علوم ورزشی چرا آب چغندر تأثیرات مفیدی بر عملکرد ورزشی دارد؟


ورزشکاران و افراد فعال امروزه در مورد غذاهای سالم بیشتر یاد می گیرند تا عملکرد خود را بهبود بخشند. نشان داده شده است که رژیم های غنی از سبزیجات مانند چغندر تأثیر قابل توجهی بر عملکرد بدن در حین ورزش دارد. آب چغندر یکی از رایج ترین مکمل های ergogenic یا انرژی زا در بین ورزشکاران است. چه چیزی باعث می شود چغندر در تغذیه ورزشی چنین جایگاهی داشته باشد؟

چغندر (بتا ولگاریس) یک منبع غذایی شناخته شده با خواص درمانی و به عنوان مکمل انرژی است. در حالی که سبزیجات مختلفی نقش مهمی در سلامت قلب دارند ، یکی از محبوب ترین آنها چغندر یا بالم لب است.

چرا چغندر مفید است؟

چغندر منبع غنی از آنتی اکسیدان های قوی است و دارای مقدار زیادی نیترات است. تحقیقات نشان می دهد سبزیجات سرشار از نیترات باعث بهبود سلامت و بهبود عملکرد ورزشی می شوند. نیترات یک ماده شیمیایی است که به طور طبیعی در برخی غذاها یافت می شود و پس از مصرف به اکسید نیتریک تبدیل می شود.

نوشیدن آب چغندر میزان نیتریک اکسید را در بدن افزایش می دهد. این ماده شیمیایی می تواند جریان خون را افزایش داده ، عملکرد ریه را بهبود بخشد و انقباضات عضلانی را تقویت کند. این ترکیب ورزشکاران را تشویق کرد تا از مکمل های چغندر برای بهبود استقامت و عملکرد تنفسی خود استفاده کنند.

سلامت قلب و تنفس برای ورزشکاران و افراد فعال بسیار مهم است. این بخش از سلامت جسمانی به توانایی سیستم گردش خون و تنفس در تأمین اکسیژن به عضلات فعال در طول تمرینات طولانی اشاره دارد. اکسید نیتریک موجود در آب چغندر به این روند کمک می کند و عملکرد قلب و تنفس و همچنین عملکرد ماهیچه ها را بهبود می بخشد.

اکسید نیتریک عملکردهای بدن را که بر مصرف اکسیژن تأثیر می گذارد ، تحریک می کند ، رگ های خونی را باز کرده و جریان خون را افزایش می دهد ، در نتیجه اکسیژن بیشتری را به ماهیچه های فعال می رساند. اکسید نیتریک همچنین به عنوان یک مولکول سیگنال دهنده عمل می کند که سلول ها و بافت ها را در سراسر بدن متصل می کند. این ارتباط باعث جریان خون بیشتر به ماهیچه ها و اکسیژن بیشتر برای تغذیه آنها می شود. طبق تحقیقات قبلی ، چغندر می تواند عملکرد ورزشی را تا 16 درصد بهبود بخشد.

پژوهش چه می گوید؟

در این زمینه ، مطالعات مختلفی بر روی ورزشکاران شاخه های مختلف ورزشی مانند دویدن ، شنا ، دوچرخه سواری و پیاده روی قدرت انجام شده است. هدف مشترک در این مطالعات تعیین اثرات مفید آب چغندر بر عملکرد ورزشی بود. این مطالعه بر روی 14 شناگر مرد انجام شد که همه آنها ورزشکاران حرفه ای سالم بودند. آنها برای حداکثر مصرف اکسیژن و انرژی هوازی در هنگام شنا مورد ارزیابی قرار گرفتند.

آستانه بی هوازی شناگران پس از مصرف مکمل چغندر به میزان قابل توجهی افزایش یافت. این یعنی؛ افزایش ظرفیت اکسیژن به آنها اجازه می دهد تا مسافت های طولانی تری را شنا کنند. علاوه بر این ، مشخص شد که این افراد پس از مصرف مکمل های آب چغندر ، انرژی هوازی کمتری مصرف کردند. کاهش مصرف انرژی به آنها اجازه می دهد عمر بیشتری داشته باشند. نتایج نشان داد که مکمل آب چغندر می تواند عملکرد ورزشی شناگران حرفه ای را بهبود بخشد.

آیا آب چغندر تأثیرات مفیدی بر عملکرد ورزشی دارد؟

سایر یافته های تحقیق

یک بررسی سیستماتیک بر روی چندین مقاله که به بررسی تأثیر آب چغندر در بهبود استقامت قلبی تنفسی در ورزشکاران پرداخته بود ، انجام شد و بیش از بیست مقاله برای این مطالعه انتخاب شد. تمرکز این مطالعه تعیین اثرات آب چغندر به تنهایی و در ترکیب با سایر مکمل ها بر استقامت قلبی تنفسی ورزشکاران بود. این مقالات طیف وسیعی از ورزش ها و همچنین مردان و زنان را پوشش می دهد. نتایج این مطالعات در زیر خلاصه شده است:

  • تقویت عملکرد هوازی در ورزشکاران زن و مرد. حجم اکسیژن مصرفی با شدت های مختلف به میزان قابل توجهی افزایش یافته بود.
  • ظرفیت اکسیژن اسکی بازانی که قبل از مسابقه مکمل چغندر مصرف می کردند بیشتر از بقیه بود.
  • شناگران عملکرد بهتری داشتند و پس از مصرف آب چغندر مقاوم تر شدند.

دوچرخه سوارانی که مکمل چغندر مصرف می کردند ، 0.8 درصد افزایش عملکرد خود را طی یک آزمایش 50 مایلی نشان دادند. پیشرفت های قابل توجهی در 10 مایلی گذشته انجام شده است. هر دو راندمان اکسیژن و زمان خستگی به طور قابل توجهی تغییر کرد.

  • همه ورزشکاران توانستند با مصرف مکمل های آب چغندر 60-80٪ شدت تمرین طولانی تر را تحمل کنند.
  • دوندگان در فینال 5000 متر 5 درصد سریعتر دویدند. آنها 90 دقیقه قبل از شروع مسابقه مکمل آب چغندر مصرف کرده بودند.
  • مشخص شد که بیشترین تأثیر این مکمل زمانی است که 150 دقیقه قبل از شروع فعالیت مصرف شود.
  • مکمل آب چغندر شش روز قبل از ورزش یا رقابت شدید بیشترین تأثیر را از نظر خواص انرژی دارد.
  • بزرگسالان فعال و سالم که به مدت 15 روز مکمل مصرف کردند ، در طول تمرینات استقامتی قدرت و مصرف اکسیژن بیشتری داشتند.
  • نشان داده شده است که مکمل آب چغندر فراهمی زیستی میتوکندری را افزایش می دهد. استرس سلولی و بیوژنز میتوکندری ورزشی فرایندی است که در آن بدن انرژی موجود در سلول ها را افزایش می دهد.
  • مصرف مکمل های آب چغندر می تواند عملکرد انقباض ماهیچه ها را بهبود بخشد.
  • زمان مصرف این مکمل عامل مهمی در دستیابی به بهترین نتایج در عملکرد است. توصیه می شود حداقل 15 دقیقه قبل از شروع تمرینات سنگین از مکمل آب چغندر استفاده کنید.
  • کافئین در تماس با آب چغندر می تواند اثرات انرژی زای آن را کاهش دهد.
  • بیشترین جذب اکسید نیتریک به خون 2 تا 3 ساعت پس از مصرف مکمل چغندر اتفاق می افتد. انرژی بخش ترین این مکمل 150 دقیقه پس از مصرف آب چغندر است.
  • سایر مزایا شامل کاهش فشار خون بالا ، خواص ضد سرطانی ، سم زدایی و خواص ضد التهابی است.

ویرایش و ترجمه ellevarzesh.com


دیدگاهتان را بنویسید