چه کسی باید واکسن TDAP را دریافت کند؟ » سبک زندگی سالم


آیا نمی دانید که آیا این برای شما یا عزیزانتان مناسب است؟ این راهنمای نهایی به این موضوع می پردازد که چه کسی باید واکسن Tdap را دریافت کند، مزایای آن، و هر چیزی که برای تصمیم گیری آگاهانه باید بدانید.

امتیاز کلیدی

  • واکسن Tdap از دیفتری، کزاز و سیاه سرفه (سیاه سرفه) محافظت می کند.
  • گروه های سنی مختلف توصیه های متفاوتی برای واکسیناسیون Tdap دارند.
  • زنان باردار و افراد نزدیک به نوزادان باید Tdap را در اولویت قرار دهند.
  • تقویت کننده ها برای حفظ ایمنی در طول زندگی بسیار مهم هستند.
  • Tdap ایمن و موثر با حداقل عوارض جانبی است.

معرفی

آن واکسن های دوران کودکی را به خاطر دارید؟ آن‌ها فقط برای دوری از کووتی نبودند – آنها ارتشی از آنتی‌بادی‌های محافظ در برابر بیماری‌های بد ایجاد می‌کردند. یکی از این جنگجویان واکسن Tdap است، یک ابرقهرمان در برابر سه نفر شرور: دیفتری، کزاز، و سیاه سرفه. اما صبر کنید، تشویق خود را نگه دارید. سوالی که در ذهن همه وجود دارد این است که چه کسانی باید واکسن Tdap را دریافت کنند؟

نترسید، جویندگان سلامتی بی باک. این راهنمای جامع رمز و راز را از بین می‌برد و شما را از طریق هزارتوی Tdap راهنمایی می‌کند. در پایان، شما مجهز به انتخاب آگاهانه برای خود و عزیزانتان خواهید شد.

واکسن TDAP چیست؟

واکسن TDAP ترکیبی از سه واکسن است که از کزاز، دیفتری و سیاه سرفه محافظت می کند. واکسن TDAP حاوی اشکال ضعیف یا غیرفعال شده این باکتری ها است که سیستم ایمنی را تحریک می کند تا آنتی بادی هایی تولید کند که با این بیماری ها مبارزه می کند. واکسن TDAP حاوی باکتری های زنده نیست و نمی تواند باعث این بیماری ها شود.

کزاز

کزاز بیماری است که باعث اسپاسم و سفتی دردناک عضلانی به خصوص در فک و گردن می شود. می تواند در تنفس و بلع اختلال ایجاد کند و در حدود 10 درصد موارد منجر به مرگ شود.

باکتری کزاز می تواند از طریق بریدگی، سوختگی یا سوراخ شدن پوست وارد بدن شود.

دیفتری

دیفتری بیماری است که باعث ایجاد یک پوشش ضخیم در گلو می شود که می تواند راه هوایی را مسدود کرده و تنفس را سخت کند. همچنین می تواند بر قلب، اعصاب و کلیه ها تأثیر بگذارد.

دیفتری در حدود 10 درصد موارد می تواند منجر به مرگ شود. باکتری دیفتری می تواند از طریق قطرات تنفسی یا تماس با ضایعات پوستی عفونی پخش شود.

سیاه سرفه

سیاه سرفه که به سیاه سرفه نیز معروف است، بیماری است که باعث سرفه های شدید می شود که می تواند هفته ها یا ماه ها ادامه داشته باشد. می تواند خوردن، نوشیدن یا نفس کشیدن را سخت کند. همچنین می تواند باعث ذات الریه، تشنج، آسیب مغزی و مرگ شود.

باکتری سیاه سرفه می تواند از طریق قطرات تنفسی یا تماس با بزاق یا مخاط آلوده پخش شود.

چه کسانی باید واکسن TDAP را دریافت کنند؟

چه کسانی باید واکسن Tdap را دریافت کنندچه کسانی باید واکسن Tdap را دریافت کنند

واکسن TDAP برای همه افراد 11 ساله و بالاتر توصیه می شود، به خصوص.

زنان حامله

آنها باید یک دوز از واکسن TDAP را در طول هر بارداری، ترجیحاً بین هفته های 27 تا 36 بارداری دریافت کنند.

این امر آنها را از ابتلا به این بیماری ها در دوران بارداری محافظت می کند و همچنین برخی از مصونیت ها را به نوزادان تازه متولد شده خود منتقل می کند تا زمانی که به اندازه کافی بزرگ شوند تا بتوانند واکسن های خود را دریافت کنند.

کارمندان خدمات درمانی

اگر قبلاً واکسن TDAP را دریافت نکرده‌اند یا از وضعیت واکسیناسیون خود مطمئن نیستند، باید یک دوز از واکسن TDAP را دریافت کنند.

این امر آنها را از ابتلا به این بیماری ها در محل کار و از سرایت آنها به بیماران محافظت می کند.

افرادی که در تماس نزدیک با نوزادان هستند

اگر قبلاً واکسن TDAP را دریافت نکرده‌اند یا از وضعیت واکسیناسیون خود مطمئن نیستند، باید یک دوز از واکسن TDAP را دریافت کنند.

این امر آنها را از ابتلا به این بیماری ها و انتقال آنها به نوزادانی که برای واکسینه شدن خیلی جوان هستند یا مجموعه واکسیناسیون خود را کامل نکرده اند محافظت می کند.

افرادی که هرگز واکسن حاوی کزاز دریافت نکرده اند

آنها باید در اسرع وقت یک دوز از واکسن TDAP را دریافت کنند. این کار آنها را از ابتلا به کزاز در صورت آسیبی که آنها را در معرض باکتری های کزاز قرار می دهد محافظت می کند.

افرادی که در 10 سال گذشته واکسن تقویت کننده کزاز دریافت کرده اند اما واکسن TDAP را دریافت نکرده اند.

آنها باید یک دوز از واکسن TDAP را در زمان تزریق واکسن بعدی تقویت کننده کزاز یا زودتر در صورتی که در معرض خطر بالای قرار گرفتن در معرض دیفتری یا سیاه سرفه هستند، دریافت کنند.

واکسن TDAP چگونه کار می کند؟

واکسن TDAP با تحریک سیستم ایمنی بدن برای تولید آنتی بادی هایی عمل می کند که با باکتری هایی که باعث کزاز، دیفتری و سیاه سرفه می شوند مبارزه می کند. این آنتی بادی ها می توانند از بروز این بیماری ها جلوگیری کرده یا در صورت بروز از شدت آن ها بکاهند.

واکسن TDAP همچنین به جلوگیری از گسترش این بیماری ها به سایر افرادی که واکسینه نشده اند یا دارای ایمنی پایین هستند کمک می کند.

واکسن TDAP معمولاً به صورت تک دوز در قسمت فوقانی بازو تزریق می شود. حدود دو هفته طول می کشد تا بدن پس از دریافت واکسن، ایمنی کامل پیدا کند. برخی از افراد ممکن است هر 10 سال یا پس از آسیبی که آنها را در معرض باکتری کزاز قرار می دهد برای حفظ ایمنی خود نیاز به تزریق واکسن تقویت کننده داشته باشند.

مزایای دریافت واکسن TDAP

واکسن TDAP می تواند از بیماری های جدی و بالقوه تهدید کننده زندگی ناشی از باکتری هایی که سیستم تنفسی، سیستم عصبی و پوست را آلوده می کنند، جلوگیری کند.

مزایای دریافت واکسن TDAP عبارتند از:

کاهش خطر عوارض و مرگ ناشی از کزاز، دیفتری و سیاه سرفه

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، قبل از اینکه واکسن ها در دسترس باشند، این بیماری ها سالانه هزاران نفر را در ایالات متحده می کشند.

به لطف واکسن‌ها، این بیماری‌ها در حال حاضر در ایالات متحده نادر هستند، اما هنوز در سایر نقاط جهان رخ می‌دهند و می‌توانند توسط مسافران یا مهاجران وارد کشور شوند. واکسن زدن می تواند از شما و عزیزانتان در برابر این بیماری ها محافظت کند.

محافظت از نوزادان و کودکان در برابر سیاه سرفه

سیاه سرفه به ویژه برای نوزادان و کودکان خردسال خطرناک است که احتمال بروز عوارض شدید و مرگ در اثر این بیماری بیشتر است.

نوزادان و کودکان خردسال تا حداقل دو ماهگی نمی توانند واکسن های خود را دریافت کنند و برای محافظت کامل به چندین دوز نیاز دارند.

با واکسن زدن خودتان، می توانید از ابتلا به سیاه سرفه و انتقال آن به نوزادان و کودکان خردسالی که واکسینه نشده اند یا سری واکسیناسیون خود را کامل نکرده اند، جلوگیری کنید.

محافظت از زنان باردار و نوزادان متولد نشده آنها در برابر کزاز، دیفتری و سیاه سرفه

این بیماری ها می تواند مشکلات جدی برای زنان باردار و نوزادان متولد نشده آنها مانند سقط جنین، زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد، نقص مادرزادی و مرگ ایجاد کند.

با تزریق واکسن در دوران بارداری، می توانید از خود در برابر ابتلا به این بیماری ها در دوران بارداری محافظت کنید و همچنین می توانید تا زمانی که نوزاد تازه متولد شده به سن کافی برسد و بتواند واکسن های خود را دریافت کند، ایمنی بدن را نیز به او منتقل کنید.

خطرات دریافت واکسن TDAP چیست؟

واکسن TDAP ایمن و موثر است و سال هاست که برای پیشگیری از این بیماری ها استفاده می شود.

با این حال، مانند هر دارویی، ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند. اینها معمولاً خفیف هستند و در عرض چند روز از بین می روند. شایع ترین عوارض جانبی واکسن TDAP شامل موارد زیر است.

  • درد، قرمزی و تورم در محل تزریق
  • تب
  • سردرد
  • خستگی
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • درد عضلانی
  • درد مفاصل

احتمال بروز این عوارض بعد از اولین دوز واکسن TDAP بیشتر از دوزهای بعدی است. همچنین احتمال بروز آنها در نوجوانان و بزرگسالان بیشتر از کودکان است.

در موارد نادر، برخی از افراد ممکن است واکنش آلرژیک به واکسن TDAP داشته باشند. این می تواند علائمی مانند؛

  • کندوها
  • تورم صورت، گلو یا زبان
  • دشواری در تنفس
  • سرگیجه
  • غش کردن

یک واکنش آلرژیک معمولاً در عرض چند دقیقه تا چند ساعت پس از تزریق واکسن رخ می دهد. اگر علائمی از واکنش آلرژیک دارید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

واکسن TDAP همچنین ممکن است با برخی داروها یا شرایط پزشکی تداخل داشته باشد. در صورت داشتن سابقه زیر باید به پزشک خود اطلاع دهید.

  • سابقه واکنش آلرژیک شدید به هر یک از اجزای واکسن TDAP یا دوز قبلی هر واکسن حاوی کزاز
  • سابقه سندرم گیلن باره (اختلال نادری که اعصاب را تحت تأثیر قرار می دهد) ظرف شش هفته پس از دریافت دوز قبلی هر واکسن حاوی کزاز
  • سابقه تشنج یا سایر اختلالات سیستم عصبی
  • سابقه اختلالات خونریزی یا داروهای رقیق کننده خون
  • سیستم ایمنی ضعیف به دلیل بیماری یا دارو
  • یک بیماری فعلی یا اخیر همراه با تب

ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید که آیا باید واکسن TDAP را دریافت کنید یا به اقدامات احتیاطی خاصی قبل از دریافت آن نیاز دارید.

چگونه می توانم واکسن TDAP را دریافت کنم؟

می توانید واکسن TDAP را از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود یا از داروخانه یا کلینیک محلی که واکسن ارائه می دهد دریافت کنید. ممکن است برای دریافت واکسن TDAP از داروخانه یا کلینیک به نسخه ای از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود نیاز داشته باشید. همچنین ممکن است برای دریافت واکسن TDAP از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود به یک قرار ملاقات نیاز داشته باشید.

هنگام دریافت واکسن TDAP باید سوابق واکسیناسیون خود را همراه داشته باشید تا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما بتواند آن را با آخرین دوز شما به روز کند. همچنین باید سابقه دریافت واکسن TDAP و محل دریافت واکسن را نیز داشته باشید.

سوالات متداول

آیا واکسن Tdap بی خطر است؟

بله، واکسن Tdap ایمن و موثر است، با حداقل عوارض جانبی مانند درد خفیف در محل تزریق. در صورت داشتن هر گونه نگرانی با پزشک خود صحبت کنید.

آیا می توانم واکسن Tdap را در صورت حساسیت به تخم مرغ دریافت کنم؟

نسخه های Tdap بدون پروتئین تخم مرغ وجود دارد. اگر آلرژی به تخم مرغ دارید، گزینه ها را با پزشک خود در میان بگذارید.

اگر اخیراً واکسن کزاز انجام دادم آیا به تقویت کننده Tdap نیاز دارم؟

خیر، واکسن کزاز به تنهایی از سیاه سرفه محافظت نمی کند. شما هنوز به واکسن Tdap نیاز دارید.

آیا می توانم واکسن Tdap و سایر واکسن ها را با هم دریافت کنم؟

بله، Tdap را می توان با خیال راحت در کنار سایر واکسن ها تجویز کرد.

افکار نهایی من

واکسن Tdap چیزی بیش از یک تزریق است. این سرمایه گذاری برای سلامتی شما و رفاه اطرافیانتان است. این یک سپر در برابر قاتلان خاموش، یک جامعه ساز و یک گام کوچک و در عین حال قدرتمند به سوی جهانی امن تر و سالم تر است.

در باز کردن پتانسیل آن تردید نکنید – همین امروز از پزشک خود در مورد دریافت واکسن Tdap سوال کنید. زیرا وقتی نوبت به محافظت از خود و عزیزانتان می رسد، نیازی نیست آن را به شانس بسپارید. اکشن را انتخاب کنید، Tdap را انتخاب کنید و درخشش خود ابرقهرمانتان را تماشا کنید.

یاد آوردن: پزشک شما بهترین منبع برای مشاوره شخصی در مورد واکسن Tdap و نیازهای واکسیناسیون شما است. از تعیین قرار ملاقات و بحث در مورد هر گونه سوال یا نگرانی دریغ نکنید. بیایید با هم دنیایی بسازیم که در آن دیفتری، کزاز و سیاه سرفه به خاطرات دور تبدیل شوند و پژواک خنده و نوید آینده ای سالم تر جایگزین آن شوند.





Source link