فسفولیپیدها: روشی هوشمند برای حمایت از مغز شما



فسفولیپیدها، همراه با سایر مواد مغذی مانند ویتامین B، برای عملکرد مغز شما ضروری هستند. با کمی حمایت از این اسیدهای چرب ضروری و عوامل کمکی، مغز شما می‌تواند در بالاترین سطح خود عمل کند و تا سنین بالا به شلیک روی تمام سیلندرها ادامه دهد.

فسفولیپیدها چیست؟

برای اینکه سلول‌های مغز تمام عملکردهای حیاتی خود را انجام دهند، لازم است هورمون‌ها، انتقال‌دهنده‌های عصبی و سایر مواد بتوانند به داخل و خارج سلول‌ها وارد شوند. این به یک غشای سلولی پویا و انعطاف پذیر نیاز دارد، جایی که فسفولیپیدها وارد می شوند.

تمام لیپیدها (لیپیدها) که حاوی فسفولیپید هستند، فسفولیپید نامیده می شوند و دارای خواص “دوزیست” هستند، که آنها را قادر می سازد خود را در لایه های موازی قرار دهند و یک لایه دوگانه فسفولیپیدی تشکیل دهند که به دور سلول می پیچد و یک غشای سلولی کاملاً کاربردی را تشکیل می دهد. این لایه حاوی اسیدهای چرب مانند فسفاتیدیل کولین و فسفاتیدیل سرین است و به عنوان یک مانع نیمه متخلخل بین محتویات سلول و محیط خارجی عمل می کند. غشای سلولی برای توانایی سلول در انجام بسیاری از وظایف خود از جمله موارد زیر بسیار مهم است:

  • ایجاد موانع برای محافظت از سلول

  • تنظیم فرآیندهای سلولی مربوط به رشد و کنترل ایمنی

  • گذرگاه هایی برای عبور مواد مختلف از غشا فراهم کنید

  • کمک و تنظیم انتقال مواد و سیگنال های انتقال دهنده های عصبی

  • سنتز لیپوپروتئین های لازم برای انتقال تری گلیسیرید و کلسترول در خون.

فسفولیپیدها برای ثبات و سیالیت غشای سلولی حیاتی هستند و به طور مستقیم بر شیمی مغز تأثیر می‌گذارند که به تنظیم خلق و خو، حافظه، تمرکز و درک کمک می‌کند.

عملکرد شناختی

مانند تمام بافت ها، غشای سلولی دائما آسیب دیده و ترمیم می شود. اگر فسفولیپیدهای آسیب دیده جایگزین نشوند، غشاهای سلولی شروع به تخریب می کنند و سلول به تدریج ناکارآمدتر می شود و در نهایت می میرد. گردش فسفولیپید بالا یک کوفاکتور حیاتی در کمک به عملکرد بهینه سلول های مغز و ساقه مغز است. تحقیقات ثابت کرده است که این درست است، مطالعات نشان داده اند که بیماران مسن مبتلا به آلزایمر تمایل به کاهش سطح فسفولیپید در نورون های مغز دارند. فسفاتیدیل کولین مخصوصاً به دلیل توانایی قابل توجه آن در حمایت از سلامت مغز مورد توجه محققان است. ارزش آن از مشارکت آن در رشد سلول های جدید مغز و اتصالات عصبی ناشی می شود و در عین حال از مغز و نورون ها نیز محافظت می کند.

سطوح پایین فولات و ویتامین B6 و B12 نیز در میان افراد مسن شایع است و با آسیب سلول های عصبی مرتبط است. در برخی از مطالعات، نشان داده شده است که مکمل برخی از ویتامین های B باعث بهبود برخی از جنبه های هوش در افراد مسن می شود.

همچنین باید در نظر داشت که مغز و بافت‌های مرتبط با آن به دلیل سطوح بالای فسفولیپیدهای موجود در غشای سلول‌های مغز، هدف اصلی آسیب اکسیداتیو هستند. فسفولیپیدها بسیار مستعد آسیب رادیکال های آزاد هستند که اغلب به عنوان عامل اصلی در کاهش عملکرد شناختی و حافظه در طول پیری ذکر می شود. با افزایش بروز زوال عقل و سایر اختلالات شناختی، عرضه خوب فسفولیپیدها، آنتی اکسیدان ها و ویتامین های B یک استراتژی مفید است که ارزش بررسی دارد.

تنظیم خلق و خو

وقتی صحبت از متعادل کردن خلق و خو می شود، اسیدهای چرب ضروری امگا ۳ و امگا ۶ حمایت کننده هستند. آنها اجزای اصلی فسفولیپیدها هستند و حدود ۵۰ درصد از دو لایه فسفولیپیدی غشای سلولی را تشکیل می دهند. اسیدهای چرب ضروری به سیالیت غشاء کمک می کنند و بر جریان هورمون ها و انتقال اعصابی که خلق و خو را تنظیم می کنند تأثیر بسیار مهمی می گذارند.

نشان داده شده است که کمبود اسیدهای چرب ضروری که غشای فسفولیپیدی سلول های مغز را تشکیل می دهند باعث افسردگی و اضطراب می شود. مطالعات نشان داده اند که کاهش قابل توجهی در نسبت امگا ۳ به امگا ۶ در افراد مبتلا به افسردگی شدید وجود دارد. ماهی هایی مانند سالمون، خال مخالی، ساردین، ماهی تن تازه و شاه ماهی حاوی سطوح بالایی از امگا ۳ هستند. همچنین تعدادی غذای دیگر وجود دارد که به تقویت خلق و خو کمک می کند، از جمله:

  • بروکلی، لوبیا سبز، حبوبات، عدس، لوبیا و موز سرشار از کروم و ویتامین های گروه B که تقویت فرآیندهای ذهنی

  • مرغ و بوقلمون و همچنین پنیر، جو، موز و آجیل حاوی تریپتوفان هستند که به تولید سروتونین کمک می کند – هورمون شادی که مسئول بهبود خلق و خوی شماست.

  • روغن های بذر کتان، بذر کتان و گردو منبع گیاهی امگا ۳ هستند

۳ مکمل برتر برای حمایت از سلامت مغز

۱. فسفاتیدیل کولین

به طور کلی، دریافت رژیم غذایی عمومی ما از فسفولیپیدها به طور قابل توجهی کاهش یافت. با بالا رفتن سن، سرعت تولید فسفولیپیدها در بدن کاهش می‌یابد و دریافت کافی از رژیم غذایی آسان نیست، به خصوص اگر سعی در کاهش مصرف گوشت دارید. فسفاتیدیل کولین به طور مستقیم در سنتز استیل کولین، که برای شناخت، یادگیری و تشکیل حافظه ضروری است، نقش دارد. تحقیقات نشان می دهد که یک دوز ۲۵ گرمی فسفاتیدیل کولین به طور قابل توجهی حافظه را تنها در ۹۰ دقیقه بهبود می بخشد.

۲. گلوتاتیون

آنتی اکسیدان ها برای سلامت روان و شرایط عصبی حمایت حیاتی می کنند. افراد مسن معمولا مقادیر کمتری آنتی اکسیدان دارند که برای محافظت از فسفولیپیدهای مغز در برابر آسیب رادیکال های آزاد ضروری است. گلوتاتیون به دلیل اثر آنتی اکسیدانی قوی آن بر سلول های مغز اهمیت ویژه ای دارد. بیماران مبتلا به اختلالات شناختی دارای سطوح پایین گلوتاتیون هستند، که باعث می شود مکمل گلوتاتیون به یک درمان بالقوه قدرتمند برای بررسی تبدیل شود.

۳. ویتامین های گروه B

تحقیقات فزاینده‌ای شواهد قانع‌کننده‌ای ارائه می‌دهند که سطوح پایین ویتامین B بر عملکرد شناختی تأثیر می‌گذارد. همچنین به نظر می رسد که وضعیت ویتامین B نقش مهمی در اختلال شناختی مرتبط با افزایش سن و زوال ذهنی بازی می کند. شواهدی برای ارتباط بین وضعیت فولات پایین و بیماری زوال عقل/آلزایمر در تعدادی از مطالعات نشان داده شده است. علاوه بر این، سطوح پایین ویتامین B12 در گردش خون نیز با افزایش خطر زوال عقل و بیماری آلزایمر مرتبط است.

مزایای متمایز مکمل های چربی

فن‌آوری کپسوله‌سازی لیپیدی مورد استفاده در محصولات آلترینت از فسفولیپیدهای ضروری استفاده می‌کند و حاوی محتوای بالایی از فسفاتیدیل کولین است. بنابراین، وقتی مکمل لیپیدی با کیفیتی مانند آلترینت مصرف می‌کنید، نه تنها منبعی از مواد فعال درون لیپوزوم را دریافت می‌کنید، بلکه دوز درمانی فسفاتیدیل کولین را نیز دریافت می‌کنید. آلترینت نه تنها مواد مغذی بسیار قابل دسترسی زیستی را در اختیار شما قرار می دهد، بلکه منبعی از فسفولیپیدها را برای کمک به عملکرد غشای سلولی فراهم می کند، بسته ای عالی برای کسانی که به دنبال کمک به عملکرد مغز هستند.

ژاکلین نیوزون لیسانس (Hons) در تغذیه درمانی

منابع

  1. آلبرتز بی، جانسون آ، لوئیس سی، و همکاران. زیست شناسی مولکولی سلول. ویرایش چهارم. نیویورک: Garland Science; 2002. Fat Blair. موجود از: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK26871/.

  1. داتسون جی دی. وظایف اساسی فسفولیپیدها چیست؟ https://sciencing.com/primary-functions-phospholipids-7349125.html. [Accessed 18.1.19.]

  1. گلبینز ای و همکاران در حال بررسی مجدد لیپیدهای غشای مغز در افسردگی اساسی و اختلالات اضطرابی. Biochimica et Biophysica Acta (BBA) – زیست شناسی مولکولی و سلولی لیپیدها. ۲۰۱۵; ۱۸۵۱.۸: ۱۰۵۲-۶۵.

  1. https://www.foundationalmedicinereview.com/blog/glutathione-may-open-up-new-possuable-for-the-treatment-of-cognitive-impairment [Accessed 21.1.19]

  1. Ladd SL، Sommer SA، LaBerge S.، Toscano W. “اثر فسفاتیدیل کولین بر حافظه آشکار.” نوروفارماکولوژی بالینی. ۱۹۹۳; ۱۶ (۶): ۵۴۰-۹.

  1. موریس ام اس. نقش ویتامین های B در پیشگیری و درمان اختلالات شناختی و رگرسیون. پیشرفت در تغذیه، دوره ۳، شماره ۶، ۱ نوامبر ۲۰۱۲، ص ۸۰۱-۸۱۲.

  1. Van Hoogevest P و Wendel A. استفاده از فسفولیپیدهای طبیعی و مصنوعی به عنوان مواد جانبی دارویی*. Eur J Lipid Sci Technol. ۲۰۱۴; ۱۱۶ (۹): ۱۰۸۸ – ۱۱۰۷.

  1. جوان س.ن. چگونه سروتونین را در مغز انسان بدون دارو افزایش دهیم؟ J Neuropsychiatry. ۲۰۰۷; ۳۲ (۶): ۳۹۴-۳۹۹.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/
رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر

رژیم لاغری سریع