علوم ورزشی چرا آنزیم های گوارشی (پروتئولیتیک) برای ورزش مهم هستند؟


آنچه در این مقاله می خوانید

ورزش می تواند باعث درد عضلات بعد از ورزش شود ، و اکنون شما به دنبال راهی برای کاهش این درد هستید. ورزش ، فوم غلطک ، کمپرس سرد ، تمرینات کششی و غیره. حتماً شما روش های مختلف زیادی را برای بهبود بهتر و تسکین درد ماهیچه های پس از مرگ امتحان کرده اید ، اما شاید تعجب کنید که بدانید آنزیم ها نیز می توانند در بهبود عضلات نقش داشته باشند. به در این مقاله ، توضیح می دهیم که نقش آنزیم های گوارشی فراتر از هضم یک غذای سنگین است که می خورید.

آنزیم های گوارشی چیست؟

اساساً نقش آنزیم های گوارشی این است که به عنوان یک حلال عمل کنند تا واکنشهای شیمیایی خاصی را در بدن تسریع کنند. آنزیم های گوارشی به بدن کمک می کند تا مولکول های بزرگ را به ذرات کوچکتر جذب کند و شرایط بهتری را برای جذب آنها در بدن فراهم می کند.

روده کوچک جایی است که اسیدهای آمینه از پروتئین ها و اسیدهای چرب ، کلسترول از چربی ها و قندهای ساده از کربوهیدرات ها استخراج می شود. همه درشت مغذی ها به مولکول های بسیار کوچکی تقسیم می شوند که می توانند توسط جریان خون منتقل شوند. ریز مغذی ها نیز جذب شده و وارد جریان خون می شوند.

برای اینکه مکمل های آنزیمی گوارشی م mostثرتر باشند ، باید 30 دقیقه قبل یا درست قبل از غذا مصرف شوند. در چهل سالگی ، یک فرد عادی 70 درصد ذخایر آنزیمی خود را از دست می دهد. به همین دلیل مکمل آنزیم های گوارشی با افزایش سن اهمیت بیشتری پیدا می کند. اما مزایای حفظ سطح آنزیم گوارشی ایده آل به افزایش جذب مواد غذایی و مواد مغذی که می خورید محدود نمی شود. این آنزیم ها همچنین در بهبود بعد از تمرین بسیار مفید هستند.


باید بخواند:

پروبیوتیک چیست؟ آیا پروبیوتیک ها بعد از ورزش کمک می کنند؟

چگونه از آنزیم های گوارشی برای ریکاوری بعد از تمرین استفاده کنیم؟

اگرچه اکثر آنزیم ها برای تسهیل هضم شناخته شده اند ، اما دسته خاصی از آنزیم ها به نام پروتئولیتیک نه تنها به هضم پروتئین های غذا کمک می کنند بلکه ممکن است به کاهش درد ، التهاب و بهبود بافت نیز کمک کنند. مطالعات متعدد نشان داده است که این آنزیم ها می توانند در کاهش درد عضلانی ناشی از ورزش و بهبودی بعدی مفید باشند.

بر اساس یافته های این مطالعه ، استفاده از آنزیم ها توانست بی تحرکی ناشی از درد و فشار عضلانی را به دو هفته کاهش دهد که باید هشت هفته طول می کشید. مطالعه دیگری در مورد تأثیر مکمل پروتئاز بر عملکرد ماهیچه ها پس از تمرینات برون گرا یا برون گرا انجام شد و نتیجه گیری این بود که مکمل پروتئاز می تواند اثرات آسیب ناشی از ورزش را کاهش داده و بهبود عضلات را تسریع کند.

اثر پروتئاز کاهش التهاب بود. در این تمرین ، شرکت کنندگان تمریناتی شامل کشش و چرخش گروه عضلات چهارسر ران انجام دادند و برخی از افراد روزانه 5.83 گرم دارونما مصرف کردند ، در حالی که دیگران مکمل های پروتئولیتیک حاوی پروتئاز ، برومولین و پاپائین مصرف کردند.

این افراد به مدت 21 روز تمرین کردند و پس از اتمام دوره تقویت ، نمونه خون گرفته شد و سپس به مدت 45 دقیقه با 60٪ VO2max روی تردمیل با شیب زیاد پیاده روی کردند. نتیجه این شد که گروهی که پروتئاز مصرف کردند ، توانستند انرژی بیشتری تولید کنند.

مطالعه دیگری که تأثیر آنزیم های پروتئولیتیک را بر عملکرد فیزیکی اندازه گیری می کند ، بر کاراته کا انجام شد ، و نتایج این آزمایش جالب است:

  • هماتوم: زمان بهبودی از 15.6 روز به 6.6 روز کاهش یافت
  • تورم: زمان بهبودی از 10 روز به 4 روز کاهش یافت
  • محدودیت های حرکتی: زمان بهبودی از 12.6 روز به 5 روز کاهش یافت
  • التهاب: زمان بهبودی از 10.5 روز به 3.8 روز کاهش یافت
  • آماده بازگشت به تمرین نیست: زمان بهبودی از 10.2 روز به 4.2 روز کاهش یافت

علائم کمبود آنزیم پروتئولیتیک

اگر علائمی مانند:

  • اسهال و یبوست
  • تولید بیش از حد گاز در دستگاه گوارش
  • چین و چروک روی پوست
  • سفتی مفصل
  • سوء هاضمه
  • سفید شدن مو
  • احساس سوزش دردناک در قفسه سینه
  • کاهش استقامت یا کمبود انرژی

منابع غذایی آنزیم های پروتئولیتیک

سه نوع اصلی آنزیم های پروتئولیتیک که به طور طبیعی در دستگاه گوارش تولید می شوند عبارتند از پپسین ، تریپسین و کیموتریپسین. بدن شما این آنزیم ها را برای تجزیه پروتئین هایی مانند گوشت قرمز ، تخم مرغ و ماهی تولید می کند تا ذرات پروتئینی بزرگ به ذرات کوچکتر به نام آمینو اسید تجزیه شوند. آنزیم های پروتئولیتیک را می توان در منابع غذایی نیز یافت.

پاپایا (خربزه) و آناناس دو ماده غذایی با آنزیم های مهم پروتئولیتیک هستند. پاپایا حاوی آنزیمی به نام پاپائین است که در برگ ها ، ریشه ها و میوه های گیاه پاپایا یافت می شود. پاپائین یک آنزیم پروتئولیتیک قوی است. آناناس همچنین حاوی آنزیم برومولین است.

برومولین در میوه ، پوست و شیره آناناس یافت می شود. با خوردن پاپایا و آناناس خام می توانید مقادیر قابل توجهی پاپایا و بروملین دریافت کنید.کیوی ، زنجبیل ، مارچوبه ، کلم ترش ، کیمچی ، ماست و کفیر نیز حاوی آنزیم های پروتئولیتیک هستند.

حدس زدن
باید بخواند:

نقش باکتری های روده در مصرف غذا چیست؟

خطرات و عوارض احتمالی

آنزیم های پروتئولیتیک به طور کلی بی ضرر هستند اما می توانند در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کنند. مصرف دوزهای بالای آنزیم های پروتئولیتیک می تواند باعث اسهال ، تهوع و استفراغ شود. البته عوارض جانبی با مکمل ها بیشتر است ، اما مصرف مقدار زیادی میوه با آنزیم های پروتئولیتیک نیز می تواند باعث ناراحتی های دستگاه گوارش شود. در برخی افراد ، عوارض جانبی این آنزیم ها می تواند یک واکنش آلرژیک باشد. به عنوان مثال ، حساسیت به بروملین می تواند باعث بثورات پوستی شود.

آنزیم های پروتئولیتیک مانند بروملین و پاپائین نیز می توانند با داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین تداخل داشته باشند. پاپائین همچنین می تواند غلظت برخی از آنتی بیوتیک ها را در خون افزایش دهد. بنابراین ، قبل از مصرف آنزیم های پروتئولیتیک با پزشک خود مشورت کنید.

ویرایش و ترجمه ellevarzesh.com منابع: quickanddirtytips + healthline


دیدگاهتان را بنویسید