بررسی مهمترین خواص روغن اسطوخودوس


روغن اسطوخودوس یکی از محبوب‌ترین و همه‌کاره‌ترین روغن‌های مورد استفاده است. این روغن خواص زیادی از جمله کمک به بهبود خواب، کاهش اضطراب، خواص آنتی اکسیدانی و… دارد. اما در این مقاله می‌خواهیم به طور خاص، مهمترین خواص روغن اسطوخودوس برای پوست را بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: مهمترین خاصیت‌های اسطوخودوس که نمیدانید + طرز تهیه

آنچه در این مقاله می خوانیم

روغن اسطوخودوس برای آکنه

روغن اسطوخودوس با از بین بردن باکتری‌ها از آکنه جلوگیری کرده و آن‌ها را التیام می‌بخشد. هنگامی‌ که روغن اسطوخودوس را روی پوست خود قرار می‌دهید، منافذ را باز می‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد. برای استفاده از روغن اسطوخودوس برای آکنه، آن را با روغن نارگیل یا روغن حامل دیگری رقیق کنید و پس از شستن صورت، آن را به پوست خود بمالید.

تسکین اگزما و خشکی پوست

اگزما می‌تواند در هر جایی از بدن ظاهر شده و باعث خشکی، خارش و پوسته پوسته شدن پوست شود. اگزما می‌تواند خفیف یا مزمن باشد و در مکان‌های متعددی از پوست ظاهر شود. از آنجایی که اسطوخودوس دارای خواص ضد قارچی است و التهاب را کاهش می‌دهد، می‌تواند به جلوگیری از اگزما کمک کند. همچنین، از روغن اسطوخودوس می‌توان برای درمان پسوریازیس نیز استفاده کرد. روغن اسطوخودوس به پاکسازی پوست و کاهش قرمزی و سوزش کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: شایعترین بیماری های پوستی کدامند؟

برای استفاده از روغن اسطوخودوس برای اگزما، 2 قطره از آن را با مقدار مساوی روغن درخت چای به همراه 2 قاشق چایخوری روغن نارگیل مخلوط کنید. می‌توانید روزانه از این ترکیب استفاده کنید.

روغن اسطوخودوس برای التهاب

التهاب دردناک را می‌توان با روغن اسطوخودوس درمان کرد. اثرات تسکین دهنده و بی‌حس کننده این روغن به تسکین التهاب کمک می‌کند، در حالی که بتاکاریوفیلن موجود در آن نیز به عنوان یک ضد التهاب طبیعی عمل می‌کند.

برای درمان التهاب سوختگی، 1 تا 3 قطره روغن اسطوخودوس و 1 تا 2 قاشق چایخوری مورینگا یا روغن نارگیل را با هم ترکیب کنید. می‌توانید این مخلوط را سه بار در روز استفاده کنید.

اگر دچار آفتاب سوختگی شده‌اید، اسپری روغن اسطوخودوس می‌تواند کمک‌کننده باشد. در یک بطری اسپری، یک چهارم فنجان آب آلوئه ورا، 2 قاشق غذاخوری آب مقطر، 10 تا 12 قطره روغن اسطوخودوس و روغن جوجوبا را با هم ترکیب کنید. بطری را تکان دهید و روی موضع آفتاب سوختگی اسپری کنید. دو یا سه بار در روز از اسپری استفاده کنید تا آفتاب سوختگی بهبود یابد.

دافع حشرات

روغن اسطوخودوس برای نیش حشرات دو منظوره عمل می‌کند؛ به این معنی که هم به عنوان یک دافع حشرات عمل می‌کند و هم می‌تواند خارش نیش حشرات را تسکین دهد. بسیاری از اسپری‌های دافع پشه حاوی روغن اسطوخودوس هستند.

دافع حشرات

می‌توان از اسپری و شمع برای دفع پشه‌ها و سایر حشرات استفاده کرد. می‌توانید 7 قطره روغن اسطوخودوس به شمع اضافه کنید و آن را در فضای باز قرار دهید. برای اسپری، 250 میلی لیتر آب و 4 قطره روغن اسطوخودوس را در یک بطری اسپری مخلوط کنید و آن را تکان دهید. از آنجایی که این یک درمان طبیعی است، می‌توانید قبل از بیرون رفتن، آن را روی بدن و لباس خود اسپری کنید.

نیش حشرات باعث قرمزی، خارش و درد می‌شود و گاهی اوقات ممکن است عفونی شود. روغن اسطوخودوس با دفع باکتری‌ها و کاهش التهاب به تسکین نیش حشرات کمک می‌کند. همچنین به طور طبیعی در تسکین درد کمک موثر است.

برای درمان نیش حشره با روغن اسطوخودوس، 1 یا 2 قطره را با روغن حامل مانند نارگیل مخلوط کنید. مخلوط را دو بار در روز یا بیشتر روی محل نیش قرار دهید. اگر دچار سوزش و درد هستید، مخلوط کردن یک قطره روغن نعناع می‌تواند به بی‌حس شدن موضع کمک کند.

روغن اسطوخودوس برای چین و چروک

رادیکال‌های آزاد تا حدودی مسئول خطوط و چین و چروک‌های صورت هستند. روغن اسطوخودوس مملو از آنتی اکسیدان است که از پوست شما در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. برای استفاده از روغن اسطوخودوس برای چین و چروک، از چند قطره به همراه روغن نارگیل استفاده کنید. این مخلوط را می‌توان یک یا دو بار در روز به عنوان مرطوب کننده استفاده کرد.

سخن پایانی

روغن اسطوخودوس کاربردهای زیادی برای درمان پوست دارد. به طور طبیعی التهاب و درد را کاهش می‌دهد و سطح پوست را تمیز می‌کند. می‌توانید از روغن اسطوخودوس برای صورت، پاها و دستان خود استفاده کنید. توجه داشته باشید که در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی مانند بثورات پوستی، مصرف را متوقف کرده و با پزشک مشورت کنید.