لوزارتان (Losartan) چیست؟ – مجله داروخانه مثبت سبز


نارسایی قلبی و گرفتگی رگ‌های خونی در بدن، یک بیماری بسیار خطرناک است که در صورت بروز باید با سرعت درمان شود. قرص لوزارتان یک داروی ضد فشار خون است که با مهار گیرنده‌های آنژیوتانسین ll سبب گشاد شدن رگ‌های خونی و کاهش فشار خون می‌شود. مهم‌ترین کاربرد این دارو مربوط به درمان فشار خون بالا است که سبب کاهش خطر مرگ و میر در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی خواهد شد. برخی از عوارص جانبی این محصول شامل سرگیجه، سردرد یا سبکی‌سر، اسهال، تهوع، افزایش پتاسیم در خون و… می‌باشد. در ادامه به بررسی اشکال دارویی، موارد و عوارض مصرف قرص losartan خواهیم پرداخت.

اشکال دارویی لوزارتان

داروها تحت استانداردهای داخلی و خارجی با نام‌های تجاری متفاوتی تولید می‌شوند. محصولات دارویی در اشکال مختلف مطابق با نیاز بیماران و پزشکان تولید می‌شود که پزشک با توجه به شرایط سنی و سوابق پزشکی انواع مختلف آن را تجویز خواهد کرد. داروی لوزارتان در اشکال دارویی قرص ۲۵ میلی گرم، ۵۰ میلی گرم و ۱۰۰ میلی گرم در داروسازی‌ها تولید می‌شود. هرکدام از این موارد براساس سوابق پزشکی و شرایط جسمانی بیمار توسط پزشک تجویز و مصرف می‌شود.

موارد مصرف قرص لوزارتان

لوزارتان losartan برای درمان فشار خون بالا (فشار خون بالا) و کمک به محافظت از کلیه‌ها از آسیب ناشی از دیابت استفاده می‌شود. همچنین برای کاهش خطر سکته مغزی در بیماران مبتلا به فشار خون بالا و بزرگ شدن قلب کاربرد دارد. کاهش فشار خون بالا به جلوگیری از سکته مغزی، حملات قلبی و مشکلات کلیوی کمک می‌کند. این محصول متعلق به دسته ای از داروها به نام مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین (ARBs) است. برخی از موارد مصرف این دارو شامل فشار خون، بیماران با تخلیه احتمالی داخل عروقی یا دریافت کننده دیورتیک، نفروپاتی در دیابت نوع ۲، سندرم مارفان (یتیم)، اپیدرمولیز بولوزا (یتیم) و… می‌باشد.

 لوزارتان برای فشار خون بالا

موارد مصرف لوزار در بزرگسالان

  1. فشار خون
  2. فشار خون بالا با هیپرتروفی بطن چپ
  3. نفروپاتی در دیابت نوع ۲
  4. اپیدرمولیز بولوزا (یتیم)
  5. سندرم مارفان (یتیم)

موارد مصرف لوزار در کودکان

  1. فشار خون

آثار فارماکولوژیک و مکانیسم اثر قرص losartan

مکانیسم عمل قرص لوزارتان اتصال آنژیوتانسین II به گیرنده‌های آنژیوتانسین II نوع ۱ را مسدود می‌کند. همچنین اثرات منقبض‌کننده عروق و ترشح آلدوسترون آنژیوتانسین II را مسدود می‌کند. جذب این محصول با حداکثر زمان ۱ الی ۱.۵ ساعت و متابولیزه‌شده توسط آنزیم کبدی P450 CYP2C9 است. دفع آن نیز از طریق ادرار انجام می‌شود.

  1. کلیرانس کلیوی: لوزارتان، ۴۳-۷۵ میلی لیتر در دقیقه. E-3174، ۱۸-۲۵ میلی لیتر در دقیقه
  2. کلیرانس پلاسما: لوزارتان، ۶۰۰ میلی لیتر در دقیقه. E-3174، ۵۰ میلی لیتر در دقیقه

مقدار مصرف داروی losartan

بیماران قبل از مصرف این دارو، طریقه مصرف موجود در اطلاعات دارویی را مطالعه کنید. این محصول را به صورت خوراکی با یا بدون غذا طبق دستور پزشک، معمولاً یکبار در روز مصرف کنید. دوز مصرفی مطابق با شرایط سنی و سوابق پزشکی شما توسط پزشک تجویز می‌شود. اگر از فرم مایع (شربت یا محلول خوراکی) این دارو استفاده می‌کنید، قبل از هر دوز، بطری را به خوبی تکان دهید. لوزارتان (losartan) را به طور منظم استفاده کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. زمان و مقدار مصرف این دارو در کودکان، سالمندان و بزرگسالان بسیار متفاوت است که باید به آن دقت داشت.

مقدار مصرف لوزار در بزرگسالان

  1. برای درمان فشار خون ۵۰ میلی گرم در روز که تا ۱۰۰ میلی گرم در روز قابل افزایش است.
  2. بیماران با تخلیه احتمالی داخل عروقی یا دریافت‌کننده دیورتیک (مثلاً تحت درمان با دیورتیک): ابتدا ۲۵ میلی گرم در روز این دارو را مصرف کنند.
  3. فشار خون بالا با هیپرتروفی بطن چپ ۵۰ میلی گرم در روز که تا ۱۰۰ میلی گرم قابل افزایش است. همچنین در صورت نیاز هیدروکلروتیازید (تنظیم کننده فشار خون) ۱۲.۵ میلی گرم در روز به صورت ترکیبی اضافه می‌شود.
  4. برای نفروپاتی دیابتی با افزایش کراتینین سرم و پروتئینوری در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ و سابقه فشار خون بالا توصیه می‌شود. مقدارمصرفی ۵۰ میلی گرم در روز که تا ۱۰۰ میلی گرم قابل افزایش است.

اصلاحات دوزی در مصرف لوزار

  1. در اختلالات کلیوی خفیف، متوسط ​​یا شدید نیازی به تنظیم دوز نیست، مگر اینکه حجم بیماری کم شده باشد.
  2. اختلال کبدی خفیف یا متوسط ابتدا مصرف ۲۵ میلی گرم در روز توصیه می‌شود.

مقدار مصرف لوزار در کودکان

  1. ایمنی و اثربخشی این دارو برای کودکان زیر ۶ سال ثابت نشده است.
  2. برای درمان فشار خون در کودکان بالای ۶ سال دوز را با توجه به پاسخ فشار خون تنظیم کنید. مقدار پیشنهادی بیش از ۱.۴ میلی گرم بر کیلوگرم است.

زمان مصرف قرص لوزارتان

داروهای تجویزی خود را مطابق دستور پزشک مصرف کنید، برای کمک به یادآوری آن را هر روز در ساعت معینی مصرف کنید. اکثر افراد مبتلا به فشار خون بالا باید به زمان مصرف دارو دقت کافی داشته باشند، زیرا مصرف بی‌رویه و خارج از نوبت سبب عوارض جانبی خواهد شد. در صورتی که قصد مصرف داروی دیگری در کنار قرص لوزارتان را دارید با پزشک خود مشورت کنید. از قطع یا تغییر دوز دارو بدون دستور پزشک اکیدا خودداری کنید.

موارد احتیاط

این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعالی باشد که می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود. در صورت داشتن سوابق پزشکی مانند بیماری کبد، کم‌آبی، سطح بالای پتاسیم در خون و… به پزشک اطلاع دهید. این دارو سبب ایجاد سرگیجه یا سردرد در افراد می‌شود، به همین جهت بعد از مصرف از انجام فعالیت‌هایی نظیر رانندگی و کار با تجهیزات سنگین خودداری کنید. برخی از مهم‌ترین موارد احتیاط قرص لوزارتان losartan شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. استفاده از داروهایی که در سه ماهه دوم و سوم بارداری بر روی سیستم رنین‌آنژیوتانسین اثر می‌گذارند، عملکرد کلیه جنین را کاهش می‌دهد و مرگ و میر جنین و نوزاد را افزایش می‌دهد.
  2. در بیماران با حجم یا کمبود نمک (به عنوان مثال، کسانی که تحت درمان با دوزهای بالای دیورتیک‌ها هستند)، افت فشار خون ممکن است پس از شروع درمان رخ دهد.
  3. در صورت مصرف سرم، پتاسیم سرم را به طور دوره‌ای کنترل کنید و به طور مناسب درمان کنید. زیرا ممکن است کاهش دوز یا قطع درمان لازم باشد.
  4. بیمارانی که عملکرد کلیه آن‌ها ممکن است تا حدی به فعالیت سیستم رنین-آنژیوتانسین بستگی داشته باشد (به عنوان مثال، بیماران مبتلا به تنگی شریان کلیوی، بیماری مزمن کلیه، نارسایی احتقانی قلب شدید یا کاهش حجم) ممکن است در معرض خطر ابتلا به نارسایی حاد کلیوی باشند.
  5. مصرف همزمان با سایر داروهایی که سطح پتاسیم سرم را افزایش می‌دهند ممکن است منجر به هیپرکالمی شود.
  6. مصرف همزمان NSAID (داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی)، از جمله مهارکننده‌های انتخابی COX-2، با آنتاگونیست‌های گیرنده آنژیوتانسین II (از جمله لوزارتان) در بیماران مسن یا عملکرد کلیوی ضعیف ممکن است منجر به بدتر شدن کلیه شود.
  7. در بیماران دیابتی از مصرف همزمان آلیسکیرن با لوزارتان خودداری کنید. از مصرف آلیسکیرن همراه با این محصول در بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی خودداری کنید.

موارد منع مصرف قرص لوزارتان

این دارو در صورت استفاده در دوران بارداری می‌تواند آسیب جدی (احتمالاً کشنده) به جنین وارد کند. جلوگیری از بارداری در حین مصرف این دارو مهم است. برای جزئیات بیشتر و بحث در مورد استفاده از اشکال قابل اعتماد کنترل بارداری در حین مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید. پس از تشخیص حاملگی، در اسرع وقت مصرف را قطع کنید. دارو بر سیستم رنین-آنژیوتانسین تأثیر می‌گذارد و باعث الیگوهیدرآمنیوس می‌شود که ممکن است منجر به آسیب یا مرگ جنین شود.

  1. مصرف همزمان با آلیسکیرن در بیماران دیابتی بسیار خطرناک است.
  2. در افراد دارای حساسیت مفرط با احتیاط مصرف شود.

عوارض جانبی قرص لوزارتان (losartan)

در بسیاری از مصرف‌کنندگان قرص لوزارتان losartan شاهد سرگیجه یا سبکی سر هستیم. اگر هر یک از این اثرات ماندگار یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. برای کاهش خطر سرگیجه و سبکی سر، هنگام برخاستن از حالت نشسته یا خوابیده به آرامی بلند شوید. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند عوارض جانبی جدی ندارند. در صورت بروز عوارضی مانند غش‌کردن، علائم سطح بالای پتاسیم خون (مانند ضعف عضلانی، ضربان قلب آهسته یا نامنظم) و… مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک اطلاع دهید.

  1. سرفه
  2. عفونت دستگاه تنفسی فوقانی
  3. سرگیجه
  4. احتقان بینی
  5. کمردرد

عوارض جانبی لوزار بعد از بازاریابی

  1. دستگاه گوارش: هپاتیت
  2. اختلالات عمومی و شرایط محل تجویز: ضعف
  3. هماتولوژیک: ترومبوسیتوپنی
  4. حساسیت مفرط: آنژیوادم، واسکولیت، واکنش های آنافیلاکتیک
  5. متابولیک و تغذیه: هیپوناترمی
  6. عضلانی اسکلتی: رابدومیولیز
  7. اختلالات سیستم عصبی: دیسگوزی
  8. پوست: اریترودرمی

قرص لوزارتان

برخی دیگر از عوارض مشاهده شده قرص لوزار

  1. اختلالات روانی: افسردگی
  2. اختلالات سیستم عصبی: خواب‌آلودگی، سردرد، اختلالات خواب، پارستزی، میگرن
  3. اختلالات گوش و لابیرنت: سرگیجه، وزوز گوش
  4. اختلالات قلبی: تپش قلب، سنکوپ، فیبریلاسیون دهلیزی، CVA
  5. اختلالات تنفسی، قفسه سینه و مدیاستن: تنگی نفس
  6. اختلال گوارشی: درد‌شکم، یبوست، حالت تهوع، استفراغ
  7. مشکل پوستی و بافت زیر جلدی: کهیر، خارش، راش، حساسیت به نور
  8. اختلالات اسکلتی عضلانی و بافت همبند: میالژی، آرترالژی
  9. مشکلات سیستم تناسلی و پستان: ناتوانی جنسی

تداخل دارویی قرص لوزار

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. بیماران قبل از مراجعه به پزشک لیستی از داروهای شیمیایی و گیاهی مورد استفاده خود تهیه کرده و به پزشک نشان دهید. داروهای آلیسکیرن، لیتیوم، داروهایی که ممکن است سطح پتاسیم خون را افزایش دهند (مانند اسپارسنتان، مهارکننده‌های ACE) از جمله بنازپریل یا لیزینوپریل، قرص‌های ضد بارداری حاوی دروسپیرنون و… می‌توانند سبب تداخل دارویی با لوزار شوند. توجه داشته باشید که برخی از محصولات دارای موادی هستند که می‌توانند فشار خون شما را افزایش دهند یا نارسایی قلبی شما را بدتر کنند.

مصرف لوزارتان (losartan) در دوران بارداری و شیردهی

مصرف قرص لوزار (losartan) در زنان باردار می‌تواند سبب آسیب به جنین شود. استفاده از داروهایی که در سه ماهه دوم و سوم بارداری بر روی سیستم رنین آنژیوتانسین اثر می‌گذارند، عملکرد کلیه جنین را کاهش می‌دهد و باعث افزایش عوارض و مرگ و میر جنین و نوزاد می‌شود. فشار خون بالا در بارداری خطر پره اکلامپسی، دیابت بارداری، زایمان زودرس و عوارض زایمان (مانند نیاز به سزارین، خونریزی پس از زایمان) را افزایش می‌دهد. همچنین فشار خون بالا خطر محدودیت رشد داخل رحمی و مرگ داخل رحمی جنین را افزایش می‌دهد. زنان باردار مبتلا به فشار خون بالا باید به دقت تحت نظارت و مدیریت قرار گیرند.

خطرات مصرف قرص لوزار در زنان باردار

در موارد غیرعادی که هیچ جایگزین مناسبی برای درمان با داروهای مؤثر بر سیستم رنین آنژیوتانسین برای یک بیمار خاص وجود ندارد، مادر را از خطر بالقوه برای جنین آگاه کنید. در بیمارانی که دارو را در دوران بارداری مصرف می‌کنند، آزمایشات سونوگرافی سریال را برای ارزیابی محیط داخل آمنیوتیک انجام دهید. آزمایش جنین ممکن است بر اساس هفته بارداری مناسب باشد. در صورت مشاهده الیگوهیدرآمنیوس، درمان را قطع کنید، پزشکان باید توجه داشته باشند که الیگوهیدرآمنیوس ممکن است تا زمانی که جنین دچار آسیب غیرقابل برگشت شده باشد، ظاهر نشود.

اثرات قرص لوزار بر شیر مادر و نوزاد

نوزادانی را که سابقه مواجهه داخل رحمی با دارو برای افت فشار خون، الیگوری و هیپرکالمی دارند، از نزدیک بررسی و مشاهده کنید. هنوز مشخص نیست که آیا این دارو در شیر انسان دفع می‌شود یا خیر، اما سطوح قابل توجهی از لوزارتان و متابولیت فعال آن در آزمایشات حیوانی در شیر مادر جاندار دیده شده است. به دلیل احتمال بروز عوارض جانبی بر روی نوزاد، باید باتوجه به شرایط مادر تصمیم به قطع یا مصرف دارو گرفت.

شرایط نگهداری داروی losartan

قرص لوزارتان در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت باید نگهداری شود. این محصول را زمانی که تاریخ مصرف آن تمام شده یا دیگر مورد نیاز نیست، به درستی دور بریزید. از ریختن دارو به داخل چاه دستشویی، خیابان و فاضلاب خودداری کنید.

کلام آخر در مورد قرص لوزارتان

چنانچه در این مقاله از شرح دادیم، قرص لوزارتان losartan یک دارو برای درمان فشار خون بالا است که در افراد دارای نارسای قلبی با کاهش خطر مرگ و میر همراه است. در برخی بیماران بعد از مصرف شاهد عوارض جانبی خستگی، سردرد، سبکی‌سر، اسهال، سرگیجه و تهوع، افزایش پتاسیم در خون و… هستیم. در صورتی که هرکدام از عوارض ماندگار یا بدتر شد به پزشک اطلاع دهید. توجه داشته باشید که دوز و طریقه مصرف این قرص با توجه به شرایط بیمار بسیار متفاوت است. به همین دلیل از مصرف بی‌رویه و بدون نسخه آن اکیدا خودداری کنید.

منبع سایت: Medscape

سوالات متداول در مورد قرص لوزارتان

قرص لوزارتان ۲۵ برای چیست؟

خطرات قرص لوزارتان چیست؟

مصرف بی‌رویه و بیش از اندازه این محصول سبب ایجاد عوارض جانبی از جمله سردرد، سرگیجه و سبکی‌سر می‌شود. در صورتی که سوابق پزشکی خاصی مانند بیماری کبد، کم‌آبی، سطح بالای پتاسیم در خون و… دارید، قبل از مصرف به پزشک اطلاع دهید. پزشک شما با توجه به نوع بیماری، سوابق پزشکی و سن شما نسخه را تجویز می‌کند تا از خطرات آن جلوگیری به عمل آید.

موارد ممنوعیت قرص لوزارتان کدام است؟

مصرف این دارو برای افراد دارای بیماری کبدی، حساسیت به این دارو یا محصولات مشابه، زنان باردار، مادران شیرده به نوزاد، نارسایی احتقانی قلب، افراد دارای حساسیت مفرط و… ممنوع و تنها با تجویز پزشک امکان پذیر است.

طریقه مصرف قرص لوزارتان اچ چگونه است؟

قرص لوزارتان اچ را ابتدا با دوز کمتر شروع کنید و تا حد امکان با پزشک خود مشورت کنید. در صورتی که بعد از مدتی استفاده نتیجه‌ای حاصل نشد، می‌توانید مقدار دوز را افزایش دهید. در بخش مقدار و زمان مصرف این مقاله به بررسی کامل این دارو پرداخته شده است.

لوزارتان بهتر است یا هیدروکلروتیازید؟

در انتخاب بهترین داروی فشار خون باید به وضعیت جسمانی و پزشکی بیمار دقت داشت. به همین جهت انتخاب بهترین نوع دارو برای شما باید توسط پزشک انتخاب شود تا شاهد بیشترین سود و کمترین عوارض باشیم. در این راستا نمی‌توان گفت که لوزارتان بهتر است یا هیدروکلروتیازید، ولی می‌توان با در نظر داشتن شرایط بیمار بهترین دارو را تجویز نمود.

قرص لوزارتان و لیتیوم با هم تداخل دارند؟

لیتیوم یک قرص خوراکی برای کاهش افسردگی بر سیستم عصبی مرکزی بدن است. برخی پزشکان این دارو را در کنار لوزارتان برای کاهش عوارض و بهبود بیمار تجویز می‌کنند. با این حال مصرف این دو قرص با یکدیگر نیاز به تایید و تشخیص پزشک دارد.

لطفا به این مقاله امتیاز بدهید

[مجموع: ۱ میانگین: ۵]