فواید بالقوه ترنج برای سلامتی


فواید ترنج برای سلامتی

فواید سلامتی بالقوه ترنج، یک میوه مرکبات بومی جنوب ایتالیا، کشف جدیدی نیست. این مرکبات منحصر به فرد برای قرن ها در طب عامیانه ایتالیا و دیگر سنت های بهداشتی طبیعی مورد استفاده قرار گرفته است. اما امروزه، با گسترش محبوبیت این میوه، محققان متوجه می شوند که در واقع شواهدی وجود دارد که از استفاده از ترنج در کاربردهای بالینی خاص حمایت می کند.

درباره ترنج

ترنج مرکبات ترکیبی بین لیمو و پرتقال ترش است. عطر و طعم شدید، قدرتمند و متمایز آن مورد توجه سرآشپزها قرار می گیرد و از اسیدیته و تلخی بالای میوه برای افزودن طعم بافت به غذاهایی که مرکبات را می طلبند، استفاده می کنند. افرادی که چای می نوشند ممکن است با طعم پیچیده ترنج آشنا باشند که در چای ارل گری مشخص شده است.

اما کاربرد ترنج فراتر از آشپزخانه است. ترنج از دهه 1700 در سنت های طب عامیانه به دلیل خواص بالزامیک و دارویی آن استفاده می شود.

مشاهدات تجربی در مورد فواید بالقوه ترنج برای سلامتی را می توان به سال 1800 ردیابی کرد، زمانی که دکتر فرانچسکو کالابرو برای اولین بار گزارشی از خواص ضد عفونی و درمانی ترنج آغاز کرد. گزارش او روش های استفاده از ترنج در طب عامیانه در آن زمان را شرح داد که ادعا می شد برای کاهش تب، کاهش التهاب، و درمان زخم ها، سوختگی ها، رگ های واریسی، فورونکولوز (عفونت عمیق فولیکول های مو) و دندان درد استفاده می شد.

در قرن بعد، روغن ترنج به عنوان آرام بخش، درمان گال و برای درمان و پیشگیری از مالاریا نیز مورد استفاده قرار گرفت. در سال 1932، شواهدی برای حمایت از استفاده بالقوه ترنج به عنوان یک ضد عفونی کننده جراحی به دست آمد.

ترنج و کلسترول

امروزه، بسیاری از تحقیقات فعلی در مورد فواید بالقوه ترنج برای سلامتی بر روی تأثیری که ترنج ممکن است بر نشانگرهای کلسترول بالا و بیماری های قلبی داشته باشد متمرکز است. تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات موجود در ترنج، به ویژه در روغن و آب ترنج، ممکن است به کاهش کلسترول تام، کلسترول “بد” (LDL) و تری گلیسیرید کمک کند – در حالی که در همان زمان کلسترول خوب (HDL) را افزایش می دهد.

یک مطالعه تصادفی شده و کنترل شده با دارونما که در مجله بین المللی قلب و عروق منتشر شد، کاهش قابل توجهی در کلسترول تام، کلسترول LDL و تری گلیسیرید در گروهی که مکمل مشتق شده از ترنج دریافت کردند، نشان داد. مطالعات اضافی به یافته های مشابهی اشاره کرده اند.

توانایی بالقوه ترنج برای کمک به کاهش کلسترول کلی و کلسترول بد و در عین حال افزایش کلسترول خوب، چندین پیامد مثبت برای سلامتی دارد. سطح کلسترول و لیپید بیومارکرهای کلیدی مرتبط با خطر بیماری قلبی عروقی هستند. ترنج با تأثیر مثبت بر سطح کلسترول و چربی، بنابراین ممکن است سلامت قلب و عروق را نیز تقویت کند. محققان دیگر دریافتند که ترنج همچنین ممکن است خطر آریتمی را کاهش دهد و سفتی شریان را کاهش دهد و از سلامت قلب بیشتر حمایت کند.

فعالیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی

ترنج مرکبات سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند فلاونوئیدها و پلی فنول ها است که به دلیل توانایی آنها در مبارزه با استرس اکسیداتیو و کاهش التهاب شناخته شده است. مطالعات نشان داده‌اند که این ترکیبات می‌توانند از سلول‌ها در برابر آسیب محافظت کرده و التهاب را در بدن کاهش دهند، که ممکن است به کند کردن روند پیری، محافظت در برابر بیماری‌ها یا شرایط مزمن خاص و حمایت از سلامت و رفاه کلی کمک کند.

برنامه های کاربردی اضافی

برخی تحقیقات شروع به بررسی سایر کاربردهای سلامتی احتمالی ترنج می کنند، از پتانسیل آن برای کمک به تنظیم سطح قند خون، کند کردن رشد تومور و موارد دیگر. اسانس ترنج را می توان در رایحه درمانی یا در عطرها با روغن حامل استفاده کرد. متخصص مراقبت های بهداشتی یا یک متخصص تغذیه معتبر می تواند به هر سؤالی که ممکن است داشته باشید پاسخ دهد.

آیا آماده اید که ترنج مرکبات را برای خود امتحان کنید؟ بهترین توصیه های مکمل ترنج مرکبات ما را امتحان کنید.



Source link