پرطرفدارترین رژیم سال کدام است ، رژیم کتوژنیک چیست؟


پرطرفدارترین رژیم سال کدام است ، رژیم کتوژنیک چیست؟

طبق بررسی های اخیر ، رژیم کتوژنیک این رژیم به عنوان محبوب ترین رژیم سال در ایالات متحده معرفی شد.

در این رژیم ، بدن انرژی بیشتری از چربی تأمین می کند که حدود 90 درصد از انرژی مورد نیاز روزانه بدن را تشکیل می دهد.

به عنوان مثال ، در این رژیم از کره و روغن برای پختن قهوه استفاده می شود و همبرگر با پنیر زیاد بدون نان معمولی خورده می شود.

در عوض ، غلات کامل ، حبوبات ، میوه ها ، سبزیجات نشاسته ای و غیره را انتخاب کنید. در این رژیم قربانی می شود تا وارد مرحله کتوز شود.

وقتی بدن شروع به سوزاندن چربی به جای گلوکز به عنوان منبع اصلی انرژی خود می کند ، بدن وارد مرحله کتوز می شود.

رژیم کتوژنیک - محبوب ترین رژیم سال کدام است ، رژیم کتوژنیک چیست؟

ویتنی لینزنمایر ، سخنگوی آکادمی تغذیه آمریکا می گوید:

این رژیم غذایی برای کاهش وزن ، سوزاندن کالری بیشتر ، کاهش گرسنگی ، کنترل دیابت ، درمان صرع مقاوم ، بهبود فشار خون و کاهش کلسترول و تری گلیسیریدها و تبدیل نوع سوخت مصرفی بدن به چربی مورد استقبال قرار گرفته است. اخبار مشهور همچنین نشان می دهد که رژیم در حال انجام اقدامات و دستیابی به نتیجه مثبت است.

دکتر مرکز رژیم غذایی و تناسب اندام دکتر. ویلیام یانسی گفت:

ما شاهد مزایای قابل توجهی هستیم.

برای درک بهتر رژیم کتوژنیک ، می خواهم یک مثال برای شما بیاورم. یک خودروی دوگانه سوز را در نظر بگیرید که می تواند هم بنزین و هم بنزین کار کند. این خودرو همیشه با گاز کار می کرد ، حالا در وسط جاده بنزینش تمام می شود و خاموش می شود. چه کار می کنی؟ شما دکمه گاز را فشار می دهید زیرا می توانید از سوخت جایگزین استفاده کنید. حتی بهتر و سریعتر روی گاز ماشین شما کار می کند. بدن ما مانند این دستگاه با دو نوع سوخت است. کربوهیدرات ها و چربی ها. حالا وقتی کربوهیدراتش تمام شود چه اتفاقی می افتد؟ مطمئناً شما را ناامید نمی کند ، زیرا می تواند از چربی به جای کربوهیدرات استفاده کند. همچنین با چربی سوزی بهتر عمل می کند.

رژیم کتوژنیک برای اولین بار برای درمان افراد مبتلا به صرع استفاده شد ، اما اکنون یکی از محبوب ترین رژیم های غذایی برای کاهش وزن است. در رژیم کتو ، مصرف کربوهیدرات به شدت کاهش می یابد (حدود 5) و چربی ها جایگزین می شوند. کاهش مصرف کربوهیدرات و افزایش مصرف چربی بدن را در حالت کتوز قرار می دهد.

نمودار رژیم کتو 95397 697 494x400 - محبوب ترین رژیم سال کدام است ، رژیم کتوژنیک چیست؟

هدف رژیم کتو ورود به حالت کتوز از طریق متابولیسم چربی است. در کتوز بدن به جای کربوهیدرات از چربی برای انرژی استفاده می کند. با مقدار کم کربوهیدرات ، چربی ها به کتون تبدیل می شوند و انرژی بدن را تامین می کنند.

b3uf photo 2018 10 09 23 45 12 726x400 - محبوب ترین رژیم سال کدام است ، رژیم کتوژنیک چیست؟

منظور از کتوز چیست؟

سوخت اصلی بدن برای تامین انرژی کربوهیدرات ها (قند یا گلوکز) است ، اما در رژیم کتوژنیک بدون کربوهیدرات ، بدن برای سوخت به چربی تبدیل می شود. نام علمی تغییر وضعیت بدن از سوزاندن گلوکز به چربی سوزی کتوز است.

انواع رژیم های کتوژنیک چیست؟

به طور کلی چهار نوع رژیم کتوژنیک وجود دارد: رژیم های کتوژنیک استاندارد ، رژیم های کتوژنیک دوره ای یا دوره ای ، رژیم های کتوژنیک هدف دار و رژیم های کتوژنیک با پروتئین بالا ، که در زیر به طور مفصل به آنها می پردازیم. در ادامه مقاله با اصطلاح درشت مغذی ها برخورد خواهید کرد. غذاهایی که روزانه می خوریم به دو دسته تقسیم می شوند. ریز مغذی ها و درشت مغذی ها. درشت مغذی ها شامل سه دسته اصلی ، چربی ها ، پروتئین ها و کربوهیدرات ها و ریزمغذی ها شامل ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

1- رژیم کتوژنیک استاندارد (SKD)

مناسب برای مبتدیان نسبت مواد مغذی در این رژیم: 75٪ چربی ، 15٪ تا 20٪ پروتئین ، 5٪ تا 10٪ کربوهیدرات

این نوع رژیم غذایی حاوی 5٪ کربوهیدرات ، 20٪ پروتئین و 75٪ چربی است. این بدان معناست که میزان چربی بیشتر است. در رژیم کتوژنیک استاندارد ، همه وعده ها و میان وعده های اصلی بر اساس روغن هایی مانند آووکادو ، کره ، چربی های سالم ، ماهی و گوشت چرب ، زیتون و روغن زیتون است. مقدار چربی مصرف شده در این رژیم غذایی روزانه باید برابر سه چهارم فنجان روغن زیتون باشد.

برای میوه ها و سبزیجات بهتر است از سبزیجات غیر نشاسته ای (هویج ، اسفناج ، کلم بروکلی و …) و میوه های کم کربوهیدرات مانند توت فرنگی و خربزه استفاده کنید. متوسط ​​مصرف پروتئین حدود 112 گرم گوشت ، ماهی یا مرغ در هر وعده است.

2- رژیم کتوژنیک دوره ای یا دوره ای (CKD)

مناسب برای ورزشکاران نسبت مواد مغذی در این رژیم: 75٪ چربی ، 15٪ تا 20٪ پروتئین ، 5٪ تا 10٪ کربوهیدرات در روزهای کتو و 25٪ چربی ، 25٪ پروتئین و 50٪ کربوهیدرات در روزهای رایگان

رژیم کتوژنیک دوره ای یا دوره ای راهی آسان تر برای اضافه کردن چربی به رژیم غذایی است که به شما امکان می دهد در روزهای آزاد رژیم متعادل تری داشته باشید. یک نوع رژیم کتوژنیک دوره ای شامل پنج روز رژیم کتوژنیک استاندارد و دو روز رژیم غیر کتوژنیک در طول هفته است. برخی ترجیح می دهند روزهای آزاد خود را برای مناسبت های خاص مانند تعطیلات ، تولدها و عروسی پنهان کنند.

برای بهترین نتیجه در روزهای رایگان ، توصیه می کنیم کربوهیدراتهای سالم مانند میوه ها ، سبزیجات نشاسته ای ، محصولات لبنی و غلات کامل (به غیر از غذاهای فرآوری شده یا شیرین) مصرف کنید.

رژیم کتوژنیک هدفمند (TKD)

مناسب برای بدنسازان نسبت مواد مغذی در این رژیم: 65 تا 70 درصد چربی ، 20 درصد پروتئین ، 10 تا 15 درصد کربوهیدرات

رژیم های کتوژنیک هدفمند در بین ورزشکاران و افراد فعال که رژیم کتوژنیک را انتخاب می کنند اما نیاز به کربوهیدرات بیشتری دارند رایج است. در این رژیم غذایی ، افراد مجاز به مصرف 20 تا 30 درصد کربوهیدرات قبل و بعد از ورزش برای افزایش شدت ورزش هستند (میزان مصرف کربوهیدرات در طول روز 70-80 گرم است). محبوب ترین رژیم غذایی

بهترین گزینه افزودن میوه ، لبنیات یا غذاهای غلات است. خوشبختانه کربوهیدرات هایی که در این رژیم می خوریم بسیار راحت سوزانده می شوند و به عنوان چربی در بدن ذخیره نمی شوند.

4- رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا

مناسب برای افراد فعال جسمی نسبت مواد مغذی در این رژیم: 60 تا 65 درصد چربی ، 30 درصد پروتئین ، 5 تا 10 درصد کربوهیدرات

در این نوع رژیم کتوژنیک ، شما باید 120 گرم پروتئین (یا چهار 115 گرم گوشت قرمز ، ماهی یا مرغ) و حدود 130 گرم چربی در روز مصرف کنید. کربوهیدرات ها هنوز محدود هستند و کمتر از 10 درصد کالری روزانه شما را تشکیل می دهند.

بسیاری از مردم این رژیم را ترجیح می دهند زیرا می توانند پروتئین و چربی کمتری نسبت به رژیم کتوژنیک استاندارد مصرف کنند. البته ممکن است این نوع رژیم غذایی منجر به کتوز نشود زیرا مانند کربوهیدرات ها ، پروتئین ها می توانند به گلوکز و سوخت تبدیل شوند. اما به طور کلی ، این نوع رژیم کتوژنیک منجر به کاهش وزن می شود. محبوب ترین رژیم غذایی

کدام نوع رژیم کتوژنیک را انتخاب کنیم؟

اینکه کدام نوع رژیم کتو را انتخاب کنید بستگی به هدف شما دارد ، اما رایج ترین آن رژیم کتوژنیک استاندارد است که برای مبتدیان گزینه مناسبی است. رژیم کتوژنیک هدفمند برای ورزشکاران عالی است ، اما بدنسازان بهتر است از رژیم دوره ای یا چرخه ای پیروی کنند. رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا همچنین برای افرادی که فعالیت بدنی دارند مفید است. به عنوان مثال ، اگر تنها 20 درصد از کالری مصرفی در رژیم غذایی استاندارد از پروتئین تامین می شود ، این مقدار باید در رژیم کتو با پروتئین بالا به 35 درصد افزایش یابد.

آیا می توانم با رژیم کتو وزن کم کنم؟

شواهد نشان می دهد که شما می توانید با رژیم کتو بیش از هر رژیم استاندارد دیگر ، وزن خود را کاهش دهید و تناسب اندام بیشتری در عرض 2 تا 6 ماه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید