علوم ورزشی خوردن موز قبل و بعد از ورزش چیست؟


آنچه در این مقاله می خوانید

بعد از ورزش ، بدن شما باید مایعات و مواد مغذی از دست رفته را جایگزین کند. وقتی عرق می کنید مایعات و الکترولیت ها از بدن شما خارج می شوند و وقتی ماهیچه ها منقبض می شوند از گلیکوژن ذخیره شده استفاده می کنند و شما برای جبران آن به کربوهیدرات نیاز دارید. همچنین پارگی های کوچکی در عضلات شما ایجاد می شود که باید در نتیجه ورزش ترمیم شوند. اسیدهای آمینه موجود در پروتئین به بهبود و رشد ماهیچه ها کمک می کند. بنابراین تغذیه بعد از ورزش مهمتر از خود ورزش است در این مقاله به مزایای خوردن موز قبل و بعد از ورزش می پردازیم.

تنوع زیادی بین تنقلات بعد از تمرین وجود دارد. از انواع نوشیدنی های ورزشی برای پر کردن الکترولیت های از دست رفته گرفته تا انواع تنقلات و اسموتی ها برای همه سلیقه ها. اما پس از خواندن این مقاله ، متقاعد خواهید شد که موز برای بعد از تمرین مفید است و به بهبود شما کمک می کند.

به طور کلی ، خوردن هر نوع میوه ای بعد از ورزش خوب است. میوه ها حاوی قندهای طبیعی هستند و می توانند ذخایر گلیکوژن بدن را دوباره پر کنند ، میزان آب میوه نیز زیاد است و بدن را به خوبی مرطوب می کند و همچنین حاوی پتاسیم است که در هنگام تعریق از دست می دهید.

یک موز متوسط ​​حاوی حدود 480 میلی گرم پتاسیم است که بیش از ده درصد نیاز روزانه بدن را تامین می کند. اما یک نوشیدنی ورزشی مانند Gatorade فقط حاوی 30 میلی گرم پتاسیم است.

موز سرشار از کربوهیدرات خوب است که یک ورزشکار بعد از تمرین به آن نیاز دارد. این کربوهیدراتها به تجدید سطح گلیکوژن بدن کمک می کنند ، که به نوبه خود به ترمیم ماهیچه های آسیب دیده کمک می کند.

بهتر از نوشیدنی های ورزشی موز بخورید

موز حاوی رنگ یا طعم دهنده مصنوعی نیست و حاوی قندها و شیرین کننده های مصنوعی موجود در نوشیدنی های ورزشی نیست. این میوه خوشمزه حاوی قندهای طبیعی همراه با فیبر است که از افزایش قند خون جلوگیری می کند. قندهای طبیعی موجود در موز به جایگزینی ذخایر گلیکوژن کمک می کند. در واقع یک موز متوسط ​​حدود 27 گرم کربوهیدرات و 3 گرم فیبر دارد.

ویژگی های موز در ورزش

محققان دریافتند که خوردن موز و نوشیدن آب کافی پس از یک جلسه ورزش شدید باعث افزایش سطح متابولیت های ضد التهابی در خون می شود. این متابولیتها فعالیت آنزیمهای COX-2 را مهار می کنند ، همان آنزیمهایی که ایبوپروفن و سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی از آنها جلوگیری می کنند. ما می دانیم که داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) برای معده و کلیه مضر است ، اما موز همان مزایای ضد التهابی را بدون عوارض جانبی مسکن ها ارائه می دهد.

محققان معتقدند افزایش متابولیت های خون پس از خوردن موز می تواند روند بهبودی بدن را تسریع کرده و پتانسیل کاهش درد و ناراحتی بعد از ورزش را داشته باشد. موز همچنین دارای آنتی اکسیدان هایی است که از سلامت سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می کند.

این مهم است زیرا ورزش شدید می تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را برای مدتی پس از ورزش سرکوب کند. خوردن میان وعده سالم بعد از ورزش عملکرد ایمنی سالم را بازیابی می کند ، اما موز حاوی ترکیبات فعال زیستی مانند آمین های بیوژنیک ، فنولیک ها و کاروتنوئیدها است که به حفظ سلامت سیستم ایمنی کمک می کند.

محققان ژاپنی یافته های جالبی در مورد موز یافته اند. هرچه موز رسیده تر باشد ، خواص آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی بیشتری دارد!

موز یک غذای فوق العاده ورزشی است

در حقیقت ، اکثر میوه ها و سبزیجات دارای مواد مغذی هستند و ارزش آن را دارند که بعنوان یک غذای فوق العاده شناخته شوند. موز حاوی ویتامین C است ، یک آنتی اکسیدان مهم برای سلامت سیستم ایمنی بدن. موز همچنین یکی از بهترین منابع گیاهی ویتامین B6 است که به بدن کمک می کند غذا را به انرژی قابل استفاده تبدیل کند.

فواید خوردن موز قبل از ورزش

خوردن موز قبل و بعد از ورزش چه فوایدی دارد؟

موز همچنین می تواند یک میان وعده خوب قبل از تمرین باشد. تحقیقات نشان داده است که خوردن موز (خوردن آن) یا نوشیدن نوشیدنی ورزشی قبل از دوچرخه سواری می تواند عملکرد دوچرخه سواران را بهبود بخشد. موز همچنین به محض پایان تمرین التهاب را در بدن کاهش می دهد. به نظر می رسد یک راه طبیعی و سالم برای بازیابی بعد از تمرین است ، درست است؟

اما مشکل این است که در حالی که موز یک میان وعده خوب برای پر کردن ذخایر گلیکوژن است و به بدن کمک می کند تا بعد از تمرین به طور قابل توجهی بهبود یابد ، ماهیچه ها نیز پس از تمرین هنگامی که تحت فشار زیادی هستند به پروتئین نیاز دارند. در حقیقت ، شما باید نسبت سه به یک کربوهیدرات و پروتئین مصرف کنید.

خواص موز در بدنسازی و عضله سازی

اگر احساس می کنید ماهیچه های شما بعد از ورزش درد می کنند یا به سرعت رشد نمی کنند ، ممکن است منیزیم کافی در رژیم غذایی خود نداشته باشید. موز سرشار از منیزیم است که می تواند به انقباض ماهیچه ها ، شل شدن و سنتز پروتئین ، که باعث افزایش توده عضلانی بدون چربی می شود ، کمک کند. مصرف منیزیم تجزیه چربی ها را در بدن افزایش می دهد.

بعد از تمرین موز بخورید

اگر می خواهید یک منبع انرژی خوب برای تمرینات بدنسازی داشته باشید ، موز را با کره بادام زمینی ترکیب کنید و از آن استفاده کنید ، که منبع غنی از پروتئین است و به عضله سازی کمک می کند. به همین دلیل توصیه می کنیم کره بادام زمینی را روی موز بمالید یا یک اسموتی پروتئینی با یک موز کامل درست کنید. همچنین می توانید موز را با یک کاسه ماست بخورید. عدم بازپس گیری ذخایر انرژی بدن بعد از ورزش می تواند فاز کاتابولیک ایجاد کرده و باعث تحلیل رفتن ماهیچه ها شود.

اگر به دنبال یک میان وعده خوشمزه بعد از تمرین هستید ، مصرف موز به هر طریقی مناسب است. اما حتما آن را با مقداری پروتئین بخورید و آب بنوشید. خوبی موز این است که به راحتی می توانید آن را با خود ببرید و به هر حال بخورید. هرچه موز کمتر رسیده باشد ، نشاسته قابل هضم بیشتری دارد.

با این حال ، نشاسته قابل هضم می تواند باعث ایجاد نفخ در برخی افراد شود ، به خصوص اگر به سرعت در مقادیر زیاد مصرف شود. از طرف دیگر ، باکتری ها می توانند نشاسته قابل هضم را به اسیدهای چرب زنجیره ای کوتاه تجزیه کنند که برای سلامت روده بزرگ بسیار مفید است.

سرانجام

به یاد داشته باشید که بعد از ورزش مقدار زیادی آب بنوشید. دلیل اینکه بسیاری از افراد بعد از تمرین احساس خستگی می کنند این است که بدن آنها نسبتاً دچار کم آبی شده و قادر نیستند جبران مایعات خود را جبران کنند. به رنگ ادرار خود توجه کنید ، نباید تیره تر از زرد روشن باشد.

اگر ادرار شما تیره است ، باید آب بیشتری بنوشید. همچنین می توانید قبل و بعد از تمرین خود را وزن کنید. به ازای هر پوندی که بعد از تمرین از دست می دهید ، باید 500 میلی لیتر آب بنوشید تا آب از دست رفته جایگزین شود.

ویرایش و ترجمه ellevarzesh.com


دیدگاهتان را بنویسید