مضرات رژیم غذایی بدون ‌کربوهیـدرات


آشنایی با خطرات رژیم بدون کربوهیدرات

بدن انسان بر اساس ترکیبی متعادل و متناسب از غذا ساخته شده است. متأسفانه ، برخی رژیم ها وجود دارند که با حذف یک نوع غذا ، مانند کربوهیدرات ها ، وزن خود را کاهش می دهند. رژیم غذایی محدود در مصرف کربوهیدرات برای بدن مفید نیست و می تواند باعث بیماری های مختلفی شود که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است. معایب رژیم بدون کربوهیدرات:

1- سنگ کلیه

سنگ کلیه هنگامی تشکیل می شود که اسید اوریک و اگزالات کلسیم در کلیه متبلور شده و به مرور زمان سنگ ایجاد می کنند. فیبرهای نامحلول که فقط در کربوهیدرات ها وجود دارد ، جذب کلسیم را کاهش می دهد ، میزان کلسیم در ادرار را کاهش می دهد و از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می کند. توصیه می شود حداقل 30 گرم فیبر در رژیم غذایی روزانه داشته باشید. این امر با رژیم های کم کربوهیدرات امکان پذیر نیست.

2- یبوست و عملکرد نامناسب روده

بدن ما برای عملکرد صحیح روده روزانه حداقل به 30 گرم فیبر نیاز دارد. الیاف به دو نوع تقسیم می شوند: دسته اول ، الیاف محلول در آب و دسته دوم ، الیاف نامحلول در آب. فیبر نامحلول نقش مهمی در تولید مدفوع و کاهش زمان دفع دارد. رژیم های کم کربوهیدرات حاوی فیبر نامحلول کمتری هستند که احتمال ابتلا به یبوست را افزایش می دهد و یبوست مکرر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. توصیه می شود غلات کامل ، حبوبات ، میوه ها ، سبزیجات و جو را در رژیم غذایی خود غنی کنید که سرشار از فیبر محلول و نامحلول هستند. مصرف فیبر خطر ابتلا به یبوست ، سندرم روده تحریک پذیر ، بواسیر و سرطان روده را کاهش می دهد.

3- افزایش کلسترول

رژیم کم کربوهیدرات و فیبر کم خطر بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. این رژیم ها مردم را به خوردن پروتئین حیوانی ، که حاوی مقادیر زیادی کلسترول و چربی اشباع شده است ، تشویق می کند. افزایش مصرف چنین غذاهایی منجر به سخت شدن دیواره عروق و افزایش میزان کلسترول بد (LDL) می شود که خطر حمله قلبی را افزایش می دهد. فیبرهای غنی از کربوهیدرات ، فیبر خطر سفت شدن ، بسته شدن و لخته شدن عروق را کاهش می دهد و خطر حمله قلبی و سکته را کاهش می دهد. رژیم غذایی سالم حاوی 10-15٪ پروتئین ، 55-65٪ کربوهیدرات با فیبر و 35-25٪ چربی است.

4- پوکی استخوان

پوکی استخوان ، زمانی رخ می دهد که تراکم استخوان کاهش می یابد. این به دلیل از دست دادن کلسیم در مدت زمان طولانی رخ می دهد. بسیاری از عوامل غذایی باعث پوکی استخوان می شوند. هنگامی که میزان پروتئین مصرفی در رژیم غذایی روزانه بیش از حد زیاد باشد. کلسیم دفع شده از طریق ادرار نیز افزایش می یابد. مطالعات نشان داده است که فرد از رژیم غذایی با پروتئین بالا و کربوهیدرات کم برای مدت طولانی پیروی می کند. خطر ابتلا به پوکی استخوان افزایش می یابد. واقعیت این است که کمبود منابع پروتئینی نیز باعث پوکی استخوان می شود. به همین دلیل است که یک رژیم غذایی سالم باید شامل رژیم متعادل همه گروه های غذایی باشد.

معایب رژیم بدون کربوهیدرات متخصص تغذیه اصفهان

از دست دادن توده عضلانی و کاهش متابولیسم

هر رژیمی که بدن را در دراز مدت کالری مورد نیاز خود را از دست بدهد. منجر به کاهش متابولیسم و ​​از دست دادن توده عضلانی می شود. از دست دادن عضلات یکی از عوامل اصلی افزایش وزن است. اگر سعی کنیم در مدت کوتاهی وزن خود را کاهش دهیم ، ماهیچه های خود را از دست می دهیم. رژیم هایی که نوید کاهش وزن زیاد در کوتاه مدت را می دهند نتایج مشابهی دارند.

6- کمی ورزش کنید

کربوهیدراتها منبع اصلی انرژی بدن هستند. و منبعی از مواد مغذی برای ماهیچه ها و مغز هستند. خوردن رژیم کم کربوهیدرات گلیکوژن کمی در ماهیچه ها و کبد تولید می کند که باعث کاهش عملکرد ماهیچه ها و ضعف و خستگی می شود. ATP منبع اصلی انرژی برای ماهیچه ها است. وقتی ماهیچه ای حرکت می کند ، یک مکانیسم شیمیایی ATP را تجزیه می کند و انرژی را از آن آزاد می کند. فقط مقدار کمی ATP در هر عضله برای چندین انقباض و گسترش ذخیره می شود. و ماهیچه ها به ATP بیشتری نیاز دارند. کربوهیدراتها منبع اصلی تامین ATP هستند و در صورت عدم وجود ، از اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه استفاده می شود.

این منابع بسیار کارآمد نیستند و بنابراین احساس خستگی می کنید. و برای کاهش وزن ، نمی توانید ورزش کنید و فعالیت بدنی کافی داشته باشید. کربوهیدرات هایی که فیبر بالایی دارند و قند خون را به آرامی بالا می برند. آنها منابع خوبی از انرژی هستند. این به شما انرژی لازم برای ورزش را می دهد.
بنابراین ، رژیم های کاهش وزن بر اساس مصرف کربوهیدرات کم است. آنها به دلیل انرژی کافی برای عضلات و مغز ، احساس ضعف و خستگی و عدم توانایی در ورزش ، گزینه مناسبی برای کاهش وزن نیستند. رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن ، رژیمی است که حاوی مقادیر کافی از همه گروه های غذایی باشد و به فرد احساس ضعف ، خستگی یا گرسنگی ندهد.


دکتر. رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر. رضا آتمینانی با روشهای اساسی تغذیه ، میزان و نوع غذا خوردن می تواند نقش مهمی در تأمین سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

دکتر تغذیه و رژیم درمانی اصفهانی دکتر برای مشاهده صفحه اینستاگرام رضا اطمینانانی کلیک کنید.


مطالب توصیه شده:

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

استراتژی های کنترل گرسنگی

راهنمای خرید لبنیات

منابع غذایی آنتی اکسیدان ها

رابطه بین تغذیه و خلق و خو



دیدگاهتان را بنویسید