چگونه بر تمایل خود به افزایش وزن غلبه کنیم؟

چاقی در حال حاضر یک مشکل بومی است و باید به عنوان یک بیماری مزمن درمان شود. بخش بزرگی از جمعیت چاق دارای یک بیماری زمینه ای متابولیک یا مشکل ژنتیکی هستند که منجر به چاقی می شود. اما با رژیم غذایی مناسب و ورزش می توان این شرایط را کنترل کرد.

در نهایت، جایی که چربی را ذخیره می‌کنید، می‌تواند به شما سرنخی بدهد که چرا چربی را ذخیره می‌کنید. به طور معمول، اگر در اطراف کمر و شکم خود چربی انباشته می کنید، می تواند نشان دهنده یک مشکل متابولیک، معمولاً مشکل مقاومت به انسولین، یا مصرف بیش از حد استروئیدهای آدرنال باشد. اگر چربی روی باسن و ران‌هایتان انباشته می‌شود، به احتمال زیاد به دلیل وزن اضافی است، اما می‌تواند با مشکلات کبدی یا لنفاوی نیز مرتبط باشد.

لازم به ذکر است که مصرف برخی داروها می تواند بر افزایش وزن تأثیر بگذارد. برخی از داروهای رایج عبارتند از:

– کورتیکواستروئیدهای مورد استفاده در بیماری های التهابی

– انسولین و سولفونیل اوره برای دیابت

– مسدود کننده های آدرنرژیک B که برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود

– والپروات سدیم در صرع

– داروهای ضد افسردگی و ضد روان پریشی

– لیتیوم برای دوقطبی

– قرص های ضد بارداری

– پیزوتیفن برای سردردهای وازومتریک

– سیپروهپتادین برای آلرژی و تب یونجه

با تبدیل شدن چاقی به یک مشکل همه گیر، جای تعجب نیست که روز به روز افراد بیشتری بی تحرک می شوند. افزایش چاقی به این معنی است که افراد کم تحرک می شوند. ورزش برای چرب نگه داشتن بدن بسیار مهم است. کالری می سوزاند، اشتها را متعادل می کند، سطح قند خون را متعادل می کند و متابولیسم را افزایش می دهد. ترکیب ورزش با یک برنامه غذایی خوب دست به دست هم می دهد. اگر ورزش نکنید، وزن کم می کنید، اما به جای چربی، به صورت ماهیچه ای خواهد بود، بنابراین ورزش باعث عضله سازی و کاهش چربی می شود. ورزش همچنین به بیماری قلبی، دیابت و سرطان کمک می کند. همچنین به کنترل استرس، بهبود گردش خون و تقویت ریه ها و قلب کمک می کند.

ابتدا، بیایید ببینیم که چه چیزی یک وزن خوب را تشکیل می دهد. روش های مختلفی وجود دارد که می توانید وزن خود را اندازه بگیرید یا نه. یکی از آنها شاخص توده بدنی (BMI) است.

BMI = وزن (کیلوگرم) / قد (m2)

به عنوان مثال، اگر وزن شما ۶۰ کیلوگرم و قد شما ۱.۷۵ متر است، به این صورت است:

BMI = 60 / (1.75 x 1.75)

= ۱۹.۵۹

بنابراین در محدوده بهینه

BMI خود را محاسبه کنید!

مقادیر BMI موارد زیر را نشان می دهد:

BMI از ۱۸.۵ تا ۲۵ – وزن مطلوب

BMI کمتر از ۱۸.۵ – فرد دچار کمبود وزن است

BMI بالای ۲۵ – فرد دارای اضافه وزن است

BMI بالای ۳۰ – فرد چاق است

BMI بالای ۴۰ – فرد به طور مرضی چاق است

BMI زیر ۱۷.۵ فرد مبتلا به بی اشتهایی عصبی است

بنابراین برای اینکه بدانید آیا در محدوده سالم هستید، BMI خود را محاسبه کنید، نکات کاهش وزن سالم:

۱. اندازه های کوچک داشته باشد

۲. در طول روز پروتئین بخورید

۳. کربوهیدرات ها را محدود کنید

۴. چربی خوب بخورید، چربی بد را از بین ببرید

۵- آب زیاد بنوشید

۶. بشقاب خود را با سبزیجات پر کنید

۷. الکل را کاهش دهید

۸. تمرین مقاومتی انجام دهید

۹. غذاهای ارگانیک بخورید

۱۰. بدن خود را آنگونه که هست دوست داشته باشید

https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر

رژیم لاغری سریع