عمل پانکچر چیست؟ همه چیز درباره انواع عمل پانکچر


انجام IVF یا ICSI چند مرحله دارد که یکی از آن‌ها عمل پانکچر یا تخمک گیری است. این مرحله پس از رشد تخمک‌ها با هورمون درمانی، انجام شدنی است. در این عمل معمولاً به برش جراحی نیاز نیست و تخمک گیری از طریق دیواره واژن با هدایت سونوگرافی و به وسیله سوزن انجام می‌شود. در ادامه همراه ما باشید.

عمل پانکچر که با نام عمل تخمک کشی نیز شناخته می‌شود، یک عمل جراحی بدون بخیه و برش است که در آن اقدام به خارج کردن تخمک‌ها از بدن خانم‌ها کرده و برای بارور کردن آنها استفاده می‌کنند. این عمل مدت زمان بسیار کمی داشته و جزو عمل‌های جراحی آسان به حساب می‌آید. از جمله سوالات مهمی که همواره ایجاد می‌شود این است که این عمل برای چه افرادی مناسب بوده و به چه منظور انجام می‌شود؟ در ادامه این قسمت در مورد اینکه عمل پانکچر چیست صحبت کرده و اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهیم.

آنچه در این مقاله می خوانیم

معرفی عمل پانکچر به زبان ساده

از عمل پانکچر یا تخمک کشی در درمان ناباروری و انجام روش‌های ivf یا فریز تخمک، استفاده می‌شود. پانکچر در واقع یکی از مراحل ivf است که طی آن یک سوزن از طریق واژن وارد تخمدان شده و مایع فولیکولیک شامل تخمک بالغ را جمع آوری می‌کند.

ممکن است طبق نظر برخی از افراد عمل پانکچر کمی ترسناک به نظر برسد، اما باید بگوییم که این روند بدون درد و سریع انجام می‌شود. به زبان ساده می‌توانیم بگوییم در این روش پزشک در ابتدا از طریق سونوگرافی اقدام به شناسایی تخمدان‌های بیمار می‌کند. در این بیماران ممکن است تخمدان‌ها با خوشه‌هایی از فولیکول کوچک احاطه شده باشند. سپس با کمک یک سوزن مخصوصی که به پروپ سونوگرافی متصل شده است، اقدام به مکش تخمک‌ها می‌کنند.

این تخمک‌ها در لوله‌های آزمایشگاهی با شماره شناسایی و نام مشخص جمع آوری می‌شوند. در مرحله بعد تخمکی که از بیمار جمع آوری شده است، به آزمایشگاه منتقل شده تا وضعیت کلی آنها بررسی شود. پس از پایان عمل پانکچر پزشک تخمدان‌ها و واژن را معاینه می‌کند. در نظر داشته باشید احتمال خونریزی پس از انجام این عمل وجود دارد که برای پیشگیری از آن معمولا از یکسری عوامل محرک استفاده می‌کنند.

مهمترین اقدامات قبل از انجام عمل پانکچر

عمل پانکچر

پس از آنکه متوجه شدید عمل پانکچر چیست، باید به خوبی در مورد اقدامات قبل از این عمل نیز اطلاعات به دست بیاورید تا عمل جراحی شما با موفقیت انجام شود. عموماً پیش از انجام عمل پانکچر، تحریک تخمک گذاری با مصرف داروهای تقویتی بارداری بانوان، انجام می‌گیرد. مصرف این داروها باید زیر نظر پزشک و طبق برنامه زمانی مشخص باشد. در ابتدا از داروهای حاوی FSH یا LH به منظور تحریک تخمک‌ها و سپس از داروهایی نظیر گنادوتروپین، برای بلوغ تخمک استفاده می‌شود. همچنین ممکن است داروهایی برای جلوگیری از تخمک گذاری زودرس نیز تجویز شوند.

ضمن طی کردن تمامی مراحل دارویی زیر نظر پزشک، یک سری ملاحظات نیز باید پیش از انجام عمل پانکچر در نظر گرفته شود. در ادامه مهمترین اقداماتی که نیاز است قبل از انجام این عمل جراحی انجام دهید را توضیح می‌دهیم:

  • قبل از انجام این کار نیاز است تا زوجین همه آزمایشات لازم را انجام دهند.
  • برای انجام این عمل جراحی نیاز است تا شما ناشتا باشید، به همین دلیل باید از شب قبل، از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید.
  • از روز قبل از عمل، استفاده هرگونه محصول مانند عطرهای قوی، ژل، لوسیون‌های بدن و… خودداری کنید.
  • صبح روز عمل جراحی دوش بگیرید.
  • از همراه داشتن هرگونه جواهر و طلا خودداری کنید.
  • پیش از ورود به اتاق عمل به طور کامل مثانه خود را تخلیه نمایید.
  • در اغلب مواقع برای انجام این عمل پزشک اقدام به بیهوش کردن شما می‌کند؛ پس بهتر است یک نفر را همراه خود بیاورید.
  • در صورتی که داروهای خاصی مصرف می‌کنید، نیاز است تا در ابتدا با پزشک مشورت کرده و سپس در صورتی که او صلاح ببیند مصرف داروها را تا چند روز قطع کنید.

نحوه انجام عمل جراحی پانکچر

در مورد اینکه نحوه انجام عمل پانکچر چیست، باید بگوییم که در این کار ابتدا اقدام به شستشوی واژینال شده و سپس برای تخمک‌گیری شما را بیهوش می‌کنند؛ طول عمل نزدیک به ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. البته گاهی مواقع نیز در صورتی که وضعیت تخمک‌های شما زیاد غیر طبیعی نباشد و نیاز به یک یا دو تخمک داشته باشید، بدون بیهوشی عمل تخمک‌گیری انجام می‌شود.

پس از بیهوشی یا آماده کردن شما، کادر پزشکی که عبارتند از متخصص ناباروری، متخصص بیهوشی، پرستار بیهوشی و متخصص جنین شناس وارد عمل شده و با کمک دستگاه‌ها و روش‌های مخصوص تخمک‌ها را از تخمدان‌ها خارج و در دستگاه مخصوص به منظور بررسی دقیق‌تر و بارور کردن آنها قرار می‌دهند.

اقدامات مهم پس از عمل پانکچر

عمل پانکچر

یکسری اقدامات مهم وجود دارد که نیاز است تا شما آنها را پس از انجام عمل انجام دهید؛ این اقدامات و کارها عبارتند از:

  • به طور کامل همه داروهای تجویز شده پزشک را استفاده کنید.
  • در صورت داشتن حالت تهوع از داروهای ضد تهوع استفاده نمایید.
  • مکمل‌های پروژستون را برای آماده سازی رحم به طور کامل استفاده کنید.
  • از زمان عمل پانکچر تا پس از آزمایش بارداری از رفتن به استخر، جکوزی، حمام کردن و نشستن در وان خودداری کنید.
  • پس از انجام عمل تا ۲۴ ساعت استراحت کنید.

در عمل جراحی پانکچر چند تخمک بازیابی می‌ شوند؟

تعداد تخمک‌هایی که در عمل پانکچر بازیابی می‌شود رابطه مستقیمی با سن خانم‌ها دارد معمولاً تعداد تخمک‌ها در زنان جوان نسبت به زنان مسن بیشتر بازیابی می‌شوند. در حالت معمول ۸ تا ۱۲ تخمک به دست می‌آید اما در صورتی که پزشک مشکل جدی نبیند گاهی مواقع ۱ یا ۲ تخمک نیز برای بارور کردن و انتقال آن به رحم کافی است. برخی مواقع نیز ممکن است نیاز به تعداد بیشتری تخمک به منظور بارور کردن باشد زیرا سن خانم بالا رفته است یا به دلیل مشکل داشتن تخمک‌ها نیاز است از تعداد بیشتری از آنها برای افزایش شانس باروری استفاده شود.

عوارض احتمالی انجام عمل پانکچر

در کنار تمام نتایج مثبتی که عمل پانکچر داشته و می‌تواند در رفع مشکل ناباروری کمک کند ممکن است مانند همه عمل‌های جراحی دیگر عوارضی نیز داشته باشد که با اطلاع از این موضوع که عوارض عمل پانکچر چیست شما می‌توانید بهتر خود را برای آن آماده کنید. از برخی عوارض این کار می‌توان به

اشاره کرد که البته موارد ذکر شده موقت بوده و پس از چند روز استراحت یا مصرف داروهای تجویز شده برطرف می‌شود. اما با این حال در صورتی که علائم ذکر شده آزاردهنده بودند یا متوجه غیر طبیعی آنها شدید بهتر است هرچه سریع‌تر با پزشک خود مشورت کنید.

سخن پایانی

در این مقاله از داروخانه آنلاین مثبت سبز، همه چیز درباره عمل پانکچر یا تخمک کشی را توضیح دادیم. همانطور که در این قسمت متوجه شدید که عمل پانکچر چیست؛ نیاز است تا توصیه‌های قبل و بعد از عمل را نیز جدی گرفته تا بیشترین نتیجه را از این روش برای بارور شدن بگیرید. در حال حاضر یکی از بهترین و موثرترین راه‌ها برای خانم‌هایی که تخمک آنها با مشکل باروری روبرو است انجام عمل پانکچر می‌باشد. این عمل در رفع مشکل زوجین و برطرف شدن نگرانی آنها بیشترین نقش را دارد. در حال حاضر این عمل جراحی بدون عوارض جدی و دردهای غیر قابل تحمل انجام شده و بیمار می‌تواند با خیال راحت برای انجام آن اقدام کند.