سلولیت چیست؟ درمان سلولیت با روش های مختلف + عکس


سلولیت حالتی است که در آن پوست حالت فراز و نشیب پیدا می‌کند و گاه تغییر رنگ می‌دهد. وقتی دست خود را روی پوست مبتلا به سلولیت می‌کشید، ناصافی پوست را به خوبی حس خواهید کرد. بیشترین نواحی از بدن که دچار cellulite می‌شوند، ران‌های پا و باسن هستند اما cellulite در هر ناحیه دیگری از بدن هم می‌تواند اتفاق بیفتد. برای اینکه بهتر متوجه شوید سلولیت چیست، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

سلولیت چیست؟

سلولیت اصطلاحی است برای وضعیتی که در آن پوست دچار برآمدگی و فرورفتگی می‌شود و ظاهری ناصاف همراه با کمی تغییر رنگ پیدا می‌کند. حفره‌های پنیری یا پوست پرتقالی نام‌های دیگر cellulite هستند. سلولیت می‌تواند هم زنان و هم مردان را درگیر کند.

✅جالب است بدانید که بین 80 تا 90 درصد زنان در مقطعی از زندگی خود cellulite را تجربه می‌کنند.

امروزه درمان‌های متعددی برای سلولیت در نظر گرفته می‌شود اما اغلب آنها موقت هستند. یکی از درمان‌هایی که عموما پیشنهاد می‌شود، استفاده از کرم ضد سلولیت است. رژیم غذایی کم‌چربی، ترک سیگار و داشتن سبک زندگی سالم و فعال می‌تواند احتمال بروز cellulite را در افراد کاهش دهد.

درجه بندی انواع سلولیت

در سال 2009 در مورد مقیاس شدت cellulite مطالعه‌ای صورت گرفت و مشخص شد که cellulite را در 3 درجه‌بندی می‌توان قرار داد:

  • خفیف (درجه اول): ظاهر پوست پرتقالی می‌شود و 1 تا 4 فرورفتگی سطحی در سطح پوست وجود دارد.
  • متوسط (درجه دوم): بین 5 تا 9 فرورفتگی با عمق متوسط در سطح پوست وجود دارد و ظاهر پوست پنیری می‌شود.
  • شدید (درجه سوم): حدود 10 فررفتگی عمیق در سطح پوست وجود دارد و وقتی روی پوست دست می‌کشید به راحتی می‌توانید متوجه پستی و بلندی‌ها شوید.

عکس سلولیت چشم

علت به وجود آمدن سلولیت چیست؟

علت دقیق ایجاد cellulite ناشناخته است اما به نظر می‌رسد که ناشی از تعامل بین بافت همبند در لایه پوستی بوده که زیر سطح پوست قرار دارد و لایه چربی درست زیر آن است. در بانوان سلول‌های چربی و بافت همبند در این لایه به صورت عمودی قرار دارند. اگر سلول‌های چربی از لایه پوست بیرون بزنند، سلولیت به وجود می‌آید.

اما بافت سلول‌های چربی در مردان متفاوت و دارای ساختار متقاطع است و شاید به همین دلیل باشد که نسبت به خانم‌ها احتمال بروز cellulite در آقایان کمتر است. به جز این مورد به نظر می‌رسد که علت سلولیت به عوامل دیگری هم مرتبط باشد:

سن و عوامل هورمونی

استروژن، انسولین، نورآدرنالین، هورمون‌های تیروئید و پرولاکتین بخشی از فرآیند تولید cellulite هستند. به همین دلیل به نظر می‌رسد که هورمون‌ها نقش مهمی در ایجاد cellulite دارند.

یک نظریه این است که با افزایش سن در زنان و نزدیک شدن به سن یائسگی، جریان خون به بافت همبند زیر پوست کاهش می‌یابد. گردش خون کمتر به معنای اکسیژن کمتر در ناحیه مربوطه بوده و تولید کلاژن را کاهش می‌دهد. با کاهش سطح استروژن سلول‌های چربی بزرگ‌تر می‌شوند. این عوامل با هم ترکیب شده و موجب می‌شوند تا رسوبات چربی بیشتر نمود پیدا کنند و سلولیت مشاهده شود.

افزایش سن همچنین باعث می‌شود که پوست حالت ارتجاعی کمتری داشته نازک‌تر ‌شود و احتمال افتادگی آن بیشتر گردد. این مسئله نیز در افزایش احتمال بروز cellulite موثر است.

تاثیر ژنتیک در سلولیت

تحقیقات نشان می‌دهد که ژن‌های خاصی در ایجاد cellulite موثر هستند. عوامل ژنتیکی می‌تواند با سرعت متابولیسم، توزیع چربی در زیر پوست، قومیت و سطوح گردش خون مرتبط باشد. این عوامل احتمال ایجاد cellulite را افزایش می‌دهد.

نقش تغذیه و سبک زندگی در سلولیت

اگرچه سبک زندگی سالم، احتمال بروز سلولیت را کاهش می‌دهد اما باید بدانید که سلولیت توسط سموم ایجاد نمی‌شود.

احتمال بروز cellulite در افرادی که بیش از حد چربی، کربوهیدرات، نمک و فیبر استفاده می‌کنند، نسبت به سایرین بیشتر است. همچنین افراد سیگاری، افرادی که ورزش و فعالیت ندارند و به مدت طولانی در یک وضعیت ثابت نشسته یا می‌ایستند بیش از بقیه ممکن است درگیر سلولیت شوند.

دقت داشته باشید که پوشیدن لباس تنگ ممکن است با محدود کردن جریان خون در ایجاد cellulite نقش داشته باشد. cellulite فقط مخصوص افراد چاق نیست اما افرادی که چربی اضافه دارند، بیشتر از افراد لاغر به cellulite مبتلا می‌شوند. اگر اضافه وزن دارید، رژیم لاغری، افزایش فعالیت بدنی و خرید قرص لاغری را به شما پیشنهاد می‌دهیم. احتمال بروز cellulite بعد از 25 سالگی بیشتر است اما حتی در نوجوانان نیز ممکن است سلولیت اتفاق بیفتد.

انواع سلولیت

سلولیت 3 نوع مختلف دارد:

سلولیت نرم

سلولیت نرم که به عنوان cellulite شل هم شناخته می‌شود معمولا با افتادگی پوست همراه است و اغلب در مناطقی که تجمع چربی دارد اتفاق می‌افتد؛ مثل بازوها، شکم، ران پا و باسن. سلولیت نرم با وجود اینکه پوست را مواج می‌کند اما دردناک نیست.

سلولیت سخت یا فشرده

عموم مردم به سلولیت سخت، پوست پرتقالی می‌گویند. این نوع سلولیت در همه افراد حتی افراد لاغر می‌تواند ایجاد شود. cellulite سخت اگر شدید باشد، گاه می‌تواند هنگام لمس کمی دردناک به نظر برسد. درمان سلولیت سخت بسیار دشوار است.

سلولیت ادماتوز

cellulite بر اثر گردش خون ضعیف به عنوان سلولیت ادماتوز شناخته می‌شود و درمان آن بسیار چالش برانگیز است. cellulite اداماتوز با احتباس مایعات در بدن تشدید می‌شود. معمولا در قسمت ران‌ها و زانوها شاهد ایجاد این مشکل هستیم. هنگام لمس، پوست می‌تواند دردناک باشد.

سلولیت چشم چیست؟

سلولیت چشم یک نوع عفونت باکتریایی است که پوست، چربی و عضلات اطراف چشم را درگیر می‌کند. تورم، قرمزی، پرخونی و درد در ناحیه چشم از علائم این عارضه است. cellulite چشم اگر درمان نشود ممکن است به از دست دادن قدرت بینایی منتهی شود. در این عارضه اگر درد و تورم چشم همراه با تب وجود داشته باشد، فورا باید به پزشک مراجعه شود.

عکس سلولیت چشم

درمان سلولیت

تاکنون چندین روش درمانی برای cellulite معرفی شده است اما هیچ‌یک از آنها توسط تحقیقات علمی به طور کامل تائید نشده‌اند. این روش‌ها عبارتند از:

امواج صوتی برای درمان سولیت

در این روش توسط امواج صوتی، بافت همبند در مناطقی از بدن که مستعد سلولیت است، سبب ارتعاش شده و با تحریک تولید کلاژن، ظاهر پوست بهبود می‌یابد. برای درمان cellulite در این روش به چندین جلسه نیاز است. اگر مایلید با افزایش سن سطح کلاژن در بدن شما کاهش نیابد، قرص کلاژن مصرف کنید.

لیزر تراپی برای سلولیت

با لیزر تراپی به مدت 1 سال یا بیشتر می‌توانید ظاهر پوست خود را از نظر cellulite تا حدودی بهبود بخشید. در این روش به تحریک تولید کلاژن کمک شده و پوست ضخامت بیشتری پیدا می‌کند. ضخیم شدن پوست، cellulite را کمتر نشان می‌دهد.

درمان سلولیت

سابسیژن؛ قاتل سلولیت

در این روش متخصص پوست یک سوزن را برای شکستن نوارهای بافت همبند زیر پوست قرار می‌دهد. نتیجه این عمل می‌تواند تا 2 سال دوام داشته باشد.

آزاد سازی دقیق با وکیوم به کمک خلاء

در این روش دستگاهی حاوی تیغه‌های کوچک بافت‌های پوست را برش می‌دهد. در این صورت بافت زیرین پوست به سمت بالا حرکت کرده و فضای زیر پوست را پر می‌کند تا ظاهر cellulite بهبود یابد. نتیجه این روش تا 3 سال می‌تواند دوام داشته باشد.

کربوکسی تراپی برای بهبود سلولیت

کربوکسی تراپی شامل قرار دادن گاز دی اکسید کربن زیر پوست است. کبودی و کمی ناراحتی بعد از کربوکسی‌تراپی از عوارض شایع آن به حساب می‌آید اما در عوض ظاهر celluliteها به شدت بهبود می‌یابد.

اندرمولوژی

اندرمولوژی شامل یک ماساژ عمیق با یک دستگاه خلاء مانند است که پوست را از جا بلند می‌کند. در این زمینه که این روش واقعا موثر است یا نه به تحقیقات بیشتری نیاز است.

عکس سلولیت دست

رادیوتراپی برای کاهش سلولیت

در این روش از طریق گرم کردن، ظاهر cellulite تا حدودی بهبود می‌یابد اما نتایج حاصله کوتاه‌مدت و کاملا موقتی است.

لیپوساکشن به کمک لیزر

در این روش مقدار کمی از چربی از بین می‌رود اما حتی ممکن است ظاهر cellulite ها بدتر شود. تحقیقات بیشتری در مورد تاثیر این روش نیاز است.

لیپواسکالپتینگ اولتراسونیک

در این روش نیز چربی مورد هدف قرار می‌گیرد اما باز هم تحقیقات به طور کامل نشان نمی‌دهد که این روش واقعا موثر است. پس نیاز به مطالعات بیشتری وجود دارد.

عکس سلولیت ران پا

داروها یا کرم‌های ضد سلولیت

به منظور درمان cellulite از برخی از داروها و کرم‌ها می‌توان استفاده کرد:

  • کرم‌های حاوی کافئین: کافئین سلول‌ها را کم‌آب کرده و باعث می‌شود کمتر دیده شوند. کرم حاوی کافئین برای درمان سلولیت باید هر روز مورد استفاده قرار گیرد تا موثر واقع شود. کرم لاغری موضعی گیاهی ویونکس دلتازکس دلتا دارو یکی از کرم‌های ضد سلولیت است که سفت‌کننده پوست نیز به حساب می‌آید.
  • کرم‌های حاوی رتینول: رتینول ممکن است با ضخیم کردن پوست در بهبود ظاهر cellulite نقش داشته باشد. برای اینکه نتایج حاصل از این کرم نمایان شود، حداقل 6 ماه زمان لازم است.

همچنین برخی از محققان برای درمان سلویت، داروهایی را پیشنهاد می‌دهند که متابولیسم یا گردش خون سلولی را افزایش می‌دهند. اما در مورد اثربخش بودن این روش‌ها نیز به تحقیقات بیشتری نیاز است.

درمان قطعی سلولیت عفونی

سلولیت عفونی چیست؟ سلولیت عفونی یک عفونت باکتریایی شایع است که موجب قرمزی، تورم و درد در ناحیه مربوطه می‌شود. Cellulitis اگر درمان نشود می‌تواند گسترش یافته و مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد نماید. بنابراین باید از زخم بوجود آمده به خوبی مراقبت کرد تا بیماری گسترش پیدا نکند.

درمان قطعی سلولیت عفونی شامل استفاده از آنتی بیوتیک‌هایی مثل سفالکسین، آموکسی سیلین و کلوگزاسیلین است. همچنین ممکن است پنی سیلین تجویز شود. اگر فرد به پنی سیلین حساسیت داشته باشد، اریترومایسین یا کلیندامایسین می‌توانند جایگزین شوند. به هر حال نوع دارو حتما توسط پزشک باید مشخص شود.

کلام آخر

سلولیت چیست؟ وضعیتی که در آن پوست فرورفتگی و برآمدگی پیدا می‌کند. عوامل مختلفی در ایجاد cellulite نقش دارند که به آنها در این مقاله از اشاره کردیم. چنانچه شرح دادیم روش‌های درمان سلولیت معمولا موقتی هستند اما گاه می‌توانند به مدت چندین سال موفق عمل کنند و ظاهر پوست را بهبود بخشند. همچنان اگر پرسشی در مورد cellulite دارید، در کامنت‌ها برای ما بنویسید تا متخصصان ما پاسخگوی شما باشند.