علوم ورزشی آب چغندر چه فوایدی دارد و چگونه باعث شادابی مغز می شود؟


آنچه در این مقاله می خوانید

در دنیای امروز ماشین آلات و بیش فعالی و مکمل های ورزشی ، این اغلب در رابطه با میزان فعالیت بی تاثیر است ، آب چغندر یکی از معدود غذاهایی است که شواهد علمی اثبات شده ای برای اثربخشی آن در دنیای واقعی وجود دارد.

آب چغندر در درجه اول تمرینات استقامتی را کارآمدتر می کند (برای مثال ، مصرف اکسیژن کمتر در مدت زمان طولانی) و همچنین فشار خون در حالت استراحت را افزایش می دهد.
با این حال ، یک مطالعه بسیار جالب دیگر که دانشمندان آن را پیشگامانه می دانند ، تأثیر آب چغندر بر مغز انسان است.

تاثیر آب چغندر بر مغز

مطالعه جدیدی که در مجله Geontology: Medical Sciences توسط محققان دانشگاه ویک فارست منتشر شده است ، نکات جالبی را ارائه می دهد که یکی از آنها این است: نوشیدن یک لیوان آب چغندر یک ساعت قبل از ورزش می تواند تغییرات قابل توجه و مفیدی ایجاد کند. و روند پیری مغز

جزء اصلی آب چغندر نیترات است که در بدن به نیتریت و سپس به نیتریک اکسید تبدیل می شود. این ماده تأثیرات زیادی بر کشش رگ های خونی شما دارد و باعث شل شدن و گشاد شدن آنها می شود. با وجود این شواهد و سایر تحقیقات قبلی ، آب چغندر می تواند میزان اکسیژن رسیده به مغز را افزایش داده و حتی برخی از جنبه های عملکردی-شناختی مغز ، مانند زمان واکنش را ، حتی زمانی که احساس خستگی می کنید ، به طور موثری بهبود بخشد.

اثرات ترکیب ورزش با آب چغندر

یک مطالعه جدید تأثیر ترکیب ورزش با نوشیدن آب چغندر را مورد بررسی قرار داد. گروهی متشکل از 26 نفر که هریک در حیاط خلوت نشسته بودند ، با میانگین سنی 65 سال ، هر یک مقدار معینی آب چغندر در روز به مدت شش هفته تمرین کرده بودند. همه مردان فشار خون بالا داشتند. نتایج این آزمایش آنقدر خوشحال کننده بود که دریافتند از تأثیرات آب چغندر بر رگ های خونی سود می برند.

بهترین و مفیدترین نوع

بهترین و مفیدترین شکل این نوشیدنی نوع ورزشی است ، بنابراین هر لیوان آب چغندر حاوی 560 میلی گرم در 70 میلی لیتر نیترات است. بنابراین در هر بطری (2.4 اونس) نیترات وجود داشت. همه محلولها دقیقاً یکسان بودند ، با این تفاوت که نیترات از آنها حذف شد.

در روزهای ورزش ، آنها هر روز یک لیوان محلول را دقیقاً یک ساعت قبل از تمرین مصرف می کردند. برنامه تمرینی بسیار ساده بود. شرکت کنندگان سه بار در هفته به مدت شش هفته و هر کدام 50 دقیقه تمرین کردند. تمرین شدت مقیاس بورگ در دو جلسه 12 و 13 درجه (تا حدی 13 درصد) انجام شد.

برای محققان علاقمند به نوروپلاستی ، که به توانایی مغز در برقراری ارتباط و تجدید خود در پاسخ به محرک های مختلف جدید اشاره می کند ، نوروپلاستی یکی از ویژگی های مغز است که با تغییرات ساختاری و عملکردی که از طریق آموزش و تجربه در مغز رخ می دهد مرتبط است. به طبق قانون ، سلولهای فعال شده در کنار یکدیگر مسیر قوی تری را تشکیل می دهند و هرچه بیشتر تکرار شوند ، اتصالات پایدارتر می شوند.

هرچه قدرت حسی محرکهای اولیه غنی تر و تجربیات متنوع تر باشد ، روند پلاستیسیته مغزی بیشتر انجام می شود و در صورت تکرار این فرآیند حتی می تواند ساختار شیمیایی ژن را تغییر داده و در شکل اجتماعی بالاتری قرار گیرد. جالب بود که این نظریه ظاهر شد که برخی از مشکلات جسمی مربوط به سن فقط به مشکلات قابل مشاهده مانند ضعف عضلات یا تناسب اندام مربوط نمی شود و ممکن است مشکلات “پنهان” در سیستم عصبی مرکزی وجود داشته باشد. برای آزمایش این احتمال ، دانشمندان از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی (fMRI) قبل و بعد از مطالعه استفاده کردند و به دنبال ارتباط بین مناطق مختلف مغز بودند.

نوشیدن مقدار مشخصی از این نوشیدنی مقاوم در روز ، همراه با ورزش ، انعطاف پذیری مغز را افزایش می دهد (ظاهراً ذهن را تازه می کند و توانایی و سرعت پردازش اطلاعات را افزایش می دهد)

نتایج تحقیقات چه می گوید؟

طبق همان مطالعات ، بر اساس مطالعات ویک فارست ، تفاوت های قابل توجهی در “شبکه های عملکردی مغز” در افراد مسن با توجه به سطح فعالیت آنها وجود دارد. کسانی که در این مطالعه خوب عمل کردند “سازگاری اجتماعی” بهتری داشتند (یعنی نورونها در یک ناحیه عملکردی مغزشان اغلب مستقیماً با نورونهای دیگر مناطق عملکردی مغز ارتباط برقرار می کنند).

آب چغندر چه فوایدی دارد و چگونه مغز را جوان می کند؟

به عنوان مثال ، وقتی شخصی حرکتی جدید ، مانند ایجاد تعادل را یاد می گیرد ، نشان دهنده تغییر در مغز اوست. همچنین فراموش کردن یک ژست یا حرف که نشان دهنده قطع این مسیرهای عصبی است. بنابراین در هر صورت ، هرچه تجربه و تعامل اجتماعی بیشتر باشد ، ارتباط بیشتری وجود خواهد داشت ، به ویژه بین مناطق مختلف عملکردی مغز. این هیچ ربطی به سن ندارد.

از سوی دیگر ، افراد مبتلا به اختلال سلوک تمایل بیشتری به “ارتباط ثانویه” با نورون ها ، که بخش عملکردی مغز آنها است ، دارند. به عبارت دیگر ، مناطق عملکردی مغز فقط با مناطق تعادل و قسمت خودتنظیمی مغز ارتباط برقرار می کنند و در مرحله بعدی با ناحیه عملکردی دیگر مغز ارتباط برقرار می کنند. شاید درک این امر در این شرایط کمی دشوار به نظر برسد ، اما مهم این است که بتوانید مغز افراد را بررسی کنید تا بفهمید تفاوت بین بزرگسالان فعال در جامعه و بزرگسالان مبتلا به اختلال عملکرد دقیق چیست.

ورزش و نوشیدن آب چغندر به مدت شش هفته چگونه است؟

این عمل انسجام اجتماعی افراد در هر دو گروه را بهبود می بخشد ، با این تفاوت که انسجام اجتماعی گروهی که هر دو عمل را انجام می دهد به طور قابل توجهی بهبود می یابد.

دانشمندان دریافته اند که نوشیدن آب چغندر بیش از حد نیترات را وارد بدن شما می کند ، سپس آن را به نیترات تبدیل کرده و به سیستم گردش خون جریان می یابد. آخرین مرحله تبدیل نیتریت است که در هنگام هیپوکسی هنگام تمرین ظاهر می شود ، به اکسید نیتریک (همانطور که در تمرینات استقامتی شدید هیپوکسی رخ می دهد.

آب چغندر چه فوایدی دارد و چگونه مغز را جوان می کند؟

بنابراین ، در حین ورزش ، قسمتهای مختلف مغز (همراه با سایر مناطق) از کمبود اکسیژن رنج می برند ، جایی که مقداری از نیتریت که از طریق آب چغندر وارد بدن می شود به نیتریک اکسید تبدیل می شود که به آرامش و گسترش خون شما کمک می کند. برای تأمین خون غنی از اکسیژن در این مناطق.

بنابراین ما باید عجله کنیم و به فروشگاه برویم و آب چغندر بخریم؟

آنچه می خوریم بستگی به شرایطی دارد که در آن قرار داریم و ممکن است برخی از ما اصلاً با این غذای خوشمزه سازگار نباشیم و ممکن است حساسیت داشته باشیم. اما این واقعیت که آب چغندر به سلامت قلب و استقامت تنفسی ما کمک می کند و همچنین دارای اثرات مفیدی است ، ممکن است در گنجاندن نیترات ها و سایر غذاهای غنی از نیترات مانند سبزیجات مانند اسفناج در این رژیم مهم باشد.

شاید بپرسید آیا این تاثیری دارد؟ باید بگوییم که این جمله که خوردن حتی نصف لیوان از این نوشیدنی قبل از تمرینات استقامتی مانند دو می تواند استقامت و قدرت شما را افزایش دهد ، این جمله چندان موثقی نیست که بخواهید یک حساب باز کنید. اما اگر اهدافی مانند سلامتی خود دارید ، یک رژیم متعادل که شامل غذاهای مغذی باشد می تواند به شما کمک کند. این جمله منطقی تر است.

سرانجام ، پس از مرور و آگاهی از همه این مطالعات ، تنها یک نتیجه را می توان با اطمینان 100٪ پذیرفت. حقیقت این است که غذاها یا نوشیدنی هایی که به روش دلخواه شما پخته و آماده می شوند ، مانند کسانی که عاشق چغندر پخته (لب) هستند ، می توانند فواید بیشتری برای بدن شما داشته باشند. صرفنظر از آنچه تحقیقات نشان می دهد ، غذای مورد علاقه خود را بخورید. هم خوشمزه است و هم مفید.

ویرایش و ترجمه ellevarzesh.com


دیدگاهتان را بنویسید