جایگزین مکمل بدنسازی در طب سنتی


در طب سنتی اعتقاد بر این است که برای عضله‌سازی به جای مصرف مکمل بدنسازی روی اصلاح تغذیه کار شود. با تغذیه صحیح می‌توان در کنار تمرینات ورزشی، بدنی ورزیده و عضلانی داشت و از شل شدن پوست بدن و افتادگی آن جلوگیری به عمل آورد. موضوع این مقاله جایگزین مکمل بدنسازی در طب سنتی است.

نظر طب سنتی در مورد مصرف مکمل‌های بدنسازی

بسیاری از پودرهای بدنسازی حاوی مواد طبیعی هستند. مثلا پروتئین وی یا همان مکمل آب پنیر از شیر به دست می‌آید. بنابراین این سوال پیش می‌آید که چرا به جای پروتئین وی از همان شیر استفاده نکنیم؟ آنچه برای عضله‌سازی نیاز است، مصرف مقادیر کافی پروتئین است. پروتئین به وفور در انواع گوشت یافت می‌شود. پس چرا از این منابع که طبیعی هستند استفاده نکنیم؟

مکمل‌های بدنسازی در صورت مصرف خیلی زیاد و طولانی مدت ممکن است با عوارض جانبی برای کبد و کلیه و دیگر ارگان‌های بدن همراه باشند. همچنین اصل بودن مکمل بدنسازی نیز شرط مهمی است که شما باید از آن اطمینان حاصل کنید. بهترین مرکز برای خرید مکمل بدنسازی بدون شک داروخانه است. اگرچه مصرف مکمل بدنسازی اصل زیر نظر پزشک و مربی ورزشی اصلا مضر نیست اما در طب سنتی بیشتر روی مصرف خود مواد غذایی تاکید می‌شود نه مکمل‌ها.

 مکمل بدنسازی

جایگزین مکمل بدنسازی در طب سنتی

همان طور که شرح دادیم اطبای طب سنتی بر این باورند که جایگزین مکمل بدنسازی در طب سنتی یک تغذیه صحیح و اصولی می‌تواند باشد. تغذیه بدنسازی در طب سنتی طبق اصول زیر می‌تواند باشد:

گوشت و سویا از منابع غنی پروتئینی

محبوب‌ترین و پرکاربردترین مکمل بدنسازی، بدون شک مکمل‌های پروتئین مثل پروتئین وی هستند که به منظور افزایش حجم عضلانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر به دنبال پروتئین حیوانی در غذاها هستید می‌توانید گوشت و اگر به دنبال پروتئین گیاهی هستید می‌توانید سویا را انتخاب کنید. گوشت قرمز نسبت به گوشت سفید پروتئین بیشتری دارد اما مصرف گوشت سفید یعنی مرغ و ماهی بیشتر توصیه می‌شود زیرا برای سلامتی مفیدتر است. سویا نسبت به منابع حیوانی پروتئین کمتری دارد اما اگر گیاه‌خوار هستید چاره‌ای نیست جز اینکه به سراغ آن بروید.

از دیگر منابع پروتئینی که جایگزین مکمل بدنسازی در طب سنتی می‌تواند باشد، نخود فرنگی را می‌توان نام برد. نخود فرنگی منبع گیاهی پروتئین بوده و به عضله‌سازی کمک می‌کند. انواع آمینو اسیدهای ضروری برای بدن را در نخود فرنگی می‌توانید بیابید و جایگزین خوبی برای مکمل بدنسازی در طب سنتی می‌تواند باشد.

 مصرف گوشت در بدنسازان

جوانه گندم و جو برای کاهش درد عضلانی

بعضی از مکمل‌های بدنسازی مثل گلوتامین برای کمک به ریکاوری بدن و کاهش درد عضلانی مفید هستند. به جای اینکه برای تسکین درد ماهیچه‌ها به دنبال مکمل بدنسازی باشید می‌توانید از جوانه گندم و جو استفاده نمایید. پروتئین‌ جوانه گندم غنی از آمینو اسیدهایی مثل لیزین و متیونین است و جوانه جو نیز اسیدهای آمینه فراوانی را در خود جای داده است که همگی در عضله‌سازی و بازیابی توان عضلات پس از ورزش نقش دارند.

  • بدنسازی در کنار رعایت اصول طب سنتی تاثیر بی‌نظیر در سلامت بدن شما و افزایش قدرت بدنی خواهد داشت.

اسفناج منبعی طبیعی برای افزایش قد

افزایش قد تا زمانی امکان‌پذیر است که صفحات رشد استخوان هنوز بسته نشده‌اند. بعضی از افراد برای کمک به افزایش قد در سنین نوجوانی از مکمل ال آرژنین استفاده می‌کنند که محرک تولید هورمون رشد به شمار آمده و در افزایش قد تاثیرگذار است. در طب سنتی به جای مصرف این مکمل، مصرف اسفناج توصیه می‌شود. اسفناج نیز مزایای مشابه دارد و می‌توانید تولید هورمون رشد در بدن را افزایش داده و در نتیجه موجب افزایش قد شود.

کشک برای افزایش حجم عضلات و کمک به کاهش وزن

کشک یکی از لبنیات غنی از کلسیم و پروتئین است که در طب سنتی روی مصرف آن تاکید بسیار می‌شود. به جای مکمل بدنسازی در طب سنتی از کشک استفاده کنید. کشک پروتئین بالایی داشته و سبب افزایش حجم عضلات می‌شود. بهترین زمان استفاده از کشک خشک، صبح به صورت ناشتا است. مصرف کشک به جلوگیری از پوکی استخوان و تحلیل استخوان‌ها نیز کمک کرده و موجب می‌شود تا فرد بتواند عملکرد ورزشی بهتری داشته باشد.

از دیگر مزایای مصرف کشک در بدنسازی به تاثیر آن در کاهش وزن می‌توان اشاره کرد. اگر صبح ناشتا از کشک استفاده کنید، باعث می‌شود تا چند ساعت سیر بمانید و هوس‌های غذایی کمتر به سراغ شما بیاید. در نتیجه به کاهش وزن کمک خواهد شد.

بدنسازی در طی سنتی

مکمل بدنسازی در طب سنتی برای چاق شدن

بسیاری از مکمل‌های ورزشی مثل گینر و کربوهیدارت در افزایش وزن موثر هستند و افرادی که تیپ بدنی اکتومورف دارند از آنها استفاده می‌کنند. جایگزین مکمل بدنسازی در طب سنتی برای افزایش وزن، دستور غذایی زیر می‌تواند باشد:

  • یک لیوان شیر بادام+ پودر عصاره مالت جو+ سبوس برنج و آرد جوانه گندم

یک قاشق غذاخوری از مواد ذکر شده را به یک لیوان شیر افزوده و قبل از صبحانه میل کنید تا به افزایش وزن کمک شود.

پیشنهادهایی برای افزایش قدرت بدنی بدنسازان با طب سنتی

به جای مکمل بدنسازی در طب سنتی پیشنهاد می‌شود برای عضله‌سازی از مواد غذایی زیر استفاده کنید:

  • خاویار ماهی سالمون هفته‌ای یکبار به همراه خرما و زیتون
  • یک پیاله عدسی همراه با گلپر هفته‌ای ۲ بار
  • نخود آب پخته شده همراه با پیاز هفته‌ای یکبار
  • بناگوش و زبان گوسفند همراه با نان جو هفته‌ای یکبار
  • کباب کوهان گاو یا کوهان شتر همراه با سماق هفته‌ای دو بار

همچنین ترکیب زیر را تهیه کرده و مورد استفاده قرار دهید:

مواد زیر را در کنار هم آسیاب نمایید:

  • ۴۰ عدد گردو+ ۷۰ عدد بادام+ ۲۵ عدد پسته+ ۴۰ عدد فندق+ ۵۵ عدد بادام هندی+ ۹ قاشق غذاخوری کنجد خام+ مغز نارگیل ۷ قاشق غذاخوری+ نیم کیلو خرما+ ۲۵۰ گرم شیره انگور

بعد از آسیاب کردن مواد بالا خمیر حاصله را به اندازه یک گردو گلوله کنید و داخل تخم خرفه بغلتانید تا به آن آغشته شوند. روزانه ۱ عدد از آنها را همراه با یک لیوان آب هویج میل نمایید تا جایگزین خوبی برای مکمل بدنسازی در طب سنتی باشد.

دیگر توصیه‌های طب سنتی برای بدنسازان

در مورد جایگزین مکمل بدنسازی در طب سنتی توضیحات لازم را ارائه دادیم. بهتر است نکات زیر را هم در نظر بگیرید:

  • بیشتر از نان جو استفاده کنید زیرا هم به عضله سازی و لاغری کمک می‌کند و هم قدرت بدنی را افزایش می‌دهد.
  • دستور غذایی که در قسمت قبلی به آنها اشاره شد همگی طبعی گرم دارند. بنابراین برای جلوگیری از گرمی و ایجاد جوش و آکنه در بدن بهتر است از شربت آبلیمو یا شربت سرکه انگبین نیز در صورت لزوم استفاده شود.
  • بعد از هر بار حمام کردن از روغن گل بنفشه استفاده کرده و آن را پس از خشک نمودن بدن به کل بدن خود بمالید. در این صورت شکل‌گیری عضلات بهبود می‌یابد و از بروز جوش نیز جلوگیری می‌شود.

کلام پایانی

جایگزین مکمل بدنسازی در طب سنتی بعضی از مواد غذایی هستند که به عضله‌سازی کمک می‌کنند، عملکرد ورزشی را بهبود می‌بخشند و در لاغری یا چاقی تاثیر دارند. در این مقاله این مواد غذایی را به شما معرفی کردیم. با این حال استفاده از مکمل بدنسازی در مقادیر مطلوب و زیر نظر مربی هیچ مشکلی را ایجاد نخواهد کرد. برای خرید مکمل بدنسازی به داروخانه آنلاین مثبت سبز مراجعه کنید.

لطفا به این مقاله امتیاز بدهید

[مجموع: ۲ میانگین: ۵]