قلب شما در روز ولنتاین چقدر قوی است؟



فوریه زمان خوبی است برای فکر کردن به اینکه آیا قلب شما در وضعیت خوبی قرار دارد یا خیر.

تعدادی از عوامل وجود دارند که هم از نظر جسمی و هم از نظر عاطفی بر سلامت قلب شما تأثیر می‌گذارند، بنابراین اگر می‌خواهید زندگی طولانی و سالمی داشته باشید، باید هر دو زمینه را در نظر بگیرید.

احساسات و قلب

رابطه بین احساسات و سلامت قلب به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است، که منجر به شواهدی شد که نشان می دهد سطوح بالای استرس با بیماری عروق کرونر قلب (CHD) مرتبط است. علاوه بر این، کارشناسان دریافته‌اند که استرس عاطفی پیش‌بینی‌کننده بهتری برای مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی نسبت به سیگار است.

مطابق با مجله روانشناسی پزشکی بریتانیا، افرادی که در مدیریت سطح استرس خود با مشکل بیشتری مواجه بودند، نسبت به افرادی که این کار را نمی کردند، ۴۰ درصد مرگ و میر بالاتری داشتند.

انزوای اجتماعی، ناامیدی، اضطراب، افسردگی، پرخاشگری، خصومت و عدم حمایت اجتماعی، همگی استرس زیادی را بر بدن وارد می‌کنند که به ایجاد CHD کمک می‌کند. سایر عوامل سبک زندگی نیز در ایجاد سلامت ضعیف قلب نقش دارند:

  • استرس بیش از حد در محل کار
  • نوبت کاری
  • سوگواری
  • فشار زناشویی

چگونه احساسات بر سلامت شما تأثیر می گذارد؟

تظاهرات فیزیکی احساسات منفی مانند موارد ذکر شده در بالا اغلب می تواند با هورمون های استرس مرتبط باشد. این احساسات اغلب منجر به علائم فیزیکی مانند تپش قلب، ضربان قلب غیر طبیعی و تنش عضلانی علیرغم عدم فعالیت بدنی می شود.

احساسات استرس زا باعث می شود مغز هورمون های محرکی را ترشح کند که باعث افزایش فشار خون و سطح قند خون می شود. این امر باعث ایجاد یک سری مکانیسم های بیوشیمیایی در بدن شما می شود که برای محافظت از شما در برابر حوادث بالقوه تهدید کننده طراحی شده اند.

در حملات حاد، بدن شما این هورمون های نوسان را بسیار موثر مدیریت می کند، اما در موارد مزمن، در نهایت می تواند منجر به التهاب، افزایش فاکتورهای لخته شدن خون و دیابت شود که همگی از عوامل خطر شناخته شده برای CHD هستند. استرس همچنین بر سرعتی که بدن می‌تواند چربی‌های ناسالم را از شریان‌ها خارج کند، تأثیر می‌گذارد.

مکانیسم های همکاری

هنگامی که احساس می کنید تحت فشار هستید، مقابله با آن می تواند بسیار دشوار باشد. ممکن است برای ورزش کردن یا خوردن غذای سالم انگیزه نداشته باشید، اما می توانید تغییرات کوچکی ایجاد کنید. یک شروع خوب ایجاد روابط اجتماعی مثبت است. زمان بیشتری را با دوستان و خانواده خود بگذرانید، به یک گروه در جامعه خود بپیوندید یا سرگرمی خود را دنبال کنید.

شواهد نشان می دهد که روابط اجتماعی حمایتی و ابزارهای روانشناختی مثبت به کاهش استرس و افسردگی کمک می کند. اگرچه گاهی اوقات ممکن است کاری طاقت فرسا به نظر برسد، اما ورزش منظم یکی از ساده ترین راه ها برای افزایش هورمون های شادی و کاهش استرس است.

نکات مهم برای بهبود خلق و خو:

  • رکورد مورد علاقه خود را بگذارید و در اتاق برقصید
  • یک تکنیک آرامش بخش مانند تنفس عمیق یا مدیتیشن را بیاموزید
  • خود را با ماساژ یا درمان زیبایی نوازش دهید
  • سگ خود را به پیاده روی ببرید
  • برای خودت گل بخر
  • با کسی خوب باش

تغذیه و سلامت قلب شما

جمعیت جهان در حال افزایش است که فشار برای افزایش تولید مواد غذایی را افزایش می دهد. در نتیجه، ما شیوه‌های کشاورزی گسترده‌ای داریم که محتوای تغذیه‌ای خاک را به خطر انداخته است، به این معنا که غذا به تنهایی نمی‌تواند همیشه سطوح کافی از مواد مغذی ضروری را فراهم کند. خوردن غذاهای ارگانیک و شامل مکمل های غذایی که می توانند برای حمایت از سلامت قلب و عروق طراحی شوند مفید است.

چگونه خطر بیماری قلبی را کاهش دهیم:

  • افزایش فیبر که به حفظ سطح کلسترول سالم کمک می کند. دانه های کتان، جو دوسر، غلات کامل، لوبیا و میوه ها انتخاب های خوبی هستند.
  • سیر را به طور منظم در رژیم غذایی خود بگنجانید. به کاهش فشار خون و حفظ سلامت عروق کمک می کند.
  • غذاهایی مانند بروکلی، انواع توت ها و فلفل را که سرشار از آنتی اکسیدان های قوی هستند، افزایش دهید ویتامین سی. این مواد مغذی به حفظ جریان خون سالم و سطح کلسترول کمک می کنند.
  • مقداری بوقلمون، گوشت خوک یا بادام زمینی را به منوی خود اضافه کنید. اینها حاوی اسیدهای آمینه هستند آرژنین بدن از آن برای ساختن اکسید نیتریک استفاده می کند که باعث گشاد شدن رگ های خونی می شود که به بهبود جریان خون کمک می کند.
  • حداقل دو بار در هفته مقداری ماهی چرب بخورید. ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی و ماهی تن تازه حاوی مواد ضد التهابی هستند که به دلیل فواید سلامت قلب شناخته شده اند.
  • در سبک زندگی خود تجدید نظر کنید: وزن خود را کاهش دهید (در صورت لزوم)، سیگار را ترک کنید، بیشتر ورزش کنید، استرس را کاهش دهید – یوگا یا مدیتیشن را امتحان کنید. این تغییرات ممکن است خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را به نصف کاهش دهد.

مکمل هایی برای حمایت از قلب شما:

R-Alpha Lipoic Acid (R-ALA)

ALA به بازیافت آنتی اکسیدان های سالم برای قلب مانند ویتامین C و E کمک می کند و مشخص شده است که اثر محافظتی در برابر بیماری های قلبی عروقی دارد. علاوه بر این، اثرات مفید آن در صورت مصرف به صورت مکمل افزایش می یابد. مطالعات حیوانی نشان داده است که مصرف مکمل ALA می تواند تری گلیسیرید را کاهش دهد، التهاب رگ های خونی را کاهش دهد، از تشکیل ضایعات شریانی جلوگیری کند و افزایش وزن را کاهش دهد که همه عوامل خطر برای CHD هستند.

استیل ال کارنیتین

استیل ال کارنیتین به تولید انرژی در میتوکندری کمک می کند – نیروگاه های سلولی که به شدت در قلب متمرکز هستند. همچنین استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد که عملکرد میتوکندری را بهبود می بخشد. تصور می شود که اختلال عملکرد میتوکندری بر تنظیم فشار خون و تنش عروقی تأثیر می گذارد.

تحقیقات نشان داده است که بیماران تحت درمان با استیل ال کارنیتین پس از انفارکتوس حاد میوکارد خطر مرگ را تا ۲۷ درصد کاهش می دهند. آنژین صدری تا ۴۰ درصد و آریتمی بطنی تا ۶۵ درصد کاهش یافت. کارآزمایی دیگری با ترکیبی از استیل ال کارنیتین و R-Alpha Lipoic Acid منجر به اثرات کاهش قابل توجه فشار خون در بیماران عروق کرونر شد.

اسیدهای چرب ضروری امگا ۳

ماهی های روغنی، آجیل و دانه ها منبع خوبی از اسیدهای چرب ضروری هستند که به حمایت از شریان های سالم، سطوح طبیعی کلسترول، جریان خون و ریتم طبیعی قلب کمک می کنند. هزاران مطالعه از اهمیت اسیدهای چرب امگا ۳ در حفظ سلامت قلب و عروق حمایت می کنند. دوزهای زیاد امگا ۳ خطر حمله قلبی را تا ۳۰ درصد کاهش می دهد.

ویتامین B کمپلکس

این معمولا شناخته شده نیست، اما حاوی سطوح بسیار بالایی از اسیدهای آمینه است هموسیستئین این یک عامل خطر مستقل برای بیماری عروق کرونر است. این به این دلیل است که باعث رسوب پلاکت های چسبنده و آترواسکلروتیک در رگ های خونی می شود. ویتامین B6، اسید فولیک و B12 به کاهش غلظت هموسیستئین در جریان خون و حفظ سطوح طبیعی سالم کمک می کند.

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که زنانی که ویتامین B6 و غذاهای غنی از اسید فولیک بیشتری مصرف می‌کنند، می‌توانند خطر سکته مغزی و بیماری‌های قلبی را کاهش دهند و مردان نیز با کاهش خطر نارسایی قلبی از آن‌ها سود می‌برند. مصرف مکمل‌ها توصیه می‌شود، زیرا مصرف متوسط ​​ویتامین‌های B در رژیم غذایی اغلب بسیار کم است.

هنگام انتخاب مکمل ها عاقلانه خرید کنید…

برای اینکه مواد مغذی توسط بدن مورد استفاده قرار گیرند، باید به طور موثر جذب شوند که همیشه در مورد محصولات بی کیفیت صدق نمی کند. تحقیقات نشان داده است که مکمل های چربی مانند آلترینت ب فراهمی زیستی بسیار بیشتری نسبت به مکمل های خوراکی استاندارد دارد و ۹۸ درصد از مواد مغذی ضروری را مستقیماً به سلول هایی که به آنها نیاز دارند می رساند.

ژاکلین نیوزون لیسانس (Hons) در تغذیه درمانی

منابع

  1. آرنولد اس، لون ای، مک کوئین ام و همکاران. کاهش هموسیستئین با اسید فولیک و ویتامین B در بیماری های عروقی. اینگ جی مد. (۲۰۰۶): ۳۵۴ (۱۵): ۱۵۶۷-۷۷.

  2. اتکینز آر، برانلی اف، هاچیسون بی، و همکاران. عوارض قلبی عروقی و مرگ و میر در آترواسکلروز و کارآزمایی مکمل اسید فولیک (ASF AST) در نارسایی مزمن کلیه: یک کارآزمایی چند مرکزی، تصادفی و کنترل شده. جی ام کول کاردیول. (۲۰۰۶) ۴۷ (۹۶): ۱۱۰۸.

  3. کلیتون بی (۲۰۰۴). دفاع از سلامت سیستم‌های یادگیری تسریع شده: PAX انگلستان.

  4. خیام نکوه ز، منشایی سی، نشاط دوست ح، صادقی م، و یوسفی ع. عوامل روانی و بیماری عروق کرونر قلب. آترواسکلروز ARYA. 2013; 9 (1): 102-111.

  5. Cui R، Date C، Iso H، Kikuchi S، و Tamakoshi A برای گروه مطالعات مشترک ژاپنی. دریافت فولات رژیم غذایی و ویتامین B6 و B12 در رابطه با مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی. یک مطالعه گروهی مشترک ژاپنی. سکته مغزی، ۲۰۱۰.

  6. Diez-Roux AV و همکاران. عوامل روانی و خطر نارسایی قلبی. مطالعه چند قومیتی آترواسکلروز. تیراژ: نارسایی قلبی ۲۰۱۶; ۹: e002243.

  7. Goxe N و همکاران تأثیر درمان ترکیبی با آلفا لیپوئیک اسید و استیل ال کارنیتین بر عملکرد عروقی و فشار خون در بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر. جی کلین هایپرتنز (گرینویچ). ۲۰۰۷; ۹، (۴): ۲۴۹-۲۵۵.

  8. Low CA، Matthews KA، و Thurston RC. عوامل روانی اجتماعی در ایجاد بیماری قلبی در زنان: تحقیقات فعلی و جهت گیری های آینده پزشکی روان تنی. ۲۰۱۰; ۷۲، (۹): ۸۴۲-۸۵۴.

  9. موسسه ملی بهداشت کارنیتین؛ https://ods.od.nih.gov/factsheets/Carnitine-HealthProfessional/. [accessed 21.11.17].

  10. دانشگاه ایالتی اورگان اسید لیپوئیک می تواند تصلب شرایین و افزایش وزن را کاهش دهد. روزانه اطلاع رسانی می شود. ScienceDaily، ۱۷ ژانویه ۲۰۰۸. andlt; www.sciencedaily.com/releases/2008/01/080114162506.htmandgt;[accessed 10.11.17]

  11. وارن سی. یک عامل خطر نوظهور قلبی عروقی: هموسیستئین. prog. در قلب. پرستاری ۲۰۰۲; ۱۷، (۱)، ۳۵-۴۱.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/
رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر