منابع غذایی آنتی‌اکسیدان‌‌ها | دکتر رضا اطمینانی متخصص تغذیه اصفهان


منابع غذایی مهم آنتی اکسیدان ها

در قسمت قبلی سایت ، متخصص تغذیه از اصفهان ، دکتر. رضا اطمینانانی در مورد آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها صحبت کرد ، در این قسمت منابع غذایی آنتی اکسیدان ها را پوشش می دهیم تا بتوانید تا انتها با ما باشید.

سبزیجات

بیشتر سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان های مهم موجود در سبزیجات شامل ویتامین C ، ویتامین E ، کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها است. برخی از سبزیجات بیشتر از میوه ها حاوی آنتی اکسیدان (بتاکاروتن) هستند. به طور کلی ، پخت سبزیجات تأثیر منفی زیادی بر میزان آنتی اکسیدان آنها ندارد. سبزیجات مهم عبارتند از کلم بروکلی ، گل کلم ، تربچه و شلغم. قسمت های سبز این سبزیجات سرشار از گلوکوزینولات است ، منبع غنی آنتی اکسیدان در رژیم های غذایی رایج در آسیا. تحقیقات زیادی در مورد سیر انجام شده است. اما خواص آنتی اکسیدانی آن هنوز مشکوک است. با این حال ، تحقیقات اثرات ضد باکتریایی و ضد سرطانی سیر را تأیید کرده است.

آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها |  متخصص تغذیه اصفهان

میوه ها

مانند سبزیجات ، میوه ها حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان های مهم موجود در میوه ها شامل ویتامین C و فلاونوئیدها است. زردآلو و هندوانه همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی کاروتنوئید هستند. میزان ویتامین C موجود در میوه ها متفاوت است. به نظر می رسد میوه هایی که رنگ روشن تری دارند آنتی اکسیدان بیشتری دارند ، علاوه بر میوه ها یا سبزیجاتی که در داخل آنها رنگی است ، آنتی اکسیدان های بیشتری نسبت به میوه هایی که فقط پوست آنها رنگ است ، دارند.

نان و غلات

برخی از غلات حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان هستند. به نظر می رسد غلات کامل نسبت به محصولات تصفیه شده دارای محتوای آنتی اکسیدانی بالاتری هستند. فرآوری غلات می تواند تأثیر قابل توجهی بر میزان آنتی اکسیدان آنها داشته باشد. با این حال ، برخی از غذاها امروزه دارای غلات غنی شده با برخی از آنتی اکسیدان های مفید مانند غلات صبحانه هستند. افزودن میوه های خشک مانند کشمش به برخی غلات صبحانه می تواند میزان آنتی اکسیدان آنها را افزایش دهد. مطالعات نشان داده است که نگهداری چنین غذاهایی میزان آنتی اکسیدان آنها را کاهش می دهد.

نوشیدنی ها

قهوه ، کاکائو و چای سبز و سیاه از منابع مهم آنتی اکسیدان ها هستند. مهمترین آنتی اکسیدان های موجود در این نوشیدنی ها فلاونوئیدها هستند. غنی بودن و سبکی چای و قهوه همچنین نشان دهنده محتوای آنتی اکسیدان است. افزودن شیر محتوای فلاونوئید چای را کاهش نمی دهد. تزریق گیاهان بومی نیز در برخی از نقاط جهان استفاده می شود. برخی از این تزریق ها همچنین حاوی آنتی اکسیدان های اغلب ناشناخته هستند. زمان دم کردن چای نیز می تواند بر میزان آنتی اکسیدان آن تأثیر بگذارد.


دکتر. رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر. رضا اطمینانانی با روشهای اساسی تغذیه ، میزان و نوع غذا خوردن می تواند نقش مهمی در تأمین سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

دکتر تغذیه و رژیم درمانی اصفهانی دکتر برای مشاهده صفحه اینستاگرام رضا اطمینانانی کلیک کنید.


مطالب توصیه شده:

غذاهای مفید و مضر برای حساسیت غذایی

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

استراتژی های کنترل گرسنگی

راهنمای خرید لبنیات

آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها



دیدگاهتان را بنویسید