دکتر متخصص تغذیه انوشه چرا چاق می شویم؟


بسیاری از افراد برای پی بردن به دلایل چاقی خود به متخصص تغذیه مراجعه می کنند. افراد چاق اصلاً شبیه هم نیستند زیرا تفاوت های فیزیولوژیکی ، روانی و جسمی زیادی بین دو فرد چاق حتی از یک خانواده وجود دارد.

علل چاقی:

ساده ترین دلایل چاقی ، ارثی ، پرخوری و کم تحرکی است. اما دلایل بی شمار دیگری نیز وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می کنم.

میزان متابولیسم سلولی

به گفته متخصص تغذیه ، میزان متابولیسم بیشتر افراد چاق نسبت به افراد لاغر کمتر است. برخی از افراد چاق کم غذا می خورند یا حتی ورزش می کنند ، اما همچنان چاق هستند و موفقیت کمی در کاهش وزن دارند. آنها اغلب در مکانیسم متابولیک خود نقصی دارند که می تواند ناشی از سوءتغذیه ، اختلالات غده ای یا هورمونی باشد.

یکی از عوامل غده ای که در میزان متابولیسم سلولی نقش دارد نحوه عملکرد غده تیروئید است. کم کاری تیروئید باعث چاقی می شود ، در حالی که پرکاری تیروئید باعث کاهش وزن می شود. به همین دلیل ، عملکرد این غده باید با آزمایشات لازم بررسی شود و در صورت لزوم از داروهای مناسب استفاده شود.

عملکرد نامنظم هورمون های زنانه به طور مستقیم بر افزایش وزن زنان تأثیر می گذارد. زنانی که به دلیل اختلالات هورمونی (سندرم تخمدان پلی کیستیک) دارای کیست های متعدد در تخمدان خود هستند ، دارای نوعی مقاومت به انسولین هستند که منجر به چاقی در این افراد می شود.

عدم تنظیم رژیم غذایی

تنظیم وعده های غذایی ، حذف نکردن برخی از وعده های غذایی ، نخوردن یک وعده غذایی مستقیم در تنظیم متابولیسم م effectiveثر است. یکی از دلایل این امر ، اثر انرژی (ترموژنیک) غذا است. با هر وعده غذایی که می خوریم ، بدن کالری زیادی برای هضم ، جذب و سوزاندن مصرف می کند. اگر تعداد وعده های غذایی را افزایش دهیم (به شرطی که میزان مصرف روزانه افزایش پیدا نکند) ، بدن می تواند کالری بیشتری نسبت به مقدار مصرف شده در یک یا دو وعده غذایی بسوزاند. گرسنگی متابولیسم بدن را برای مدت طولانی کاهش می دهد زیرا بدن میزان سوخت و ساز بدن را برای زنده ماندن کاهش می دهد تا انرژی دریافت شده را حفظ کند. بنابراین ، کسانی که یک وعده غذا می خورند و اغلب بیشتر در یک وعده غذا می خورند ، در معرض چاقی هستند. با کاهش کالری بدن ، بدن از کالری دریافتی در طول روز با تبدیل آن به چربی استفاده نمی کند.

عادات غذایی غلط و شیوه زندگی نامناسب

نداشتن برنامه غذایی ، عادت گلابی خاردار حتی زمانی که گرسنه نیستیم ، سریع غذا می خوریم ، بیشترین میزان کالری روزانه را در عصر و شب مصرف می کنیم ، ساعت های نامنظم خوابیدن ، نخوردن به موقع و به موقع ، فعالیت بدنی و عدم غذا خوردن ، ورزش کردن در شرایط عاطفی مانند استرس ، غم ، شادی ، پرخوری می تواند باعث چاقی شود.

برخی از داروها می توانند باعث چاقی شوند ، مانند قرص های ضد بارداری ، داروهای ضدالتهاب ، داروهای هورمونی و برخی از داروهایی که برای درمان افسردگی و اختلالات روانی تجویز می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید