بوتاکس بینی چیست؟


فرم بینی، تاثیر زیادی بر زیبایی چهره شما می‌گذارد. اگر به دنبال یک جایگزین برای جراحی زیبایی بینی هستید، بوتاکس بینی می‌تواند یک انتخاب مناسب برای شما باشد. بوتاکس با شل کردن عضلاتی که سوراخ‌های بینی را به سمت پایین می‌کشند، می‌تواند به باریک به نظر رسیدن بینی و ایجاد ظاهری متعادل‌تر و متقارن‌تر آن کمک کند. این روش، عوارض کم و دوره نقاهت کوتاهی دارد. با خواندن مقاله زیر، می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد بوتاکس بینی به دست آورید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

بوتاکس بینی

بوتاکس بینی، روش درمانی غیرجراحی و کاربرد آن، رفع چین و چروک و لیفت نوک بینی است. روش بوتاکس با تزریق سم بوتولینوم (تولید شده به وسیله باکتری کلستریدیوم بوتولینوم) به عضلات بینی انجام می‌شود. این روش می‌تواند تا حدی جایگزین مناسبی برای روش جراحی رینوپلاستی یا عمل زیبایی بینی باشد. تزریق بوتاکس بینی معمولا بسته به نیاز مراجعه‌کننده با هدف باریک، پهن، پر یا لیفت کردن بینی در اطراف یا روی آن انجام می‌شود.

مزایای بوتاکس بینی

مزایای اصلی تزریق بوتاکس بینی، به عنوان یک روش درمانی – زیبایی شامل موارد زیر است:

  • رفع خطوط یا چین و چروک بینی: خطوط بانی یا خرگوشی (Bunny lines) خطوط افقی ریز هستند که در بالای بینی یا کناره‌های پل بینی ایجاد می‌شوند. این خطوط، اغلب به دلیل حرکات مکرر صورت مانند اخم کردن، چشم دوختن و خندیدن ایجاد می‌شود که باعث کشیده شدن بینی به سمت بالا خواهند شد. تزریق بوتاکس از ایجاد این خطوط جلوگیری می‌کند.
  • لیفت نوک بینی: نوک بینی برخی افراد چه به خاطر فرم خود بینی آن‌ها یا به دلیل افزایش سن و از دست رفتن خاصیت ارتجاعی پوست، به سمت پایین کشیده شده است. تزریق بوتاکس دقیقا زیر نوک بینی تاثیر مهمی بر لیفت آن دارد.
  • کوچک کردن سوراخ‌های بینی: تزریق بوتاکس به دو طرف بینی، سوراخ بینی را کوچکتر خواهد کرد.
  • درمان رینیت (Rhinitis): رینیت التهاب سینوس‌های بینی است که باعث گرفتگی مداوم، عطسه و آبریزش بینی می‌شود. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که تزریق بوتاکس در مخاط بینی ممکن است از ترشح بیش از حد مایعات و آبریزش بینی جلوگیری کند.
  • روش درمانی غیرتهاجمی: این روش تنها با تزریق انجام می‌شود، در نتیجه نسبت به سایر روش‌ها مانند جراحی حالت تهاجمی و آسیب کمتری دارد.
  • زمان کوتاه فرآیند درمان: کل فرآیند تزریق بوتاکس بینی در زمان کوتاهی (تقریبا 5 دقیقه‌ای) تمام می‌شود.
  • نتایج طبیعی: نتایج به دست آمده از بوتاکس، واکنش طبیعی بدن به تزریق سم بوتولینوم و شامل فلجی و سرکوب عملکرد عضلات بینی است.
  • مطابق با نیاز هر فرد: ممکن است هدف هر فرد در استفاده از بوتاکس بینی متفاوت از فرد دیگری باشد. به عنوان مثال برخی از افراد به دنبال لیف نوک بینی خود هستند و برخی دیگر قصد دارند سوراخ‌های بینی‌شان کوچکتر شود.
  • عوارض پایین: تزریق و تمدید بوتاکس بینی معمولا عوارض جانبی بسیار کمی دارد.

بوتاکس بینی  برای چه افرادی مناسب است؟

بوتاکس بینی

بوتاکس بینی بی‌دردترین و سریع‌ترین روش زیبایی بینی است. هم مردان و هم زنان می‌توانند برای انجام آن اقدام کنند به شرط این که از سلامت عمومی خوبی برخوردار و سابقه بیماری میاستنی گراویس (ضعف عضلانی) نداشته باشند. با این که افراد در سنین مختلف می‌توانند از این روش زیبایی استفاده کنند اما بهترین سن برای انجام بوتاکس دهه 20 تا 30 زندگی است.

بیشتر بخوانید: بهترین سن تزریق بوتاکس

بوتاکس بینی برای چه افرادی مناسب نیست؟

بوتاکس برای افرادی که شرایط یا اهداف زیر را دارند، مناسب نیست:

  • به دنبال تغییرات زیاد در شکل یا اندازه بینی خود هستند.
  • قصد ایجاد تغییرات و اصلاح ساختاری در بینی خود مانند اصلاح قوز یا نوک آن را دارند.
  • دچار مشکلات تنفسی به دلیل انحراف سپتوم بینی هستند.
  • انتظار به دست آوردن نتایج طولانی مدت یا دائمی را دارند.

کاربرد و نواحی تزریق بوتاکس بینی

بسته به هدف مراجعه‌کننده، مکان تزریق بوتاکس متفاوت خواهد بود. در زیر، مهم‌ترین و محبوب‌ترین کاربردهای بوتاکس به همراه مکان تزریق برای آن‌ها توضیح داده شده است:

  • تزریق بوتاکس برای لیفت نوک بینی: برای بالا بردن نوک بینی، بوتاکس به عضله سپتوم بینی تزریق می‌شود. این عضله، نوک بینی را به سمت پایین می‌کشد.
  • تزریق بوتاکس برای کوچک کردن اندازه سوراخ‌های بینی: در این مورد، بوتاکس به عضله مسئول بزرگ شدن سواخ بینی به نام عضله پره‌ای (alar) تزریق می‌شود.

روش انجام بوتاکس بینی

به صورت کلی، مراحل انجام بوتاکس بینی به صورت زیر است:

مشاوره بوتاکس بینی

مرحله اول: مشاوره

ابتدا متخصص از مراجعه‌کننده در مورد هدف، انتظارات و هر گونه سابقه پزشکی‌اش سوال می‌کند.

مرحله دوم: ارزیابی

متخصص، بینی فرد را ارزیابی و نتایج احتمالی تغییر در فرم بینی و توصیه خود را برای انجام یا عدم انجام بوتاکس بسته به فرم بینی و هدف او بیان می‌کند.

مرحله سوم: آماده سازی

قبل از تزریق، بینی و نواحی اطراف آن با محلول ضدعفونی‌کننده تمیز می‌شود. در برخی موارد، ممکن است متخصص از یک بی‌حس‌کننده موضعی نیز استفاده کند.

مرحله چهارم: تزریق بوتاکس

بسته به هدف و نیاز فرد، مکان تزریق انتخاب و میزان دوز درنظر گرفته شده تزریق می‌شود.

مراقبت‌ های پس از بوتاکس بینی

معمولا در 24 ساعت اول ممکن است فرد متوجه کبودی در ناحیه تزریق شود که در عرض یک هفته ناپدید خواهد شد. برخی از بیماران پس از تزریق، سردرد می‌گیرند که طی 24 الی 48 ساعت رفع می‌شود. به صورت کلی، دوره نقاهت پس از تزریق بوتاکس کوتاه است. اما باید در این مدت، فرد به دستورالعمل‌ها و مواردی که متخصص به او توصیه کرده است، عمل کند تا دچار عوارض جانبی جدی ناشی از تزریق بوتاکس نشود. از جمله این دستورالعمل‌ها عبارتند از:

  • اجتناب از فشار آوردن به صورت مانند ماساژ، اپیلاسیون و غیره طی 72 ساعت پس از تزریق
  • خودداری از انجام ورزش یا فعالیت‌های شدید طی 24 ساعت پس از تزریق
  • عدم مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپرین تا 24 ساعت پس از تزریق
  • عدم مصرف الکل تا 24 ساعت پس از تزریق
  • قرار نگرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب یا عدم استفاده از سولاریوم طی 72 ساعت پس از تزریق

نتایج و ماندگاری آنها پس از تزریق بوتاکس بینی

معمولا 4 تا 12 واحد بوتاکس برای کوچک کردن سوراخ بینی و 2 تا 6 واحد بوتاکس برای لیفت بینی استفاده می‌شود. معمولا نتایج تزریق در طی هفته اول پس از آن کاملا قابل مشاهده است. معمولا این نتایج 4 الی 6 ماه باقی می‌ماند.

هزینه بوتاکس بینی

هزینه بوتاکس بینی ممکن است بسته به شرایط فرد، کلینیک یا منطقه انجام آن متفاوت باشد. به صورت کلی، در حال حاضر هزینه بوتاکس بسته به برند و ایرانی و خارجی بودن آن بین 900 تا 3 میلیون تومان است. هر فرد با توجه به بودجه و میزان تاثیر می‌تواند یکی از برندها را انتخاب کند.

خطرات احتمالی بوتاکس بینی

عوارض بوتاکس بینی

تقریبا بوتاکس بینی یک روش درمانی – زیبایی بی‌خطر است. معمولا عوارض ناشی از آن خفیف و شامل موارد زیر است:

  • احساس درد و ناراحتی
  • سرخی
  • کبودی
  • تورم

با خواندن مقاله همه چیز درباره عوارض بوتاکس، در مورد عوارض احتمالی آن بیشتر بدانید.

سخن پایانی

بوتاکس بینی، یک روش درمانی – زیبایی برای کاهش چین و چروک و خطوط و رفع برخی از مشکلات بینی است. در این روش، با تزریق سم بوتولینوم، عضلاتی که باعث گشاد شدن سوراخ‌ها یا به پایین کشیده شدن نوک بینی می‌شوند، به صورت موقت فلج خواهند شد. در نتیجه، بینی فرد ظاهری متقارن‌تر و بلند و کشیده‌تر دارد. تزریق بوتاکس حتما باید در مطب پزشک و توسط متخصص پوست یا جراح زیبایی انجام شود. رعایت اصول و مراقبت‌های لازم پس از تزریق طبق توصیه متخصص منجر به عدم بروز عوارض جانبی و دیدن نتایج دلخواه پس از تزریق خواهد شد.