شاخص قند خون چیست؟ غذاها در کدام دسته بندی شده اند؟


شاخص قند خون یا شاخص قند خون این یک نکته مهم برای بیماران دیابتی و حتی کسانی است که رژیم خاصی را دنبال می کنند. نوع غذاهای مصرفی می تواند در بالا بردن قند خون بسیار مثر باشد ، اما باید در انتخاب آنها دقت بیشتری داشته باشیم ، زیرا رژیم غذایی روزانه ما هضم سریع است و قند را به خون می دهد. به متن را دنبال کنید تا نکات کلیدی این موضوع را به شما بگوید.

شاخص قند خون چیست؟

شاخص قند خون ، که به عنوان شاخص قند خون نیز شناخته می شود ، از 0 تا 100 متغیر است. این محدوده عددی را نشان می دهد میزان هضم کربوهیدرات ها در بدن و میزان افزایش قند خون را بسته به مصرف غذا نشان می دهد. به عنوان مثال ، شاخص گلیسمی قند مصرفی با چای 100 است ، بدین معنی که به سرعت وارد جریان خون می شود.

به عبارت ساده تر ، شاخص قند خون نشان می دهد که پس از مصرف کربوهیدرات ها یا سایر مواد مغذی ، در مقیاس 0 تا 100 ، قند موجود در غذای مصرفی 100 است اگر بلافاصله در بدن آزاد شود. پدر با این حال ، مصرف بیش از حد غذاها با شاخص گلیسمی بالا می تواند خطرات جدی مانند دیابت را به همراه داشته باشد.

به گفته متخصصان تغذیه ، برای اطمینان از سلامت بدن باید غذاهایی با شاخص گلیسمی زیر 50 مصرف شود. به این ترتیب زمان بیشتری هضم و جذب در بدن مورد نیاز است و انرژی بیشتری برای این چرخه مصرف می شود.

علاوه بر این ، کربوهیدرات های مصرفی روزانه به دو گروه تقسیم می شوند. پیچیده و ساده آنها تقسیم شده اند. کربوهیدراتهای ساده مانند قند به آسانی جذب بدن می شوند و منابع کربوهیدراتهای پیچیده مانند غلات و حبوبات مدت زمان بیشتری طول می کشد تا در بدن هضم و جذب شود.

شاخص قند خون چه کاربردهایی دارد؟

شاخص قند خون به عنوان یک ابزار بسیار مناسب برای پیشگیری از دیابتاثرات چاقی را از بین می برد و از اضافه وزن جلوگیری می کند. متخصصان تغذیه اغلب به این شاخص توجه می کنند تا رژیم های غذایی را برای کاهش وزن یا کنترل بیماری تنظیم کنند و رژیم غذایی را با نیازهای فرد تنظیم کنند.

به همین دلیل ، لازم است منابع غذایی با شاخص گلیسمی بالا ، متوسط ​​و پایین شناخته شود. در زیر ، آنها را به طور کامل معرفی می کنیم.

طبقه بندی شاخص گلیسمی بالا و پایین

همانطور که گفته شد ، محدوده 0-100 درجه مناسبی برای میزان جذب قندها در بدن است.به گفته پزشکان ، برای حفظ سلامت بدن ، مصرف غذاهای با شاخص گلایسمیک پایین ضروری است. 50

  • در این طبقه بندی ، غذاهایی با شاخص قند خون زیر 55 ، غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین نامیده می شوند.
  • غذاهای دارای شاخص قند خون بین 56 تا 69 را شاخص گلیسمی متوسط ​​می نامند.
  • غذاهایی با شاخص قند خون بالای 70 را غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا می نامند.

اما هر کدام از این گروه های غذایی شامل چه غذاهایی هستند؟

غذاهای دارای شاخص گلیسمی پایین

غذاهای دارای قند پایین

غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین زیر 55 نرخ جذب بالاتری دارند و در نتیجه مصرف آنها می تواند زمان مصرف انرژی را نیز افزایش دهد. این بدان معناست که فردی که از این گروه غذایی استفاده می کند احساس گرسنگی کمتری می کند. با استفاده از آن می توانید روند کاهش وزن را بهتر مدیریت کرده و حتی دیابت را کنترل کنید.

به طور کلی استفاده از این گروه از غذاها در رژیم غذایی سالم باید بیشتر از سایر گروه ها باشد تا به نتیجه مطلوب برای سلامت بدن برسیم. نمونه هایی از این گروه عبارتند از:

  • میوه هایی مانند سیب ، پرتقال ، زردآلو و گلابی
  • سبزیجاتی مانند اسفناج ، تره فرنگی ، پیاز ، کلم و فلفل
  • آجیل هایی مانند بادام ، پسته و فندق و…
  • قارچ
  • حبوبات مانند نخود ، لوبیا ، عدس ، ماش و…
  • غلات کامل مانند جو دوسر ، ماکارونی سبوس دار ، نان سبوس دار
  • محصولات لبنی ، از جمله ماست و شیر

غذاهای دارای شاخص گلیسمی متوسط

غذاهایی با شاخص گلیسمی متوسط ​​56 تا 69 میزان جذب متوسطی در دستگاه گوارش خواهند داشت. این گروه از غذاها به طور کلی باید در حد اعتدال مصرف شوند و مصرف بیش از حد روزانه توصیه نمی شود. این گروه غذایی شامل:

  • بیسکویت جو
  • ذرت و آرد ذرت
  • غذاهایی مانند آرد برنج ، برنج ، برنج قهوه ای و فرنی که با آنها تهیه می شود
  • غذاهایی که با آرد سفید تهیه می شوند ، مانند پاستا با آرد سفید
  • میوه هایی مانند خرما ، انجیر ، انگور ، کیوی
  • سبزیجاتی مانند چغندر و سیب زمینی

غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا

غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالای 70 انرژی زیادی به جریان خون می دهند. این گروه از غذاها به سرعت جذب جریان خون می شوند و اغلب قند خون را بالا می برند. اینها به نوبه خود باعث افزایش ترشح انسولین و ایجاد عدم تعادل هورمونی و چربی سوزی در طول زمان می شوند. علاوه بر این ، انرژی گرفته شده از این گروه از غذاها بسیار زیاد است که برای سوزاندن آنها نیاز به فعالیت بدنی بالایی دارد.

علاوه بر این ، متخصصان تغذیه توصیه می کنند غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا را به حداقل برسانید تا از چاقی و افزایش وزن ، قند خون بالا و دیابت جلوگیری شود. این گروه غذایی شامل:

  • گلوکز ، قند
  • میوه های خشک ، از جمله کشمش و خرما خشک
  • سیب زمینی پخته و سیب زمینی پوره شده
  • میوه هایی مانند آناناس و هندوانه
  • انواع شیرینی ، کیک و کلوچه ، به ویژه کیک هایی که با آرد برنج تهیه می شوند
  • غلات عمده یا غلات تهیه شده با جو

چرا غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین می خورید؟

مصرف غذاهای دارای شاخص قند پایین اثرات مثبت زیادی دارد. پیشگیری از دیابت ، کاهش کلسترول بالا و کلسترول بد ، جلوگیری از گرسنگی ، افزایش حساسیت بدن به انسولین ، جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی ، کنترل وزن و جلوگیری از چاقی شامل غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین است.

راه حل

در اینجا چند واقعیت اساسی در مورد پدال و نحوه استفاده از آن آورده شده است. با توجه به موارد فوق ، همواره بر این نکته تأکید شده است که غذاهای دارای شاخص گلیسمی پایین باید بیشتر در رژیم غذایی و غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا کمتر مصرف شوند و حتی از رژیم غذایی حذف شوند.

دیدگاهتان را بنویسید