انواع مکمل های غذایی – مجله داروخانه مثبت سبز


مکمل‌های غذایی طیف وسیعی از مکمل‌ها را در بر می‌گیرند که هر کدام فواید مربوط به خود را دارند. برخی از این فواید عبارتند از جبران کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن، کمک به تقویت سیستم ایمنی، تاثیر در کاهش یا افزایش وزن، کمک به تقویت حافظه و کنترل برخی بیماری‌ها مثل دیابت و فشار خون. در این مقاله از شما را با انواع مکمل های غذایی آشنا خواهیم کرد.

طبقه بندی انواع مکمل های غذایی

مهم‌ترین انواع مکمل‌ های غذایی به شرح زیرند:

مولتی ویتامین ها

از پرکاربردترین انواع مکمل های غذایی می‌توان به مولتی ویتامین‌ها اشاره کرد. مولتی ویتامین محصولی است که در آن از انواع ویتامین‌ها استفاده می‌شود. اگر در مولتی ویتامین به جز ویتامین‌ها، عناصر معدنی نیز وجود داشته باشند، آنگاه به آن مولتی ویتامین و مینرال می‌گویند. مولتی ویتامین مینرال می‌تواند در قالب قرص، کپسول، شربت، قرص جوشان و … تولید شود.

این مکمل غذایی کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی را در بدن جبران کرده و سلامت عمومی بدن را ارتقا می‌بخشد. امروزه در داروخانه‌ها مولتی ویتامین برای سنین مختلف و جنسیت‌های مختلف تولید می‌شود: مثل مولتی ویتامین آقایان، مولتی ویتامین بانوان و مولتی ویتامین کودکان. همچنین برای آقایان و خانم‌های بالای ۵۰ سال مولتی ویتامین‌های مخصوص در بازار وجود دارد.

 مولتی ویتامین

ویتامین‌ها و مواد معدنی

محبوب‌ترین انواع مکمل های غذایی شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌شوند. در مواردی که تنها کمبود یک نوع ویتامین یا ماده معدنی وجود داشته باشد، ممکن است به جای مصرف مولتی ویتامین لازم باشد تا به طور جداگانه مکمل یک ویتامین یا ماده معدنی خاص را مورد استفاده قرار داد. از جمله پرکاربردترین ویتامین‌ها و مواد معدنی به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • ویتامین‌ها: قرص ویتامین C، قرص ویتامین D، قرص ویتامین E، ویتامین A و انواع ویتامین‌های گروه B مثل بیوتین، فولیک اسید و…
  • مواد معدنی: قرص زینک، قرص کلسیم، قرص آهن (مکمل کم خونی)، قرص سلنیوم، قرص منیزیم و….

قرص لاغری

قرص‌‌های لاغری نیز از محبوب‌ترین انواع مکمل های غذایی هستند که همان‌طور که از نامشان پیداست به کاهش وزن کمک می‌کنند. انواع قرص لاغری را در ۳ دسته می‌توان قرار داد:

  • قرص چربی سوز
  • قرص کاهش اشتها
  • قرص کاهش دهنده جذب
  • مکمل فیبر

افراد ورزشکاری که به دنبال قرص لاغری هستند می‌توانند از مکمل‌های کاهش وزن ورزشی مثل ال کارنیتین و سی ال ای استفاده نمایند. در صورتی می‌توان از مصرف قرص‌های لاغری به نتیجه مطلوب رسید که در کنار آنها رژیم غذایی اصلاح شود و تمرینات ورزشی افزایش یابد. در کل، کالری دریافتی باید کمتر از مقدار کالری باشد که می‌سوزانید.

قرص چاقی

از دیگر انواع مکمل های غذایی می‌توان به قرص چاقی اشاره کرد. مکمل چاقی که اغلب در قالب قرص، شربت و پودر تولید می‌شود، روی اشتها تاثیر مثبت گذاشته و از این طریق به افزایش وزن کمک می‌کند. شربت‌های اشتهاآور اغلب برای کودکان فرموله می‌شوند اما بزرگسالان نیز مجاز به استفاده از آنها هستند. در این شربت‌ها اغلب از ویتامین‌هایی مثل ویتامین‌های گروه B و عناصری همچون زینک استفاده می‌شود زیرا کمبود این مواد مغذی می‌تواند در کاهش اشتها موثر باشد. علاوه بر اینها یکی از بهترین مکمل‌هایی که با هدف افزایش اشتها نیز از آن استفاده می‌شود، قرص مخمر آبجو است.

 قرص چاقی

ترکیبات مغذی از انواع مکمل های غذایی

دیگر انواع مکمل های غذایی ترکیبات مغذی هستند که خود در چند دسته قرار می‌گیرند:

  • قرص امگا ۳ (بدن انسان قابلیت تولید اسیدهای چرب امگا ۳ را ندارد و حتما این ترکیب مغذی باید از طریق مصرف مواد غذایی یا مکمل غذایی برای بدن تامین شود.)
  • قرص کلاژن (برای حفظ سلامت پوست، مو و ناخن)
  • رویال ژلی
  • قرص کوآنزیم کیوتن
  • گلوکوزامین

مکمل های گیاهی و طبیعی

مکمل‌های گیاهی در میان انواع مکمل های غذایی بسیار پرطرفدار هستند. بسیاری از افراد برای اینکه بدن خود را از عوارض جانبی داروهای شیمیایی دور نگه دارند، ترجیح می‌دهند که به سراغ مکمل های گیاهی بروند. از جمله مکمل‌های گیاهی پرمصرف به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

قرص جینسینگ

قرص مخمر آبجو

گل مغربی

خارمریم

و آلگومد، آووکادو، دارچین، روغن‌های گیاهی خوراکی، زنجبیل، سلدرین، سویا، سیر، قرص زردچوبه و…

مکمل های کمک درمانی

یکی دیگر از انواع مکمل های غذایی مکمل های کمک درمانی هستند که همان‌طور که از نامشان پیداست، در کنترل و درمان برخی از بیماری‌ها تاثیرگذار هستند. محبوب‌ترین انواع مکمل های غذایی در این گروه شامل این مواردند:

بهتر است قبل از مصرف این مکمل‌ها حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مکمل های جنسی

به منظور تقویت قوای جنسی برای آقایان و بانوان می‌توان در میان انواع مکمل های غذایی به سراغ مکمل‌های تقویت کننده قوای جنسی رفت. مکمل‌ آقایان شامل موارد زیر است:

و مکمل خانم‌ها شامل این موارد:

  • تقویت باروری بانوان
  • قرص کاهش دهنده علائم یائسگی
  • قرص تنظیم قاعدگی
  • مکمل‌های مخصوص دوران بارداری و شیردهی

مکمل های بدنسازی

مکمل بدنسازی

یکی از انواع مکمل های غذایی که اغلب ورزشکاران به منظور بهبود عملکرد ورزشی خود به سراغ آنها می‌روند، مکمل‌ های بدنسازی هستند. استفاده از مکمل‌های بدنسازی با اهداف مختلفی صورت می‌گیرد؛ اما به طور کلی می‌توان گفت که این نوع مکمل‌ها به تسریع اهداف ورزشی کمک می‌کنند. به عبارت دیگر باعث می‌شوند تا ورزشکار زودتر به هدف خود برسد. انواع مکمل بدنسازی شامل موارد زیر است:

  • مکمل‌های پروتئین مثل: پروتئین وی، پروتئین کازئین، پروتئین گیاهی، پروتئین بیف، آلبومین.
  • مکمل‌های افزایش وزن یا حجم مثل: گینر، مس گینر و مکمل کربوهیدرات (این مکمل‌ها به افزایش وزن کمک می‌کنند.)
  • مکمل‌های کاهش وزن ورزشی مثل ال کارنیتین، سی ال ای و فیبر.
  • آمینو اسیدها مثل: ال آرژنین، بتا آلانین، بی سی ای ای و گلوتامین.
  • مکمل‌های انرژی زا مثل: قرص کافئین، پمپ و اچ ام بی.
  • کراتین و مکمل پری هورمون

عوارض انواع مکمل های غذایی

مکمل‌های غذایی ایمن و بی‌خطر هستند؛ به شرط آنکه از آنها به شکل صحیح استفاده کنید. اگرچه خرید انواع مکمل های غذایی نیازی به نسخه پزشک ندارد؛ اما بهتر است قبل از تهیه کردن آنها با پزشک مشورت کنید. مثلا اگر قصد خرید یک مکمل ویتامین را دارید، ابتدا باید متوجه شوید که آیا واقعا بدن شما به آن ویتامین در قالب مکمل نیاز دارد یا نه.

مصرف خودسرانه و بیش از اندازه مکمل های غذایی می‌تواند منجر به عوارض جانبی خطرناک شود. همچنین اگر از داروی خاصی استفاده کنید، قبل از خرید مکمل های غذایی از لحاظ تداخل دارویی نظر پزشک خود را جویا شوید.

کلام پایانی

انواع مکمل های غذایی را در این مقاله به شما معرفی کردیم. ما از مواردی نام بردیم که پرکاربردتر از بقیه هستند. خوشبختانه امروزه به راحتی می‌توان انواع مکمل های غذایی را به صورت آنلاین نیز از داروخانه‌ها خریداری کرد. داروخانه‌هایی مثل داروخانه آنلاین مثبت سبز مکمل‌های غذایی را با تخفیف‌های بسیار عالی به فروش می‌رسانند. شما تجربه خرید از این داروخانه را دارید؟

لطفا به این مقاله امتیاز بدهید

[مجموع: ۰ میانگین: ۰]