ریزش مو؟ ممکن است کمبود ویتامین B داشته باشید



نوشته شده توسط Jacqueline Newson BSc (Hons) Nutrition Therapy

جداسازی علت ریزش مو هنوز در میان جامعه علمی مورد بحث است زیرا به نظر می‌رسد عوامل زیادی در آن دخیل هستند. با این حال، کمبود مواد مغذی احتمالا بخش بزرگی از مشکل است، به ویژه ویتامین های B کمپلکس

ریزش آهسته و تدریجی مو یک شکایت رایج در مردان و زنان است. اغلب به عنوان آلوپسی آندروژنتیک (AGA) شناخته می شود و نیمی از مردان و زنان را در سن ۵۰ سالگی تحت تاثیر قرار می دهد.

ریزش مو می تواند اثرات مخربی بر عزت نفس داشته باشد و منجر به افسردگی و بی اعتمادی شود، اما لزوماً به عنوان یک پیامد اجتناب ناپذیر نیست. با چند تغییر سبک زندگی و چند ماده مغذی با دقت انتخاب شده، می توانید منتظر موهای قوی و سالم باشید.

مو و فولیکول های مو

مو از فولیکول‌ها رشد می‌کند و از سلول‌های مشابه سلول‌های پوست ما ساخته می‌شود که عمدتاً از پروتئین کراتین تشکیل شده‌اند. مویرگ های اطراف هر فولیکول غذای مورد نیاز برای رشد و تولید مثل سلول های مو را حمل می کنند. مو در سه مرحله به نام های آناژن، آناژن و تلوژن رشد می کند:

  1. آناژن – مرحله رشد است و می تواند از هفته ها تا سال ها ادامه یابد.
  2. کاتاژن – سلول های مو می میرند.
  3. تلوژن – مرحله استراحت است که از یک تا سه ماه طول می کشد.

فقط مقدار کمی از فولیکول های مو در هر زمان از بین می رود و به طور متوسط ​​روزانه حدود ۹۰ تار مو از دست می دهیم.

سلامت مو و پوست سر

سلامت مو به گردش خون در ریشه ها و میزان مواد مغذی و هورمون های موجود در خون بستگی دارد. پروتئین کافی در رژیم غذایی نیز از نظر استحکام و قابلیت ارتجاعی مو از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بنابراین، تغذیه نامناسب و گردش خون باعث رشد و حالت ضعیف مو می شود، در حالی که افزایش جریان خون در این ناحیه ممکن است باعث رشد مو شود.

علل ریزش مو

هیئت منصفه هنوز برای پاسخ قطعی به علت ریزش مو آماده نیست، اما اینها برخی از عوامل موثر هستند:

کمبود تغذیه ای

پوست سر دارای گردش بسیار بالایی از سلول های فولیکول مو است که نیاز به تامین مداوم مواد مغذی و انرژی دارد. کمبود کالری یا کمبود پروتئین ها، ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب ضروری می تواند منجر به ریزش مو و ناهنجاری های اسکلتی شود.

سالخورده

فولیکول تعداد چرخه های محدودی دارد. بعد از ۴۰ سال رشد مو کند می شود و به سرعت ریزش آن جبران نمی شود. این منجر به نازک شدن پوست و برای برخی – درجه ای از طاسی یا آلوپسی می شود که در هر دو جنس رخ می دهد، اگرچه در بین زنان بسیار کمتر است.

درمان های پزشکی و داروها

درمان سرطان که شامل شیمی درمانی و رادیوتراپی است بر ریزش مو تأثیر می گذارد. عوارض جانبی برخی داروها باعث ریزش مو می شود.

سلامتی بد روده

عدم تعادل در فلور روده یا حساسیت به سلیاک یا گلوتن می تواند بر سلامت مو تأثیر بگذارد.

آسیب جسمی یا عاطفی

تب، خونریزی، بیماری شدید، زایمان و استرس همگی می توانند به ریزش مو کمک کنند.

مشکلات هورمونی

عدم تعادل در آندروژن ها (هورمون های مردانه) با نازک شدن مو مرتبط است و در مردان و زنان رخ می دهد. عملکرد ضعیف تیروئید و همچنین تغییرات هورمونی پس از بارداری و در دوران یائسگی می تواند منجر به ریزش مو شود.

عوامل دیگر

بیماری، بیماری های مزمن، تومورها و سوء مصرف الکل می تواند منجر به ریزش مو، ریزش مو یا تغییر رنگ شود. مواد شیمیایی مورد استفاده برای رنگ کردن، صاف کردن یا صاف کردن مو می تواند به مو آسیب برساند و آن را ضعیف کند.

پیشگیری از ریزش مو

موهای شما قرار است تاج شما باشد، اما چگونه می توانید موهای قوی و براق داشته باشید؟

کوتاه کردن موی منظم با درمان های حالت دهنده محافظ کمک می کند، اما موهای شما نیز نیاز به تغذیه از درون دارند. تامین خوب مواد مغذی برای تغذیه فولیکول های مو، بهبود گردش خون در پوست سر و تامین بلوک های ساختمانی برای رشد قوی مو ضروری است.

مواد مغذی لازم:

ویتامین های گروه B

موهای سالم به ویتامین های B کمپلکس به ویژه بیوتین، B1، B3، B5 و B6 بستگی دارد که در گوشت، غلات کامل و سبزیجات برگ سبز یافت می شود. این گروه مهم از ویتامین ها برای متابولیسم اسیدهای چرب لازم برای سلامت و خاصیت ارتجاعی غشای سلولی و تقویت و مرطوب نگه داشتن مو ضروری هستند.

کمبود ویتامین B می تواند به کمبود تغذیه سلول های فولیکول مو کمک کند. بیوتین به ویژه برای متابولیسم اسیدهای آمینه ترشح کننده کراتین ضروری است. بیمارانی که کمبود بیوتین دارند اغلب دچار ریزش مو می شوند. محققان دریافتند که این وضعیت با رشد مجدد تدریجی مو پس از مصرف روزانه ۲۰۰ میکروگرم بیوتین بهبود می یابد.

تقریباً نیمی از بیوتین روزانه در روده ها توسط باکتری های سالم روده تولید می شود. مطالعات نشان می دهد که کمبود بیوتین می تواند در افرادی که فلور روده دارند رخ دهد. کسانی که سابقه حساسیت به گلوتن دارند به احتمال زیاد به این دلیل کمبود بیوتین دارند. استفاده از پروبیوتیک ها ممکن است مفید باشد.

بیوتین را می توان در تعدادی از غذاها یافت. موز بیشترین غلظت را دارد، اما بیشتر حبوبات (از جمله بادام زمینی و عدس) نیز سرشار از بیوتین هستند. کسانی که محدودیت های غذایی دارند یا هضم ضعیفی دارند، می توانند از فرمولاسیون چربی به خوبی جذب شده بهره مند شوند آلترین B، که مواد مغذی را مستقیماً وارد سلول ها می کند تا از مسائل پیچیده گوارشی جلوگیری کند.

ویتامین سی

این ویتامین برای تولید و حفظ کلاژن، که بافت همبند موجود در فولیکول های مو است، ضروری است. خواص آنتی اکسیدانی قوی آن همچنین از سلول های فولیکول مو و سلول های عروق خونی مجاور که مواد مغذی و اکسیژن را به پوست سر می رسانند، محافظت می کند. این کمبود اغلب در بیماران حساس به سلیاک و گلوتن مشاهده می شود ویتامین سی.

مجدداً، فرم لیپوزومی ویتامین C مانند آلترینت C بیشترین مزیت را برای بدن فراهم می کند زیرا لیپوزوم ها می توانند بدون آسیب در سیستم گوارش حرکت کنند و به ویتامین C اجازه می دهند مستقیماً به سلول هایی که بیشتر به آن نیاز دارند برسد.

چربی های امگا ۳

این عناصر برای آبرسانی و مرطوب نگه داشتن پوست سر و مو مهم هستند. سطوح پایین امگا ۳ می تواند به موهای خشک، شکننده و کدر منجر شود. ماهی های روغنی، گوشت گاو و آجیل منابع خوبی از امگا ۳ هستند.

پروتئین

پروتئین برای رشد و ترمیم تمام بافت های بدن از جمله مو ضروری است. بدن شما برای تولید کراتین به پروتئین نیاز دارد. یک رژیم غذایی کم پروتئین می تواند بر بافت های غنی از کراتین تأثیر بگذارد – که به نازک شدن مو و ریزش مو کمک می کند.

عوامل سبک زندگی

  • سیگار نکش کادمیوم موجود در دود سیگار ممکن است باعث افزایش هورمون هایی شود که ریزش مو را افزایش می دهند
  • درمان های ملایم مو را انتخاب کنید – از گرمای بیش از حد و فرآیندهای شیمیایی اجتناب کنید
  • ماساژ پوست سر پوست سر را به طور مرتب ماساژ دهید تا جریان خون به فولیکول های مو افزایش یابد
  • استرس را کنترل کنید این منجر به اختلالات هورمونی می شود و می تواند روی رشد مو تأثیر بگذارد. ایجاد یوگا یا مدیتیشن به طور منظم در روال خود می تواند برای پایین نگه داشتن سطح استرس معجزه کند.

با کمی کار از درون، ریزش مو می تواند به گذشته تبدیل شود!

منابع

  1. درمان ریزش مو – جداسازی واقعیت از داستان
  2. ناز ۲۰۰۴; ۷۳: ۱۰۷-۱۱۴
  3. چا اچ اس و همکاران مقاله پژوهشی تأثیر روغن دانه کدو تنبل بر رشد مو در مردان مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک: یک کارآزمایی تصادفی، دوسوکور، کنترل شده با دارونما. طب جایگزین مبتنی بر شواهد ۲۰۱۴: ۱-۷.
  4. هایدکر بی و همکاران. مکمل های غذایی میزان آناژن مو را در زنان مبتلا به تلوژن افلوویوم افزایش می دهد: نتایج یک کارآزمایی دوسوکور کنترل شده با دارونما. درمان ۲۰۰۷; ۴، ۱:۵۹-۶۵.
  5. Herskovitz I and Tosti A. بررسی مقاله ریزش موی زنانه اینگرید. بیماری های غدد درون ریز و متابولیک. ۲۰۱۳، ۱۱ (۴): ۱-۸.
  6. کیم جو و همکاران مقاله پژوهشی. مطالعات پیش بالینی و بالینی نشان می دهد که عصاره گیاهی اختصاصی DA-5512 به طور موثر رشد مو را تحریک می کند و باعث سلامت مو می شود. طب مکمل و جایگزین مبتنی بر شواهد ۲۰۱۷، ۱-۱۱.
  7. انجمن شعر. تغذیه و سلامت مو. http://www.hairscientists.org/human-hair/nutrition-and-hair-health [Accessed 1.5.17].

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/
رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر