رابطه تغذیه و خلق و خو


تغذیه و روحیه چه ارتباطی با هم دارند؟

رابطه بین تغذیه و خلق و خو یکی از جالب ترین و پیچیده ترین موضوعاتی است که کمتر در علوم تغذیه مورد بحث قرار گرفته است. رابطه بین رژیم غذایی و رژیم غذایی و خلق و خو و عملکرد مغز همیشه مورد توجه بوده است ، اما بیشتر یافته ها در این زمینه از تحقیقات تجربی بر روی حیوانات آزمایشگاهی به دست آمده است و داده های کمی از انسان در بازه های زمانی کوتاه در دسترس است.

ما طبق عادت خود مزاج را اضافه کردیم. و روحیه افراد را ایجاد می کند. نداشتن تعریف روشنی مانند برخی موارد روانشناختی ؛ مانند هوش و دانش ، که تعریف روشنی ندارند ، خلق و خوی مظهر ارتباط است. همه می توانند خود را بیان کنند ؛ به عنوان مثال ، افراد استرس پرخاشگر هستند. گرایش به پرخاشگری که در برخی از کودکان و بزرگسالان وجود دارد ، تغییرات چشمگیری را که می تواند در روان افراد ایجاد شود نشان می دهد.

یکی از موضوعات مورد بحث رابطه تغذیه و خلق و خوی است که در عین جذابیت و پیچیدگی ، و با وجود پیچیدگی کمترین هزینه را دارد. و کمتر مورد بحث و ارزیابی قرار می گیرد. اساس نظریه این رابطه از آنجا نشأت گرفته است. انتقال دهنده های عصبی در مغز یا حامل های شیمیایی انتقال دهنده های عصبی از غذا تولید می شوند. و تغییر در مقدار مواد مغذی وارد شده به رژیم غذایی. این می تواند سطح مغز این ناقل های شیمیایی ، از جمله سروتونین و استیل کولین را تغییر دهد.

نقش برخی از عناصر غیر مغذی در عملکرد مغز

از سوی دیگر ، نقش برخی از مواد غیر تغذیه ای در عملکرد مغز مانند تمرکز و حافظه کوتاه مدت نیز مورد توجه قرار گرفته است. اینها شامل متیل گزانتین حاوی کافئین ، تئوفیلین و تئوبرومین هستند که به ترتیب در قهوه ، چای و کاکائو یافت می شوند و می توانند تمرکز و آگاهی را افزایش دهند. آنها بر رژیم غذایی ، نحوه مصرف غذا و الگوهای غذایی تأثیر می گذارند. به
تحقیقات زیادی در مورد حیوانات در این زمینه انجام شده است و شواهد کمی از تحقیقات انسانی به دلایل اخلاقی و پیچیدگی انسان وجود دارد. بنابراین ، برخی از بحث هایی که می توان مطرح کرد ، تعمیم نتایج مطالعات روی حیوانات به انسان است. و نمی توان آنها را بدون صراحت بیان کرد. در عین حال ، مراکز عصبی انسان بسیار توسعه یافته و پیچیده تر هستند. و مراکز مختلفی در این زمینه وجود دارد.

رابطه تغذیه و خلق و خو |  متخصص تغذیه اصفهان

تاثیر کربوهیدرات ها بر رفتار انسان

کربوهیدرات ها سروتونین عصبی را در مغز تولید می کنند. وظیفه آن تنظیم خواب ، بالا بردن خلق و خو و رفع افسردگی است و با خوردن کربوهیدرات یا شیرینی احساس آرامش و رضایت در افراد ایجاد می شود. این احساسات گاهی بیشتر است ؛ مخصوصاً وقتی غذاهای شیرین دارای چربی زیادی باشند.
نشان داده شده است که خوردن غذاهای حاوی کربوهیدرات ناقل شیمیایی سروتونین را در مغز آزاد می کند. و پس از آن فرد احساس خوشایندی می کند. از طرف دیگر ، کیفیت و عمق خواب نیز با سروتونین بهبود می یابد.

علیرغم تأثیرات مثبت شیرینی بر مردم ، چرا بسیاری از مردم از شیرینی گریزانند و تمایل به شور و ترش شدن دارند؟

بسیاری از مردم به تنهایی رژیم می گیرند و شیرینی ها را حذف می کنند. زیرا در حالی که تکامل انسان تاریخ را نشان می دهد ، آنها فکر می کنند خوردن شیرینی باعث چاقی می شود. مردم عاشق شیرینی هستند و وقتی شیرینی می خورند. احساس خوبی داشته باشید و بیمار نشوید ؛ برعکس ، وقتی با یک گیاه ناشناخته ترش یا تلخ برخورد کردند ، احساس ناراحتی کردند و احساس خوبی نداشتند.

در نیمه دوم چرخه قاعدگی زنان ، افراد مبتلا به پرخوری عصبی و افسردگی فصلی نیز تمایل به خوردن شیرینی دارند. چربی ها علاوه بر شیرینی ، در بهبود خلق و خو و رفتار نیز نقش دارند. اما روند عمل آنها با شیرینی متفاوت است. مواد شیمیایی ترشح شده به مغز پس از خوردن چربی ها از خانواده مواد افیونی هستند. عملکرد این مواد شیمیایی در مغز مشابه تریاک است و همچنین در کاهش درد نقش دارند. اما در مورد شکلات ، یافته ها نشان می دهد ترکیبی به نام فنیل اتیل آمین پس از خوردن شکلات در مغز تولید می شود. این پدیده در زنان به دلیل تغییرات طبیعی در ترشح هورمونهای جنسی (به ویژه پروژسترون) در نیمه دوم چرخه قاعدگی ، بیشتر نمایان می شود.

تأثیر گیاه خواری و گوشت خواری بر رفتار افراد

گوشت ها آندروژن ها را جمع می کنند و گوشت گوسفندی حاوی استروژن و برخی ترکیبات شیمیایی است که به خوراک دام می رود. این غذاها حاوی هورمون هایی هستند که در بدن باقی می مانند.بررسی ها نشان می دهند افرادی که غذاهای گیاهی مصرف می کنند سبک تر هستند و شاید یکی از دلایل آن افزودنی ها و مواد شیمیایی موجود در خوراک دام و بسته بندی مواد غذایی باشد. به
مطالعات نشان داده است که غلظت روی سرم در افراد افسرده مانند افراد سالم است. از سوی دیگر ، مطالعه ای روی دانشجویان دختر دانشگاه اهواز نشان داد که میزان مصرف روی در رژیم غذایی افراد افسرده تقریباً نصف افراد سالم است.

متأسفانه جوانان و نوجوانان امروزی تمایل زیادی به خوردن فست فود دارند. شاید شما نتوانید سیاه و سفید به نظر برسید. و موضوعی را به طور کامل رد یا تأیید کرد. بعید است که آموزش در این زمینه نیز کارساز باشد. زیرا این غذاها جذاب هستند. و تجارت از آن حمایت می کند. اما این توصیه علمی و دوستانه است. استفاده از این فست فودها در حد اعتدال ؛ به عنوان مثال ، ماهانه یا هفتگی ، معمولی و نه روزانه ، و جوانان به سراغ اجزای طبیعی میوه و سبزیجات می روند و همچنین مایعات بیشتری مصرف می کنند. ما ایرانی ها در گذشته عادات خوبی داشتیم که پذیرایی از مهمانان با آب لیمو بود. متأسفانه ، در حال حاضر جایگزین نوشابه ها و آب میوه های تجاری و مضر شده است.


بیشتر بدانید: آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها


یک رژیم متعادل تر ، متعادل و متنوع. به طور طبیعی ، دستگاه بدن ، یکی از شگفت انگیزترین و پیچیده ترین دستاوردهای خداوند ، بهتر کار می کند.
او دستاوردهای صنعت غذا را لمس کرد و ما ایرانی ها را از سنت های ما دور کرد. تحولات در صنایع غذایی ، گسترش ارتباطات بین کشورها و ملت ها و افزایش ارتباطات فرامرزی ، باعث تغییر در عادات غذایی افراد جامعه شده است. و متأسفانه بسیاری از سنت ها توسط ما ایرانیان رعایت می شود. همچنین ، دیگر سفره های گیرا و سنتی وجود ندارد. و روند فست فودها و چیپس و پنیر پر از چربی اشباع و فاقد مواد مغذی. و فقط معده را پر می کند و طعم را نوازش می کند ، افزایش می یابد.

کمبود ویتامین B ، که برخی از آنها سوخت بدن ، مغز و اعصاب را تأمین می کند. اگر جبران نشود ، محرک های عصبی به طور طبیعی بوجود می آیند. به عنوان مثال ، اگر ویتامین B به بدن نرسد. در نتیجه ، سنتز پروتئین مختل می شود و پروتئین کافی به بدن نمی رسد. در نتیجه ، سیستم ایمنی نمی تواند به درستی به عوامل بیماری زا پاسخ دهد و طبیعتاً سیستمی است که باید از مزایای سلامتی افراد محافظت کند. گیج می شود و به جای حمله به دشمن ، خود بدن را مورد حمله قرار می دهد.

عدم مصرف مواد حاوی آهن و کم خونی می تواند منجر به کسالت ، پرخاشگری و عدم تحمل شود.


دکتر. رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر. رضا اطمینانانی با روشهای اساسی تغذیه ، میزان و نوع غذا خوردن می تواند نقش مهمی در تأمین سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

دکتر تغذیه و رژیم درمانی اصفهانی دکتر برای مشاهده صفحه اینستاگرام رضا اطمینانانی کلیک کنید.


محتوای توصیه شده:

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

استراتژی های کنترل گرسنگی

راهنمای خرید لبنیات

منابع غذایی آنتی اکسیدان ها



دیدگاهتان را بنویسید