آشنایی با خواص عرق یونجه و طریقه مصرف آن برای چاقی


اکثر ما یونجه را به عنوان خوراک دام می‌شناسیم. اما یونجه یک گیاه چند منظوره است که با داشتن خواص آنتی اکسیدانی، فواید بسیاری را برای بدن انسان می‌تواند به همراه داشته باشد. از یونجه می‌توان به صورت دانه، جوانه، عصاره یا عرق استفاده کرد. لوسرن یا Medicago sativa نام دیگر یونجه است. محتوای بالای ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین‌ها در عرق یونجه باعث شده تا همواره در طب سنتی مورد توجه باشد. در این مقاله با خواص عرق یونجه بیشتر آشنا خواهید شد. آیا از عرق یونجه برای چاقی صورت می‌توان استفاده کرد؟

آنچه در این مقاله می خوانیم

عرق یونجه چیست؟

یونجه بخشی از خانواده حبوبات است اما یک گیاه دارویی نیز به حساب می‌آید. در گذشته یونجه فقط در آسیای جنوبی و مرکزی وجود داشت اما اکنون قرن‌هاست که در سراسر جهان رشد می‌کند. برای تهیه عرق‌یونجه، گیاه یونجه را می‌جوشانند و بخار ایجاد شده را خنک می‌کنند. عرق یونجه در طب سنتی، طبع گرم و تر دارد.

خواص عرق یونجه

مهم‌ترین خواص عرق یونجه را اینچنین می‌توان برشمرد:

  • کاهش کلسترول خون
  • کاهنده قند خون و ضد دیابت
  • تسکین علائم یائسگی مثل گرگرفتگی
  • دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهاب
  • کمک به پاکسازی کبد
  • موثر در چاقی صورت و کل بدن

از دانه یا برگ‌های خشک یونجه می‌توان برای تهیه مکمل استفاده کرد. برای خرید مکمل گیاهی به صورت آنلاین هم می‌توانید اقدام کنید. در ادامه در برخی برخی از فواید عرق یونجه توضیحات بیشتری ارائه خواهیم داد.

یونجهیونجه

عرق یونجه برای چاقی صورت

عرق یونجه کم‌کالری است اما با این حال مصرف آن می‌تواند محرک اشتها بوده و همچنین به افزایش انرژی کمک کند. تاکنون هیچ مطالعه معتبری مبنی بر اینکه عرق یونجه به طور قطع می‌تواند در چاق شدن موثر باشد یا خیر، انجام نشده است اما شواهد عینی نشان می‌دهد که افراد با مصرف روزانه عرق یونجه توانسته‌اند وزن خود را افزایش داده و در نتیجه صورتی پرتر و زیباتر داشته باشند.

به این نکته دقت داشته باشید که هیچ مکمل، قرص یا ماده‌ای وجود ندارد که بتواند فقط روی چاق شدن صورت شما تاثیر گذاشته و دیگر اندام‌های بدن شما را چاق نکند. بنابراین اگر از عرق یونجه برای چاقی صورت استفاده کنید، همزمان با افزایش اشتها دیگر قسمت‌های بدن شما نیز دچار افزایش وزن خواهد شد. اگر BMI شما پایین است و کمبود وزن دارید، فقط به مصرف عرق یونجه برای چاقی نمی‌توانید اکتفا کنید. پیشنهاد می‌دهیم که جهت افزایش اشتها برای خرید قرص چاقی از داروخانه اقدام نمایید.

بهترین زمان مصرف عرق یونجه برای چاقی صورت

منبع معتبری برای اینکه به شما بگوید دقیقا بهترین زمان مصرف عرق یونجه برای چاقی صورت چه وقت است، وجود ندارد. در اکثر منابع پیشنهاد شده که با این هدف، عرق یونجه را یکبار صبح و یکبار بعد از ظهر میل کنید. یک راه دیگر آن است که به منظور تحریک اشتها دو بار در روز هر بار یک فنجان عرق یونجه را نیم ساعت قبل از وعده غذایی بنوشید.

طریقه مصرف عرق یونجه برای چاقی کل بدن

گفتیم که اگر عرق یونجه برای چاقی صورت عمل کند، پس باعث چاق شدن دیگر بخش‌های بدن نیز خواهد شد. طریقه مصرف عرق یونجه برای چاقی کل بدن به شرح زیر است:

  • هر روز صبح 1 استکان عرق یونجه + هر روز عصر نصف استکان عرق یونجه

این دستور به مدت 14 روز باید ادامه یابد. سپس یک دوره حدود 45 روزه باید مصرف متوقف شده و بعد در صورت لزوم از سر گرفته شود.

عرق یونجه برای چاقی صورت

فواید عرق یونجه برای کاهش کلسترول

بهترین مزیت سلامتی که تاکنون در مورد خواص یونجه ذکر شده است، کاهش کلسترول است. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که عرق یونجه یا خود گیاه یونجه می‌تواند موجب کاهش کلسترول بد (LDL) و افزایش کلسترول خوب (HDL) شود. از این رو برای کمک به حفظ سلامت قلب می‌تواند بسیار مفید باشد. اثرات عرق یونجه برای کاهش کلسترول به محتوای بالای ساپونین در آن نسبت داده می‌شود. ساپونین از جمله ترکیبات گیاهی است که به کاهش کلسترول کمک می‌کند.

خواص عرق یونجه برای کاهش قند خون

یونجه به بهبود سلامت متابولیک کمک کرده و به عنوان یک عامل ضد دیابت شناخته می‌شود. نتیجه چندین مطالعه روی حیوانات نشان داده است که یونجه می‌تواند به کاهش قند خون و همچنین چربی خون کمک کرده و سلامت قلب را بهبود بخشد. با این حال در مورد خواص یونجه برای انسان هنوز به مطالعات بیشتری نیاز است.

بهبود علائم یائسگی با مصرف عرق یونجه

یونجه سرشار از ترکیبات گیاهی به نام فیتواستروژن است و این ترکیبات از لحاظ شیمیایی دقیقا شبیه به هورمون استروژن هستند. بنابراین می‌توانند اثراتی شبیه به استروژن در بدن داشته باشند. یکی از مهم‌ترین خواص فیتواستروژن‌ها این است که به کاهش علائم یائسگی کمک می‌کنند. علائم یائسگی مثل گرگرفتگی به دلیل کاهش سطح استروژن در بدن زنان رخ می‌دهد. با این حال دقت کنید که در مصرف یونجه و مشتقات آن باید احتیاط شده و بیش از حد از آن استفاده نشود.

عرق یونجه برای یائسگی

خواص عرق یونجه برای رحم

عرق یونجه به دلیل اینکه حاوی ماده معدنی آهن است، می‌تواند خونرسانی به رحم را افزایش دهد. همچنین یونجه می‌تواند به تنظیم هورمون‌های بدن کمک کرده، قاعدگی را تنظیم کند و قدرت باروری را بهبود بخشد. به طور کلی برای افزایش سلامت رحم، مصرف یونجه به زنان چه در سن پایین و چه در سنین بالا پیشنهاد می‌شود.

خواص آنتی اکسیدانی عرق یونجه

در طب آیورودا یونجه برای درمان التهاب و آسیب اکسیداتیو سابقه طولانی دارد. یونجه خواص آنتی اکسیدانی قوی داشته و با رادیکال‌های آزاد که مخرب سلول هستند، مبارزه می‌کند. بنابراین برای بهبود التهاب در بدن می‌توان از عرق‌یونجه استفاده کرد. اما در مورد هم نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد.

خواص عرق یونجه برای کودکان

از جمله مهم‌ترین خواص عرق یونجه برای کودکان به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • افزایش اشتها و کمک به چاقی
  • تقویت سیستم ایمنی
  • کمک به جلوگیری از کم خونی
  • کنترل سطح قند خون

بهتر است در مورد اینکه آیا عرق‌یونجه برای کودکان مناسب است یا نه و از چه سنی می‌توان این ماده را به کودکان داد، با پزشک مشورت کنید.

خواص عرق یونجه برای لاغری

برای لاغری و کاهش وزن، بیشتر جوانه یونجه توصیه می‌شود نه عرق‌یونجه. جوانه یونجه حاوی مقدار فیبر و پروتئین بالا بوده، احساس سیری ایجاد می‌کند و در نتیجه باعث می‌شود فرد دیرتر به سراغ غذا خوردن رفته و همچنین مقدار کمتری غذا بخورد. پس عرق یونجه برای لاغری توصیه نمی‌شود؛ از جوانه آن می‌توانید استفاده کنید. در نهایت باید گفت که در مورد خواص و طریقه مصرف عرق یونجه برای لاغری نیز همچنان به تحقیقات بیشتری نیاز است.

ارزش غذایی یونجه

یک فنجان جوانه یونجه (33 گرم) شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی زیر می‌شود. ارزش غذایی عرق یونجه نیز مشابه است:

  • ویتامین K
  • ویتامین C
  • ویتامین B9
  • ویتامین B1
  • ویتامین B2
  • منیزیم
  • آهن
  • مس

بخشی از خواص عرق یونجه برای چاقی صورت ممکن است به وجود ویتامین‌های ب در آن مربوط باشد که در برخی از افراد باعث افزایش اشتها می‌شوند. همچنین ترکیبات گیاهی فراوانی مثل ساپونین‌ها، کومارین‌ها، فلاونوئیدها، فیتو استرول‌ها، فیتو استروژن‌ها و آلکالوئیدها را در یونجه می‌توانید بیابید.

اگر به عرقیات گیاهی علاقمند هستید، این مقاله را مطالعه کنید: آشنایی با خواص بی نظیر عرق کاسنی

عوارض عرق یونجه

به طور کلی می‌توان گفت که عرق یونجه یک ماده غذایی ایمن و بی‌خطر است که عموم مردم می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند. عوارض عرق یونجه در شرایط زیر ممکن است دیده شود:

یونجه در دوران بارداری

از آنجایی که دانه‌های یونجه ممکن است آلوده به سالمونلا و لیستریا باشند، در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. به طور کلی مکمل‌های گیاهی و بسیاری از گیاهان در دوران بارداری منع مصرف دارند.

عوارض عرق یونجه در صورت مصرف داروهای رقیق کننده خون

یونجه و مشتقات آن سرشار از ویتامین K هستند. دوزهای بالای ویتامین K با داروهای رقیق کننده خون مثل وارفارین می‌‎توانند تداخل ایجاد کنند. بنابراین اگر از این نوع داروها استفاده می‌کنید، نباید عرق‌یونجه بخورید.

منع مصرف عرق‌یونجه برای افراد مبتلا به اختلالات خود ایمن

گزارش‌ها نشان داده است که یونجه و مشتقات آن می‌تواند باعث فعال شدن مجدد لوپوس در افراد شود. لوپوس یک بیماری خود ایمن است. اعتقاد بر این است که یونجه به دلیل وجود یک اسید آمینه می‌تواند محرک سیستم ایمنی باشد. بنابراین به افرادی که بیماری لوپوس دارند یا به دیگر بیماری‌های خود ایمن مبتلا هستند، توصیه می‌شود که از یونجه و مشتقات آن استفاده نکنند.

مضرات یونجه برای سیستم ایمنی ضعیف

جوانه یونجه به راحتی به میکروب‌ها آلوده می‌شود زیرا محیط مرطوب شرایط مناسبی برای رشد باکتری‌ها است. بنابراین به کودکان، زنان باردار، افراد مسن و هر فردی که سیستم ایمنی ضعیف دارد، توصیه می‌شود که از مصرف دانه، جوانه و مکمل‌های حاوی یونجه بپرهیزد.

کلام آخر

در این مقاله از با فواید عرق‌ یونجه آشنا شدید. از عرق یونجه برای چاقی صورت بیش از هر چیز استفاده می‌شود. همچنین طریقه مصرف عرق یونجه برای کل بدن را برایتان شرح دادیم. دقت داشته باشید که در مصرف یونجه و مشتقات آن نباید زیاده‌روی کنید. بهتر است با یک پزشک متخصص طب سنتی در مورد یونجه صحبت کنید تا مقدار مصرف را به طور دقیق با توجه به هدف شما برایتان تعیین نماید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.