زگیل تناسلی مردان؛ از علائم تا درمان


زگیل تناسلی یا HPV در مردان می‌تواند خطر ابتلا به سرطان‌های دستگاه تناسلی را افزایش دهد. طبق اطلاعات وزارت بهداشت، حدود 8 درصد از افراد در ایران به زگیل تناسلی مبتلا هستند. برای اینکه نرخ این آمار را پایین بیاوریم، باید اطلاعات خود در مورد ویروس اچ پی را افزایش دهیم. این مقاله به موضوع زگیل تناسلی در مردان اختصاص دارد؛ با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

زگیل تناسلی مردان چیست؟

زگیل تناسلی چیست؟ نوعی بیماری جنسی است که از طریق تماس پوست با پوست در روابط جنسی منتقل می‌شود. ویروس پاپیلوم انسانی یا HPV عامل این بیماری است. بیش از 100 نوع HPV وجود دارد که بیشتر سویه‌های آن بی‌خطر هستند اما 30 نوع از این سویه‌ها می‌توانند خطرناک بوده و در زنان و مردان باعث ایجاد سرطان شوند. زگیل تناسلی در مردان اگر علامت‌دار باشد، با برجستگی‌های زبر روی پوست نمایان می‌شود که ظاهری شبیه به گل کلم دارند.

خطرات زگیل تناسلی در مردان

سرطان مقعد یا آلت تناسلی در مردان می‌تواند به دلیل ابتلا به عفونت HPV رخ دهد. البته هر دوی این سرطان‌ها به ویژه در مردانی که سیستم ایمنی ضعیفی ندارند، نادر است. شایان ذکر است بدانید که خطر ابتلا به سرطان مقعد در مردان همجنس‌گرا یا دوجنسه 17 برابر بیشتر از آقایانی است که فقط با جنس مخالف رابطه دارند. همچنین سرطان‌هایی که در پشت گلو، زبان یا لوزه‌ها رخ می‌دهند، بیشتر در نتیجه ابتلا به HPV به وجود می‌آیند.

سالیانه بیش از 13000 ابتلای جدید به ویروس HPV در مردان گزارش می‌شود.

به طور کلی می‌توان گفت که خطر ابتلا به زگیل تناسلی در زنان بیشتر از مردان است زیرا اچ پی وی می‌تواند سبب سرطان دهانه رحم در بانوان شود. اما سرطان‌هایی که برای مردان از آنها نام بردیم، چندان رایج نیستند. با این حال این سخنان به این معنا نیست که نباید زگیل تناسلی در مردان را جدی بگیرید. همان‌طور که شرح دادیم HPV در مردان هم می‌تواند خطرناک بوده و به سرطان یا مرگ منتهی شود. خرید قرص زگیل تناسلی تا حدودی می‌تواند به درمان HPV کمک کند.

علائم زگیل تناسلی در مردان

ویروس HPV سویه‌های مختلف دارد و انواع پرخطر آن که منجر به سرطان می‌شوند، در مردان و زنان کمتر پیش می‌آید که با علائم ظاهر شوند. یعنی بدون علامت باعث ایجاد عفونت می‌شوند. زگیل تناسلی، اولین علامتی است که ممکن است در نتیجه سویه‌های کم‌خطر HPV مشاهده شود و معمولا منجر به سرطان هم نخواهد شد.

عکس زگیل تناسلی در مردان

در تصویر زیر عکس زگیل تناسلی در مردان را می‌توانید ببینید:

تصویر زگیل تناسلی در مردان

علائم سرطان مقعد

گفتیم که سرطان مقعد می‌تواند در نتیجه ابتلا به زگیل تناسلی رخ دهد. در این صورت با نشانه‌های زیر همراه است:

  • خونریزی از مقعد، درد، خارش یا ترشح
  • غدد لنفاوی متورم در ناحیه مقعد یا کشاله ران
  • تغییر در رنگ مدفوع
  • تغییر در عادات اجابت مزاج

در بسیاری از موارد ممکن است هیچ علامتی وجود نداشته باشد.

علائم سرطان آلت تناسلی در آقایان

  • اولین علائم: تغییر رنگ، ضخیم شدن پوست یا تجمع بافت روی آلت تناسلی
  • علائم ثانویه: زخم در آلت تناسلی (ممکن است بدون درد باشد یا دردناک بوده و با خونریزی همراه شود)

علائم سرطان حلق در مردان

رابطه جنسی دهانی در مردان ممکن است سبب انتقال ویروس HPV شده و عاملی برای سرطان حلق باشد. سرطان‌های اوروفارنکس یا حلق با علائم زیر همراه است:

  • گلودرد یا گوش دردی که از بین نمی‌رود
  • سرفه‌های مداوم
  • مشکل در بلع یا تنفس
  • کاهش وزن
  • گرفتگی یا تغییر صدا (اگر بیش از 2 هفته طول بکشد)
  • توده در گردن

تست زگیل تناسلی در مردان

برای تشخیص زگیل تناسلی در مردان، پزشک به صورت چشمی ناحیه تناسلی را چک می‌کند تا متوجه شود که آیا زگیلی وجود دارد یا خیر. برخی از پزشکان برای تشخیص زگیل‌هایی که برجسته و نمایان نیستند، از محلول سرکه استفاده می‌کنند. اما در این روش احتمال خطا زیاد است و در بسیاری از موارد ممکن است پوست طبیعی فرد، به عنوان زگیل تناسلی تلقی شود.

به طور معمول برای تشخیص زگیل تناسلی در مردان هیچ آزمایشی وجود ندارد که سویه‌های پرخطر HPV را که می‌توانند باعث سرطان شوند، شناسایی کند. با این حال برخی از پزشکان از تست پاپ اسمیر مقعدی برای مردان همجنسگرا یا دوجنس‌گرا استفاده می‌کنند زیرا خطر ابتلا به سرطان در این افراد بیش از سایرین است. در تست پاپ اسمیر مقعدی پزشک برخی از سلول‌های مقعد را جمع‌آوری می‌کند و به آزمایشگاه می‌فرستد تا هر نوع رشد غیر عادی سلول جهت تشخیص سرطان شناسایی شود.

زگیل تناسلی می‌تواند به سرطان منجر شود.

درمان زگیل تناسلی در مردان

اگر عفونت HPV در مردان هیچ علامتی نداشته باشد، درمانی هم برای آن وجود ندارد و پزشک بیشتر روی درمان مشکلاتی که به دنبال این بیماری رخ می‌دهد، تمرکز می‌کند. اما اگر زگیل تناسلی ظاهر شود می‌توان جهت درمان از برخی کرم‌های موضعی یا داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی استفاده کرد. در برخی موارد نیز پزشک با عمل جراحی، زگیل را برمی‌دارد.

درمان زودهنگام زگیل تناسلی توسط برخی از پزشکان منع می‌شود زیرا در بسیاری از موارد زگیل تناسلی خود بخود از بین می‌رود. فردی که برای بهبود زگیل تناسلی خیلی زود اقدام می‌کند، ممکن است بعدا باز هم به درمان نیاز داشته باشد. اگر اچ پی وی به سرطان مقعد منجر شود، جهت درمان باید از شیمی‌درمانی، پرتو درمانی یا جراحی استفاده کرد. نوع درمان بر اساس استیج سرطان تعیین می‌شود.

پماد برای درمان زگیل تناسلی

برای درمان زگیل تناسلی می‌توان از برخی پمادها به صورت موضعی استفاده کرد. کرم آلدرا یکی از این پمادها است که علاوه از بین بردن لک ناشی از آفتاب سوختگی، به درمان اچ پی وی در مردان و زنان نیز کمک می‌کند. جهت استفاده باید هر شب مقداری از پماد را روی زگیل تناسلی مالیده و بعد از 6 تا 10 ساعت آن را بشویید. از دیگر کرم‌های درمان زگیل تناسلی به این موارد می‌توان اشاره کرد: کرم ایمیکیمود، پماد رزورسینول، ژل پودوفیلین و …

بهترین قرص برای درمان زگیل تناسلی

یکی از شناخته‌شده‌ترین و بهترین قرص‌ها برای درمان زگیل تناسلی، قرص پاورفیت است که در آن از عصاره قارچ شیتاکه استفاده شده است. این قرص به تقویت سیستم ایمنی پرداخته و از این طریق به بدن کمک می‌کند تا زگیل تناسلی را از بین ببرد. برخی دیگر از داروها برای درمان زگیل تناسلی در مردان و زنان عبارتند از:

  • قرص کینوکو AHCC پلاتینیوم
  • کپسول اکومکس سبحان
  • کپسول هگزایم
  • کپسول AHCC کینوکو گلد طلایی

فریز کردن زگیل تناسلی از راه‌های درمان آن است.

فریز کردن زگیل تناسلی

یکی از راه‌های درمان زگیل تناسلی در مردان فریز کردن است که به آن کرایوتراپی هم می‌گویند. در این روش از نیتروژن مایع جهت برطرف کردن زگیل تناسلی استفاده می‌شود. کرایوتراپی چند هفته به طور متوالی باید اعمال شود تا موثر باشد و زگیل را از بین ببرد. منجمد کردن زگیل تناسلی در برخی از افراد ممکن است سبب سوزش، التهاب، قرمزی و سایر علائم آلرژیک شود. در این موارد باید پزشک را در جریان قرار داد.

درمان خانگی زگیل تناسلی

در اینجا چند درمان خانگی برای زگیل تناسلی در مردان و زنان به شما معرفی می‌کنیم:

درمان زگیل تناسلی با سیر

برخی از شواهد نشان می‌دهد که استفاده از عصاره سیر روی زگیل تناسلی مردان و زنان می‌تواند در از بین بردن آن موثر باشد. به منظور امتحان این روش، مقداری گاز استریل برداشته و آن را در مخلوط سیر و روغن خیس کنید. سپس آن را روی زگیل قرار داده و اجازه دهید چند ساعت بماند تا تاثیر خود را بر جای بگذارد. اگر می‌خواهید از روش‌های خانگی برای بهبود زگیل تناسلی بهره بگیرید، حداقل به مدت چند ماه باید به آن ادامه دهید.

سرکه سیب برای درمان زگیل تناسلی در مردان

ماده دیگری که برای درمان زگیل تناسلی می‌توانید از آن استفاده کنید، سرکه سیب است. سرکه سیب اسیدی بوده و تاثیری همچون کرم‌های موضعی روی زگیل تناسلی خواهد داشت. یک تکه پنبه یا گاز استرسی را برداشته به سرکه سیب آغشته کنید و اجازه دهید چند ساعت روی موضع مورد نظر بماند. در انجام این روش مستمر باشید تا به نتیجه دلخواه نزدیک شوید.

درمان خانگی زگیل تناسلی با چای سبز

چای سبز برای از بین بردن زگیل تناسلی می‌تواند موثر واقع شود. عصاره چای سبز را تهیه کنید، چند قطره روغن نارگیل به آن بیفزایید و آن را به زگیل تناسلی مالیده و اجازه دهید چند ساعت بماند.

دقت کنید که در مورد هر یک از درمان‌های خانگی برای زگیل تناسلی نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد.

واکسن HPV برای مردان

مردان و زنان از سن 9 تا 45 سال می‌توانند برای تزریق واکسن زگیل تناسلی یا گارداسیل اقدام کنند. تزریق این واکسن می‌تواند از عفونت HPV و سرطان‌های مرتبط با آن مثل سرطان رحم یا مقعد پیشگیری به عمل آورد.

اطلاعات بیشتر را در این مقاله بخوانید: واکسن گارداسیل چیست؟ بررسی فواید و عوارض جانبی

با تزریق واکسن گارداسیل می‌توان از زگیل تناسلی پیشگیری کرد.

روش های جلوگیری از زگیل تناسلی در مردان

اچ پی وی از طریق تماس پوست به پوست در رابطه جنسی منتقل می‌شود. برای جلوگیری از زگیل تناسلی در مردان، فرد باید با شخصی رابطه جنسی برقرار کند که مبتلا به HPV نیست. همچنین باید از روابط با افراد مختلف خودداری شود و فرد فقط تک همسر باشد. تعداد شرکای جنسی اگر زیاد باشد، احتمال ابتلا به ویروس اچ پی وی هم بالا می‌رود. خرید کاندوم می‌تواند برای جلوگیری از زگیل تناسلی در مردان کاملا موثر باشد اما متاسفانه ایمنی 100% ایجاد نمی‌کند زیرا چنانچه اشاره کردیم HPV اغلب از طریق تماس پوست با پوست انتقال می‌یابد. بنابراین اگر قسمتی از پوست با کاندوم پوشانده نشده باشد، می‌تواند آلوده به زگیل تناسلی شود.

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که در رابطه جنسی خود از کاندوم استفاده می‌کنند، ریسک ابتلا به زگیل تناسلی در آنها تا 70% کاهش می‌یابد.

زگیل تناسلی در مردان مجرد

زگیل تناسلی در پسران مجرد بیشتر زمانی رخ می‌دهد که این افراد روابط جنسی با افراد دیگر برقرار می‌کند. اگر فرد شرکای جنسی زیادی داشته باشد، احتمال زگیل تناسلی افزایش می‌یابد. اچ پی وی در پسران مجرد می‌تواند در ناحیه بیضه، آلت تناسلی، کشاله ران یا مقعد رخ دهد. همچنین انتقال زگیل تناسلی می‌تواند از طریق لوازم جنسی آلوده به ویروس اچ پی وی اتفاق بیفتد.

عوامل افزایش دهنده ریسک ابتلا به زگیل تناسلی در مردان

در موارد زیر احتمال زگیل تناسلی در مردان بیشتر می‌شود:

  • داشتن شرکای جنسی متعدد
  • عدم استفاده از کاندوم
  • همجنسگرا یا دوجنسگرا بودن

عوارض زگیل تناسلی در مردان

بیشتر سویه‌های زگیل تناسلی بی‌خطر هستند و هیچ مشکلی را ایجاد نمی‌کنند. اما سویه‌های پرخطر آن می‌توانند مشکلات زیر را در مردان به وجود آورند:

  • سرطان مقعد
  • سرطان آلت تناسلی
  • سرطان لوزه، زبان و گلو

احتمال بروز سرطان مقعد در افراد همجنسگرا بیشتر است.

کلام آخر

به طور کلی می‌توان گفت که زگیل تناسلی در مردان به اندازه زنان خطرناک نیست زیرا در موارد نادرتری منجر به سرطان می‌شود. با این حال با یک رابطه جنسی محافظت شده تا حدود زیادی می‌توان مانع از انتقال زگیل تناسلی شد. اگر علائم زگیل تناسلی را در خود حس می‌کنید یا با فردی که به ویروس HPV آلوده بوده است، رابطه داشته‌اید حتما برای بررسی‌های بیشتر به پزشک مراجعه کنید.