دکتر متخصص تغذیه انوشه آب مهمترین غذا


شاید هیچ چیز مهمتر از آب در غذا وجود نداشته باشد. با این حال ، ما توجه زیادی به آن نمی کنیم و حتی گاهی اوقات آن را از منوی روزانه خود حذف می کنیم.

ما ممکن است هفته ها گرسنه باشیم ، اما فقط چند روز بدون آب.

همه سلولهای انسان حاوی آب هستند. 60 درصد از وزن کل بدن و 70 درصد از توده بدون چربی بدن را آب تشکیل می دهد.

به همین دلیل ، نسبت آب در بدن بین 50 تا 75 درصد است و این بسته به سن و میزان چربی بدن متفاوت است. آب فواید زیادی برای بدن دارد ، نمونه هایی از آن ذکر شده است.

  • آب برای بقا و تشکیل سلول ها ضروری است و آب جزء همه مایعات سلولی است.
  • این ماده به عنوان حامل بسیاری از مواد عمل می کند و در ورود مواد مغذی به داخل سلول و دفع دفع از سلول نقش دارد.
  • به تنظیم دمای بدن کمک می کند. تبخیر آب از سطح پوست به صورت تعریق بدن را خنک می کند.
  • آب نقش مهمی به عنوان حلال مواد مغذی ایفا می کند.همه مواد مغذی ، ویتامین ها ، مواد معدنی و هورمون ها باید به هر قسمت از بدن منتقل شوند تا سلول را تغذیه کند ، که وظیفه آب است.
  • آب به عنوان یک کاتالیزور در بسیاری از واکنش های بیولوژیکی درون سلولی ، در معده ، روده کوچک و محل هضم عمل می کند. بنابراین ، برای بسیاری از واکنشهای گوارشی و متابولیسم غذا ضروری است.
  • آب حرکت مفاصل را تسهیل می کند و از اصطکاک بین قسمت های مختلف بدن (مفاصل و استخوان ها) جلوگیری می کند.
  • در تبادل گاز در دستگاه تفسی کمک می کند.

با کم آبی بدن ، بهره وری انسان بسیار کاهش می یابد.کاهش آب بدن به میزان چهار تا پنج درصد باعث کاهش قدرت و کارایی 20 تا 30 درصد می شود.اولین علامت کم آبی ، تشنگی است.

متأسفانه تشنگی زمانی رخ می دهد که حدود دو درصد از بدن بدن دچار کم آبی شود. بنابراین توصیه می شود قبل از تشنگی آب بنوشید.از دست دادن 10 درصد آب بدن باعث کم آبی شدید و از دست دادن 20 درصد از آن کشنده است.

بدن آب را به طرق مختلف از دست می دهد ، از جمله از طریق ادرار ، مدفوع ، پوست و ریه. نیاز به آب و حفظ تعادل آب در بدن بستگی به سن ، فعالیت بدنی ، دما ، رژیم غذایی و بیماری دارد. آب بیشتر در نوزادان و کودکان بیش از بزرگسالان. در شرایط عادی ، بزرگسالان به ازای 1000 کالری مصرفی به 1 لیتر آب نیاز دارند و کودکان به 1.5 لیتر آب نیاز دارند ، در حالی که نیاز روزانه به آب در دوران بارداری کمی افزایش می یابد ، در دوران شیردهی به 3.4 لیتر افزایش می یابد.

اگر نیاز روزانه فرد به آب را در نظر بگیریم ، 2600 میلی لیتر (2.6 لیتر) با 1500 میلی لیتر مایعات آشامیدنی ، 850 میلی لیتر با غذا و 250 میلی لیتر با آب متابولیک تامین می شود.

آب متابولیک در نتیجه تجزیه غذاهای خورده شده در بدن شکل می گیرد به ازای هر 100 کالری متابولیزه شده در بدن ، به طور متوسط ​​13 گرم آب متابولیک به دست می آید.

به همین دلیل ، مشاهده شده است که نوشیدن آب نقش مهمی در آبرسانی به بدن دارد. برای آبرسانی به بدن بهتر است روزانه به طور متوسط ​​6-8 لیوان آب بنوشید. میوه ها و سبزیجات نیز حاوی مقدار زیادی آب هستند و معمولاً 70 تا 95 درصد وزن آب هستند و یکی از منابع مناسب منبع آب هستند.

دیدگاهتان را بنویسید