علم ورزش فواید جینسینگ چیست و چگونه باید مصرف شود؟


آنچه در این مقاله می خوانید

جینسینگ یا جینسینگ یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین مکمل های گیاهی است و در انواع مکمل هایی وجود دارد که ادعا می شود همه مزایا را دارند ، از کاهش روند پیری گرفته تا افزایش مردانگی. جای تعجب نیست که با این ادعا ، جینسینگ یک مکمل فوق العاده محبوب و هزاره ای است! اما آیا علم این ادعا را تایید می کند؟

جینسینگ چیست؟

بسیاری از گیاهان دارویی با نام جینسنگ به بازار عرضه می شوند ، اما اکثر کارشناسان معتقدند که تنها نام (آسیایی) و (جینسنگ آمریکایی) “جینسنگ” ارزشمند است (جینسنگ اصل است). گیاهان دیگر با مزایای مشابه گاهی “جینسنگ جعلی” نامیده می شوند ، از جمله سیبری (eleuthero) ، برزیلی (کل) ، هندی (ashwagandha) و ماکا جینسنگ. با وجود عنوان “تقلب” ، دو گونه آخر ، آسیاوندا و ماکا ، در سالهای اخیر به دلیل مواد تشکیل دهنده آنها بسیار محبوب شده اند.

جینسنگ آسیایی هزاران سال است که در طب سنتی چین مورد استفاده قرار می گیرد و اغلب از آن به عنوان پادشاه گیاهان یاد می شود.

در حقیقت ، جینسنگ Panax به دلیل فواید گیاهی زیادی که برای بدن دارد ، نام خود را گرفته است. نوع “Panax” به معنی “شفا دهنده عمومی” (در یونانی pan به معنی کل و axos به معنی درمان) ترجمه می شود. کلمه جینسنگ به معنی “شبیه به انسان” است ، احتمالاً به دلیل شباهت ویژه ظاهر ریشه های این گیاهان با شکوه انسان.

فواید جینسینگ برای بدن چیست؟

جینسنگ آسیایی اغلب برای تحریک بدن یا برای تحریک عمل در بدن (کاتالیزور واکنش هایی مانند سوخت) استفاده می شود ، در حالی که شکل آمریکایی برای تقویت شفا و خواص آرامش بخش آن استفاده می شود. گیاهان داران چینی بر این دو عمل متضاد تأکید می کنند ، خواه این اثر گرمایش یا خنک کننده بر بدن باشد یا تعادل یین-یانگ. با این حال ، روشهای مدرن و علمی برای توصیف این تناقض وجود دارد.

جینسینگ آسیایی در مقابل جینسنگ آمریکایی

واکنش های متناقض گونه های آسیایی و آمریکایی به یکدیگر و مواد تشکیل دهنده فعال این دو گونه گیاهی در اشکال مختلف بسیار مهم است. این مواد فعال به عنوان جینسینوزیدها شناخته می شوند و بسیاری از انواع جینسینوزیدهایی که در ریشه جینسنگ آسیایی و آمریکایی یافت می شوند به نام های Rg1 و Rb1 شناخته می شوند.

نسبت بیشتر Rg1 به Rb1 این جینسینوزیدها ، که در گونه های آسیایی بیشتر است ، نشان داده شده است که سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند. این توضیح می دهد که چرا این نوع جینسنگ اغلب در محصولات بدنسازی یا محصولات انرژی زا استفاده می شود.

برعکس ، نسبت بیشتر Rb1/Rg1 رایج در سویه های جینسنگ آمریکایی توضیح می دهد که چرا این فرم بیشتر در محصولاتی استفاده می شود که بهبود و آرامش را کاهش می دهند ، قند خون را کاهش می دهند یا استرس را کاهش می دهند. این نوع جینسنگ اغلب به عنوان “آداپتور ژن” شناخته می شود.

آداپتور ژن چیست؟

جینسینگ چه فوایدی دارد و چگونه باید مصرف شود؟یک آداپتور ژنی به بدن کمک می کند تا با فشار و استرس “سازگار” شود و به تعادل بازگردد که می تواند فیزیکی ، شیمیایی یا بیولوژیکی باشد. ژن های سازگار می توانند هورمون های استرس را هنگامی که سطح آنها در بدن بسیار زیاد است یا برعکس ، کاهش دهند.

اعتقاد بر این است که تأثیر مشابهی در مورد هورمون های آنابولیک و کاتابولیک (مانند تستوسترون و کورتیزول) ، سیستم ایمنی بدن یا هر سیستمی در بدن وجود دارد که ممکن است نیاز به بازگرداندن تعادل (حفظ هموستاز) داشته باشد.

این فرایند می تواند به افزایش مقاومت بدن در برابر تنش ها و فشارهای مختلف کمک کند. نمونه هایی از موقعیت هایی که باعث ایجاد تنش نامتعادل در بدن می شوند عبارتند از: افزایش شدت ورزش ، استرس احساسی ناشی از مشکلات مختلف در محل کار یا خانه و حتی استرس محیطی مانند آلودگی.

مزایای موثر جینسینگ در ورزش

انرژی و عملکرد

تحقیقات علمی اخیر در مورد تمام مطالعات انسانی در مورد استفاده از جینسینگ نشان داده است که این گیاه می تواند خستگی را کاهش داده و انرژی و انگیزه را افزایش دهد. تحقیقات بر اساس یافته های مشابه نشان می دهد که بین 200-600 میلی گرم از هر گیاه جینسینگ انرژی روانی و شناختی را افزایش می دهد.

عضله و بهبودی بعد از ورزش

به عنوان یک گیاه متعادل کننده ، جینسینگ می تواند به شما در ایجاد عضله و بهبود صحیح در حین تمرین کمک کند. در عمل ، این بدان معناست که اگر شدت تمرین شما تغییر کند یا به تنهایی فشار ایجاد کند ، عضلات و بدن هیچ نقشی در ایجاد آن فشار ندارند. به عنوان مثال ، مصرف روزانه 20 گرم جینسنگ آسیایی به مدت هفت روز در دانش آموزان پسر جوان آسیب ماهیچه ای و التهاب ناشی از ورزش را کاهش می دهد.

جینسینگ و بدنسازی

مطالعات نشان داده است که از جینسینگ می توان به عنوان یک مکمل گیاهی برای افزایش ظرفیت جسمی و روحی در ورزشکاران و بدنسازان استفاده کرد. جینسینگ می تواند انرژی شما را افزایش داده و عضله سازی را در حین تمرینات بدنسازی افزایش دهد.

بهترین زمان برای مصرف جینسینگ

از آنجا که جینسینگ یک سازگار ژن است ، می توانید هر زمان که شدت یا بار تمرینات خود را افزایش دهید ، حتی در روزهای استراحت یا استراحت نتایج بهتری بگیرید. برای مثال ، همزمان با تغییر ورزش یا رژیم غذایی ، مصرف گیاه را شروع کنید ، سپس مصرف جینسنگ و برنامه ورزشی را تا شش هفته متعادل کنید. اکنون بدن خود را با فشار جدید سازگار کنید. این به شما امکان می دهد نتایج بهتری از تمرینات خود بگیرید. برای به دست آوردن اثرات احتمالی کاهش وزن جینسنگ آمریکایی یا آسیایی و کمک به کاهش قند خون ، جینسنگ را قبل یا همراه غذا میل کنید.

دوز جینسنگ

به طور کلی ، 1-3 گرم ریشه جینسنگ خام یا 200-400 میلی گرم عصاره روزانه توصیه می شود. بهتر است با دوزهای کمتر شروع کنید و با گذشت زمان افزایش دهید. بدنبال عصاره جینسنگ استاندارد باشید که 2-3٪ کل جینسنگ را در خود دارد و قبل از غذا آن را مصرف کنید تا جذب آن افزایش یافته و از مزایای آن بهره مند شوید. با مصرف این مقادیر ، ممکن است به دلیل استرس شدید ناشی از تغییرات زیاد در شدت تمرین و حجم تمرین ، برای مدت کوتاهی در امان باشید ، به خصوص اگر از دوز یکسان یا سه برابر آن به مدت 3 بار کوتاه استفاده کنید. 6 هفته.

آنتی اکسیدان ها

جینسینگ چه فوایدی دارد و چگونه باید مصرف شود؟مانند دیگر داروهای گیاهی محبوب (زردچوبه) ، جینسینگ دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است. ورزش ، پیری ، رژیم های غذایی با قند بالا ، آلودگی محیط زیست ، مواد شیمیایی و استرس باعث ایجاد رادیکال های آزاد اکسیداتیو در بدن شما می شود. رادیکالهای آزاد اضافی می توانند به سلولها آسیب برسانند و منجر به پیری زودرس ، مشکلات متابولیک و اختلال در عملکرد شوند.

دو نکته بسیار مهم را به خاطر بسپارید. اول از همه ، اگر می خواهید جینسینگ به کاهش سطح استرس جسمی یا روحی شما کمک کند ، آن را قبل از اینکه در موقعیت استرس زا قرار بگیرید مصرف کنید ، نه زمانی که در موقعیت استرس زا هستید. دوم ، فقط 2 گرم جینسینگ در روز می تواند این مزایای آنتی اکسیدانی را ارائه دهد. تا زمانی که از مکمل های با کیفیت استفاده می کنید ، حتی مقادیر کم نیز می تواند تأثیر مثبتی داشته باشد.

آیا جینسینگ می تواند به کاهش وزن و چربی سوزی کمک کند؟

اکثر مطالعات انسانی نه می گویند ، اما مزایای کاهش وزن در انسان هنوز توسط محققان در حال بررسی است. مطالعات حیوانی و سلولی نشان داده است که عصاره این گیاه بر اشتها و متابولیسم تأثیر می گذارد و مسیرهای چربی سوزی را تحریک می کند. مطالعات انسانی محدود نشان داده است که مصرف روزانه 8 گرم جینسینگ آسیایی توسط زنان چاق به کاهش وزن کمک می کند.

محققان به این نتیجه رسیدند که این وضعیت باکتری های سالم را در دستگاه گوارش بهبود می بخشد. اگر جینسینگ به کنترل وزن شما کمک می کند ، احتمالاً به دلیل توانایی گیاه در کنترل قند خون است. مطالعات آماری نشان داده است که قند خون ناشتا در افراد سالم و غیر دیابتی با مصرف 200 تا 20 گرم جینسنگ آسیایی یا آمریکایی در روز کاهش می یابد. بر اساس یافته های متناقض در مورد جینسینگ و مزایای کاهش وزن آن ، سعی کنید انتظارات کاهش وزن و مصرف جینسنگ خود را به طور دقیق تنظیم کنید.

آیا جینسینگ عوارض جانبی دارد؟

مطالعات علمی بر روی مطالعات انسانی نشان داده است که جینسنگ پاناکس بی خطر است. مقادیر مجاز برای مصرف از 100 میلی گرم تا 60 گرم است. رایج ترین دوز روزانه حدود 2-6 گرم است.
ویرایش و ترجمه ellevarzesh.com
منبع: بدنسازی


دیدگاهتان را بنویسید