چگونه موهای سالم خود را از حالت موهای زشت خود در خانه بازگردانیم!



از آنجایی که بسیاری از ما نتوانسته‌ایم از ۸ تا ۱۰ هفته کوتاه کردن، حالت‌دهنده شدید، رنگ‌آمیزی و حالت دادن لذت ببریم، این بدان معناست که روزهای بد مو در طول قفل کردن به «هنجار» تبدیل شده‌اند. درمانگر تغذیه، جکی نیوسون، مواد مغذی را توضیح می‌دهد که برای سلامت موها مهم هستند تا کمک کنند تا موهای خسته و کسل‌کننده شما دوباره به شکوه درخشان تبدیل شوند.

هنگامی که در خانه خود محبوس هستید، می توان به راحتی از مدل موی قرنطینه ای فاجعه آمیز، ریشه های خاکستری پهن و قفل های درهم و وز شده چشم پوشی کرد تا موهای خود را از ویروس کرونا پنهان کنید. اما اکنون که قرنطینه برداشته شده است، وقت آن است که به خوبی در آینه نگاهی بیندازید و برای رام کردن یال خود قدم بردارید. بسیاری از متخصصان سلامت موافقند که وضعیت موهای شما اغلب بازتاب سلامت کلی شما است. بنابراین زمانی که احساس ضعف، استرس و اضطراب می کنید، احتمالا موهایتان کدر، بی روح، خارش دار، چرب یا فقط نامرتب هستند!

برای بسیاری از افراد، عزت نفس با تصویر بدن مرتبط است و وضعیت موهای شما ممکن است نقش مهمی ایفا کند. وقتی موهایتان در بهترین حالت نیستند ممکن است اعتماد به نفس کمتری داشته باشید و این ممکن است بر میزان توانایی شما در محل کار یا فعالیت های روزانه تأثیر بگذارد. حفظ وضعیت موهایتان به این معنی است که لازم نیست نگران آن باشید. در اینجا مجموعه ای از نکات مفید ما برای سرگرم کننده کردن یک ظاهر طراحی شده است، نه یک کار طاقت فرسا.

موهای خود را بشناسید

ساقه مو بخشی از مو است که در بالای سر شما دیده می شود و عمدتا از پروتئین کراتین تشکیل شده است. مو همچنین حاوی کلاژن، اسیدهای چرب و مواد معدنی است و از سلول هایی مشابه سلول های پوست تشکیل شده است. مو از سه لایه کوتیکول، کورتکس و مدولا تشکیل شده است و از یک پیاز مو که در پایه هر فولیکول مو قرار دارد رشد می کند. مویرگ های اطراف هر فولیکول غذای مورد نیاز برای رشد و تولید مثل سلول های مو را حمل می کنند.

لایه بیرونی مو کوتیکول نامیده می شود و برای محافظت از قشر داخلی مو طراحی شده است که به موهای شما استحکام و خاصیت ارتجاعی می بخشد. پوست سالم حیاتی است زیرا به محافظت از مو در برابر آسیب های ناشی از درمان های شیمیایی، آب و هوای سخت و سموم کمک می کند.

در داخل، سلامت موهای شما به گردش صحیح ریشه و میزان مواد مغذی موجود در خون بستگی دارد. گردش خون ضعیف منجر به رشد و حالت ضعیف مو می شود. کمبود پروتئین کامل در رژیم غذایی احتمالاً در مورد سلامت ضعیف مو مهم است. خارجی، صاف و صاف نگه داشتن کوتیکول از لایه داخلی محافظت می کند و کمک می کند موهای شما درخشان و درخشان بماند. این شامل:

  • موهای خود را مرتباً مرطوب کنید
  • به حداقل رساندن فرآیندهای شیمیایی (رنگ مو، سفید کردن مو)
  • از موهای خود در برابر نور خورشید محافظت کنید
  • عملیات حرارتی را به حداقل برسانید (صاف کننده ها، انبرها)
  • از دستکاری مو با استفاده نادرست از ابزار خودداری کنید

اگر به برنامه منظم مراقبت از موی خود به جز خاموش کردن توجه بیشتری نکرده اید، ممکن است یکی از مشکلات موی زیر را داشته باشید:

چه چیزی باعث شوره سر می شود؟

شوره سر (سر پیتریازیسمشخصه آن پوسته شدن بیش از حد و پوسته پوسته شدن غیرطبیعی پوست روی پوست سر است که منجر به ایجاد چند پوسته پوستی خشک می شود که در مو و روی لباس شما دیده می شود. این ممکن است مربوط به قارچی به نام قارچ پوست سر باشد مالاسزیا کرویکه از سبوم (روغن تولید شده توسط غدد چربی) تغذیه می کند، که به واکنش التهابی در افراد مستعد کمک می کند و در نتیجه باعث ریزش نامنظم سلول های پوست می شود.

شوره سر وضعیتی است که فقط پوست سر را تحت تاثیر قرار می دهد که بدخیم، دردناک، قرمز و خارش دار می شود و منبع بالقوه نگرانی برای بسیاری از افراد است. اگر از شوره سر رنج می برید، عوامل زیر ممکن است در ایجاد وضعیت شما موثر باشند:

  • آب و هوا و عرق زیاد
  • واکنش آلرژیک به مواد شیمیایی موجود در محصولات مو
  • استعداد ژنتیکی

تفاوت بین شوره سر و خشکی پوست سر چیست؟

خشکی پوست سر مشکلی کاملا متفاوت با شوره سر است. در ابتدا، شایع تر است و درمان آن بسیار آسان تر است. خشکی پوست سر معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از شامپوهای حاوی مواد شوینده و درمان های شیمیایی مکرر روی موها ایجاد می شود. با انتخاب محصولات مو با کیفیت بالا، شستشوی خوب موها پس از شستن و کاهش تعداد درمان های شیمیایی که روی مو و پوست سر خود استفاده می کنید، می توان از آن جلوگیری کرد.

موهای خشک و شکننده در برابر شکستگی آسیب پذیر است

کوتیکول برجسته به مو ظاهری کدر و خشک می دهد. بیشتر مستعد شکافتن و شکستن مو است و از آنجایی که مو در یک چرخه رشد طولانی است، حدود ۱ سانتی متر در ماه، ممکن است کمی طول بکشد تا اصلاح شود. عواملی که ممکن است در ایجاد موهای خشک نقش داشته باشند عبارتند از:

  • رژیم غذایی کم پروتئین
  • سوء هاضمه
  • شامپو بی کیفیت
  • استفاده بیش از حد از محصولات و تجهیزات حالت دهنده مو
  • رنگ مو و سفید کننده دائمی
  • قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید
  • عدم تعادل هورمونی
  • وضعیت تغذیه نامناسب مانند برخی مواد معدنی، ویتامین ها و پروتئین ها

آیا از ریزش مو رنج می برید؟

ریزش روزانه مو بخشی از چرخه طبیعی رشد و تجدید مو است، اما در برخی موارد ممکن است ریزش مو بیش از حد باشد. از آنجایی که مو عمدتاً از پروتئین تشکیل شده است، رژیم غذایی کم پروتئین یا ناتوانی در هضم پروتئین ممکن است منجر به تغییر در استحکام، رنگ، بافت و رشد مو شود. بسیاری از مواد معدنی به عنوان کوفاکتور برای آنزیم هایی عمل می کنند که پروتئین ها و سایر مواد مغذی را هضم می کنند که به ترکیب پروتئین ها در ساختار مو کمک می کند. این مواد مغذی کلیدی عبارتند از ویتامین های B، بیوتین، اینوزیتول، منیزیم و روی. در واقع کمبود آهن که به کم خونی معروف است با افزایش ریزش مو همراه است.

جدای از رژیم غذایی و وضعیت مواد مغذی، عواملی مانند شوک، شوک و کاهش وزن ناگهانی و همچنینتأثیرات بنیانی و طاسی با الگوی مردانه نیز می تواند با ریزش مو مرتبط باشد. برای زنان و مردان، اثرات هورمونی شامل کاهش عملکرد تیروئید و عدم تعادل تستوسترون، استروژن یا پروژسترون است که همگی ممکن است به ریزش مو کمک کنند. سایر عوامل مرتبط با ریزش مو عبارتند از:

  • داروییبه عنوان عوارض جانبی شیمی درمانی، رادیوتراپی، رقیق کننده های خون، داروهای نقرس و قرص های ضد بارداری.
  • آسیب شیمیایی – به دلیل سفید شدن زیاد و استفاده زیاد از عوامل شیمیایی که منجر به فر یا صاف شدن دائمی موها می شود.
  • کراوات مواستفاده مکرر از کش های مو یا موهای بلند و سنگین ممکن است باعث سفت شدن پوست سر و ضعیف شدن ریشه و ساختار مو شود.
  • بیماری خودایمنی – یکی از نمونه های آن آلوپسی است.

موهای چرب یا چرب

موهای چرب کثیف، چرب و کدر به نظر می رسند و همچنین بوی نامطبوعی دارند. این به دلیل تولید بیش از حد سبوم است که روی پوست سر پخش می شود و ساقه مو را احاطه می کند. هنگامی که روی پوست سر قرار می گیرد، با سلول های مرده پوست، مواد زائد و عرق مخلوط می شود – فرمول چسبناکی که می تواند باعث خارش پوست سر شما شود. سبوم برای حفظ روغن کاری و ضد آب ساقه مو و پوست سر مهم است. با این حال، استرس، عدم تعادل هورمونی، مشکلات گوارشی، تغذیه نامناسب و حتی شامپوهای بسیار تهاجمی و محصولات مو ممکن است بر تولید بیش از حد سبوم تأثیر بگذارد.

برای داشتن موهایی سالم به روش خود بخورید

زمان آن رسیده است که مشکلات موی فوق را عیب یابی کنید و از آن روزهای بد موی وحشتناک اجتناب کنید. میانبر برای موهای زیبا، قوی و درخشان شامل یک رژیم غذایی سالم و تعادل مناسبی از مواد مغذی ضروری مو برای کمک به حفظ تولید پروتئین، تعادل هورمونی، گردش خون سالم، اکسیژن و تشکیل کلاژن کافی است. بیایید با جزئیات بیشتری به این مواد مغذی ضروری مو نگاهی بیندازیم…

  • ویتامین های گروه B به خصوص برای سلامت مو مهم است. بیوتین به حفظ موهای طبیعی کمک می کند و ویتامین B6 به همراه ویتامین B12 به تشکیل طبیعی گلبول های قرمز خون کمک می کند – دقیقا همان چیزی است که برای دریافت اکسیژن و مواد مغذی به خون خود نیاز دارید. ویتامین B6 همچنین در تعادل هورمونی نقش دارد زیرا به تنظیم فعالیت هورمونی کمک می کند. وقتی صحبت از سلامت پوست سر می‌شود، ویتامین B3 به دلیل کمک به حفظ پوست طبیعی نقش اساسی دارد. مکمل با کمپلکس ویتامین B مانند لیپوزومال جایگزین Bاگر فکر می کنید رژیم غذایی شما فاقد این مواد مغذی است، جذب عالی و تحویل سریع به سلول های مو یک انتخاب عالی است.
  • اسیدهای چرب ضروری بخشی جدایی ناپذیر از کوتیکول مو و شوره سر سالم است. هنگامی که بدن از کمبود چربی های ضروری رنج می برد، این در وضعیت موها منعکس می شود که ممکن است کدر، خشک و شکننده شوند.
  • فلزات قوی روی و منیزیم به یک اندازه مهم هستند زیرا روی به حفظ موهای طبیعی کمک می کند و منیزیم به تشکیل پروتئین طبیعی کمک می کند که برای تشکیل مو ضروری است. یکی از مکمل های جالب، آلترینت منیزیم مگتین برای افزایش جذب شکل خاصی از منیزیم به نام منیزیم ال ترئونات است.
  • ویتامین سی یکی دیگر از ویتامین های ضروری که برای سلامت مو ضروری است، زیرا نقش مهمی در کمک به کلاژن سازی طبیعی برای عملکرد طبیعی پوست و کمک آن در محافظت از سلول ها در برابر استرس اکسیداتیو دارد، چیزی که می تواند به مو آسیب برساند و ممکن است به کمک زیادی نیاز داشته باشد. اگر به دنبال یک مکمل غذایی هستید، آلترینت سی یک محصول لیپوساکشن برنده جایزه است که در صنعت زیبایی چشم ها را به خود جلب می کند.

شش نکته برای یک رژیم غذایی سالم برای مو

  1. حداقل ۵ تا ۱۰ وعده در روز از انواع میوه ها و سبزیجات برای دریافت ویتامین C کافی.
  1. گوشت، ماهی، تخم مرغ، غلات کامل و سبزیجات برگ سبز برای تقویت عالی ویتامین B.
  1. دو وعده در هفته ماهی های روغنی مانند سالمون، خال مخالی و ساردین و همچنین آجیل، دانه ها و روغن های این غذاها که منبع عالی از اسیدهای چرب ضروری امگا ۳ هستند.
  1. غذاهای غنی از روی مانند غذاهای دریایی، آجیل، دانه کدو تنبل، غلات کامل، گوشت، عدس و نخود.
  1. ترکیب خوبی از غذاهای پروتئینی برای دریافت طیف کاملی از اسیدهای آمینه ضروری. گوشت، ماهی، تخم مرغ، لبنیات، آجیل، دانه ها، عدس، لوبیا، کینوا و محصولات سویا را انتخاب کنید.
  1. غذاهایی که منابع خوبی از ید هستند، اگر مشکوک به کم کاری تیروئید هستید، مانند نمک دریا، سبزیجات دریایی، غذاهای دریایی، ماهی، سیب زمینی و تخم مرغ.

فراموش نکنید – ورزش و استرس!

ورزش گردش خون را بهبود می بخشد، که جریان خون را به تمام قسمت های بدن از جمله پوست سر و فولیکول های مو افزایش می دهد. تحریک گردش خون یک راه عالی برای انتقال مواد مغذی، اکسیژن و فاکتورهای رشد به سلول هایی است که به آنها نیاز دارند.

ورزش همچنین به کاهش سطح استرس کمک می‌کند، که ممکن است به هضم ضعیف، کاهش مواد مغذی ضروری و ریزش مو کمک کند، بنابراین اگر می‌خواهید به داشتن موهایی درخشان و شاداب کمک کنید، بلند شوید و حرکت کنید. و اگر از طرفداران یوگا هستید، که تمرینی عالی برای کمک به مبارزه با استرس است، بسیاری از وضعیت‌ها شامل افزایش جریان خون در سر می‌شوند تا برنده باشید!

ژاکلین نیوزون لیسانس (Hons) در تغذیه درمانی

بازبینی کننده

پی دسوزا، راثی اس‌کی. شامپو و نرم کننده: متخصص پوست چه چیزی باید بداند؟ جی درماتول هندی. ۲۰۱۵; ۶۰ (۳): ۲۴۸۲۵۴.

فیلیپ کینگزلی ساختار مو https://www.philipkingsley.co.uk/hair-guide/hair-science/the-hair-structure. [Accessed 9.5.20.]

اسکات بویر، نماینده مجلس و دیگران. تجزیه و تحلیل شبکه ای از تعاملات کوفاکتور پروتئین برای تجزیه و تحلیل ارتباط بین تغذیه انسان و بیماری. علوم. دوباره برگرد ۲۰۱۶; ۶، ۱۹۶۳۳.

راجرز جنرال الکتریک ویژگی های شناخته شده و ناشناخته ساختار کوتیکول مو: بررسی مختصر آرایش ۲۰۱۹; ۶، ۳۲: ۱-۸.

Yang FC، Chang Wei، Reinstadter MC. ساختار موی افراد. برگ. ۲۰۱۴; ۲:e619.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/
رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر