هورمون ها و سلامت روان در طول سفر زنانگی


بدن ما در طول زندگی ما تغییرات باورنکردنی را تجربه می کند. هورمون های ما در مرکز آن قرار دارند – این پیام رسان های شیمیایی قدرتمند تأثیر زیادی بر سلامت جسمانی ما دارند. و از نظر عاطفی چه احساسی داریم

در طول سفر خودم، چه از نظر شخصی و چه از نظر حرفه ای، متوجه شده ام که هورمون های ما چقدر می توانند بر سلامت روانی ما تأثیر بگذارند و در سفر زنانگی، تغییرات زیادی وجود دارد که باید با دقت و حساسیت در آن حرکت کنیم.

سلامت زنان حوزه ای است که در خط مقدم حرفه من بوده است و قدرت زنان در جامعه JSHealth روزانه به من الهام می بخشد. بیایید مراحل مختلف زندگی را جشن بگیریم و هر کدام را فرصتی برای نشان دادن درک عمیق تر، شفقت و مراقبت از خود بدانیم.

آماده کاوش کردن هستید؟ در ادامه بخوانید تا چگونگی تغییر سطح هورمون ها از اولین قاعدگی تا یائسگی را بررسی کنید و این موضوع چگونه با سلامت روان شما ارتباط دارد.

بلوغ

سال های نوجوانی دوره ای از تغییرات بزرگ را نشان می دهد – در زندگی اجتماعی، احساسات ما و از نظر بیولوژیکی. هنگامی که بلوغ شروع می شود، بدن تغییراتی را در سطح هورمونی تجربه می کند که نشانه شروع توانایی تولید مثل است.

با فعال شدن محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-گناد (HPG) در بدن، با افزایش سطح هورمون های استروژن و پروژسترون، برای اولین چرخه قاعدگی خود آماده می شود. این زمان از زندگی نه تنها شامل تغییرات فیزیکی، بلکه احتمال بالاتری برای تجربه اختلالات خلقی است. نشان داده شده است که نحوه ارتباط محور HPG (مربوط به بلوغ) و محور HPA (مربوط به استرس، در ادامه با جزئیات بیشتری به این موضوع خواهیم پرداخت!) در دوران نوجوانی بر سلامت روان تأثیر می گذارد. این باعث می شود سال های نوجوانی زمان بسیار مهمی برای رشد ذهنی و عاطفی باشد.

تحقیقات نشان می دهد که بین شروع بلوغ و افزایش خطر اختلالات خلقی مانند افسردگی و اضطراب ارتباط وجود دارد.1. این به دلیل نوسانات هورمونی، همراه با چالش های روانی و اجتماعی است که با سال های نوجوانی پیش می آید.

چرخه قاعدگی ماهانه

چرخه قاعدگی نشانه ماهانه تغییرات پیچیده هورمونی است که بر بدن زن تأثیر می گذارد. از انرژی‌های بالای فاز فولیکولی گرفته تا فاز لوتئال درون‌نگرتر، وضعیت روانی یک زن ممکن است منعکس‌کننده جریان و جزر هورمون‌های جنسی او باشد.

در طول چرخه، از شروع پریود تا زمان تخمک گذاری، سطح دو هورمون استروژن و پروژسترون شروع به افزایش و کاهش می کند.

برای برخی، این تغییرات هورمونی می تواند باعث سندرم پیش از قاعدگی (PMS) یا شکل شدیدتر آن شود که به عنوان اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PMDD) شناخته می شود. این شرایط با علائم عاطفی و جسمی همراه است که می تواند به طور قابل توجهی بر زندگی روزمره تأثیر بگذارد2. درک و ردیابی این تغییرات هورمونی می‌تواند زنان را برای مدیریت فعال‌تر سلامت روان خود توانمند کند. ما بزرگترین مدافع خودمان هستیم!

بارداری و پس از زایمان

در طول بارداری، افزایش استروژن و پروژسترون به بدن سرازیر می شود و بر تغییرات فیزیکی و احساسی تأثیر می گذارد. این گردباد هورمونی می تواند منجر به نوسانات خلقی، اضطراب و حتی افسردگی قبل از تولد شود که از هر 10 زن باردار 1 نفر را تحت تاثیر قرار می دهد.3.

پس از تولد نوزاد، سطح هورمون ها به سرعت کاهش می یابد، همراه با مسئولیت های جدید مادر بودن – که همه اینها می تواند طاقت فرسا باشد. این ترکیب منحصربه‌فرد می‌تواند آن‌ها را در برابر افسردگی پس از زایمان آسیب‌پذیرتر کند، وضعیتی که از هر هفت زن یک نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد4. درک این خطرات بسیار مهم است تا بتوانیم حمایت مناسبی را برای کسانی که در این مواقع به آن نیاز دارند ارائه دهیم. ایجاد یک محیط حمایتی و تشویق گفتگوهای باز در مورد این تجربیات می تواند به مادران جدید کمک کند تا با اطمینان و اطمینان خاطر از این چالش ها عبور کنند.

یائسگی

هنگامی که زنان به اواخر دهه 40 و اوایل 50 سالگی خود نزدیک می شوند، گذار به یائسگی را آغاز می کنند که با پایان چرخه قاعدگی مشخص می شود. این دوره که به عنوان پیش یائسگی شناخته می شود، شامل بسیاری از تغییرات هورمونی باورنکردنی در بدن است که می تواند تا چندین سال ادامه داشته باشد، که پس از آن می تواند منجر به طیف وسیعی از علائم مانند گرگرفتگی، اختلالات خواب، نوسانات خلقی و تغییرات در میل جنسی شود.

مطالعات نشان داده اند که این تغییرات هورمونی می تواند خطر ابتلا به افسردگی در دوران یائسگی را افزایش دهد5. همانطور که نوجوانی یک زمان دگرگون کننده برای تغییر است، یائسگی نیز چنین است. این دوره ای است که زنان به دلیل تغییرات در سطوح هورمونی، نه تنها از نظر جسمی، بلکه از نظر عاطفی نیز تغییرات قابل توجهی را تجربه می کنند. این تغییرات واقعاً می تواند احساس ثبات و هویت یک زن را به چالش بکشد – بنابراین درک آنچه در بدن ما در هر مرحله اتفاق می افتد بسیار مهم است!

یائسگی همچنین می تواند زمان قدرتمندی برای رشد و شروع جدید باشد. این فرصتی را برای ارتباط عمیق با خود، ارزیابی مجدد اهداف زندگی و پذیرش خرد حاصل از این مرحله ارائه می دهد.

تاثیر هورمون های استرس

در حالی که استرس می تواند یک عامل همیشه در زندگی ما باشد، درک ارتباط آن با هورمون های شما برای مدیریت تاثیر آن در زندگی روزمره شما کلیدی است. این واکنش سیستم استرس ما را تحریک می کند، که به عنوان محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال (HPA) شناخته می شود، که می تواند بر هورمون های جنسی و سلامت روان ما نیز تأثیر بگذارد.6.

اگر تجربه ما با استرس مزمن شود، می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند چرخه‌های قاعدگی نامنظم، بدتر شدن علائم PMS، دوره‌های افسردگی بیشتر شود و با شروع زودتر یائسگی مرتبط است. این به دلیل ترشح مداوم هورمون هایی مانند کورتیزول، هورمون استرس اولیه بدن است که به تدریج تعادل هورمونی بدن ما را تضعیف می کند و باعث می شود ما بیشتر مستعد مشکلات سلامت روان شویم.7.

برای حفظ تعادل هورمون ها و محافظت از سلامت روانی، مدیریت استرس بسیار مهم است. به همین دلیل است که تنها 10 تا 30 دقیقه در روز در منطقه عاری از استرس بخشی از فلسفه JSHealth است. از تلفن، ایمیل ها و خواسته های کاری خود جدا شوید و با کمی استراحت، یوگای ملایم یا حتی مدیتیشن تجدید قوا کنید (همه اینها را می توانید در برنامه JSHealth پیدا کنید!). تمرین‌هایی مانند تمرکز حواس، حرکت منظم به روش‌هایی که دوست دارید و همچنین خوردن یک رژیم غذایی متعادل، راه‌های قدرتمندی برای حفظ سلامت روان و تعادل هورمونی ما هستند.

مراقبت از هورمون ها و سلامت روان

با شناخت و یادگیری بیشتر در مورد اینکه چگونه هورمون‌های ما می‌توانند بر ما تأثیر بگذارند، می‌توانیم برای ایجاد ارتباط قوی‌تری با خودمان – در بدن تلاش کنیم. و ذهن با انجام این کار، ما با قدرت و شفقت به فرآیندهای طبیعی و زیبای بدن خود در طول دوران زنانه احترام می گذاریم.

اگر شما یا کسی که می شناسید با سلامت روانی دست و پنجه نرم می کند، لطفاً به دنبال پشتیبانی حرفه ای باشید یا تماس بگیرید:

  • 13 11 14 – Lifeline برای پشتیبانی 24 ساعته بحران
  • 1300 22 4636 – Beyond Blue برای مشاوره 24 ساعته، اطلاعات و منابع سلامت روان
  • 1800 011 511 – خط سلامت روانی NSW برای کمک حرفه ای 24 ساعته، مشاوره و ارجاع به خدمات بهداشت روان محلی
  • 1800 184 527 – QLife، ساعت 3 بعدازظهر تا نیمه شب هر روز برای خدمات مشاوره و ارجاع برای افراد LGBTI. Peer از خدمات تلفنی و مبتنی بر وب برای افراد مختلف در هر سنی پشتیبانی می کند.

منابع:

  1. Thapar، A.، Collishaw، S.، Pine، DS و Thapar، AK (2012). افسردگی در نوجوانی. لانست، [online] 379(9820), pp.1056-1067. doi:https://doi.org/10.1016/s0140-6736(11)60871-4.
  2. Epperson, CN, Steiner, M., Hartlage, SA, Eriksson, E., Schmidt, PJ, Jones, I. and Yonkers, KA (2012). اختلال نارسایی پیش از قاعدگی: شواهدی برای یک دسته جدید برای DSM-5. مجله آمریکایی روانپزشکی، 169 (5)، pp.465-475. doi:https://doi.org/10.1176/appi.ajp.2012.11081302.
  3. Szegda، K.، Markenson، G.، Bertone-Johnson، ER و Chasan-Taber، L. (2013). افسردگی در دوران بارداری: یک عامل خطر برای پیامدهای نامطلوب نوزادی؟ نقد ادبیات. مجله پزشکی مادر- جنین و نوزادان، 27 (9)، pp.960-967. doi:https://doi.org/10.3109/14767058.2013.845157.
  4. مغول اس، ازهر ی، صدیقی دبلیو. افسردگی پس از زایمان. [Updated 2022 Oct 7]. در: StatPearls [Internet]. جزیره گنج (FL): StatPearls Publishing; ژانویه 2024-. موجود از: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK519070/
  5. Freeman, EW, Sammel, MD, Liu, L., Gracia, CR, Nelson, DB and Hollander, L. (2004b). هورمون ها و وضعیت یائسگی به عنوان پیش بینی کننده های افسردگی در زنان در حال گذار به یائسگی. آرشیو روانپزشکی عمومی، 61(1)، ص62. دو:https://doi.org/10.1001/archpsyc.61.1.62.
  6. ویرلج، اس. و سیدلوفسکی، ج.ای. (2010). گلوکوکورتیکوئیدها، استرس و باروری. Minerva endocrinologica، [online] 35 (2)، pp.109-25. موجود در: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3547681/#:~:text=In%20addition%20to%20profound%20changes [Accessed 1 Mar. 2024].
  7. کوهن، جی (2000). استرس و سلامت روان: یک دیدگاه زیست رفتاری. مسائل پرستاری بهداشت روان, 21 (2), pp.185-202. doi:https://doi.org/10.1080/016128400248185.



Source link