کم‌کاری تیروئید و هرآنچه که [ باید/ نباید] بخوریم


از ترازوی دیجیتالی که دوستم برای تولدم آورده بود با لبهای افتاده خارج شدم.

من این مقیاس را خیلی خوب استفاده نکردم تا اینکه مدتی احساس کردم حجم من در حال افزایش است و وزن خاصی را احساس کردم.

و وحشتناک ترین لباسم مناسب نبود

از طرفی روح و جسمم رنج می برد خستگی مداوم NS حتی وقتی صبح از خواب بیدار می شوم انگار یک کامیون 18 چرخ از رم عبور کرده بود. یا انگار تا صبح زمین را بیل می زدم.

جالب بود تمام زندگی من ادامه داشت و من نمی دانستم چه چیزی باعث شده که من اینقدر بی حال و کسل باشم. یک روز خواهرم پیشنهاد داد که به دکتر بروم و از او بخواهم تیروئید مرا بررسی کند. البته باید به علائم خشکی ، نفخ و سرما در بدنم اضافه کنم.

خواهرم درست از آب حدس زد.

مشکل این پروانه کوچک است که درست جلوی گردن ما نشسته است. فریب کوچک بودن آتشی را که اینقدر می سوزد فریب ندهید تا احساس سلامتی و تناسب داشته باشید یا از این احساسات زیبا محروم شوید.

اگر دائماً خسته شده اید و انرژی ندارید و با سایر احساسات متناقض مبارزه می کنید ، باید بیشتر به این پروانه کوچک یا غده تیروئید توجه کنید.

در مورد کم کاری غده تیروئید اطلاعات کسب کنید

باید بدانیم که غده تیروئید تعدادی هورمون ترشح می کند. هورمون های یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) محصولات این غده هستند که نقش مهمی در سلامتی ما ایفا می کنند.

متابولیسم و ​​تعادل واکنش های شیمیایی بدن ما به شدت تحت تأثیر این هورمون ها است. از سوی دیگر ، آنها همچنین تأثیر فوق العاده ای در کنترل عملکردهای حیاتی مانند دمای بدن و ضربان قلب دارند. گویی آنها به ما دستور می دهند زندگی کنیم و تسلیم اعضای بدن خود نشویم (1).

اما مواقعی وجود دارد که این غده کند شده و نمی تواند به اندازه کافی T3 و T4 تولید کند. زمان هایی مانند قرار گرفتن در معرض اختلالات خود ایمنی (سیستم ایمنی بدن آنتی بادی هایی را تولید می کند که به غده تیروئید حمله می کنند) ، قرار گرفتن در معرض پرتودرمانی ، مصرف برخی داروها و درمان پرکاری تیروئید (معمولاً با ید رادیواکتیو یا داروهای ضد تیروئید). ممکن است باعث تولید بیش از حد هورمون های تیروئید شود) ، جراحی های تیروئید که تمام یا قسمتی از غده را برمی دارد ، بارداری شرایطی است که غده تیروئید ما را تضعیف می کند (2). ما فقط می خواهیم آرامش داشته باشیم.

اما نترس.

درست است که هیچ درمان خاصی برای کم کاری تیروئید وجود ندارد ، اما این پروانه کوچک به یک جانور خطرناک تبدیل نمی شود. این یک بیماری کاملاً قابل کنترل است و زندگی مسالمت آمیز با آن بسیار آسان است. کافی است بدانید چگونه با آن برخورد کنید و چه چیزی بخورید و چه چیزی نخورید.

چگونه می توان کم کاری تیروئید را با رژیم غذایی جبران کرد؟

خستگی را کنار بگذارید ، با من توضیح دهید که باید و نباید های غذاهای تیروئید وستون را توضیح دهید. دانستن و عمل به این موارد حتی می تواند شما را از مصرف هورمون ها و داروهای غیرطبیعی نجات دهد.

  • ابتدا آب تمیز را روی دستان خود بریزید. هیچ رژیم ثابت برای تیروئید کم کار وجود ندارد. رژیم غذایی متعادل برای به حداقل رساندن عوارض جانبی آن کافی است. این رژیم متعادل نه تنها مواد مغذی ضروری بدن را تامین می کند ، بلکه از کمبودهای ناشی از کمبود مواد معدنی نیز جلوگیری می کند و سلامت ما را تضمین می کند (3).
  • کالری مورد نیاز بدن خود را هوشمندانه مدیریت کنید. خود را مجبور به کاهش وزن نکنید. با این حال ، کنترل وزن و کالری دریافتی بسیار مهم است (4). زیرا همه می دانیم که اضافه وزن یک بیماری تیروئید است که نمی تواند هورمون های مورد نیاز بدن ما را مانند قبل تولید کند.
  • ممکن است لازم باشد کالری دریافتی خود را در یک دفترچه یادداشت یا با استفاده از یک برنامه ثبت کنید.
  • اگر فکر می کنید افزایش وزن شما بسیار کند است و لاک پشت در حال پیشرفت است ، بهتر است 250 کالری در روز کاهش دهید. اما اگر می بینید که سریعتر و آشکارتر وزن خود را افزایش می دهید ، این کاهش کالری را به 500 کالری در روز افزایش دهید.
  • پروتئین بدون چربی بخورید. برای داشتن رژیم غذایی متعادل ، باید از میزان پروتئین مصرفی روزانه خود آگاه باشید. زیرا پروتئین ها عناصر ضروری و حیاتی را برای بسیاری از عملکردهای بدن فراهم می کنند (5). بنابراین پروتئین بدون چربی بخورید زیرا کالری کمتری دارد و به شما کمک می کند کالری مورد نیاز خود را به راحتی کنترل کنید (6).
  • کارشناسان پروتئین هایی مانند ماهی ، صدف ، مرغ ، تخم مرغ ، لبنیات کم چرب و حبوبات را توصیه می کنند.
  • میوه ها و سبزیجات اجزای اصلی رژیم متعادل شما هستند. اطمینان از وجود آنها در وعده های غذایی به شما کمک می کند کالری کمتری بخورید و در عین حال سایر مواد مغذی مانند ویتامین ها ، مواد معدنی و فیبر را نیز تامین کنید.
  • غلات کامل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید برای اطمینان از متعادل بودن آن. غلات کامل 100٪ مکمل کامل و مغذی عادات غذایی شما هستند. دلیل آن این است که حاوی تمام قسمت های غلات کامل است ، که باعث می شود از نظر فیبر ، پروتئین و بسیاری از مواد مغذی دیگر بهتر از دانه های تصفیه شده عمل کند (7).
  • غذاهایی مانند ارزن ، جو دوسر ، نان های سبوس دار و برنج قهوه ای غلات کامل محسوب می شوند.
  • میزان مصرف سویا را کاهش دهید.

صحبت های زیادی در مورد مصرف سویا در دوران کم کاری تیروئید وجود دارد. با این حال ، هنوز هیچ دلیل محکمی برای حذف کامل این افراد از رژیم غذایی آنها وجود ندارد (8). سویا اغلب به عنوان یک پروتئین جایگزین در نظر گرفته می شود ، بنابراین حذف آن دشوار است (9). بنابراین بهتر و کافی است که مصرف آن را محدود کنیم.غذاهایی که حاوی مقدار زیادی سویا هستند و باید با احتیاط مصرف شوند عبارتند از: بال مرغ ، هات داگ ، شیر سویا ، ماست سویا ، سس سویا و آجیل سویا (10).

  • برخی مواد معدنی وجود دارد که باید در رژیم غذایی خود از آنها مطمئن شوید. ید، سلنیوم و رویال سه عامل حیاتی برای عملکرد خوب تیروئید وجود دارد.

ید (I) : این ماده معدنی ارزشمند نقش مهمی در تولید هورمون های تیروئید دارد. به طور طبیعی ، کمبود آن می تواند ما را در معرض تنبلی و کم کاری تیروئید قرار دهد (11) بنابراین ، اگر کمبود ید دارید ، من قطعاً توصیه می کنم از نمک یددار در وعده های غذایی خود استفاده کنید. یا غذاهای غنی از ید را به وعده های غذایی خود اضافه کنید. غذاهایی مانند غذاهای دریایی (ماهی آزاد ، ماهی تن و میگو) ، لبنیات و تخم مرغ (12).

سلنیوم (Se) این عنصر همچنین باعث فعال شدن هورمون های تیروئید می شود. یکی دیگر از خواص شگفت انگیز این ماده معدنی ، خواص آنتی اکسیدانی آن است که از غده تیروئید ما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. آجیل ، ماهی تن ، ساردین ، ​​تخم مرغ و لوبیای برزیل غذاهای غنی از سلنیوم هستند.

روی (روی) عملکرد روی شبیه به سلنیوم است فعال سازی هورمون های تیروئید روی نیز نقش مهمی در تنظیم TSH دارد. TSH هورمونی است که به تیروئید دستور می دهد هورمون های خود را ترشح کند (13).

صدف ، گوشت گاو و مرغ حاوی روی هستند ، بنابراین این غذاها را در وعده های غذایی روزانه خود حذف نکنید (14).

در نتیجه ، ترکیبی از تخم مرغ (استفاده از کل خوب است زیرا زرده سرشار از ید و سلنیوم و سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین است) ، مرغ ، گوشت گاو و ماهی ، اکثر میوه ها (میوه ها ، موز ، پرتقال و گوجه فرنگی) سبزیجات و خانواده های محدود و پخته کلم و اسفناج) ، غلات ، محصولات لبنی و نوشیدنی های بدون کافئین می توانند یک رژیم غذایی کامل و متعادل را ارائه دهند.

به خاطر داشته باشید که مصرف زیاد این سه ماده معدنی می تواند باعث مسمومیت و حتی آسیب بیشتر به غده تیروئید شود. بنابراین ، از این مکمل های معدنی بدون نسخه متخصص استفاده نکنید. در صورت افتادن روی بوم.

  • کچیوژن ها ترکیباتی هستند که به ماهی های خسته از تیروئید آسیب می رسانند. در واقع ، گواتروژن ها عملکرد طبیعی غده تیروئید را مختل می کنند.

جالب است بدانید که نام این ترکیبات از گواتر گرفته شده است. احتمالاً می دانید که گواتر بزرگ شدن غده تیروئید است. می توان گفت یکی از عوارض کم کاری تیروئید است (15).

غذاهای حاوی این ترکیب عبارتند از:

  • سبزیجات خاص مانند کلم پیچ ، کلم بروکلی ، کلم پیچ ، کلم پیچ و اسفناج.
  • میوه ها و گیاهان نشاسته ای مانند سیب زمینی شیرین ، هلو و توت فرنگی وجود دارد.
  • غذاهای حاوی سویا

خوب است بدانید که پخت این غذاها ترکیبات گواتر را خنثی می کند (16). اما در هر صورت ، باید میزان مصرف این مواد را محدود کنید.

  • لطفاً با غذاهای فرآوری شده خداحافظی کنید. زیرا آنها برای مدت طولانی از منوی شما حذف خواهند شد. همه ما می دانیم که این غذاها بسیار کالری بالایی دارند و افزایش وزن شما را افزایش می دهند.

4 نکته کلیدی برای کم کاری تیروئید :

  • به یاد داشته باشید که به اندازه کافی استراحت کنید. زیرا خواب کمتر از 7-8 ساعت با چربی شکم ارتباط دارد.
  • تغذیه آگاهانه را تمرین کنید. این بدان معناست که هنگام غذا خوردن به آنچه می خورید توجه کامل داشته باشید. این به شما در کاهش وزن به دلیل مشکلات تیروئید کمک می کند.
  • با یوگا و مدیتیشن استرس را از بین ببرید. این استرس را کاهش می دهد ، وزن شما را در تعادل و سلامت نگه می دارد.
  • می توانید میزان کربوهیدرات خود را به میزان متوسط ​​کاهش دهید. اما به هیچ وجه رژیم کتوژنیک کربوهیدراتهای کم را در رژیم غذایی خود قرار ندهید. زیرا کمبود کربوهیدرات منجر به کاهش سطح هورمون های تیروئید می شود.

من تمام تلاش خود را کردم تا تمام دانش و تجربه خود را در مورد نحوه زندگی مسالمت آمیز با کم کاری تیروئید با شما در میان بگذارم. اگر تجربه یا دانش دارید ، خوشحال می شوم اینجا به شما بگویم تا بتوانیم بیشتر از یکدیگر یاد بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید