علم ورزش آیا ویتامین D بالا بر ظرفیت هوازی و تناسب اندام تأثیر می گذارد؟


آنچه در این مقاله می خوانید

ویتامین D که به ویتامین خورشید معروف است ، نقش مهمی در سلامت استخوان ها و حفظ سیستم ایمنی سالم دارد. ویتامین D با افزایش جذب کلسیم و کاهش دفع ادراری به حفظ سطح متعادل کلسیم در بدن کمک می کند. در واقع بیشتر شبیه یک هورمون عمل می کند تا یک ویتامین.

بهترین منبع ویتامین D قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. وقتی نور خورشید به پوست شما برخورد می کند ، پیش سازهای ویتامین D در سطح پوست به پیش سازهای ویتامین D تبدیل می شوند. این پیش سازهای ویتامین D سپس به کبد و کلیه ها می روند ، در آنجا فعال می شوند و به ویتامین D فعال تبدیل می شوند ، که بدن شما می تواند از آنها استفاده کند.

تحقیقات جدید نشان می دهد که سطح ویتامین D در بدن شما ممکن است دارای مزایای بالقوه ای برای سلامتی باشد که فراتر از تعدیل کلسیم و سلامت سیستم ایمنی بدن است. به عنوان مثال ، در یک مطالعه منتشر شده در مجله Preventive Cardiology آمده است: ویتامین D در سلامت هوازی نقش ایفا می کند به عبارت دیگر ، ویتامین D بر نحوه واکنش قلب به تمرینات هوازی تأثیر می گذارد. آیا ممکن است ویتامین D باعث بهبود عملکرد ورزشی شود؟

ظرفیت هوازی و سلامت قلب و عروق

بهترین شاخص تناسب اندام قلبی ، استانداردی به نام VO2 max است. VO2 max اندازه گیری میزان اکسیژن مصرفی فرد در حین ورزش است. در طول ورزش ، ریه ها و سیستم قلبی عروقی شما باید اکسیژن را به طور مداوم به ماهیچه های فعال برساند. با افزایش شدت ورزش ، نیاز اکسیژن نیز افزایش می یابد. با این حال ، این انتقال اکسیژن محدودیت هایی دارد.

با تشدید فعالیت ، انتقال و مصرف اکسیژن تا حدودی به اوج می رسد و سپس یکنواخت باقی می ماند. نقطه ای که در آن انتقال اکسیژن یکنواخت باقی می ماند VO2 max نامیده می شود که معیاری برای ظرفیت هوازی یا آمادگی قلبی عروقی است.

برخی از افراد حداکثر VO2 بیشتری نسبت به دیگران دارند و در نتیجه ممکن است به مدت طولانی تری به ورزش زیر زیر حداکثر ادامه دهند. VO2 max فرد تحت تأثیر سطح عملکرد قلب و جذب اکسیژن توسط ریه ها و پمپاژ آن به عضلات فعال قرار می گیرد. ریه های قوی و قلب سالم معادل VO2 max بیشتر و آمادگی هوازی بهتر است.

عامل دیگری که بر VO2 max تأثیر می گذارد این است که سلول های ماهیچه ای چگونه اکسیژن را از جریان خون جذب کرده و آن را به ATP (جریان انرژی در همه سلول ها) تبدیل می کنند. اندامهای درون سلولهای ماهیچه ای به نام میتوکندری ATP تولید می کنند که به ورزش و فعالیت شما دامن می زند.

در نتیجه ، تعداد کل میتوکندری درون سلولهای ماهیچه ای بر حداکثر VO2 تأثیر می گذارد. میتوکندری بیشتر و بیشتر میزان آنزیم های تولید شده توسط ATP ، ظرفیت هوازی یا حداکثر VO2 را افزایش می دهد. یکی از جنبه های مثبت تمرینات استقامتی این است که تعداد کل میتوکندری و آنزیم های میتوکندری را در سلول های ماهیچه ای افزایش می دهد ، بنابراین می توانید با ورزش حداکثر VO2 خود را افزایش دهید.


باید بخواند:

کمبود ویتامین D چه تاثیری بر عملکرد ورزشی ورزشکاران دارد؟

نقش ویتامین D در این میان چیست؟

به گفته محققان دانشگاه ویرجینیا ، سطوح بالاتر ویتامین D ممکن است تأثیر مثبتی بر ظرفیت هوازی داشته باشد. محققان 1995 افرادی را که از سال 2001 تا 2004 نامزد بودند مورد مطالعه قرار دادند. برخی از این افراد (زن و مرد) سالم بودند و برخی دیگر یا مبتلا به دیابت یا فشار خون بودند.

پس از مقایسه آمادگی قلبی عروقی (اندازه گیری شده توسط VO2 max) با میزان ویتامین D آنها ، مشاهدات جالبی انجام شد. کسانی که بیشترین میزان ویتامین D را در خون خود داشتند 4.3 برابر حداکثر VO2 max داشتند. البته ممکن است عوامل دیگری نیز دخیل باشند و نمی توان نتیجه گرفت که سطح بالای ویتامین D باعث افزایش VO2 max می شود ، اما این یک مشاهده جالب است.

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که چه عوامل دیگری می توانند این یافته ها را توجیه کنند. این به طور کامل مشخص نیست ، اما امکان پذیر است ، اما حتی پس از اینکه محققان تعدادی از عوامل را تحت تأثیر قرار دادند که بر ظرفیت هوازی تأثیر می گذارد ، نتایج یکسان بود ، البته کمی متفاوت. تفاوت در ظرفیت هوازی بین بالاترین و پایین ترین سطح ویتامین D تقریبا 2.9 برابر بود. آن مهم است!

تناسب اندام قلبی مهم است!

داشتن VO2 max بیشتر به دلایل دیگری علاوه بر اینکه می توانید تمرینات هوازی را به مدت طولانی ادامه دهید ، مهم است. مطالعات نشان داده است که VO2 max بالاتر با خطر کمتر مرگ همراه است. مطالعه ای که در سال 2009 در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد نشان داد که VO2 max بالاتر با کاهش مرگ و میر از هر علتی ارتباط دارد.

مطالعه دیگری روی 800 مرد میانسال که آنها را به مدت 45 سال دنبال کردند نشان داد که تناسب اندام هوازی پایین دومین عامل پیش بینی کننده مرگ پس از سیگار کشیدن است. آمادگی بدنی نامناسب با خطر بالای مرگ ناشی از بیماری هایی مانند فشار خون بالا و کلسترول بالا مرتبط است.

حدس زدن
باید بخواند:

ظرفیت هوازی چیست؟ چگونه می توان ظرفیت هوازی را افزایش داد؟

سطح ویتامین D در بدن شما چقدر است؟

اگر می خواهید میزان ویتامین D را در بدن خود بدانید ، بهترین راه این است که آزمایش خون توسط پزشک تجویز شود. بسته به محل زندگی ، چند ساعت زیر نور آفتاب ، سن ، رنگ پوست و وزن بدن ، ویتامین D شما ممکن است بهینه نباشد.

بدن به چه مقدار ویتامین D نیاز دارد؟

20 نانوگرم بر میلی لیتر و بالاتر برای سلامت استخوان کافی است ، اما برخی از کارشناسان معتقدند که 30 نانوگرم بر میلی لیتر و بالاتر بهتر است. مشکل این است که ما هنوز نمی دانیم میزان ایده آل ویتامین D در بدن چقدر است. برخی تحقیقات نشان می دهد که سطح ویتامین D تابعی از منحنی U شکل است: بیش از حد پایین ناسالم است ، بیش از حد ناسالم است. به عنوان مثال ، یافته ها نشان می دهد که سطح ویتامین D بالاتر از 56 نانوگرم در میلی لیتر با 40 درصد افزایش خطر مرگ همراه است. اما افرادی که سطح ویتامین D آنها بسیار پایین است ، 200 درصد بیشتر در معرض مرگ هستند.

آخرین کلمه

چیزهای زیادی وجود دارد که ما هنوز در مورد سطح مطلوب ویتامین D نمی دانیم ، اما ما به خوبی می دانیم که نباید کمبود ویتامین D را تجربه کنیم. کمبود ویتامین D همچنین می تواند بر عملکرد ورزشی تأثیر بگذارد ، بنابراین بهتر است میزان ویتامین D خود را بدانید و مطمئن شوید که به اندازه کافی از این ویتامین استفاده می کنید.

ویرایش و ترجمه ellevarzesh.com


دیدگاهتان را بنویسید