قارچ پوستی چیست؟ انواع، علائم، علل ابتلا، پیشگیری و درمان قارچ پوست


یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی در سراسر جهان، قارچ پوستی است. قارچ‌های پوستی موجوداتی ریز و میکروسکوپی هستند که می‌توانند در لایه‌های مختلف پوست و همچنین مو و ناخن لانه کرده و مشکلاتی را پدید آورند. در هر سنی افراد، چه مرد و چه زن می‌توانند به قارچ پوستی مبتلا شوند. در ادامه این مقاله برایتان بیشتر شرح خواهیم داد که قارچ پوستی چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانیم

قارچ پوستی چیست؟

به قارچ پوستی، مایکوز می‌گویند که در واقع یک بیماری پوستی به شمار می‌آید که عامل ایجاد آن یک قارچ است. قارچ‌ها انواع گوناگونی دارند و در خاک، گیاهان یا حتی روی پوست انسان زندگی می‌کنند. در برخی موارد این قارچ‌ها می‌توانند به مشکلات پوستی مانند راش منجر شده و علائم آزاردهنده‌ای را ایجاد کنند. حدود نیمی از قارچ‌های موجود در طبیعت، مضر به شمار می‌آیند و همین قارچ‌های مضر هستند که مشکلات پوستی و عفونت به وجود می‌آورند.

علائم قارچ پوستی چیست؟

عفونت قارچی پوست می‌تواند با علائم زیر همراه باشد:

  • خارش
  • پوسته پوسته شدن
  • قرمزی
  • تورم و تاول

انواع قارچ پوستی کدامند؟

انواع قارچ پوستی شامل این موارد می‌شود:

عفونت پای ورزشکار

شایع‌ترین عفونت قارچی، قارچ پای ورزشکار است. این بیماری اغلب زمانی گسترش می‌یابد که افراد با پای برهنه در حمام‌ها یا رختکن‌های عمومی راه می‌روند. وقتی این عفونت ایجاد می‌شود، پوست بین انگشتان پا سفید شده و شروع به کنده شدن می‌کند. فراموش نکنید که قارچ در محیط گرم و مرطوب است که به سرعت گسترش می‌یابد.

قارچ ناخن

یکی از مشکلات شایع پا قارچ ناخن است. در این بیماری ناخن‌های پا درگیر شده، تغییر رنگ داده، ضخیم می‌شوند و به راحتی می‌شکنند.

قارچ ناخن

خارش ژوک

به بثورات ناحیه کشاله ران، خارش ژوک می‌گویند. مردان بیش از زنان به این نوع قارچ پوستی مبتلا می‌شوند.

قارچ پوست سر

بثورات مربوط به قارچ پوست سر بیشتر در کودکان دیده می‌شود. این عارضه سبب ریزش مو شده و مشکلات عدیده‌ای را پدید می‌آورد. اگر درمان مناسب صورت گیرد، می‌توانیم دوباره شاهد رشد موها باشیم.

عفونت کرم حلقوی

کرم حلقوی یک عفونت پوستی است که توسط قارچ ایجاد می‌شود. این عفونت اغلب روی دست و پا ظاهر شده و حالت حلقوی دارد. یک یا چند تکه قرمز خارش‌دار از علائم عفونت کرم حلقوی به حساب می‌آید. 40 گونه مختلف قارچ می‌توانند عامل این عفونت باشند.

قارچ تناسلی

قارچ تناسلی چه در مردان و چه در زنان می‌تواند ایجاد شود. اما عفونت قارچی واژن شایع‌تر است. خارش و قرمزی از علائم قارچ تناسلی به حساب می‌آید. همچنین عفونت قارچی در اندام تناسلی زنان ممکن است باترشحات سفید و خمیری شکل همراه باشد.

علت قارچ پوستی چیست؟

گفتیم که قارچ‌های پوستی موجودات میکروسکوپی هستند که به طور طبیعی در محیط و روی پوست ما زندگی می‌کنند اما برخی عوامل موجب می‌شوند قارچ پوستی منجر به عفونت شود. این عوامل عبارتند از:

  • تماس مستقیم با پوست آلوده به قارچ: مثلا فرد کفش فردی را بپوشد که به بیماری پای ورزشکار مبتلا است.
  • قرار گرفتن در محیط گرم و مرطوب: قارچ‌ها در محیط‌های گرم و مرطوب به سرعت رشد می‌کنند. تعریق زیاد، پوشیدن لباس‌های تنگ و پلاستیکی و رطوبت زیاد خطر ابتلا به قارچ پوستی را افزایش می‌دهد.
  • ضعف سیستم ایمنی: افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند، بیش از سایرین در معرض ابتلا به قارچ پوستی قرار می‌گیرند؛ مثل افراد دیابتی، افراد مبتلا به ایدز یا افرادی که از کورتیکواستروئیدها برای درمان بیماری‌های خود استفاده می‌کنند.

علت قارچ پوستی

کودکان و سالمندان بیش از سایرین در معرض ابتلا به قارچ پوستی قرار می‌گیرند.

بیشتر بدانید: این مواد در بهبود عفونت های قارچی به شما کمک می‌کنند

راه‌های جلوگیری از قارچ پوستی

برای پیشگیری از قارچ پوستی به نکات زیر توجه کنید:

  • اصول بهداشتی را رعایت کرده و به‌خصوص بعد از ورزش و فعالیت‌های بدنی شدید و تعریق زیاد، دست و پای خود را با آب و صابون بشویید.
  • بعد از دوش گرفتن و شنا پوست خود را به طور کامل خشک کنید.
  • از لباس‌های تمیز و نخی استفاده کنید که هوا به خوبی در آنها جریان دارد و از تعریق زیاد بدن جلوگیری می‌کنند.
  • از تماس با پوست آلوده به قارچ خودداری نمایید.
  • در استخر و جکوزی از دمپایی‌های مخصوص استفاده کرده و قبل از ورود به آنجا پاهای خود را با آب و صابون بشویید.
  • در باشگاه‌های ورزشی و حمام‌های عمومی از دمپایی مخصوص خود استفاده نمایید.
  • در مکان‌های مرطوب با پای برهنه راه نروید.

درمان قارچ پوستی

درمان قارچ پوستی به نوع قارچ، محل آلوده در پوست، شدت عفونت و وضعیت سلامتی فرد بستگی دارد. درمان‌های رایج به شرح زیر هستند:

  • کرم‌های ضد قارچ موضعی: به طور مستقیم روی پوست یا ناخن باید مالیده شوند. از جمله ضد قارچ‌های موضعی می‌توان به این موارد اشاره کرد: پماد کلوتریمازول، تربینافین و میکونازول.
  • داروهای ضد قارچ خوراکی: وقتی عفونت بسیار شدید یا مقاوم به درمان باشد، داروی خوراکی نیز تجویز می‌شود؛ مثل فلوکونازول، تربینافین و ایتراکونازول.
  • شامپوهای ضد قارچ: اگر عفونت قارچی در پوست سر باشد، تجویز می‌شوند.

در کنار موارد قید شده، رعایت اصول بهداشتی نیز تجویز می‌شود: شستشو و خشک کردن مناطق آلوده، به اشتراک نگذاشتن وسایل شخصی، استفاده از لباس‌های خشک و تمیز.

پماد کلوتریمازول برای قارچ پوستی

یکی از شناخته‌شده‌ترین کرم‌های موضعی برای درمان قارچ پوستی، کلوتریمازول است. به طور معمول پماد کلوتریمازول 1 درصد به منظور بهبود قارچ پوستی 2 تا 3 بار در روز مورد استفاده قرار می‌گیرد. طول دوره درمان با پماد کلوتریمازول بستگی به نظر پزشک دارد اما به طور کلی بهتر است حداقل 2 هفته از این پماد استفاده شود.

پماد برای قارچ پوستی

قرص ضد قارچ قوی

قرص ضد قارچ پوستی قوی در مواردی تجویز می‌شود که عفونت به درمان مقاوم باشد. نمونه‌هایی از این قرص‌ها به شرح زیرند:

  • فلوکونازول
  • ایتراکونازول
  • تربینافین
  • وریکونازول
  • پوزاکونازول

قرص‌ها یا داروهای ضد قارچ پوستی حتما باید تحت نظارت پزشک مصرف شوند.

پماد ضد قارچ پوستی در ناحیه تناسلی کودکان

بر اثر استفاده زیاد از پوشک گاهی ادرار سوختگی ایجاد می‌شود و با بثورات پوستی همراه است. اگر با مصرف کرم‌های ضد سوختگی همچنان بثورات بهبود نیابند، ممکن است علت به عفونت قارچی مربوط باشد. در این صورت می‌توان از پمادهایی مثل کلوتریمازول و میکونازول استفاده نمود.

بهترین محلول ضد قارچ پوستی

به عنوان بهترین محلول ضد قارچ پوستی می‌توان از این داروها استفاده کرد: کلوتریمازول، میکونازول، تربینافین و ایزوکونازول.

درمان قارچ پوستی با لیزر

به عنوان یک روش نوین برای درمان قارچ پوستی می‌توان از لیزر استفاده کرد. معمولا استفاده از لیزر در مواردی پیشنهاد می‌شود که عفونت به درمان دارویی و موضعی به شدت مقاوم باشد و با این روش‌ها بهبود حاصل نشود. همچنین اگر عفونت قارچی بسیار گسترده باشد، ممکن است درمان با لیزر توسط پزشک پیشنهاد شود.

شکل ظاهری قارچ پوستی

درمان خانگی قارچ پوستی

در اینجا چند روش برای درمان خانگی قارچ پوستی به شما پیشنهاد می‌شود:

سرکه سیب برای درمان قارچ

تحقیقات نشان می‌دهد که سرکه سیب دارای خواص ضد قارچ است. سرکه سیب را با آب به نسبت مساوی مخلوط کرده و با پنبه روزانه چند بار به موضع مورد نظر بمالید. اجازه دهید 15 تا 20 دقیقه بماند و بعد شستشو دهید. حداقل به مدت چند هفته این مراحل باید تکرار شود.

سیر؛ بهترین درمان خانگی برای قارچ پوست

سیر نه تنها خاصیت ضد باکتریایی دارد بلکه دارای خواص ضد قارچی نیز بوده و شما را از شر قارچ پوستی نجات می‌دهد. یک حبه سیر را له کرده و روی مکانی که دچار عفونت شده است قرار دهید. بعد از 15 دقیقه آن را با آب بشویید.

روغن درخت چای برای بهبود قارچ پوست

خواص ضد قارچی و ضد التهابی روغن درخت چای باعث می‌شود که یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای قارچ پوستی به حساب آید. روزانه چند بار چند قطره از روغن درخت چای را روی محل عفونت مالیده و به آرامی ماساژ دهید.

آلوئه ورا؛ ضد قارچ خانگی

ژل آلوئه ورا نه تنها خاصیت ضد درد و ضد التهاب دارد بلکه در رفع عفونت قارچ نیز می‌تواند مفید باشد. این ژل را روی محل عفونت مالیده، اجازه دهید 30 دقیقه بماند و بعد با آب شستشو دهید. این درمان خانگی هفته‌ای چند بار باید تکرار شود.

درمان قارچ پوستی چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان درمان عفونت قارچی به نوع قارچ، محل عفونت، شدت عفونت و وضعیت سلامتی فرد بستگی دارد. به طور معمول چند روز تا چند هفته ممکن است طول بکشد تا عفونت قارچی به طور کامل رفع شود. دقت کنید که عفونت قارچی می‌تواند دوباره عود کند. بنابراین حتما باید تحت نظارت پزشک مراحل درمان را انجام دهید.

کلام پایانی

خارش، قرمزی و التهاب پوست از علائم قارچ پوستی است. برای درمان قارچ پوستی باید مداومت به خرج داده و داروهای تجویز شده را به‌موقع مورد استفاده قرار دهید. همچنین رعایت اصول بهداشتی بسیار مهم است. در این مقاله از همه چیز در مورد قارچ پوستی را شرح دادیم. اگر نیاز به مشاوره بیشتر دارید، برای ما کامنت بگذارید.