عوارض لمینت دندان که لبخند شما را تهدید می‌کنند!


لمینت دندان را می‌توانیم یکی از مهمترین اقدامات زیبایی معرفی کنیم که انجام آن تاثیرات مثبت فراوانی روی تغییر چهره شما، اصلاح طرح لبخند و داشتن دندان‌هایی زیبا دارد. در نظر داشته باشید انجام تکنیک‌های زیبایی موثر از جمله لمینت و کامپوزیت، می‌تواند کمک زیادی به رفع مشکلاتی از جمله ترک خوردگی، بد شکلی و شکستگی دندان‌ها داشته باشد.

لمینت دندان در کنار نتایج اثربخش، می‌تواند عوارضی نیز داشته باشد. در نظر گرفتن عوارض لمینت دندان در انتخاب صحیح و اصولی این کار به شما بیشترین کمک را می‌کند. برای اینکه به طور دقیق‌تر با معایب و عوارض لمینت کردن دندان‌ها آشنا شوید، بهتر است تا آخر این بخش همراه ما باشید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

1. افزایش حساسیت دندان‌ها

هنگام بررسی عوارض لمینت دندان‌ بالا رفتن و افزایش حساسیت دندان را می‌توانیم جزو مهمترین معایب و عوارض این کار معرفی کنیم. به دلیل اینکه دندانپزشک باید مقداری از مینای دندان را بردارد تا بتواند روکش را به درستی روی دندان جای دهد، در نتیجه این موضوع سبب افزایش حساسیت دندان‌ها می‌شود. این کار باعث می‌شود تا هنگام مصرف غذاهایی که خیلی سرد یا خیلی گرم هستند، شما دچار دندان درد شوید.

معمولا این عوارض لمینت دندان با مصرف برخی خمیر دندان‌های ضد حساسیت یا استفاده از داروهای مختلف برطرف می‌شود. البته گاهی مواقع نیز راه‌های ذکر شده موثر واقع نمی‌شود و شما هنگام مصرف برخی مواد خوراکی و غذایی اذیت می‌شوید.

2. ایجاد درد و ناراحتی از عوارض لمینت دندان

از دیگر عوارض لمینت دندان می‌توانیم به ایجاد ناراحتی و درد اشاره کنیم. پروسه انجام روکش‌های لمینت ممکن است کمی ناراحتی برای شما ایجاد کند. در این زمان ممکن است شما کمی درد احساس کرده و نیاز داشته باشید تا از داروهای مسکن و ضد التهاب استفاده کنید. علاوه بر این، قبل و بعد از انجام این کار ممکن است نتوانید به درستی غذا بخورید یا محدودیت در مصرف برخی مواد غذایی و خوراکی را داشته باشید. این موضوع نیز ممکن است برای بسیاری از افراد آزاردهنده باشد و جزو عوارض جدی این کار به حساب بیاید.

مشکلات ناشی از لمینیت دندان

3. لب پر شدن یا شکستن لمینت

یکی از خطرناک‌ترین عوارض لمینت دندان را می‌توانیم شکستن یا لب پر شدن آن معرفی کنیم. گاهی مواقع به دلیل وارد شدن فشار زیاد یا خوب نبودن جنس لمینت ممکن است دچار شکستگی شده و همین موضوع می‌تواند مشکلات فراوانی برای شما به وجود بیاورد. مخصوصا اگر دارای عادت دندان قروچه هستید، شکستن لمینت می‌تواند سبب ایجاد مشکلات مختلف یا به وجود آمدن آسیب‌های خطرناک شود. برای جلوگیری از این مشکل و اگر نگران ساییدن دندان‌ها به یکدیگر هستید، توصیه ما به شما این است که از محافظ شب استفاده نمایید و از انجام کارهایی که سبب فشار آمدن به لمینت می‌شوند خودداری کنید.

4. تحریک و التهاب لثه

به وجود آمدن تحریک و التهاب لثه را می‌توانیم از دیگر عوارض لمینت دندان معرفی کنیم. در صورتی که دندانپزشک تجربه کافی نداشته باشد و اقدام به قرار دادن نادرست لمینت روی دندان کند، این کار می‌تواند پس از گذشت مدتی سبب خونریزی و عفونت لثه‌ها شود. به همین دلیل نیاز است تا شما یک دندانپزشک با تجربه و ماهر را برای انجام این کار انتخاب کنید. گاهی مواقع تحریک لثه‌ها از اصلی‌ترین علت افتادن لمینت و عفونت آن است.

لمینیت دندان چه عوارضی دارد

5. تغییر رنگ لمینت به مرور زمان

یکی دیگر از عوارض لمینت که ممکن است برای بعضی افراد به وجود بیاید تغییر رنگ لمینت‌ها به مرور زمان است. ممکن است به دلایل مختلف مانند بالا رفتن سن، مصرف مرتب موادی مانند قهوه و استعمال دخانیات شاهد تغییر رنگ و تیره شدن لمینت‌ها باشیم.

علاوه بر این، اگر به صورت مرتب بهداشت دهان و دندان را رعایت نکرده و از غذاها و نوشیدنی‌هایی که سبب به وجود آمدن لکه می‌شوند استفاده کنید این کار می‌تواند باعث تغییر رنگ لمینت‌ها شده و حالتی زشت و ناراحت کننده به وجود بیاورد. پس قبل از اقدام برای انجام لمینت این موضوع را در نظر داشته باشید و در صورتی که نمی‌توانید به صورت مرتب از مسواک استفاده کنید یا عادات غذایی نامناسبی دارید از انجام این کار خودداری نمایید.

6. ایجاد بوی بد دهان

یکی از معایب و عوارض لمینت دندان را که ممکن است برای بسیاری از افراد آزاردهنده باشد، می‌توانیم ایجاد بوی بد دهان معرفی کنیم. این مشکل برای همه مراجعه کنندگان ایجاد نمی‌شود، ولی ممکن است اکثر آنها به صورت موقت یا دائم درگیر این مشکل شوند. از اصلی‌ترین دلیل این مشکل می‌توانیم به باقیماندن مواد چسبنده لمینت اشاره کنیم که در طول زمان انجام کار به طور کامل حذف نشده‌اند، این مواد سبب جذب باکتری‌ها به خود شده و در نهایت باعث تشکیل پلاک و بوی بد در دهان می‌شوند.

علاوه بر این، به دلیل حساس بودن لمینت‌ها، در صورتی که فرد بهداشت دهان و دندان را رعایت نکند، این کار نیز می‌تواند در کوتاه مدت سبب به وجود آمدن بوی نامطبوع در دهان شود.

بوی بد دهان از عوارض لمینت

7. به وجود آمدن ناهماهنگی در ظاهر و رنگ دندان‌ها بدترین عوارض لمینت دندان

طبق نظر برخی از مراجعه کنندگان یکی از مهم‌ترین عوارض لمینت هماهنگ نبودن رنگ روکش با رنگ دندان‌های اصلی و مجاور است. این موضوع نیاز به دقت بسیار بالای دندانپزشک دارد و در صورت نبود دقت کافی می‌تواند ظاهری نامرتب و غیر زیبا برای دندان به وجود بیاورد. به همین دلیل پس از تمام شدن کار لمینت نیاز است تا شما به دقت بررسی کرده و در صورت ناهماهنگی رنگ دندان‌ها یا حتی ظاهر لمینت این موضوع را با دندانپزشک در میان بگذارید.

8. واکنش و آلرژی به مواد از عوارض لمینت دندان

یکی از مشکلات و عوارض رایج بر هنگام انجام لمینت که ممکن است برای برخی از افراد ایجاد شود، واکنش آلرژیک به مواد لمینت است، این موضوع می‌تواند مشکلات و خطرات جدی برای فرد به وجود بیاورد. البته قبل از انجام این کار بسیاری از پزشکان آزمایش‌هایی را انجام داده تا مطمئن شوند برای فرد مشکلی به وجود نمی‌آید. اما در صورتی که به برخی مواد شیمیایی حساسیت دارید یا احتمال می‌دهید که این کار می‌تواند برای شما مشکلاتی به وجود بیاورد، حتما قبل از انجام این کار با دندانپزشک مشورت کنید. علاوه بر این، پس از انجام این کار در صورت مشاهده هرگونه مورد جدی، حتماً به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.

سخن پایانی

در این مطلب از به بررسی عوارض لمینت دندان و اطلاعاتی که می‌توانست هنگام انجام این کار به شما کمک کند تا انتخاب دقیق‌تری داشته باشید و از ایجاد برخی مشکلات جلوگیری شود را بیان کردیم. در نظر داشته باشید در کنار تمامی مزیت‌ها و ویژگی‌های مثبتی که لمینت دارد عوارضی نیز داشته و شما باید هردو این موارد را در نظر بگیرید تا پس از انجام لمینت و صرف هزینه‌های نسبتاً بالا پشیمان نشده و بتوانید نتیجه دلخواه را دریافت کنید.