روغن Mct روغن MCT چیست؟


MCT یک نوع چربی اشباع شده است که طی آن طول مولکول های کربن برای جذب راحت تر بدن کاهش می یابد و همانطور که از نام آن مشخص است بر طول زنجیره کربن تأکید می کند.

چربی ها با توجه به تعداد کربن های زنجیره ای خود از هم جدا می شوند. روغن های دارای کربن بالا دارای 13 تا 21 اتم کربن در مولکول های خود هستند ، در حالی که MCT ها دارای 6 تا 12 اتم کربن در ساختار خود هستند.

فرایند هضم چربی ها با شکستن پیوندهای زنجیره کربن مولکول های چربی انجام می شود و هرچه طول این مولکول های چربی بیشتر باشد ، فرآیند هضم برای بدن دشوارتر می شود. در نتیجه ، به دلیل این واقعیت که MCT ها خود دارای زنجیره های کربنی کوتاه تری هستند ، به سادگی با زبان ساده هضم می شوند یا در واقع توسط بدن بسیار آسان هضم می شوند و می توانند به راحتی به بسته های انرژی در بدن تبدیل شوند.

mctoilsportsresearch 1024x683 2 - روغن MCT چیست؟

خواص درمانی روغن MCT

لوازم آرایش:
نرم کننده ، مرطوب کننده ، احیا کننده ، تقویت کننده ، محافظ ، پاک کننده ، ضد پیری ، ضد آکنه

پزشکی:
ضد میکروبی ، ضد التهابی ، آنتی اکسیدانی ، تنظیم کننده ، کمک کننده به هضم ، کاهش وزن

فواید روغن MCT در رژیم کتو

1- این مکمل به طرق مختلف باعث کاهش وزن می شود:

روغن MCT دو هورمون (YY پپتید و لپتین) ترشح می کند که احساس سیری بدن را افزایش می دهد.
این ممکن است حتی بهتر از روغن نارگیل باشد که شما را سیر می کند. یک مطالعه نشان داد کسانی که دو قاشق غذاخوری روغن MCT را به عنوان بخشی از صبحانه خود مصرف کردند ، در وعده ناهار کمتر از کسانی که روغن نارگیل مصرف می کردند ، غذا خوردند.
همان مطالعه همچنین افزایش تری گلیسیرید و گلوکز با روغن MCT را نشان داد که ممکن است بر احساس سیری نیز تأثیر بگذارد.
علاوه بر این ، مصرف روغن MCT به طور قابل توجهی وزن بدن و دور کمر را کاهش می دهد. محققان گزارش می دهند که ممکن است حتی از چاقی جلوگیری کند.

تغذیه کتوژنیک - روغن MCT چیست؟

2- منبع فوری تولید انرژی است:

روغن MCT یک سوخت عالی نامیده می شود زیرا بدن شما سریعتر از گلیسیریدهای زنجیره بلند (LCTs) که حاوی کلسیم بیشتری در زنجیره چربی آنها است ، MCT ها را جذب می کند.
MCT ها مستقیماً از روده به کبد منتقل می شوند و مانند دیگر روغن های زنجیره ای نیازی به صفرا ندارند.
چربی ها به عنوان سوخت یا چربی بدن در کبد ذخیره می شوند.
از آنجا که MCT ها بدون شکستن سلول های خود به راحتی وارد می شوند ، می توان از آنها به عنوان منبع انرژی فوری استفاده کرد.

3- اسید لاکتیک را کاهش داده و شدت چربی سوزی را در ورزشکاران افزایش می دهد:

افزایش سطح لاکتات در حین ورزش می تواند عملکرد ورزشی نامطلوبی داشته باشد.
جالب اینجاست که MCTs می تواند به کاهش سطح لاکتات کمک کند. همچنین ، این مطالعه نشان داد که مصرف روغن MCT قبل از ورزش می تواند به شما در مصرف انرژی به جای کربوهیدرات کمک کند.
اگرچه MCT می تواند چربی سوزی را در حین ورزش افزایش دهد ، اما نتایج آزمایش مخلوط می شود تا ببیند آیا روغن MCT می تواند به شما در ورزش بهتر کمک کند.

4- کلسترول را کاهش داده و از بیماری های قلبی جلوگیری می کند:

بیماری قلبی یک مشکل فزاینده است.
برخی از عواملی که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند عبارتند از: کلسترول بالا ، فشار خون بالا ، التهاب ، اضافه وزن و سیگار کشیدن.
نشان داده شده است که روغن MCT از کاهش وزن و چربی پشتیبانی می کند. این به نوبه خود می تواند به کاهش خطر بیماری های قلبی کمک کند.

5. قند خون و دیابت را کنترل می کند:

اکثر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 دارای اضافه وزن یا چاقی هستند که دیابت را کنترل می کند. با این حال ، نشان داده شده است که MCT ها ذخیره چربی را کاهش داده و چربی سوزی را افزایش می دهند.

6- همچنین تولید کننده کتون است:

کتونها متابولیسم بدن را افزایش داده و باعث چربی سوزی می شوند.

076f6d08 7457 4a0e ba5a 3b388d09c838 2 - روغن MCT چیست؟

4 نوع اصلی MCT وجود دارد:

کربن نوع 6 – کربن نوع 8 – کربن نوع 10 – کربن نوع 12

هرچه زنجیره کربن یا عدد کربن در 4 مورد بالا کوتاهتر باشد ، جذب آن برای بدن راحت تر است.

چقدر باید از MCT برای تولید کتوز استفاده کرد؟

ابتدا یک قاشق چایخوری یا کمتر به رژیم غذایی خود اضافه کنید ، با مقدار کمتری شروع کنید و بسته به احساسی که دارید میزان مصرف چربی خود را به تدریج افزایش دهید. اگر به نظر می رسد پاسخ خوبی دارید ، تقریباً یک قاشق غذاخوری در روز به کار خود ادامه دهید.

عوارض جانبی روغن MCT چیست؟

در حالی که مصرف بیش از حد روغن می تواند عوارضی مانند سوء هاضمه ، اسهال ، استفراغ ، تحریک پذیری ، حالت تهوع ایجاد کند ، روغن به طور کلی به خوبی قابل تحمل است ، ناراحتی معده و نفخ. سعی کنید این روغن را با غذا مصرف کنید تا از عوارض جانبی جلوگیری کنید و به یاد داشته باشید که با دوز کمتر شروع کنید و در صورت تمایل آن را به تدریج افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید