آیا عوارض قرص تقویت حافظه زیاد است؟


بهترین قرص تقویت حافظه و تمرکز، بهترین قرص تقویت حافظه و تمرکز خارجی، بهترین مولتی ویتامین برای تقویت حافظه، عوارض قرص تقویت حافظه و بهترین دارو برای تقویت حافظه کوتاه مدت کدامند؟ قطعا برای یافتن جواب این سوالات مشتاق هستید. سوالاتی که برای هر فردی ممکن است پیش آید. به راستی آیا واقعا حافظه قابل تقویت و ارتقاست؟ قرص تقویت حافظه موثر عمل می‌کند؟ اگر چنین باشد خالی از لطف نیست که مبحث و تحقیقی از این مورد را از معتبر ترین منابع برای شما گرد آوری کنیم. گروه تحقیقات محتوانویسی مثبت سبز علاقه زیادی به بالابردن سطح اطلاعات کاربران خود دارد؛ از این رو در این مقاله به عوارض قرص تقویت حافظه می‌پردازیم.

منظور از حافظه چیست؟

حافظه به معنی توانایی مغز در یادگیری و بخاطر سپردن حوادث و اتفاقات و استفاده از محفوظات ذهنی در مواقع لزوم، یقیناً یکی از مهمترین توانایی‌ها و دلیل رشد و توسعه فردی و اجتماعی نوع بشر است. بدون وجود این توانمندی، امکان یادگیری نبوده و بدون یادگیری هم امکان بقاء نوع انسان، غیر ممکن خواهد بود. حافظه هم مانند هر قسمت از بدن، نیازمند مراقبت است. در غیر اینصورت، به مرور زمان توانائی آن کاهش یافته و تبعات ناخوشایندی در تمام عرصه‌های زندگی در پی خواهد داشت.

طبیعتاً بمانند بسیاری از موارد دیگر، بهترین راه تقویت حافظه، استفاده از روش‌های طبیعی و تغذیه و تمرینات موثر است. اما علاوه بر این روش‌ها، امروزه طیف وسیعی از انواع داروهای تقویت حافظه نیز در بازار به‌چشم می‌خورند. شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که عوارض قرص تقویت حافظه چیست؟

 حافظه چیست

داروی ضد استرس و افزایش تمرکز

پیش از آنکه به عوارض قرص تقویت حافظه بپردازیم، چندین دسته دارو برای کاهش استرس و افزایش تمرکز و حافظه را به شما معرفی می‌کنیم:

  • دسته اول داروهای ضد اضطراب و ضد استرس از جمله بنزودیازپین ها مانند آلپرازولام، دیازپام و کلونازپام هستند.
  • دسته دوم شامل داروهای ضد افسردگی که برای بهبود حالتی است که به علت اضطراب و استرس به وجود آمده است. برخی از داروهای این دسته شامل سرترالین، فلوکستین و سرتیاپتیلین هستند.
  • دسته سوم شامل داروهای محرک مغز است، که در حفظ تمرکز موثر است و به عنوان داروی ضد استرس مورد استفاده قرار می گیرند. داروهای این دسته شامل ریتالین، آمفتامین و متیلفنیدات هستند.

در کنار داروها، ورزش و آموزش تمرکز و تنفس عمیق نیز در بهبود حالت روحی و عملکرد روانی شما موثر است.

انواع قرص‌ها و عوارض قرص تقویت حافظه

از جمله قرص‌های تقویت حافظه موارد زیر هستند:

ریتالین

یکی از انواع قرص‌هایی است که برای تمرکز و تقویت حافظه و عمدتاً برای درمان بیش‌فعالی تجویز می‌شود. ریتالین، نام تجاری داروی متیل فنیدات است. ریتالین ماده محرکی است که سیستم عصبی فرد را تحریک و باعث ترشح دوپامین می‌شود. دوپامین در فرد ایجاد حالت سرخوشی می‌نماید ولی اثرات دیگری چون افزایش تمرکز و توجه، کنترل مشکلات رفتای و بیش فعالی، و بهبود مهارت گوش دادن هم در پی دارد. همین اثرات باعث شده تا بعضاً دانشجویان ترغیب به استفاده از این داروها، بویژه در مواقع امتحانات گردند.

موارد مصرف و عوارض قرص تقویت حافظه ریتالین

با اینکه این قرص در کوتاه‌مدت موجب نشاط، بهبود حافظه، افزایش انرژی و از بین رفتن حالت رخوت و خواب‌آلودگی می‌شود اما در بلندمدت باعث اعتیاد، افسردگی، توهم، عصبانیت، کاهش انرژی، کاهش وزن، و تهوع می‌گردد. این دارو باید دقیقاً طبق تجویز پزشک مصرف شود. ریتالین بطور متعارف، ۲ تا ۳ قرص در روز و حدود نیم‌ساعت قبل از صرف غذا باید خورده شود. برای اثربخشی زیاد، تاکید می‌شود که مصرف آن منظم باشد. اما همانطور که گفته شد، در صورت قطع ناگهانی آن، تنش شدیدی به فرد وارد می‌شود و او را دچار افسردگی، تغییرات روحی و روانی و حتی بروز افکار خودکشی می‌نماید.

پروویجیل

از دیگر داروهایی که در موارد تقویت حافظه استفاده می‌شود، پرویجیل می‌باشد. پروویجیل نام تجاری داروی مُدافینیل است. این دارو در ایران با نام‌هایی چون پروفینیل، نارکوفینیل، مُدافینیل، و مفینال به بازار عرضه می‌شود. این دارو به شکل قرص‌های ۱۰۰ و ۲۰۰ گرمی تولید و عرضه می‌گردد. پروویجیل از آنجاکه افزایش چشمگیری در سطح دوپامین ایجاد می‌نماید و نیز منجر به افزایش جامع سطح هوشیاری می‌گردد، لذا باعث شادی، هوشیاری بالا و بهبود عملکرد حافظه می‌شود.

موارد مصرف و عوارض قرص تقویت حافظه پروویجیل

این دارو در مواردی چون نارکولپیس، اختلال خواب، افسردگی دوقطبی، درمان اعتیاد به کوکائین، پارکینسون، اسکیزوفرنی … تجویز می‌شود. این دارو در مقایسه با ریتالین، وابستگی ایجاد نمی‌کند اما ممکن است عوارضی بشرح زیر ایجاد نماید:

  • از نظر عروقی: افزایش فشار خون و تپش قلبی
  • از نظر روحی و روانی: بی‌خوابی، اظطراب، افسردگی، عصبانیت، سردرد، افزایش نیرو و توان، سرگیجه، توهم، افکار خودکشی
  • از نظر پوستی: تعریق، نارکولوپسی
  • از نظر گوارشی: تهوع، اسهال، سوء هاضمه، بی‌اشتهائی، یبوست، زخم دهان، ادرار خونی، عفونت ادراری، اختلال ادراری
  • از نظر حساسیت: اشکال در بلع، راش، برونکو اسپاسم

نروزان

قرص نروزان شاید یکی از بهترین قرص‌هایی باشد که ضمن عملکرد بسیار بالا، در صورت مصرف صحیح، عوارضی در برندارد. این قرص در حقیقت حاوی مجموعه‌ای مرکب از ۲۷ نوع ماده مغذی شامل انواع ویتامین‌ها، املاح معدنی، اسید آمینه‌های ضروری و عصاره‌های گیاهی مورد نیاز مغز است. نروزان شامل جینکو بیلوبا، یک گیاه غنی از آنتی اکسیدان است که قرن‌ها در طب سنتی چینی برای درمان بیماری های مغز، قلب و ریه ها استفاده می‌شده است.

 نروزان برای حافظه

این گیاه، سلامت مغز را بهبود بخشیده و با درمان عوارض مختلف ذهنی، به عملکرد مغز کمک می‌کند. علاوه بر جینکو بیلوبا، انواع ویتامین‌های B1, 2,3, 5,6,9,12, C, D, E، ید، منیزیم، آهن، زینک، فولیک اسید، سلنیوم، کرومیوم، مگنزیوم، منگنز، گلوتامین، آرجنین، هیدروکسی تریپتوفان ۵، و … که تماماً به ارتقاء سطح عملکرد ذهنی کمک می‌کنند.

مکانیسم اثر قرص نروزان

  • – خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارد.
  • – جریان خون مغزی را با گشاد کردن عروق خونی بهبود می‌بخشد.
  • – سطح کورتیزول (هورمون استرس) را کاهش می‌دهد.

نوشته های مرتبط

موارد مصرف و عوارض قرص تقویت حافظه نروزان

 نروزان غالباً برای درمان مشکلات تمرکزی، اختلالات خواب، افسردگی، اضطراب، خستگی مفرط، اختلالات شناختی، اختلالات قلبی عروقی، اختلال حافظه مرتبط با سن، بیماری پارکینسون، التهاب، کمبود ویتامین، دیابت، بیماری آلزایمر، زوال عقل غیر آلزایمری تجویز می‌گردد. در ادامه به عوارض قرص تقویت حافظه نروزان می‌پردازیم:

عوارض قرص نروزان چیست؟

در زیر، لیستی از عوارض جانبی احتمالی که ممکن است ناشی از هریک از اجزای تشکیل دهنده کپسول نوروزان باشند، آورده شده است. این یک لیست جامع نیست و ممکن است عوارض قرص تقویت حافظه نروزان مورد دیگری هم باشد اما با این حال، این عوارض همیشه رخ نمی‌دهند. برخی از عوارض جانبی ممکن است نادر اما جدی باشند. در صورت مشاهده هر یک از عوارض جانبی زیر، به خصوص اگر از بین نروند، باید با پزشک مشورت کرد.

  • طعم غیرمعمول یا ناخوشایند در دهان
  • ناراحتی معده
  • سردرد
  • طعم غیرمعمول و ناخوشایند در دهان
  • ناراحتی و درد معده
  • یبوست
  • اسهال
  • حالت تهوع
  • استفراغ

بهترین قرص تقویت حافظه و تمرکز

عوارض قرص تقویت حافظه را شرح دادیم. بهترین قرص‌های تقویت حافظه موارد زیر هم می‌توانند باشند:

  • Noocube: بهترین مکمل برای حافظه و تمرکز.
  • Vyvamind: بهترین محرک عصبی OTCبرای عملکرد شناختی.
  • Hunter Focus: مکمل شناختی عالی برای عملکرد مغز.
  • Nooceptin: بهترین مکمل حافظه برای دانشجویان دانشگاه.
  • Mind Lab Pro: بهترین قرص های مغز برای بزرگسالان مسن.

تقویت حافظه در طب سنتی

داروهای طبیعی همیشه راه سالم‌تری برای تقویت قوای ضعیف ما بوده‌اند. اغلب در زمان مریضی، برای داشتن سلامتی و کسب آرامش اعصابمان، از دمنوش‌ها و راهکارهای طبیعی استفاده می‌کردیم. برای تقویت عملکرد حافظه نیز می‌توانیم به بعضی از گیاهان دارویی اعتماد کنیم. برخی از گیاهان دارویی که به مرور زمان و به تدریج و به طور معجزه آسایی حافظه ما را تقویت می‌کنند.

این گیاهان عبارتند از زعفران، یک گیاه طلایی با خواص‌ بی‌شمار آنتی اکسیدان، رزماری که فرآیند خونرسانی را به مغز تسریع می‌کند و اویشن که خاصیت ضد التهاب و آرامبخش دارد. لازم به ذکر است، پیش از هرگونه تغییر در برنامه تغذیه خود یا مصرف هر نوع دارو، پیشنهاد می‌کنیم از متخصصین داروخانه آنلاین مثبت سبز مشورت بگیرید.

بهترین مولتی ویتامین برای تقویت حافظه

برای پیدا کردن بهترین مولتی ویتامین برای تقویت حافظه باید دو نکته مهم را در نظر داشت:

  • هیچ مولتی ویتامینی به تنهایی نمی‌تواند حافظه را بهبود ببخشد. به عنوان مثال، برخی از ویتامین‌ها مانند B6، B12 و فولیک اسید می‌توانند به عملکرد مغز کمک کنند، اما به تنهایی نمی‌توانند حافظه را بهبود بخشند.
  • بهترین مولتی ویتامین برای تقویت حافظه باید شامل مواد مغذی مهمی باشد که باعث بهبود بخشیدن عملکرد مغز می‌شوند. برخی از مواد مفید شامل اسیدهای چرب امگا ۳، ویتامین های B، ویتامین C و E، آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی مثل روی، مس و آهن می‌باشند.

 قرص برای تقویت حافظه

بهترین دارو برای تقویت حافظه کوتاه مدت

عوارض قرص تقویت حافظه را دانستید. اگر مایلید از ویتامین‌ها برای بهبود حافظه خود استفاده کنید، به سراغ موارد زیر بروید:

ویتامین E

در مورد مکمل‌ها و ویتامین‌ها، ویتامین E یکی از مهم‌ترین مواد برای حفظ سلامت حافظه، کاهش علائم بیماری آلزایمر و بهبود فعالیت عصبی مغز است. این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است که باعث جلوگیری از آسیب به سلول‌های مغزی می‌شود. به طور کلی، مواد غذایی که حاوی ویتامین E هستند همگی سلول‌های مغزی و عملکرد حافظه را تقویت می‌کنند. این ویتامین به افراد مسن کمک می‌کند تا روند ابتلای آن‌ها به بیماری‌هایی مانند آلزایمر به تاخیر بیفتد. می‌توانید ویتامین E را از مواد غذایی مانند بادام، فندق، برنج قهوه‌ای، بادمجان و برگ گیاهان پونه‌ای بدست آورید.

ویتامین B12

ویتامین B12 می‌تواند با مشکلات حافظه ارتباط مستقیم داشته باشد، و کمبود آن باعث کاهش حافظه بلند مدت و بالا رفتن ریسک بروز زوال عقل ‌شود. ویتامین B12 به بهبود سلول‌های مغز و گلبول‌های قرمز کمک می‌کند. برای دریافت آن، می‌توانید از گوشت پرندگان و ماهی یا مکمل‌های حاوی آن استفاده کنید.

الکارنیتین

استیل ال کارنیتین می‌تواند برای افرادی که درگیر بیماری‌های مانند آلزایمر و زوال عقل هستند مفید باشد و سرعت رشد این بیماری‌ها را کاهش دهد. این ماده به‌عنوان داروی تقویت حافظه در بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر و زوال عقل مفید بوده و سرعت رشد این بیماری‌ها را کاهش دهد. اما باید به خاطر داشته باشید که برای افراد سالم تاثیر خاصی ندارد. بهتر است برای استفاده از این مکمل، با پزشک مشورت کنید.

سخن پایانی

برای تقویت حافظه می‌توانید با مشورت پزشک، از مکمل‌های حاوی آمینواسیدها، امگا-۳، کراتین و کافئین بهره ببرید. در مواد غذایی نیز می‌توانید منابع غنی از این ترکیبات را پیدا کنید. فراموش نکنید که بیشتر مواد مورد نیاز برای بهبود حافظه در مواد غذایی موجود هستند. در صورت استفاده صحیح عوارض قرص تقویت حافظه مورد خاصی نیست که نگران آن باشید.

لطفا به این مقاله امتیاز بدهید

[مجموع: ۰ میانگین: ۰]