بهترین روتین مراقبت پوست حساس


پوست، عضو مهمی از بدن انسان است که کل اندام‌های بیرونی را پوشش می‌دهد. بنابراین زمانی که دچار تحریک می‌شود، نادیده گرفتن آن بسیار دشوار است و حتما برای بهبود آن باید اقداماتی را انجام داد. مهم‌ترین نشانه‌های پوست حساس، قرمزی، خارش و التهاب است. اما دقت داشته باشید که پوست حساس با پوست خشک کاملا فرق دارد و نباید این دو را با هم یکی دانست. در این مقاله سعی داریم روتین مراقبت پوست حساس شامل استفاده از مرطوب کننده مناسب، کرم دور چشم ، ضد آفتاب، شوینده و … را برای شما شرح دهیم.

نشانه‌های پوست حساس چیست؟

علائم پوست حساس عبارتند از:

  • قرمزی پوست، تورم و خارش
  • سوزش پوست
  • بثورات پوستی همچون کهیر
  • خشکی پوست همراه با تاول، ترک یا خونریزی
  • لکه‌های پوستی که سفتی و خشکی روی آنها حس می‌شود.

البته دقت داشته باشید که علائم پوست حساس بسته به عامل حساس شدن پوست ممکن است کمی متفاوت باشند.

 نشانه های پوست حساس

علت پوست حساس چیست؟

پیش از آنکه به روتین مراقبت پوست حساس بپردازیم، شما را با رایج‌ترین علل حساس شدن پوست آشنا می‌کنیم:

  • درماتیت تماسی: شایع‌ترین علت پوست حساس است که پس از قرار گرفتن در معرض یک ماده شیمیایی تحریک‌کننده یا هر عامل فیزیکی که به لایه بیرونی محافظ پوست آسیب می‌رساند، ایجاد می‌شود.
  • درماتیت تماسی آلرژیک: در نتیجه یک واکنش آلرژیک به یک ماده شیمیایی یا آلرژن به وجود می‌آید.
  • اگزما یا درماتیت آتوپیک: یک بیماری مزمن است که می‌تواند به صورت دوره‌ای ایجاد شده و باعث التهاب و زبری بیش از حد پوست شود.
  • داشتن پوست خشک در نهایت می‌تواند منجر به پوست حساس شود زیرا وقتی میزان رطوبت در پوست کاهش می‌یابد، مقدار محافظت پوست در برابر عوامل خارجی کمتر می‌شود.

روتین مراقبت پوست حساس

در روتین مراقبت پوست حساس اگر از محصولات مناسب استفاده کنید، احتمال آسیب رسیدن به پوست و حساس‌تر شدن پوست کاهش خواهد یافت. به موارد زیر توجه کنید:

آرایش پاک کن مناسب

در روتین مراقبت پوست حساس باید از آرایش پاک‌کن مخصوص استفاده شود. اگر می‌خواهید از شیر پاک کن استفاده کنید، محصولی را در نظر بگیرید که بدون اسانس و فاقد چربی باشد. یکی از ترکیباتی که در تسکین پوست می‌تواند موثر واقع شود، آلوئه ورا است.

به عنوان مثال می‌توانید از شیر پاک کن گلاب دیپ سنس سی گل که مخصوص پوست‌های حساس فرموله شده است، کمک بگیرید. این شیر پاک‌کن آلودگی‌ها و آرایش را از سطح پوست پاک کرده و علاوه بر آبرسانی به تقویت پوست نیز کمک می‌کند.

 شیر پاک کن سی گل

 خرید شیر پاک کن سی گل

همچنین جهت پاک کردن آرایش از روی پوست از میسلار واتر مخصوص پوست حساس نیز می‌توانید استفاده نمایید.

استفاده از شوینده پوست حساس

به دنبال شوینده‌ای باشید که مخصوص پوست حساس فرموله شده باشد. حتما باید روزانه ۲ بار پوست صورت خود را با شوینده پوست حساس و آب ولرم بشویید.

از شستن پوست با آب داغ به شدت بپرهیزید زیرا آب داغ پوست را خشک‌تر کرده و حساسیت را بیشتر می‌کند.

مراقبت پوست حساس با استفاده از شوینده‌های حاوی اسید هیالورونیک و سرامیدها به خوبی امکان‌پذیر است زیرا این ترکیبات پوست را تحریک نمی‌کنند.

یکی از شوینده‌هایی که با داشتن پوست حساس می‌توانید از آن استفاده کنید، فوم شستشوی صورت التیام دهنده پوست حساس هیدرودرم است که باعث کاهش قرمزی پوست شده و از ایجاد خشکی پیشگیری به عمل می‌آورد.

 فوم هیدرودرم

خرید فوم هیدرودرم

تونر برای پوست‌های حساس

برای مراقبت پوست حساس حتما از تونر نیز استفاده کنید. تونر فقط مخصوص پوست‌های چرب نیست. بعد از اینکه پوست خود را با شوینده مناسب شستید، با استفاده از یک پد پنبه‌ای مقداری تونر به پوست خود بمالید. از تونری استفاده کنید که فاقد الکل باشد تا از بیشتر خشک شدن پوست ممانعت به عمل آید. به دنبال تونرهایی باشید که PH پوست را متعادل کنند، پوست را هیدراته نگه دارند و از شدت قرمزی و التهاب پوست بکاهند.

یک نمونه از این تونرها تونر صورت پوست حساس کریستال پلاس است. این تونر حاوی عصاره لاله عباسی (گیاه اعجاز پرو) و عصاره سنبل الطیب بوده و شدت قرمزی پوست بر اثر التهاب را کاهش می‌دهد.

 تونر کریستال پلاس

خرید تونر کریستال پلاس

مرطوب کننده پوست حساس

یکی از الزامی‌ترین محصولات در روتین مراقبت پوست حساس استفاده از مرطوب کننده است. با داشتن پوست حساس لازم تا هر صبح و شب بعد از شستشو و پاکسازی پوست صورت خود مرطوب کننده بزنید. سعی کنید صبح‌ها از مرطوب کننده سبک استفاده نمایید و شب‌ها مرطوب‌کننده‌ای را مورد استفاده قرار دهید که فرمولاسیون غنی‌تری داشته باشد.

پوست حساس به راحتی تحریک می‌شود. بنابراین اگر از مرطوب کننده نامناسب استفاده کنید، منافذ پوست به راحتی مسدود شده و احتمال حساس‌تر شدن پوست بیشتر می‌شود.

به دنبال مرطوب کننده‌ای باشید که غیر کومدون زا و ضد حساسیت باشد. به عنوان مثال می‌توانید از کرم نرم کننده پوست خشک و حساس درماتیپیک استفاده کنید. این کرم مخصوص صورت و بدن بوده و علائم حساس بودن پوست را بهبود می‌بخشد.

 کرم نرم کننده درماتیپیک

خرید کرم نرم کننده درماتیپیک

استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب

روتین مراقبت پوست حساس بدون استفاده از کرم ضد آفتاب ممکن نیست. هر روز از کرم ضد آفتابی استفاده کنید که SPF آن حداقل ۳۰ باشد. دقت داشته باشید در صورتی که از منزل خارج می‌شوید، کرم ضد آفتاب هر ۲ ساعت یکبار باید تمدید شود تا کارایی کافی را در محافظت از پوست در برابر اشعه UV داشته باشد و از آفتاب سوختگی پیشگیری به عمل آورد.

افرادی که پوست حساس دارند بر اثر آفتاب سوختگی دچار آسیب جدی می‌شوند. با داشتن پوست حساس به دنبال ضد آفتابی باشید که حاوی اکسید روی باشد و اثر تسکین دهنده داشته باشد.

برای مثال می‌توانید از کرم ضد آفتاب SPF50 پوست حساس ویتالیر استفاده کنید. این ضد آفتاب نه تنها در برابر اشعه مضر خورشید از پوست محافظت می‌کند بلکه التهاب پوست را نیز کاهش می‌دهد. بنابراین از شدت قرمزی پوست کاسته خواهد شد. این ضد آفتاب به دو صورت عرضه می‌شود: بی رنگ و با رنگ بژ طبیعی.

 کرم ضد آفتاب ویتالیر

خرید کرم ضد آفتاب ویتالیر

استفاده از ماسک صورت به صورت هفتگی

ماسک‌های صورت اگر صحیح استفاده شوند، برای مراقبت پوست حساس بسیار ایده‌آل به نظر می‌رسند. استفاده از ماسک پوست حساس به تسکین پوست کمک کرده و همراه با کاهش قرمزی، خاصیت آبرسانی و ترمیم کنندگی نیز دارد. ماسک‌هایی که حاوی جو دوسر یا آلوئه ورا هستند، مطلوب به نظر می‌رسند.

  • در پایان مهم‌ترین نکته آن است که باید به روتین پوستی مراقبت پوست از پوست حساس پایبند باشید تا بهترین نتیجه عاید شما شود.

نکاتی برای مراقبت از پوست حساس

به منظور بهترین نتیجه‌گیری از مراقبت پوست حساس به نکات زیر توجه نمایید:

  • در روتین پوست حساس به جای اینکه از محصولات با تعداد زیاد استفاده کنید، تنها از چند محصول با ترکیبات ساده استفاده نمایید. زیرا پوست حساس ممکن است به مواد خاص واکنش نشان داده و مشکلاتی را پدید آورد. یک شوینده، یک مرطوب کننده و یک ضد آفتاب کفایت می‌کند.
  • از محصولاتی استفاده کنید که فاقد اسانس و الکل باشند و باعث تحریک پوست و جوش و آکنه نشوند.
  • حتما هر صبح و شب پوست حساس خود را با استفاده از مرطوب کننده، آبرسانی کنید. مرطوب کننده می‌‎تواند شما را از شر خشکی نجات دهد.
  • همیشه در روتین پوست حساس و به طور کلی همه انواع پوست از ضد آفتابی بهره بگیرید که SPF آن حداقل ۳۰ باشد. در این صورت اشعه UV خورشید باعث تحریک بیشتر پوست و آفتاب سوختگی نخواهد شد.
  • برای شستشوی صورت و بدن خود هرگز از آب داغ استفاده نکنید. به خصوص در ماه‌های سرد سال استفاده از آب داغ سبب تحریک شدید پوست می‌شود.
  • با داشتن پوست حساس هر بار خواستید محصول جدیدی را امتحان کنید ابتدا آن را روی قسمت دیگری از پوست خود به جز صورت بکار ببرید تا از عدم ایجاد حساسیت توسط آن محصول اطمینان حاصل کنید.

نتیجه گیری

مراقبت پوست حساس باعث می‌شود کمتر درگیر مشکلات مربوط به داشتن این نوع پوست شوید و در عین حال علائمی همچون التهاب، قرمزی، خارش و سوزش در پوست شما تسکین یابد. برای اینکه مراقبتی صحیح از پوست حساس خود به عمل آورید حتما از محصولاتی استفاده کنید که مخصوص پوست حساس فرموله شده باشند و روی بسته‌بندی محصول این نکته قید شده باشد.

لطفا به این مقاله امتیاز بدهید

[مجموع: ۲ میانگین: ۵]