علوم ورزشی مکمل های بی کربنات سدیم چه تاثیری بر عملکرد ورزشی دارند؟


آنچه در این مقاله می خوانید

بی کربنات سدیم یا جوش شیرین یک محصول خانگی محبوب با کاربردهای فراوان ، از آشپزی تا بهداشت شخصی است. اما جوش شیرین فواید جالب دیگری نیز دارد. بسیاری از ورزشکاران و باشگاه ها از جوش شیرین برای بهبود عملکرد خود در طول تمرینات سخت استفاده می کنند. در این مقاله ، مجله علوم ورزشی هر آنچه را که باید در مورد آکنه و عملکرد ورزشی بدانید به شما می گوید.

بی کربنات سدیم چیست؟

فرمول شیمیایی بی کربنات سدیم NaHCO3 است ، نمکی تقریباً قلیایی که از یون های سدیم و بی کربنات ساخته شده است. جوش شیرین به طور گسترده ای در طبیعت موجود است و به صورت محلول در آبهای معدنی یافت می شود. پودر سفید غیرقابل اشتعال ، بدون بو که می توانید به راحتی از فروشگاه ها تهیه کنید.

بی کربنات سدیم چگونه کار می کند؟

برای درک نحوه عملکرد جوش شیرین ، ابتدا باید مفهوم PH را درک کنیم. pH چگونه بر عملکرد ورزشی تأثیر می گذارد؟ در شیمی ، pH معیاری است که برای تعیین اسیدیته یا قلیائیت محلول استفاده می شود. pH 7.0 خنثی و کمتر از 7.0 اسیدی و بیشتر از این عدد قلیایی در نظر گرفته می شود. ما انسانها دارای pH طبیعی تقریباً خنثی هستیم. این مقدار در خون 7.4 و معمولاً در سلولهای عضلانی 7.0 است.

اگر سطح اسید-قلیایی شما نزدیک به هدف باقی بماند ، بهترین عملکرد را خواهید داشت ، بنابراین بدن شما از روش های مختلفی برای حفظ این تعادل استفاده می کند. برخی بیماریها یا عوامل خارجی می توانند این تعادل را مختل کنند. یکی از این عوامل ورزش با شدت بالا است که به ورزش بی هوازی نیز معروف است.

در طول تمرینات بی هوازی ، بدن به منابع فراتر از اکسیژن نیاز دارد ، بنابراین ماهیچه ها نمی توانند برای تولید انرژی به اکسیژن تکیه کنند. در عوض ، ماهیچه ها باید راه دیگری را طی کنند. تولید انرژی با روشهای بی هوازی باعث تولید اسید لاکتیک می شود ، اسید لاکتیک بالا pH سلول ها را کاهش می دهد و به زیر سطح مطلوب 7.0 می رسد. این عدم تعادل تولید انرژی را محدود می کند و همچنین می تواند توانایی انقباض ماهیچه ها را کاهش دهد. هر دوی این اثرات در نهایت منجر به خستگی و اختلال در عملکرد ورزشی می شوند.

بی کربنات سدیم چگونه به حفظ pH کمک می کند؟

بی کربنات سدیم یا جوش شیرین دارای pH قلیایی 8.4 است و ممکن است PH خون شما را کمی افزایش دهد. pH بالاتر خون به اسید اجازه می دهد تا از سلول های ماهیچه ای به جریان خون منتقل شده و pH آنها را به 7.0 برساند. در نتیجه ، عضلات می توانند همچنان منقبض شده و انرژی تولید کنند. دانشمندان بر این باورند که این اولین راهی است که بی کربنات سدیم می تواند به شما در ورزش سخت تر ، سریعتر یا طولانی تر کمک کند.

بی کربنات سدیم چگونه بر عملکرد ورزشی تأثیر می گذارد؟

بیش از هشتاد سال است که دانشمندان در حال بررسی نحوه تاثیر شیرینی ها بر عملکرد ورزشی هستند. بی کربنات سدیم به ویژه برای ورزش های سنگین مفید است. تمرینات 1 تا 7 دقیقه و شامل گروه های اصلی عضلانی است. همچنین ، همانطور که معلوم است ، بیشتر پیشرفت ها در پایان یک تمرین اتفاق می افتد. به عنوان مثال ، یک مطالعه اخیر بهبود 1.5 ثانیه ای را در عملکرد در 1000 متر نهایی مسابقات 2000 متر قایقرانی مشاهده کرد.

نتایج دوچرخه سواری ، دو سرعت ، شنا و ورزش های گروهی یکسان است. با این حال ، این نتایج برای همه متفاوت است و همچنین به نوع فعالیت ، جنسیت ، استقامت شخصی و میزان ورزش بستگی دارد. در نتیجه ، تنها در چند مطالعه تأثیر شیرینی بر ورزشهای استقامتی مورد آزمایش قرار گرفته است ، اما همه آنها مشاهده نشده است و قبل از ارائه توصیه ها ، مطالعات گسترده تری مورد نیاز است.

بی کربنات سدیم چه تاثیری بر تمرینات تناوبی دارد؟

تمرینات اینتروال مجموعه ای از تمرینات شدید و کم شدت در یک جلسه تمرینی است. نمونه هایی از این گونه تمرینات عبارتند از دویدن ، دوچرخه سواری ، قایقرانی ، شنا ، وزنه برداری المپیک و کراس فیت. مطالعاتی که به بررسی این نوع ورزش پرداخته اند نشان داده اند که بی کربنات سدیم از کاهش عملکرد ورزشی جلوگیری می کند ، به این معنی که در کل 1.7 تا 8 درصد بهبود کلی را افزایش می دهد.

ورزش متناوب در بسیاری از ورزش ها رایج است و تحقیقات نشان می دهد که مصرف سودا می تواند برای جودو ، شنا ، بوکس و تنیس فوایدی داشته باشد. در نهایت ، توانایی بی کربنات سدیم برای کمک به شما در مراحل پایانی ورزش می تواند بر نتایج تأثیر مثبت بگذارد.

تاثیر بی کربنات سدیم بر قدرت و هماهنگی عضلات

جوش شیرین همچنین می تواند قدرت را افزایش دهد. در یک مطالعه ، وزنه برداران حرفه ای که بی کربنات سدیم 60 دقیقه قبل از تمرین مصرف کردند ، توانستند در سه ست اول شش حرکت اسکوات دیگر انجام دهند. این نشان می دهد که بی کربنات سدیم ممکن است عملکرد را بهبود بخشد ، به ویژه در شروع تمرین. همچنین بر هماهنگی ماهیچه ها تأثیر مثبت دارد.

به عنوان مثال ، یک مطالعه نشان داد که بی کربنات سدیم به بازیکنان تنیس کمک می کند تا نوسانات حرکتی را با دقت بیشتری انجام دهند ، در حالی که یکی دیگر از آنها تأثیرات مشابهی را در بوکسور بوکسورها پیدا کرد. این نتایج نشان می دهد که بی کربنات سدیم ممکن است بر مغز تأثیر بگذارد ، اما تحقیقات بیشتری برای درک دقیق ارتباط این مورد نیاز است.

فواید بی کربنات سدیم برای سلامتی

کاهش سوزش سر دل: بی کربنات سدیم یک عنصر رایج در داروهای ضد اسید است که اغلب برای تسکین سوزش سر دل و درمان زخم معده استفاده می شود.

بهبود سلامت دندان: خمیر دندان حاوی بی کربنات سدیم می تواند پلاک و پلاک را بهتر از خمیردندان بدون آن پاک کند.

بهبود پاسخ به شیمی درمانیبی کربنات سدیم ممکن است پاسخ به شیمی درمانی را افزایش دهد. البته هنوز هیچ مطالعه انسانی در این مورد انجام نشده است.

کمک به بیماری کلیوی: برای بیماران کلیوی ، درمان با بی کربنات سدیم ممکن است نارسایی کلیه را به تاخیر بیاندازد.

علائم نیش حشرات را برطرف کنیداستفاده از محلول آب و جوش شیرین برای محل گزش می تواند خارش و سوزش را کاهش دهد. البته در این مورد هنوز مطالعات علمی انجام نشده است.

اثرات جانبی

بی کربنات سدیم بی خطر است و در صورت مصرف در دوزهای توصیه شده (200 تا 300 میلی گرم یا 100 تا 150) عوارض جانبی ندارد. دوزهای بالاتر می تواند pH خون را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. این خطرناک است و می تواند ریتم قلب را مختل کرده و باعث اسپاسم عضلات شود.

همچنین در صورت ترکیب با بی کربنات سدیم باعث ایجاد نفخ می شود. این ممکن است با درد شکم ، تهوع ، اسهال و استفراغ همراه باشد. البته همه این عوارض را ندارند. شدت علائم با میزان مصرف و حساسیت های فردی متفاوت است.

مصرف بی کربنات سدیم همچنین می تواند سطح سدیم خون را افزایش داده و منجر به فشار خون بالا در برخی افراد شود. مصرف مقادیر زیاد بی کربنات سدیم می تواند به هیدراته نگه داشتن بدن کمک کند. در حالی که این امر برای کسانی که در گرما ورزش می کنند مفید است ، اما برای افرادی که در ورزش های وزنه بردار شرکت می کنند مضر است. در نهایت ، بی کربنات سدیم برای زنان باردار یا شیرده ، بیماران قلبی ، بیماران کلیوی یا کسانی که سابقه اختلالات الکترولیت مانند آلدوسترون یا بیماری آدیسون دارند ، توصیه نمی شود.

ویرایش و ترجمه ellevarzesh.com


دیدگاهتان را بنویسید