مهم‌ترین خواص قهوه که باید از آنها باخبر باشید


در اوج کار و مشغله با یک فنجان قهوه می‌توان با خستگی خداحافظی کرد و انرژی دوباره گرفت. یکی از دلچسب‌ترین نوشیدنی‌های جهان، قهوه است. شاید تاکنون اخبار متناقضی در مورد خواص قهوه شنیده باشید؛ برخی از منابع قهوه را مفید و برخی دیگر مضر معرفی می‌کنند. به همین دلیل واضح است که بر سر دو راهی بمانید که آیا باید قهوه بخورید یا نه! در این مقاله مهم ترین خواص قهوه را که بر اساس آخرین مطالعات روز دنیا از لحاظ علمی ثابت شده‌اند، در اختیار شما قرار می‌دهیم.

آنچه در این مقاله می خوانیم

افزایش سطح انرژی از مهم‌ترین خواص قهوه

همان‌طور که حتما می‌دانید قهوه سرشار از کافئین است. کافئین یک محرک سیستم عصبی مرکزی بوده و با افزایش سطح انرژی در بدن با خستگی و ضعف مبارزه می‌کند. تاثیر قهوه در رفع خستگی به این دلیل است که کافئین، گیرنده‌های یک انتقال دهنده عصبی به نام آدنوزین را مسدود می‌کند. این مسدود شدن موجب می‌شود تا سطح سایر انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز که در تنظیم سطوح انرژی تاثیر دارند، افزایش یابد. یکی از این انتقال‌دهنده‌های عصبی، دوپامین است. به دلیل تاثیری که کافئین در افزایش انرژی دارد بسیاری از ورزشکاران از قرص کافئین یا خود قهوه قبل یا بعد از تمرینات خود استفاده می‌کنند.

فواید قهوه؛ افزایش طول عمر

تازه‌ترین مطالعات علمی نشان می‌دهد که افرادی که روزانه قهوه می‌نوشند، کمتر در معرض مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، دیابت و بیماری‌های کلیوی قرار می‌گیرند. پس می‌توان گفت که قهوه بنوشید تا بیشتر عمر کنید.

✅البته دقت داشته باشید که منظور ما از قهوه در این مقاله قهوه اصل و خالص است. بنابراین نسکافه‌ای که به آن شکر اضافه می‌شود یا انواع کافی‌میکس‌ها موضوع بحث ما نیستند.

حمایت از سلامت مغز با نوشیدن قهوه

از دیگر خواص قهوه این است که در برابر برخی اختلالات عصبی مثل آلزایمر و پارکینسون از بدن انسان محافظت به عمل می‌آورد. همچنین قهوه این قابلیت را دارد که پیشرفت بیماری‌هایی مثل آلزایمر و پارکینسون را کند نماید. علاوه بر اینها نتیجه چندین مطالعه نشان داده است که مصرف قهوه می‌تواند با کاهش خطر زوال عقل مرتبط باشد. سالمندان در کنار قرص تقویت حافظه بهتر است از قهوه خالص نیز استفاده کنند؛ البته اگر پزشک برای آنها منع نکرده باشد.

قهوهقهوه

خواص قهوه تلخ برای لاغری

تحقیقات نشان می‌دهد که به دو دلیل قهوه می‌تواند برای مدیریت وزن و کمک به لاغری مفید باشد:

  • قهوه به کاهش ذخیره چربی در بدن کمک می‌کند.
  • قهوه از سلامت روده محافظت به عمل می‌آورد.

افزایش مصرف قهوه با کاهش چربی در بدن همراه است. از طرف دیگر شواهد نشان می‌دهد افرادی که در طی روز یک یا دو فنجان قهوه مصرف می‌کنند، سطح فعالیت بدنی بیشتری نسبت به سایرین خواهند داشت. افزایش فعالیت بدنی خود یکی از مهم‌ترین فاکتورهای کمک به لاغری و کاهش وزن است. از کافئین موجود در قهوه در قرص های لاغری هم به وفور استفاده می‌شود.

خواص قهوه؛ کاهش خطر افسردگی

نوشیدن قهوه می‌تواند ریسک ابتلا به افسردگی را کاهش دهد. یک بررسی از 7 مطالعه نشان داد که افرادی که هر روز یک فنجان قهوه می‌نوشند، احتمال ابتلا به افسردگی در آنها 8 درصد کاهش می‌یابد. جالب است بدانید که نوشیدن قهوه ممکن است با کاهش خطر مرگ ناشی از خودکشی نیز مرتبط باشد.

قهوه برای قلب خوب است یا بد؟

تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه می‌تواند برای سلامت قلب مفید باشد. اگر روزانه 3 تا 5 فنجان قهوه بخورید، خطر بیماری‌های قلبی تا 15 درصد کاهش می‌یابد. همچنین خطر سکته مغزی می‌تواند تا 21 درصد کمتر شود. حتی قهوه می‌تواند خطر نارسایی قلبی را کاهش دهد. با این حال لازم است به این نکته هم توجه داشته باشید که کافئین می‌تواند بر سطح فشار خون تاثیر بگذارد. بنابراین اگر فشار خون بالا دارید باید در نوشیدن قهوه احتیاط کرده و حتما نظر پزشک خود را جویا شوید.

خواص قهوه برای قلب

خواص قهوه برای ورزشکاران

یکی دیگر از مهمترین خواص قهوه برای ورزشکاران است. ورزشکاران اغلب از قهوه به عنوان یک انرژی‌زا استفاده می‌کنند. قهوه می‌تواند در بهبود عملکرد ورزشی بی‌نظیر باشد. نوشیدن قهوه قبل از ورزش می‌تواند استقامت ورزشکاران را افزایش دهد و سرعت تحرک را بهبود بخشد. با این حال فاکتورهایی همچون سن، درصد چربی بدن و سطح فعالیت بدنی را هم باید در نظر گرفت. پس نمی‌توانیم بگوییم که قهوه روی همه ورزشکاران به یک شکل تاثیر خواهد گذاشت.

فواید قهوه برای سلامت کبد

قهوه می‌تواند از سلامت کبد محافظت کرده و کبد را از هر نوع اختلال و بیماری دور نگه دارد. نتیجه یک مطالعه نشان داد که نوشیدن بیش از 2 فنجان قهوه در روز می‌تواند در کاهش علائم زخم کبد و سرطان کبد موثر باشد. همچنین خطر مرگ ناشی از بیماری‌های مزمن کبدی با نوشیدن قهوه کاهش می‌یابد.

تاثیر قهوه در کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع 2

یکی دیگر از خواص قهوه تاثیر شگفت انگیز آن در دیابت نوع 2 است. بر اساس برخی مطالعات می‌توان گفت که مصرف منظم قهوه می‌تواند در طولانی مدت خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. یک بررسی از 30 مطالعه نشان داد که هر فنجان قهوه 6 درصد خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کمتر می‌کند. البته دقت داشته باشید که منظور ما قهوه‌ای است که شما بدون هر نوع شکر و شیرینی مصرف می‌کنید.

به نظر می‌رسد که قهوه در حفظ عملکرد سلول‌های بتا در لوزالمعده که مسئول تولید انسولین برای تنظیم سطح قند خون هستند، نقش دارد. از طرف دیگر قهوه سرشار از آنتی اکسیدان است و ممکن است بر حساسیت به انسولین، التهاب و متابولیسم تاثیر گذاشته و از این طریق در جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 نقش داشته باشد.

فواید قهوه برای مردان

تا به اینجای مقاله بسیاری از فواید و مضرات قهوه را برایتان شرح دادیم. مواردی که توضیح داده شد برای مردان و زنان یکسان هستند. اما خواص قهوه به طور اختصاصی برای مردان چیست؟

خواص قهوه برای زود انزالی

نتیجه برخی از مطالعات نشان می‌دهد که قهوه می‌تواند گردش خون را بهبود بخشد، متابولیسم را افزایش دهد و به این طریق در درمان زود انزالی موثر واقع شود. به آقایانی که با مشکل انزال زودرس روبرو هستند، توصیه می‌شود که روزانه 1 یا 2 فنجان قهوه مصرف کنند. البته مشکل زود انزالی را تنها با مصرف قهوه نمی‌توان برطرف کرد. ممکن است لازم باشد از قرص تقویت قوای جنسی استفاده شود یا برای درمان‌های جدی‌تر به پزشک مراجعه شود.

 خواص قهوه برای مردان

فواید قهوه برای زنان

در مورد خواص قهوه برای زنان موارد زیر را می‌توانیم نام ببریم:

کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان یا سرطان دهانه رحم

قهوه سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند در برابر رادیکال‌های آزاد که مخرب سلول هستند از بدن انسان محافظت به عمل آورند. انواع سرطان می‌تواند بر اثر استرس اکسیداتیو باشد. قهوه سطح استرس اکسیداتیو را در بدن کاهش داده و بنابراین در جلوگیری از سرطان نقش دارد.

خواص قهوه برای پوست زنان

از آنجایی که قهوه دارای خواص آنتی اکسیدانی است می‌تواند ضد التهاب عمل کرده و التهاب پوست را کاهش دهد. بنابراین جوش و آکنه‌های ملتهب با مصرف قهوه ممکن است از بین بروند. از طرف دیگر قهوه می‌تواند سطح قرمزی پوست را که ناشی از التهاب است کاهش دهد. به طور کلی خواص قهوه باعث می‌شود تا سلامت پوست بهبود یابد و شفافیت بیشتری را در پوست خود شاهد باشید. البته خواص قهوه برای پوست در زنان و مردان یکسان است.

همچین از دیگر خواص قهوه برای زنان می‌توان به نقش این نوشیدنی در لاغری و کاهش وزن اشاره کرد. در قسمت‌های قبلی مقاله به تفصیل به این مورد پرداختیم.

فواید قهوه اسپرسو چیست؟

قهوه اسپرسو چیست؟ این نوع قهوه نوعی قهوه غلیظ با کافئین بالا است که از دانه‌های قهوه در دستگاه اسپرسو ساز تهیه می‌شود. تنها تفاوت اسپرسو و قهوه معمولی در دانه‌های قهوه و روش دم کردن آنها است. قهوه معمولی نسبت به اسپرسو با فشار کمتر و آهسته‌تر تهیه می‌شود. دانه‎‌هایی از قهوه که برای اسپرسو استفاده می‌شوند، بسیار تیره‌تر هستند و بیشتر از دانه‌های قهوه معمولی بو داده می‌شوند. خواص قهوه اسپرسو را در موارد زیر می‌توان خلاصه کرد:

  • تقویت حافظه
  • بهبود تمرکز
  • غنی از آنتی اکسیدان
  • بهبود عملکرد ورزشکاران
  • موثر در لاغری (به دلیل کالری پایین)
  • بهبود هضم غذا
  • کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع 2
  • بهبود خلق و خو و جلوگیری از افسردگی

بهترین زمان مصرف قهوه

برعکس آنچه که بیشتر افراد تصور می‌کنند، بهترین زمان مصرف قهوه، صبح بعد از بیدار شدن نیست. کورتیزول در بدن انسان وقتی از خواب برمی‌خیزید، به بالاترین حد خود می‌رسد. کورتیزول هورمونی است که از آن به عنوان هورمون استرس یاد می‌کنند. وقتی این هورمون در بدن کاهش یابد، بهترین زمان مصرف قهوه است.

✅از این رو می‌توان گفت که ساعت 10 صبح تا 12 ظهر و 2 تا 5 بعد از ظهر بهترین زمان صرف غذا است.

نوشیدن قهوه را به دلیل تاثیری که در بی‌خوابی دارد، به ساعات پایانی شب موکول نکنید.

فواید قهوهفواید قهوه

فواید قهوه تلخ چیست؟

قهوه تلخ، قهوه‌ای است که به آن شکر، شیر، خامه، عسل و هر نوع افزودنی دیگر اضافه نمی‌شود. قهوه تلخ همه مزایایی را دارد که در این مقاله به آنها اشاره کردیم. اگر بخواهیم بار دیگر مهمترین خواص قهوه تلخ را ذکر کنیم، بهتر است موارد زیر را نام ببریم:

  • افزایش متابولیسم و کمک به لاغری
  • افزایش سطح انرژی در بدن
  • کمک به بهبود حافظه و تمرکز
  • کاهش خطر ابتلا به افسردگی
  • کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع 2

قهوه تلخ آنتی اکسیدان‌های باارزشی دارد که می‌توانند به طور کلی سلامت بدن را بهبود بخشند.

قهوه برای چه کسانی مضر است؟

به طور کلی قهوه یک نوشیدنی مفید و ایمن برای افراد سالم است. با این حال برخی از افراد باید در مصرف قهوه احتیاط کنند:

  • کودکان و نوجوانان: سازمان غذا و دارو آمریکا توصیه می‌کنند که مصرف کافئین در اطفال زیر 12 سال روزانه کمتر از 100 میلی‌گرم باید باشد. مقادیر بالاتر توصیه نمی‌شود.
  • زنان باردار و شیرده: برخی از مطالعات نشان می‌دهد که زنان باردار یا شیرده اگر بیش از اندازه از قهوه استفاده کنند، ممکن است خطراتی مثل سقط جنین یا تولد زودهنگام افزایش یابد یا از طریق شیر کافئین به کودک منتقل شده و وی را بی‌خواب کند. مقادیر مناسب قهوه هیچ مشکلی را به وجود نخواهد آورد.
  • افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی: قهوه برای بیماران قلبی مضر نیست اما ممکن است با افزایش ضربان قلب، خطر ابتلا به آریتمی را افزایش دهد.
  • افراد مبتلا به فشار خون بالا: کافئین می‌تواند باعث افزایش فشار خون شود.
  • افراد مبتلا به اختلالات خواب یا اضطراب: قهوه با اختلال در خواب ممکن است اضطراب را در افراد مبتلا افزایش دهد.

همچنین قهوه می‌تواند برای افراد مبتلا به گلوکوم، سندرم روده تحریک پذیر و مثانه بیش فعال مضر باشد.

کلام پایانی در مورد خواص قهوه

فواید و مضرات قهوه را در این مقاله از برای شما شرح دادیم. خواص قهوه آنقدر زیاد است که به شما پیشنهاد می‌دهیم این نوشیدنی را حتما در برنامه روزانه خود قرار دهید. البته بهتر است قهوه خود را شیرین نکنید تا خواص بیشتری عاید بدن شما شود. قهوه اصل تهیه کنید و اگر بیماری یا مشکل خاصی ندارید روزانه 1 یا 2 فنجان از آن را تهیه نموده و میل نمایید. افزایش انرژی، تقویت حافظه، کمک به لاغری، حفظ سلامت پوست و … از مهمترین خواص قهوه اصل است.