پماد کالاندولا چیست؟ فواید و عوارض داروی Calendula


کالاندولا (Calendula) اغلب به عنوان درمانی برای اگزما و درماتیت به بازار عرضه می‌شود و از آنجایی که این گیاه دارای خواص ضد التهابی است، قرار دادن آن در نواحی تحت تاثیر شرایط پوستی ممکن است التهاب را کاهش دهد؛ همچنین استفاده از این کرم روی بثورات پوشک می‌تواند مفیدتر از درمان‌های دیگر مانند ژل آلوئه ورا باشد…

در دنیای امروزه، اهمیت بهداشت و مراقبت از پوست به عنوان یکی از اصول اساسی حفظ سلامتی افراد بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. با توسعه علم و تکنولوژی، محصولات متنوعی برای مراقبت از پوست به بازار عرضه می‌شوند. یکی از این داروها که به دلیل خواص بی‌نظیر خود به عنوان یک راهکار موثر در مراقبت از پوست شناخته شده است، پماد پوستی حاوی عصاره گیاه کالاندولا می‌باشد. گیاه کالاندولا، یک گیاه دارویی با تاریخچه طولانی در پزشکی سنتی است که به دلیل ویژگی‌های ضد التهابی، ضدعفونی کننده و تسکین‌دهنده‌اش به عنوان یک گزینه محبوب برای درمان مشکلات پوستی در نظر گرفته می‌شود. در این مقاله، به بررسی خواص و کاربردهای پماد Calendula پرداخته خواهد شد.

آنچه در این مقاله می خوانیم

اشکال دارویی کالاندولا

  1. پماد
  2. کرم
  3. لوسیون

موارد مصرف پماد کالاندولا

کالاندولا عضوی از خانواده گیاهان Asteraceae/Compositae از راسته Asterales است و بخش دارویی گیاه Calendula Officinalis یک گل زیبا و پر رنگ نارنجی و زرد است. گل همیشه بهار گیاهی یک ساله است که به راحتی در خاک‌های متوسط، نسبتاً حاصلخیز و با زهکشی خوب که نور کامل خورشید را دریافت می‌کنند، رشد می‌کند. همچنین می‌توان آن را در تخت‌های گل، حاشیه‌ها، باغ های کلبه، باغ‌های برش یا گلدان‌ها کاشت. روغن کالاندولا از دم کردن گل‌ها در روغن‌های حامل، مانند روغن زیتون یا روغن نارگیل ساخته می‌شود. روغن را می‌توان به تنهایی یا به عنوان یک ماده در پمادها، مومیایی‌ها، کرم‌ها یا لوسیون‌ها استفاده کرد.

کالاندولا بومی آسیا و اروپای جنوبی است و به طور سنتی در سیستم‌های پزشکی آیورودا و یونانی استفاده می‌شود. مواد شیمیایی موجود در کالاندولا ممکن است به رشد بافت جدید در زخم‌ها و کاهش تورم در دهان و گلو کمک کند. گل همیشه بهار معمولا برای زخم‌ها، بثورات، عفونت‌ها، التهاب‌ها و بسیاری از بیماری‌های دیگر استفاده می‌شود. اما هیچ مدرک قوی برای حمایت استفاده از گل همیشه بهار برای هر هدفی وجود ندارد. همچنین از جوشانده همیشه بهار برای شستن چشم‌ها، غرغره کردن یا درمان ورم ملتحمه، التهاب گلو، استوماتیت، افتوس، التهاب دهان و لثه، تسکین اسپاسم معده و روده، رفع التهاب و زخم دستگاه گوارش استفاده می‌شود.

موارد مصرف پماد کالاندولاموارد مصرف پماد کالاندولا

درمان زخم‌ها و زخم‌های فشاری با پماد کالاندولا

  1. مطالعات روی حیوانات نشان داده است که گل همیشه بهار ممکن است به بهبود زخم کمک کند. طبق برخی گزارشات تأثیر پماد گل همیشه بهار بر روی اسکارهای سزارین (سزارین) در 72 زن بررسی شد. در مقایسه با دریافت درمان استاندارد بیمارستانی برای زخم، زنانی که با پماد گل همیشه بهار درمان شده بودند سریع‌تر بهبود یافتند و گزارش کردند که برش‌های آن‌ها قرمز و متورم کمتری داشت.
  2. در یک مطالعه که در سال 2016 که در مجله مراقبت از زخم منتشر شد، محققان از عصاره گل Calendula officinalis بر روی افرادی که زخم وریدی روی پاهای خود داشتند، استفاده کردند. محققان “سرعت التیام” را در یک هفته اندازه‌گیری کردند و دریافتند افرادی که تحت درمان با گل همیشه بهار بودند، سرعت بهبودی 7.4 درصدی داشتند. در حالی که افرادی که از عصاره استفاده نمی‌کردند، تنها سرعت بهبودی حدود 1.7 درصد داشتند.
  3. مطالعات دیگر نشان داده‌اند که استفاده از اسپری گل همیشه بهار علاوه بر مراقبت و بهداشت استاندارد ممکن است از عفونت و کاهش بو در افراد مبتلا به زخم طولانی مدت پای دیابت جلوگیری کند.

برای مشاهده قیمت پماد کالاندولا می‌توانید به لینک قبل مراجعه کنید.

درمان اگزما، راش پوشک و سایر بیماری‌های پوستی با کالاندولا

  1. کالاندولا (Calendula) اغلب به عنوان درمانی برای اگزما و درماتیت به بازار عرضه می‌شود، اما تحقیقات زیادی در مورد اثربخشی آن برای این شرایط وجود ندارد.
  2. از آنجایی که این گیاه دارای خواص ضد التهابی است، قرار دادن آن در نواحی تحت تاثیر شرایط پوستی ممکن است التهاب را کاهش دهد. با این حال، هیچ مدرک واقعی وجود ندارد که انجام این کار موثر یا بی‌خطر باشد.
  3. استفاده از گل همیشه بهار می‌تواند برای کودکان مبتلا به اگزمای شدید آزاردهنده باشد، به‌ویژه اگر آن‌ها به ابروسیا، بابونه، گل همیشه بهار یا هر گیاه دیگری از خانواده گل همیشه بهار حساسیت دارند.
  4. استفاده از کرم‌های کالاندولا روی بثورات پوشک می‌تواند مفیدتر از درمان‌های دیگر مانند ژل آلوئه ورا باشد، اما تحقیقات نشان داده است که به خوبی استفاده از محلول بنتونیت نیست.

آثار فارماکولوژیک و مکانیسم اثر داروی Calendula

مکانیسم عمل کالاندولا با اثرات ضد سرطانی همیشه بهار بر روی سلول‌های سرطان رده سلولی لوسمی، ملانوما، فیبروسارکوما، پروستات، سرویکس، پانکراس و کولورکتال ثابت شده است. عصاره گرفته شده از این گیاه، با مهار تقسیم سلولی در فاز G1 و فعال کردن آنزیم کاسپاز-3 باعث راه اندازی آبشار کاسپازی و آپوپتوزیس سلول‌های سرطانی می گردد که این اثر را به ساپونین‌های این گیاه نسبت داده‌اند. همچنین این گیاه دارای خاصیت ضد ویروس HIV است و در برخی موارد برای پیشگیری و درمان آفتاب سوختگی نیز مفید است.

مقدار مصرف داروی Calendula

قبل از مصرف داروی کالاندولا، اطلاعات دارویی موجود بر روی بسته بندی دارو شامل مقدار و زمان مصرف را به طور دقیق بررسی کنید. گل همیشه بهار برای درمان انواع بیماری‌های پوستی استفاده شده است. تحقیقات نشان داده است که گل همیشه بهار ممکن است بثورات پوشک، زخم‌ها، عفونت‌های مخمری واژن و سایر بیماری‌ها را درمان کند. کالاندولا همچنین به عنوان یک کاهش دهنده درد و التهاب و همچنین راهی برای تسکین عوارض جانبی مرتبط با درمان برای افراد مبتلا به سرطان استفاده شده است.

زمان مصرف پماد کالاندولا

پماد کالاندولا (Calendula) با تجویز و نسخه پزشک در التهاب و بیماری‌های پوستی مختلف استفاده می‌شود. در حالی که برخی تحقیقات حاکی از اثرات مثبت آن است، استفاده طولانی مدت از گل همیشه بهار مورد مطالعه قرار نگرفته است و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. همیشه قبل از شروع استفاده از هر نوع درمان یا مکمل، حتی یک مکمل طبیعی، با پزشک در رابطه با دوره‌های مصرف و دوز مصرفی مشورت کنید.

واژینوز باکتریایی و عفونت‌های مخمری واژن

  1. در یک مطالعه، محققان پماد کالاندولا را با مترونیدازول در 80 زن که مبتلا به واژینوز باکتریایی تشخیص داده بودند، مقایسه کردند. پس از یک هفته، هر دو گروه از واژینوز باکتریال بهبود یافتند و هیچ عارضه‌ای نداشتند.
  2. محققان به این نتیجه رسیدند که اگر افراد بخواهند از مصرف داروهایی برای درمان واژینوز باکتریایی خودداری کنند، پماد گل همیشه بهار می‌تواند یک گزینه مفید باشد.
  3. در این راستا ثابت شده است که کرم گل همیشه بهار برای درمان عفونت‌های مخمری واژن مؤثر است، اما به سرعت داروهای استاندارد (کلوتریمازول) که برای درمان آن‌ها استفاده می‌شود، کار نمی‌کند.

موارد احتیاط

قبل از مصرف پماد یا دیگر اشکال دارویی کالاندولا، اگر به آن یا سایر ترکیبات موجود در دارو حساسیت دارید، از مصرف خودداری کنید. این دارو ممکن است حاوی مواد غیرفعالی باشد که بعد از استفاده سبب عوارض جانبی و آلرژی در بیماران شود. افراد دارای سوابق پزشکی مانند مشکلات قلبی عروقی، مشکلات گوارشی، اختلالات کبدی یا کلیوی، فشار خون شریانی، سوختگی خاص، حساسیت پوستی، حساسیت به کالاندولا و… با احتیاط و مشورت پزشک این دارو را مصرف کنند. افرادی که باردار هستند یا در دوران شیردهی هستند نیز نباید از گل همیشه بهار استفاده کنند زیرا می‌تواند سطح هورمون آن‌ها را تغییر و حتی سبب عادت ماهانه شوند.

موارد منع مصرف کالاندولا

  1. مصرف با داروهای آرامبخش
  2. مصرف در بیماران با فشارخون بالا
  3. بیماران دیابتی
  4. حساسیت با کالاندولا

عوارض جانبی داروی کالاندولا (Calendula)

عوارض جانبی داروی کالاندولا (Calendula) بسیار نادر است، با این حال در برخی بیماران شاهد واکنش‌های آلرژیک و سوزش (التهاب) پوست هستیم. واکنش‌های آلرژیک به کالاندولا معمولاً خفیف هستند و شامل خارش، قرمزی و تورم پوست می‌شوند. اگر هر یک از این اثرات ماندگار یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. اگر پزشک به شما دستور داده که از این دارو استفاده کنید، به یاد داشته باشید که پزشک شما تشخیص داده که فواید آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است.

عوارض جانبی داروی کالاندولا (Calendula)عوارض جانبی داروی کالاندولا (Calendula)

تداخل دارویی کالاندولا

تداخل دارویی خاصی ذکر نشده است.

مصرف پماد کالاندولا (Calendula) در دوران بارداری و شیردهی

مصرف کالاندولا در دوران بارداری و شیردهی به طور کلی بی‌خطر و موثر است. این گیاه معمولاً به خوبی تحمل می‌شود و عوارض جانبی کمی دارد. با این حال، در دوران بارداری یا شیردهی قبل از استفاده از هر دارویی باید با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید تا تداخل دارویی یا خطری برای جنین ایجاد نشود.

شرایط نگهداری داروی Calendula

پماد کالاندولا باید در جای خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم خورشید نگهداری شود. همچنین مهم است که تمام داروها را از دید و دسترس کودکان دور نگه دارید، زیرا بسیاری از اشکال دارویی (مانند قرص‌های هفتگی و قطره‌های چشمی، کرم‌ها، چسب‌ها و استنشاق‌ها) در برابر کودک مقاوم نیستند و کودکان خردسال می‌توانند آن‌ها را به راحتی باز کنند. داروهای غیر ضروری باید به روش‌های خاصی دور ریخته شوند تا اطمینان حاصل شود که حیوانات خانگی، کودکان و سایر افراد نمی‌توانند آن‌ها را مصرف کنند.

کلام آخر پماد کالاندولا

در این مقاله با عنوان داروی Calendula از خواندیم که استفاده از پماد پوستی حاوی کالاندولا، علاوه بر این که بهبود وضعیت پوست را فراهم می‌کند، به عنوان یک گزینه طبیعی و ملایم در درمان بسیاری از مشکلات پوستی مطرح شده در جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو، به دلیل ترکیبات گیاهی که در آن وجود دارد، می‌تواند به نحوی مؤثر باشد که علاوه بر درمان مشکلات موجود، از بروز مشکلات جدید نیز جلوگیری کند.

منبع سایت: Medscape