چرا نصف جهان قطب آهن و فولاد ایران است


انبوه سازانی که کیفیت پروژه‌های خود را در اولویت قرار داده اند، محصولات این کارخانه را بعنوان اصلی ترین گزینه برای خرید انتخاب می‌کنند و فارغ از اختلاف قیمت با سایر کارخانجات تولید کننده، تمایل زیادی به استفاده از برند ذوب آهن (ESCO) در طرح‌های کوچک و بزرگ ساختمان سازی دارند.

ESCO مخفف Esfahan Steel Company می باشد که این علامت بعنوان آرم اختصاری روی میلگرد و تیراهن تولیدی کارخانه ذوب‌اهن حک می‌شود.

نصف جهان نه تنها در زمینه تیرآهن و میلگرد، بلکه در زمینه انواع ورق فولاد نیز از بزرگان بازار اهن ایران می‌باشد. کارخانه‌های فولاد مبارکه و فولاد سبا با کیفیت ترین نوع ورق را تولید و علاوه بر تغذیه بازار داخل کشور، محصولات خود را در بازارهای فرامرزی چه در کشورهای همسایه و چه در سایر کشورها در پنج قاره عرضه می‌کنند.

از آنجا که پروفیل و قوطی که از پرتقاضاترین مقاطع فولادی در صنایع مختلف خصوصا صنعت ساختمان سازی می‌باشند از انواع ورق سیاه، روغنی و گالوانیزه تولید می‌شوند، کارخانجات متعددی در زمینه تولید پروفیل‌های اهنی در سطح استان اصفهان احداث شده.

دلیل اصلی احداث تعداد زیادی کارخانه تولید کننده انواع پروفیل، قوطی و چهارچوب فلزی در اصفهان که همگی از مشتقات ورق آهن می‌باشند، حضور غول فولاد ایران یعنی کارخانه فولاد مبارکه در این استان است که باعث کاهش هزینه حمل و نقل و به تبع آن کاهش هزینه تمام شده محصولات تولیدی این دست از کارخانجات است.

همانگونه که می‌دانیم و روی نقشه کشورمان قابل مشاهده است، این شهر تقریبا در مرکزی ترین نقطه ایران واقع شده و فاصله نسبتا یکسانی تا استان‌های مرزی کشور دارد. جاده‌های استراتژیک از منظر حمل و نقل، اتصال به خطوط سراسری ریلی راه‌آهن و موقعیت سوق الجیشی استان نیز نقش بسزایی در تبدیل اصفهان به قطب آهن و فولاد کشور دارد.

نه تنها کارخانجات متعدد فولادی در این شهر حضور دارند، بلکه بواسطه حضور پرشمار این کارخانه‌ها، صدها شرکت بازرگانی آهن فروشی که برخی از آن‌ها دارای انبار اختصاصی آهن آلات هستند نیز تاسیس شده و فعال می‌باشند.

نصف جهان قطب آهن و فولاد ایران

جمیع جهات حاکی از این موضوع است که نصف جهان علاوه بر اینکه پایتخت فرهنگی جهان اسلام نام گذاری شده، اصلی ترین قطب فولاد ایران نیز می‌باشد.

آنچه در این مقاله می خوانیم

کارخانه های فولادی اصفهان

در پاراگراف‌های قبل بطور مختصر به نام تعدادی از کارخانه‌های فولادی احداث شده در استان اصفهان اشاره کردیم. در ادامه بصورت فهرست‌وار تعدادی از این کارخانجات را برای شما توضیح خواهیم داد.

تولید کنندگان ورق عبارتند از

  • کارخانه فولاد مبارکه: این کارخانه انواع ورق فولادی از قبیل ورق سیاه، روغنی، گالوانیزه، رنگی واسیدشویی بصورت رول (کویل) و شیت فابریک تولید می‌کند. لازم به ذکر است که با کیفیت ترین نوع ورق آهن در بازار ایران متعلق به این برند می‌باشد.
  • کارخانه فولاد سبا: فولاد سبا زیر مجموعه فولاد مبارکه اصفهان بوده و محل این کارخانه بخشی در کارخانه ذوب آهن می‌باشد. این کارخانه انواع ورق سیاه را تولید و در بازار داخلی و خارجی عرضه می‌کند.

تولید کنندگان میلگرد در نصف جهان

کارخانه‌های زیر از برندهای نام آشنا در بازار هستند:

  • ذوب آهن
  • کویر کاشان
  • کیان کاشان
  • قائم شهرضا (قائم پروفیل رازی)

از تولیدکنندگان انواع سایز میلگرد آج دار و میلگرد ساده هستند و میلگرد کارخانه ذوب آهن اصفهان با اختلاف با کیفیت ترین و استانداردترین محصول این بازار است.

آرم اختصاری حک شده روی بدنه محصولات ذوب آهن، ESCO می‌باشد.

تولیدکنندگان پروفیل قوطی اصفهان

اگر علاقمند به فوتبال هستید، حتما قبل از شروع بازی و بین دو نیمه تبلیغات کارخانه فولاد گستر حداد را مشاهده نموده‌اید. علاوه بر این کارخانه، کارخانجات دیگری نیز در اصفهان مشغول به تولید انواع قوطی پروفیل هستند.

  • شاهین فلز سپاهان
  • نیکان پروفیل
  • فولاد علویجه

 

از نام آشنا ترین برندهای صنعت لوله و پروفیل در ایران هستند که در این میان کارخانه شاهین فلز سپاهان توانسته برای اولین بار در کشور، پروفیل Z را تا ضخامت 6 و ارتفاع 32 سانتی متر تولید کند. بکارگیری این سایز از پروفیل در صنعت سوله سازی باعث افزایش فاصله ستون های سوله از 6 متر به 12 متر و به تبع آن بهینه سازی فضای سالن های سوله می‌شود.

تولیدکنندگان پروفیل قوطی اصفهان

 

از دیگر محصولات کارخانه شاهین فلز سپاهان می‌توان به انواع چهارچوب فلزی (فرانسوی؛ مکزیکی؛ ساده)، آبرو سقف‌های شیروانی و انواع پالت فلزی اشاره نمود. این مجموعه در سال 1402 توانسته عنوان دانش بنیان را کسب و به جمع شرکت های دانش بنیان اصفهان و ایران بپیوندد.

نتیجه گیری

اگر این مطلب را بصورت کامل مطالعه نموده باشید، دلیل نام نهادن نصف جهان به قطب فولاد و آهن ایران را متوجه شده اید. بطور کلی حضور غول‌های فولاد ایران در این شهر، موقعیت استراتژیک و سوق الجیشی جغرافیایی اصفهان و فعالیت صدها شرکت بازرگانی بزرگ و کوچک در سطح استان، همگی دست به دست هم داده تا این استان به چنین عنوانی دست پیدا کند.