دکتر متخصص تغذیه غذاهای آنتی اکسیدان و ضد سرطان انوشه


انتخاب و تهیه غذا بر اساس دو حس بویایی و چشایی است. با این حال ، یکی از ویژگی هایی که بر انتخاب غذا تأثیر می گذارد ، رنگ غذا است. از نظر علمی ، زمان حرارت دادن و پختن تأثیر زیادی بر تغییر رنگ غذاها و شکل گیری رنگ دلخواه دارد.ممکن است رنگ رنگ های استفاده شده در غذا طبیعی یا غیر طبیعی باشد.

رنگها روی مواد مغذی ، مژه و طعم غذا تأثیر نمی گذارد ، اما به جذابیت و اشتها آورتر غذا کمک می کند. استفاده از رنگها در تزئین غذا در افراد چاق و افرادی که مستعد چاقی هستند ممکن است میل به غذا را افزایش داده و باعث چاقی بیشتر شود. استفاده از رنگ ها و سفره های مناسب برای افراد لاغر و کودکان دچار سوء تغذیه می تواند انگیزه خوبی برای ترغیب آنها به غذا باشد.

استفاده از رنگ طبیعی زعفران در ظروف ، رنگین کمان میوه ها در بشقاب ، استفاده از سبزیجات مختلف در وسط میز در جذابیت غذا و سفره موثر است. در حقیقت ، یک بشقاب یا سفره را می توان با غذا رنگ آمیزی کرد. و اغلب یک خانم خانه دار یا یک آشپز استاد مانند یک نقاش بیشترین استفاده را از این رنگهای زیبا می کند. رنگهای زیبایی که در میوه ها و سبزیجات یافت می شود می تواند ویژگی های خاصی را در غذاها برانگیزد و ویژگی های مشترکی در آنها ایجاد کند. و هر بار که به مجموعه ای از رنگ ها در غذا نگاه می کنیم ، می توانیم این ویژگی را به خاطر بسپاریم. البته علاوه بر مواد مغذی ، ویتامین ها و مواد معدنی ذکر شده در هر یک از این غذاها ، مواد زیر نیز ذکر شده است.

سبز: در میوه هایی مانند سیب سبز ، انگور ، کیوی و سبزیجاتی مانند کنگر فرنگی ، کلم بروکلی ، نخود فرنگی ، لوبیا سبز و فلفل سبز یافت می شود. لوتئین و ایندول موجود در این مواد دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و بینایی را افزایش می دهند.

نارنجی و زرد: کاروتنوئیدها ، بیوفلاونوئیدها و ویتامین های موجود در میوه هایی مانند گلابی ، گریپ فروت ، انبه ، هلو ، آناناس ، سیب زرد ، انجیر و سبزیجات مانند سیب زمینی ، فلفل زرد ، ذرت و کدو NS این مواد باعث افزایش کارایی قلب ، افزایش بینایی ، بهبود سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها می شود.

آبی و بنفش ، سرخابی: آنتوسیانین ، که رنگ آبی و بنفش این مواد را در میوه هایی مانند آلو ، انجیر ، کشمش ، زغال اخته و سبزیجاتی مانند بادمجان و کلم قرمز ایجاد می کند ، دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد پیری در کنار مواد شیمیایی فتوشیمیایی است. حافظه را تقویت می کند و به سلامت دستگاه ادراری کمک می کند و ویژگی های طعم را کاهش می دهد.

قرمز: در میوه هایی مانند آلبالو ، گیلاس ، انار ، انگور قرمز ، توت فرنگی ، هندوانه و سبزیجاتی مانند چغندر ، پیاز قرمز ، فلفل قرمز ، گوجه فرنگی ، ریواس یافت می شود. این گروه غذایی حاوی مایعاتی با خواص مشابه آنتوسیانین ها است. لیکین از سلامت قلب پشتیبانی می کند ، بینایی را بهبود می بخشد ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. وقتی غذاها پخته یا کنسرو می شوند ، مشروب موجود در آنها برای بدن مفیدتر است.

سفید ، خرما ، قهوه ای: در میوه هایی مانند موز و خرما و سبزیجاتی مانند کلم ، شلغم ، قارچ ، پیاز و سیر. آلیسین موجود در سیر و پیاز که در قارچ یافت می شود ، سلامت قلب را بهبود می بخشد و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

البته اینها نیز مواد مغذی ، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در هر یک از این غذاها هستند.

رنگهای مورد استفاده در ناهار خوری بر اشتها تأثیر می گذارد. رنگهای قرمز و نارنجی باعث می شود فرد سریعتر غذا بخورد و بیشتر بخورد. به همین دلیل است که اکثر فست فودها از این رنگ ها استفاده می کنند. زیرا این رنگ ها باعث می شود نشستن طولانی مدت در محیط غیرقابل تحمل شده و چشم ها را خسته کند ، بنابراین میزها با سرعت بیشتری خالی می شوند. برعکس ، رنگ هایی مانند آبی و سبز آرامش و آرامش را ایجاد می کنند. به همین دلیل معماران داخلی اغلب از این رنگ ها در دکوراسیون آشپزخانه و ناهار خوری ساختمان ها استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید