم مشارکت اجتماعی، تغییر در درک ما از ارزش خود، و اندوه.

لازم به یادآوری است که استفاده از زبان اشاره و توجه به زبان بدن دو روش گوش دادن بدون شنیدن است. اگر افسرده هستید یا به دلیل کم شنوایی در سازگاری با مشکل مواجه هستید، می توانید از سلامت روان کمک بگیرید.

اهمیت گوش دادن در سلامت روان

انسان ها موجوداتی اجتماعی هستند که تمایل ذاتی به تعلق و ارتباط دارند. گوش دادن به ما این امکان را می دهد که کنجکاوی عمیق تری در مورد تجربیات دیگران، شفقت، همدلی و معاشرت به دست آوریم.

اگر به حرف مردم گوش ندهید یا به شما گوش داده نمی شود، می تواند به احساس ارتباط و تعلق شما آسیب برساند. شما بدون شک می توانید زمانی را به یاد بیاورید که آن را نشنیده اید. این تجربه ممکن است باعث شده باشد که شما احساس بی ارزشی، بی تفاوتی و تنهایی کنید، که همه اینها می تواند به احساس شرم، اضطراب و افسردگی بیفزاید.

چگونه شنونده بهتری شوید؟

اکنون که تفاوت بین گوش دادن فعال و غیرفعال را درک کرده اید، ممکن است علاقه مند به یادگیری نحوه توسعه مهارت های گوش دادن عملکردی برای بهبود ارتباطات و مهارت های بین فردی باشید.

سوالات احمقانه نپرس

همه ما چیزی را با کسی به اشتراک گذاشته‌ایم و گاهی اوقات واکنش “خوب” یا “آه” دریافت کرده‌ایم. ناامید کننده به نظر می رسد، و آنها به وضوح گوش نمی دهند یا علاقه ای به شرکت در گفتگو ندارند. گوش دادن فعال مستلزم پرسیدن سؤالات باز و علاقه صادقانه به گفتگو است. وقتی کسی چیزی را با شما به اشتراک می گذارد، با پرسیدن سؤالات کاوشگر، ابتکار عمل را به کار بگیرید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. با پرسیدن اینکه چه کسی / چه / کجا / چه زمانی / چگونه در مورد آنچه طرف مقابل می گوید، علاقه خود را ابراز می کنید و می خواهید بیشتر بدانید.

منتظر نوبت خود باشید تا صحبت کنید

ما به عنوان انسان به صحبت گوش می دهیم. ما از شنیدن صحبت های خود لذت می بریم. ما اغلب قبل از اینکه صحبت دیگران را تمام کنند حرفشان را قطع می کنیم. شنونده فعال باید منتظر بماند تا طرف مقابل صحبت خود را تمام کند. ما با تکیه بر نشانه هایی که نشان می دهد فردی صحبت خود را به پایان رسانده است، به این امر دست پیدا می کنیم. نشانه های غیرکلامی یا گوش دادن به انتهای یک جمله یا ایده مثال هایی هستند. حضور را در نظر بگیرید تا به یادگیری توجه کنید. روی کلماتی که گفته می شود تمرکز کنید و به نحوه بیان آنها توجه کنید. قبل از به اشتراک گذاشتن افکار خود با دیگران، باید لحظه ای مکث کنیم.

همیشه مراقب باشید

برای تمرکز بر مکالمه، باید افکار و صداهای دیگر را در ذهن خود فیلتر کنید تا به کلمات گفته شده توجه کنید. حضور در یک بحث می تواند دشوار باشد، اما کنار گذاشتن تلفن و محدود کردن سایر عوامل حواس پرتی به شما کمک می کند تا روی موضوع فعلی تمرکز کنید.

هم اکنون یک قرار ملاقات رزرو کنید تا به تمام سوالات خود پاسخ داده شود. می توانید با پماد با بهترین متخصصین گوش و حلق و بینی در کراچی وقت ملاقات رزرو کنید.

سوالات متداول (سؤالات متداول)

۱ – شنیدن در فرآیند گوش دادن چیست؟

همانطور که به نظر می رسد اساسی است، ابتدا باید آنچه را که می شنویم به صورت فیزیکی بشنویم تا با موفقیت اطلاعات را جمع آوری کنیم. شنوایی زمانی اتفاق می افتد که امواج صوتی به پرده گوش برخورد کرده و ضبط شوند. هر چه صدا آسان تر باشد، گوش دادن آسان تر است.

۲ – شنیدن گفتار چه تفاوتی با گوش دادن به آن دارد؟

شنوایی عمل فیزیولوژیکی گوش دادن به صدا در محیط خود است. از سوی دیگر، گوش دادن، رویکردی متمرکز و متمرکز برای درک پیام ارسال شده از منبع است.

۳- شنیدن یا شنیدن کدام اول است؟

تفاوت گوش دادن با شنیدن این است که بسیار فراتر از دریافت صدا توسط گوش است. در عوض، گوش دادن یک فرآیند فعال است که در آن گوش اطلاعات را جذب می کند. مغز آن را پردازش می کند تا شنونده و در نهایت ارائه دهنده داده را قادر به درک و استفاده از آن کند.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/
رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر