کم خطرترین راه کاهش وزن چیست؟



کاهش وزن آهسته و پیوسته یک تا یک پوند در هفته ایمن ترین راه برای کاهش وزن است.

به گزارش ایسنا، ورزش نکردن یک عامل خطر جدی برای بیماران قلبی عروقی است و با عوامل خطر دیگری مانند چاقی، دیابت، فشار خون بالا و سطح پایین کلسترول خوب همراه است. وقتی وزن اضافه می کنید، بیشترین چیزی که اضافه می کنید بافت چربی است. این بافت مانند سایر قسمت های بدن به اکسیژن و مواد مغذی خون نیاز دارد و با افزایش نیاز به اکسیژن و مواد مغذی، گردش خون در بدن به ناچار افزایش می یابد.

چاقی خطر ابتلا به فشار خون را افزایش می دهد و چربی اضافی با افزایش سطح کلسترول بد و تری گلیسیرید و کاهش سطح کلسترول خوب مرتبط است.

با گذشت زمان، تغییرات در لیپیدهای خون منجر به تشکیل رسوبات چربی در شریان ها می شود که تصلب شرایین نامیده می شود، که شریان را در معرض خطر بیماری عروق کرونر و سکته قرار می دهد.

چاقی اثرات مضر بسیاری دارد. چاقی عامل اصلی دیابت نوع ۲ و سنگ کیسه صفرا است و می تواند آپنه خواب و آرتریت را بدتر کند.

سرطان مرتبط با اضافه وزن

بر اساس این مقاله که توسط یدالله زیبایی یکتا تهیه و از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار ایسنا قرار گرفته است، آمده است: انواع سرطان ها با اضافه وزن نیز همراه هستند. در زنان، این سرطان ها شامل سرطان سینه، رحم، کولون و کیسه صفرا است و مردان دارای اضافه وزن بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و پروستات هستند.

اگر چاق هستید، کاهش تنها ۱۰ درصد از وزن فعلی شما می تواند تاثیر مثبتی بر سلامت شما داشته باشد و کاهش وزن آهسته و پیوسته به میزان یک پوند در هفته مطمئن ترین راه برای کاهش وزن است.

تاثیر ورزش

عدم تحرک بدنی خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را در مقایسه با خطر کلسترول بالا، فشار خون بالا یا سیگار کشیدن تقریباً دو برابر می کند. ورزش منظم و متوسط ​​تا شدید نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی دارد و حتی فعالیت بدنی نسبتاً کم نیز اگر به طور منظم و طولانی مدت انجام شود مفید خواهد بود.

فعالیت بدنی روزانه می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد. کلسترول خوب را افزایش می دهد، سطح کلسترول بد و تری گلیسیرید را کاهش می دهد، فشار خون را کاهش می دهد، عملکرد عضلات قلب را بهبود می بخشد و به کنترل وزن کمک می کند، در حالی که ورزش منظم خطر حمله قلبی را کاهش می دهد و ممکن است مرگ و میر بعدی را کاهش دهد.

فعالیت بدنی علاوه بر فوایدی که برای قلب و عروق خونی دارد، برای سایر قسمت های بدن نیز مفید است و فعالیت بدنی به ساخت استخوان ها، ماهیچه ها و مفاصل سالم کمک می کند و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد. ورزش همچنین دارای فواید روانی، کاهش احساس افسردگی و اضطراب، بهبود خلق و خو و افزایش احساس خوب است.

انتهای پیام/

زخم